Om de 2 uur drinken

Hoi,

Ik ben moeder van 2 zoontjes. Mijn oudste zoontje heb ik 9 maanden lang borstvoeding gegeven zonder veel problemen. Helaas gaat het nu met mijn jongste zoontje (nu 10 weken) niet allemaal van een leien dakje.

Toen hij geboren was is hij meteen binnen het uur aangelegd. Hij pakte de borst meteen goed en de melk kwam snel op gang. Ook liet hij steeds mooi 3 uren tussen de voeding. Dit veranderde echter na 1 week. Hij kwam steeds om de 2 uur. Nou was hij flink verkouden(bronchitis) en dacht ik dat het daar aan lag dat hij zo vaak kwam. Alleen nu is de verkoudheid er nog wel maar stukken minder (zijn neus is vaak vrij) en blijft hij maar om de 2 uur komen.

Ook 's nachts komt hij om de 2 uur. Als we bijvoorbeeld om 12 uur beginnen met voeden komt hij om 2 uur weer enz enz. Dit kan een kwartier eerder of later zijn maar meer zit er gewoon niet tussen. Hij groeit wel goed. Bij de geboorte was hij 3335 gram en bij de laatste weging (8 weken) was hij 5490 gram. Is het normaal dat een kindje zo weinig tijd tussen de voedingen laat? Ik weet niet hoe lang ik dit nog vol ga en kan houden en zit soms er sterk aan te denken om hem 's avonds maar een fles kunstvoeding te geven, al heb ik daar niet een goed gevoel bij. Moet ik gewoon nog even doorzetten dat het straks beter wordt? Zijn er meer die dit gehad hebben? Soms vraag ik me af of hij wel genoeg aan mijn melk heeft.

Ook moet ik 9 maart weer aan het werk. Gelukkig werk is 's avonds en niet super lang maar een fles afgekolfde melk accepteert hij ook nog niet. Veel oefenen met de fles kunnen we ook niet omdat ik niet eens melk af kan kolven omdat er zo weinig tijd tussen de voedingen zit. Kolven gaat bij mij sowieso al moeizaam. Wie weet hoe ik dit het beste aan kan pakken? Want zo trek ik het niet lang meer. Wil zo graag borstvoeding blijven geven :frowning: maar ik heb nu overdag weinig energie over om andere dingen zoals het huishouden te doen

Hoi,

Ten eerste: zet dat huishouden even onderaan je lijst. Misschien kan partner / moeder / vriendin wat helpen bij de ergste of meest storende dingen.

Hmmm geef je zelf het flesje afgekolfde melk? Het schijnt vaak beter te gaan als iemand anders dat doet (want bij mama willen ze liever live).

Men zegt dat het heel normaal is, om de 2 uur drinken. Zelf zou ik stiekem proberen of kindje een speen accepteert om te testen of het echt honger is (bij echt honger gaat die speen er geheid uit :wink:). Hier lijken bij de kleine meid “mama ik heb honger” en “mama ik heb slaap” heel erg op elkaar. Heb mezelf toen voorgenomen om er altijd eerst van uit te gaan dat het slaap is. Steeds geprobeerd instoppen, wegleggen, speentje paar minuten en verrek :shock:, de meeste keren gingen die ogen op kiertjes en bleek het “mama ik heb slaap” geweest te zijn.

Bij Kevin dacht ik dat alles “mama ik heb honger” betekende en nooit geweten dat ze net zo hard kunnen brullen van de slaap :oops:.

Het is misschien het proberen waard, stel je voor :wink:

Sanne heeft vanaf dag 2 elke 2 uur mij gewild en het liefst nog vaker. Na 1 maand had ik in de nacht wat meer rust, maar overdag niet. Na 3 maanden pas kwam er meer tijd tussen de voedingen, omdat ze langer wakker bleef en daarna nog een 1/2 uurtje sliep. Sanne heeft de eerste 3 maanden erg veel last gehad van neusverkoudheid door sterk vergrote neusamandelen.

Bas heeft maar heel kort bv en die kwam om de 4 uur, dus was voor mij ook even wennen. Nu achteraf ben ik blij dat ik met Sanne heb doorgezet en ik geef nu nog 2 x daags bv.

Gelukkig is het dus niet helemaal abnormaal dat hij dus zo vaak komt, maar vermoeiend is het wel. Naar mijn idee heeft hij toch elke keer honger maar ik zal nu eens proberen om hem niet te snel aan te leggen en te kijken of het echt niet iets anders is.

Vannacht trouwens ineens wel 5 uur achter elkaar kunnen slapen(voor het eerst in 10 weken). Wist niet wat me overkwam! Heerlijk. Er is dus nog wel hoop :slight_smile: Ga het dus ook nog maar doorzetten en hopen dat hij straks ook er meer tijd tussen laat.

Een speen hebben we ook al geprobeerd maar die accepteert hij dus niet. Hij gaat dan elke keer kokhalsen. Ook een pink wil hij niet. De fles geeft mijn man elke keer en ik ben dan uit de kamer. Tot nu toe ook nog geen succes.

He super zeg opeens 5 uur achter elkaar kunnen slapen, hopelijk zet dat door.

:mrgreen: , herkenbaar met de speen en pink. Sanne wilde dat ook echt niet. Met 6 maanden is ze zo ziek geweest en hield niks binnen, van voren en van achteren kwam het eruit. Toen nam ze opeens wel een speen (ddor veel te zuigen verdween haar misselijkheid) en nu zijn ze onafscheidelijk. :mrgreen:

Mijn zoontje dronk de eerste 2 maanden van z’n leven ook om de 2 uur. Dag en nacht. In het begin (de eerste 3 weken) was het zelfs nog vaker. Daarna heeft hij een tijdje redelijk tot goed doorgeslapen 's nachts (met als absolute topper van 9 tot 4). Overdag kwam hij dan nog steeds om de 2 uur.

Nu zitten we op een schema van strak om de 3 uur. Dag en nacht. Al anderhalve week (hij is nu 4 maanden). Ik hoopte eerst nog dat het regeldagen waren, maar dat vind ik nu toch steeds minder waarschijnlijk worden.

Hopelijk gaat dit weer snel over. Ook omdat ik 4 dagen in de week werk. Ik ben al blij als we weer naar een nachtvoeding gaan.

Maar mijn zoontje heeft dus WEL echt honger. Elke keer weer. Hij groeit ook wel heel hard moet ik zeggen.

Mijn dochter heeft overigens ooit min of meer hetzelfde gedaan. Die had alleen vanaf een maand of 3, 's nachts een schema van om de 4 uur. Was toch nog een beetje prettiger.

Enniewees, sommige babies hebben gewoon kleine maagjes en veeeeeel honger.

Hier nog iemand met een beeb die om de 2 uur wilde drinken. Mijn kindje dronk altijd maar 1 borst en had dan genoeg (er kon blijkbaar niet meer in) tot er 2 uur later weer gedronken moest worden. Inderdaad wel een beetje vermoeiend. Had wel het geluk dat ze vanaf 2 maanden 's nachts flink doorsliep en vanaf 3 of 4 maanden of zo begon ze om de 3 uur te drinken (soms 2 1/2).

Kortom, er is dus niks aan de hand met je beeb of je melk zou ik zeggen.

Gelukkig zijn er meer die dit dus hebben. Ik begon al te twijfelen of hij wel genoeg aan mijn melk had, ook al groeit hij goed. Heb me er maar bij neergelegd alleen blijft het vermoeiend. De ene nacht gaat nu wel beter dan de andere. Hij heeft ook echt wel honger. Hier dringt hij ook vaak maar aan 1 borst en krijg er dan ook echt niet meer in.