omgang met baby's in verticale groep

A.s. maandag heb ik de intake voor H.ugo op het KDV waar hij naar toe zal gaan.

Hij komt in een verticale groep, ze zijn bij ons KDV namelijk sinds kort overgestapt van horizontale groepsindeling naar verticale.

Nu hoorde ik van een vriendin dat bij hun op het KDV de regel is dat oudere kinderen niet aan de baby’s mogen komen (i.v.m. hygiëne en schrikkerigheid).

Ik zie dat in de groep bij ons nog niet op die manier ingevoerd, want als ik mijn oudste zoontje ophaal en ik neem H.ugo mee, dan wordt er niet ingegrepen als de kinderen hem gaan aaien.

Hoe is dat bij jullie KDV?

Hebben jullie nog meer tips waar ik naar kan vragen a.s. maandag?

iemand?

Mijn kinderen zitten ook vanaf dat ze 4 maanden zijn in een verticale groep. Ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat dat niet hygiënisch zou zijn. Zo lang je kindje gewoon gezond is en niet om een of andere reden extra vatbaar is voor ziektes dan lijkt het me ook niet zo’n probleem hoor.

En schrikken van aaien? De ene baby zal er wat beter tegen kunnen dan de andere, zeker in het begin als ze nog moeten wennen. Maar ik vind het juist de charme van een verticale groep dat oudere kindjes de kleintjes kunnen aaien en dat baby’s niet alleen tussen andere baby’s zitten. Mocht een kindje al erg schrikkerig reageren, dan neem ik aan dat de leidsters dat snel in de gaten hebben en hier ook naar handelen.

Dus… ik zou me er niet zo’n zorgen om maken. En anders gewoon even vragen hoe ze daar mee om gaan of wat hun ervaring is?

Ik heb dat nog nooit gehoord dat ze dat niet mogen ivm de redenen die jij geeft. Ik snap best als een baby slaapt dat ze er niet aan mogen komen maar ja als ze in hun wipper zitten of wat dan ook zie ik er niet echt problemen in. Bij Veron op het KDV het eerste jaar mochten ze er niet mee lopen of tillen natuurlijk maar wel kusje geven of wat dan ook. Ikzelf heb er nooit geen problemen mee gehad.

Waarom in hemelsnaam dan een ouder kind niet bij de baby laten komen??? Warom dan verticaal??? Dan hadden z enet zo goed horizontaal kunnen blijven werken :think:

Ik werk op een verticaal kdv en de oudsten vinden het juist geweldig om te “helpen” bij de kleinsten en de kleintjes vinden het ook altijd super, de inetractie tussen de kids onderling is goud waard om te zien :inlove:

Nee hoor ik vind het echt grote flauwekul en hygiëne kun je zowieso niet waarborgen in een kdv hoe goed je ook je best doet :wink:

Mijn jongens zitten ook in een verticale groep en Robin wordt daar nog net niet doodgeknuffeld en -gekust :roll:

Wat ik wel belangrijk vind is hoe de overdracht plaats vindt. Toen ik nog maar 1 kindje naar het kdv bracht had ik eigenlijk altijd genoeg tijd om de dag goed door te bespreken, maar nu met 2 is er altijd wel eentje die te moe/hongerig is waardoor ik toch snel naar huis wil. Daarom is het wel erg fijn dat ze nu met een schriftje werken, zo kan ik thuis altijd nog snel nakijken hoe laat Robin nou geslapen/gedronken heeft…

Verder zou ik niet zo veel weten waar je rekening mee moet houden bij een verticale groep :think:

@Joy wrote:

Waarom in hemelsnaam dan een ouder kind niet bij de baby laten komen??? Warom dan verticaal??? Dan hadden z enet zo goed horizontaal kunnen blijven werken :think:

Ik heb niet gekozen voor verticaal, maar juist voor horizontaal. Ik vind het een groot voordeel dat baby's niet op de grond liggen met rondrennende kinderen om hun heen.
Als ik soms mijn oudste zoontje om zie gaan met mijn jongste....dat gaat gewoon niet zo zachtjes (en dat is heel logisch voor zijn leeftijd).

Helaas heeft het KDV besloten om toch verticaal te gaan i.v.m. financieen en het verbeteren van het aantal kindplekken.
In heel het dorp is geen KDV te vinden die nog horizontaal werkt. Dus we ontkomen er niet aan om ons kind verticaal te laten plaatsen.

Ik merk aan mijn jongste zoontje dat het vrij overweldigend is als alle kinderen om hem heen staan. En als ik dan al die snottebellen zie bij die grotere kinderen (en zeker in de tijd van de mexicaanse griep), word ik daar niet enthousiast van.
Ook als ik bedenk dat er nog weinig ervaring is bij de leidsters om in een gecombineerde groep te werken.

Ik ben daarnaast wel benieuwd hoe het werkt als de oudere kinderen gaan buiten spelen. Hoe doen ze dat dan met de baby bijvoorbeeld? En gaat het flesje geven tussen de bedrijven door, of nemen ze daar echt de tijd voor?

Maar goed, ik zal wel zien hoe het gesprek morgen loopt.
Al met al vind ik het gewoon best wel weer moeilijk om mijn kleintje naar het KDV te gaan brengen :wall: en zeker met zo'n gewijzigde situatie.

Tja, hormonen hè?! :wink:

Is dat zo? Dat in een verticale groep baby’s op de grond liggen terwijl de groteren rondrennen???

Bij ons is’t zo dat er atijd wel een leidster binnen bij de kleintjes blijft- ook in de zomer met mooi weer :wink: al gaan de kleintes dan ook vaak gewoon onder de parasol mee 8) , maar ja er is er altijd wel eentje die slaapt :wink:

En aangezien ze meer leidters zij die minder kindes hebben, is er ook altijd wel eentevindendie even rustig een flesje kan geven. Al merk ik wel dat het vaak de stagaires zijn die daarna met de baby p hun arm lekkerop de bank hangen…ws moeten ze even bijkomen van de drukte en is een baby laten boeren en goed excuus :wink:

Ik moet er overigen wel bij zeggen dat de baby’s iet zo maar tussen de andere kinderen liggen,

a) is er altijd een leidsterin de buurt

b) liggen e ook wel eens in de box

c) hebben ze een speciale babyhoek waar alleen kindjes tot 1 jaar mogen komen, maar ja, hoe dat bij jullie straks gaat weet ik natuurlijk niet :wink:

@Mellie wrote:

Is dat zo? Dat in een verticale groep baby’s op de grond liggen terwijl de groteren rondrennen???

Nou…wij zijn in 2006 op verschillende KDV’s gaan kijken om ons te oriënteren en bij meerdere KDV’s viel het ons op dat de baby’s op de grond lagen en de peuters lekker aan het rennen waren.

Daarom hebben we dus voor horizontaal gekozen :mrgreen:

Bij ons KDV is er nu wel een apart gedeelte waar baby’s kunnen liggen, maar is niet zo afgeschermd hoor, gewoon een beetje aan de zijkant.

Ze zijn nog aan het verbouwen, dus e.e.a. wordt wel veranderd. Dus daar ga ik nog even naar vragen.

En tja…wippers hebben ze natuurlijk ook wel.

We zullen het gaan zien.

Ik werk zelf ook op een kdv met verticale groepen en ook Tycho gaat naar een kdv met verticale groepen. EN voor Tycho heb ik daar heel bewust voor gekozen.

Ik heb zelf ook stage gelopen op een kdv met horizontale groepen en juist de babygroep heeft mij heel erg afgeschrikt…Een flink aantal baby’s en maar 2 leidsters. Alle baby’s bijna in hetzelfde ritme dat ze om 11 en 3 uur een fles moeten hebben, waardoor het voor de leidsters flink aanpoten is en tijd om met de baby te knuffelen is er niet…

Tycho heeft het heel erg naar zijn zin op het kdv. Hij voelt zich ook erg op zijn gemak in de groep met kinderen. Hij speelt overal en trekt zich nergens wat van aan.

Enne wat je zegt over hygiene, dat snap ik niet. In een kdv dwalen heel veel baccilen en ziektes rond, maar daardoor bouwt je kind weerstand op.

Nou, op ‘ons’ kdv liggen de baby’s echt niet zomaar op de grond tussen de spelende kindjes. Ze liggen in de box, in de wipper of zitten lekker bij de juf op schoot. Als ze beginnen te tijgeren enzo liggen ze wel soms op de grond, maar ik heb nooit gezien dat oudere kindjes daar gevaarlijk langs rennen ofzo :think: Ik heb het idee dat ze op een verticale groep juist meer aandacht en knuffeltijd voor de baby’s hebben idd omdat de baby’s een ander ritme volgen dan de oudere kindjes (maar ik kan het niet vergelijken, want ik ken de horizontale groepen niet van dichtbij).

Qua ‘snottebellen’ en mexicaanse griep (die volgens mij weer zo goed als verdwenen is) denk ik dat het echt niets uitmaakt wat voor groepindeling ze hebben.

Oh, en in de zomer gingen mijn kinderen ook altijd mee naar buiten hoor, in de wipper of in campingbedjes die buiten als box worden gebruikt. Lekker in de schaduw maar toch in de buitenlucht :thumbup:

Het went straks vast wel weer als je jongste naar het kdv gaat :wink:

Vanmorgen een gesprek gehad en dat was fijn! :thumbup:

Het is inderdaad niet de bedoeling dat de kindjes boven de baby’s gaan hangen gelukkig. (dus die snottebellen verdwijnen gelukkig niet linearecta in zijn mondje :mrgreen: :mrgreen: )

En de oudere kindjes worden betrokken bij de baby’s, maar alleen als er een leidster bij is :thumbup:

Er wordt tijdens de verbouwing (die nu in de weekenden plaatsvindt) nog een apart baby-gedeelte gecreeërd die afgeschermd kan worden met verplaatsbare hekjes. Daar komen lekkere matten te liggen waar de baby’s goed kunnen bewegen. Verder wippers etc.

Als het goed weer is, kan hij lekker mee naar buiten. Zij vond het gelukkig ook logisch dat er een leidster binnen zou blijven bij de baby’s als de peuters met dit weer wel lekker in de sneeuw naar buiten gaan.

V.w.b. de tijd die ze voor de baby’s hebben: dat moet ik gaan ervaren.

Ik vond het in de babygroep (horizontaal) juist geweldig verlopen.

(maar goed, hier zijn alleen reacties vanuit meiden die verticaal juist helemaal geweldig vinden… :wink: )

Al met al…ik heb er weer meer vertrouwen in gekregen!

steven zit ook op een verticale groep, en hij vindt het heerlijk. De oudere kindjes komen vaak spelen in de buurt van steven, of hij nou in de box zit of een wipper maakt niet uit. Op de een of andere manier trekt hij altijd andere naar zich toe. Steven zelf geniet er ook erg van, hij vindt het heerlijk om andere kindjes te zien spelen.

Er zitten nog 2 baby’s op de groep van Steven, en als ze op de grond spelen is dat nooit tegelijk, altijd 1 baby per keer zodat de begeleider het goed kan overzien.

Daarnaast zitten er 2 horizontale groepen in het gebouw de peutergroep en de babygroep. Zodat er af en toe een kindje even naar een andere groep kan als dat nodig is. Laatst was zijn begeleider op de groep niet echt lekker in orde, en toen is Steven naar de babygroep gebracht zodat hij toch veel aandacht kon krijgen.

Ik zelf ben er erg tevreden over.

bij het kdv waarbij zoonlief zit hebben ze op de verticale groepen een afbakering, de baby’s zitten relatief apart van de grotere kids.

De grotere kinderen mogen dus niet zomaar bij de baby’s

Maar goed mischa heb ik eerst een jaar op de babygroep gedaan en daarna naar verticaal, dus hoe het precies voor de baby’s is op verticaal weet ik niet.

Hier zitten mijn beide kids ook op een verticale groep en bij elkaar. Dat vind ik zo fijn aan een verticale groep. Zodat ze 7 dagen per week bij elkaar zijn.

De baby’s liggen op dikke matten in een afgeschermd babyhoekje. Er is altijd een leidster aanwezig die zich alleen bezig houdt met de allerkleinsten. Er mogen ook maar max 3 baby’s per dag op een groep tegelijk aanwezig zijn. Dat gaat hartstikke goed. Zodra ze gaan tijgeren zie je dat de oudere kindjes er ook wat meer rekening mee gaan houden. En de alleroudsten hebben geleerd om mee te helpen in de normale zaken van het leven. Zodra een kleintje zijn speen is verloren of uitspuugd is er altijd wel een ouder kindje van 3+ die zo vriendelijk is om hem weer terug te stoppen en dat gaat beslist niet ongecontroleerd. Tevens hebben ze bij ons een speciale 3+ groep. Alle kinderen van 3+ worden uit alle groepen gehaald en mogen 1,5 uur samen allemaal dingen doen ter voorbereiding op de basisschool. Mijn oudste wordt in mei 4 jaar en ik merk dat hij hier enorm van geniet. Ze hebben kringgesprekken, voorlezen, toneelstukjes hiervan maken enz. Erg goed vind ik.

De band die mijn twee jongens nu met elkaar hebben is bijzonder. Dit heeft mede te maken met het feit dat het niet heeft uitgemaakt of ze nu thuis waren of daar. In ieder geval waren ze bij elkaar. Mijn oudste zegt dan ook vaak over zijn broertje het is mijn beste vriend. Nou dat is het mooiste wat je als moeder kan horen!

Ook mijn twee kindje zitten op een verticale groep.

Moet zeggen dat we daar in eerste instantie niet echt naar gezocht hebben.

Maar toen we de bezichtigingen deden het ons meteen fijn gevoel gaf.

Ze hebben bij ons max 2 baby’s op de groep.

De baby kunnen in de hogere boxen op de groep of in een aparte baby hoek.

De grote kinderen vinden de kleintjes reuze interessant en andersom net zo.

Ik denk dat ze zo van elkaar een hoop kunnen leren.

Ik vind een verticale groep helemaal niets. Ik wil dat mijn ukken altijd op de grond kunnen en niet steeds in de box of wipper moeten ivm de groten. Want daar komt het in theorie toch ook wel vaak op neer. Ik zou er zelf dus nooit voor kiezen.

ze hadden bij ons oude kdv binnen de verticale groep een babytuin. dat is een afgeschermde ruimte met hekjes waar de baby’s vrij kunnen spelen. werkte ideaal.

@Danielle_M wrote:

Ik vind een verticale groep helemaal niets. Ik wil dat mijn ukken altijd op de grond kunnen en niet steeds in de box of wipper moeten ivm de groten. Want daar komt het in theorie toch ook wel vaak op neer. Ik zou er zelf dus nooit voor kiezen.

In theorie misschien wel, in de praktijk bij ons op het kdv eigenlijk zelden. Robin is op het moment zo druk met tijgeren dat ie de hele dag wel op de grond oefent :wink: en de babyhoek is bij ons niet helemaal afgeschermd, Jasper kan er dus wel bij om Robin een kusje te geven, doet ie namelijk zo graag :inlove: , maar ze letten er wel op dat er niet te veel grote kindjes in gaan spelen.