Robin kan al op “de grote see”, plassen zoals hij het zelf omschrijft. Als ik hem erop zet en hij concentreert zich dan kan hij plassen. Hij zegt zelf of er een plasje komt ja of nee. Bij ja, plast hij binnen 5 sec, en bij nee gebeurt het ook niet.
Maar hij kan dus niet uit zichzelf zeggen dat het komt. Dus wel op het toilet zelf, dan voelt hij dat het eraan komt. Maar niet als hij zelf aan het spelen, of iets anders aan het doen is.
Dus dat hij zelf naar me toekomt, en zegt dat hij moet plassen.
Hij draagt nog steeds een luier, overdag en 's nachts. Nu zit ik erover te denken om onderbroekjes te kopen, zodat hij voelt dat het nat word, maar heb geen idee of dat helpt.
Iemand tips?
Ik ben een paar maanden later bij mijn jongens begonnen (beide waren 3 jaar en 3 maanden) om ze gewoon onderbroeken aan te doen, zonder enige training vooraf (ik was maar aan het wachten tot ze het zelf aangaven, maar dat kwam niet). Mijn oudste was met 2 dagen overdag zindelijk en na een week ook 's nachts, mijn jongste zoon was met 2 maanden pas overdag droog en we hopen binnenkort ook 's nachts.
Nou, ik heb een bult onderbroeken gekocht. Eens kijken hoe ver we hiermee gaan komen.
Hier kregen ze vanaf 1 1/2 geen luier meer aan overdag. Vanaf het moment dat ze konden lopen gingen ze al regelmatig op het potje. Vanaf 1 1/2 jaar gewoon een onderbroekje. Ik hielp ze er nog wel vaak aan herinneren hoorzeker als we de deur uit gingen. Maar al heel snel hadden ze het door.
@baukje wrote:
Hier kregen ze vanaf 1 1/2 geen luier meer aan overdag. Vanaf het moment dat ze konden lopen gingen ze al regelmatig op het potje. Vanaf 1 1/2 jaar gewoon een onderbroekje. Ik hielp ze er nog wel vaak aan herinneren hoorzeker als we de deur uit gingen. Maar al heel snel hadden ze het door.
Ik wil daar eigenlijk wel wat meer over horen. Hoe pakte je het precies aan. Hoe deed je dat in bijv de supermarkt als ze moesten plassen/ poepen. Lange reizen?
Vanaf het moment dat ze konden lopen zette ik ze met regelmaat op het potje. Kwam er een plasje dan was het geweldig, wilde ze eraf dan was het ook goed. Met 1 1/2 jaar kon ik dus de meeste plasjes al wel opvangen.
Met 1 1/2 jaar dus de luier niet meer aan overdag. In het begin liet ik ze meestal wel zelf al plassen als ik dacht dat het zo ver was. En voordat we boodschappen gingen doen liet ik ze altijd plassen. Zo ook voor een autoreis. Voor uitstapjes (al was het maar naar de kinderboerderij of de speeltuin) nam ik altijd het potje mee in een plastic zak. En natuurlijk altijd schone kleertjes voor het geval dat.
Echt veel ongelukjes hebben we niet gehad en met 2 jaar waren de oudste 5 zover dat ze het zelf aangaven en het dan vervolgens nog een tijdje op konden houden.
Bij de 6de ging het wat minder vlot. Zelf denk ik dat dat het kwam door het minder consequent zijn met het uitlaten van de luier.
We zijn inmiddels verhuisd en wonen een kwartier fietsen van school vandaan. Ik deed haar vanaf 1 1/2 jaar alleen nog maar een luier aan als ik de kinderen van school ging halen. Madam kreeg het voor elkaar om juist op die momenten te plassen. Tussen door bleef haar broekje altijd droog. Maar met winterdag durfde ik dat risico (zo nat en koud op de fiets) niet te nemen. Toen ik echter wel consequent de luier uit liet ging het ook goed.
Ik wil het zelf ook graag op deze manier doen, maar heb het lef ook nog niet helemaal. Misschien toch maar gewoon doen. :roll:
Bij mijn dochtertje werkt deze manier helemaal niet
Wat wel werk is als ik haar in haar blote billen laat lopen.
Maar ja dat gaat dus alleen thuis of bij opa en oma.
Zie me nu niet echt met een half naakt meisje boodschappen doen of door het bos wandelen :shock:
In het begin vond ik het vreselijk want een heleboel kindjes vna haar leeftijd waren en zijn al droog.
We blijven hier maar heel goed oefenen en dan komt het vast allemaal wel goed.
Het hangt toch ook erg van het kindje zelf af.
De jongste van mijn zus is dag en nacht droog terwijl haar oudste van 5 's nachts nog een luier draagd omdat zij gewoon te vast slaapt.
Veel succes met de training
Christel is nu 2 en plast en poept wel op het potje
maar als ik haar zonder luier laat lopen en ze heeft net op het potje geplast plast ze daarna ook nog wel 3 keer op de vloer
de ene keer zegt ze het wel en de andere keer is de luier helemaal vol
Hoi,
Ik kwam hier eigenlijk kijken omdat ik zelf een soortgelijk topic wilde openen. Vroeg me al af of Sam ooit zindelijk gaat worden. Ik ben 1 jaar geleden al begonnen met hem op het toilet zetten. Hij heeft net als Robin heel goed controle over zijn blaas als hij op toilet zit en kan op commando plassen, maar zelf aangeven dat hij moet plassen of poepen…nee hoor. Ik ben al weer verschillende keren gestopt afgelopen jaar omdat ik dus dacht dat hij er niet aan toe was. Poepen wilde hij nooit op het potje of wc, alleen in de luier. Eergister voor het eerst op het potje, omdat ik hem er net op tijd op zette, maar gister en vandaag weer bewust niet op het potje gepoept (hij wacht net zolang tot weer een luier aan heeft). Eigenlijk heeft hij helemaal geen belangstelling voor de wc, spelen is veel leuker. Alleen onderbroekjes aan, werkte hier ook niet. Hij speelt rustig door met een natte onderbroek.
Kortom, ik lees mee, want vraag me af of hij het ooit zelf gaat aangeven. Weet ook niet goed of ik er nu weer mee door moet gaan of toch weer een tijdje stoppen.
groetjes Shams
Ik laat Nova als het dalijk mooier weer word in huis gewoon in dr blote billen lopen en zet potje weer op vaste plek. We zien dan wel hoe het gaat
Misschien een idee om met een beloningssyssteem te werken? ik werk op een kdv en wij maken plaslijsten voor de kinderen zodra ze beginnen mer de zindelijkheidstraining. Dit houdt in dat zodra ze plassen of poepen op de wc een sticker op hun lijst mogen plakken. Werkt heel stimulerend en een velletje stickers kost niks!
Bij ons op het KDV krijgen ze een sticker op het handje.
Het is nog steeds hetzelfde.
Het plassen gaat oke (nog steeds niet uit zichzelf overigens), en hij heeft al 2 keer gepoept.
Maar dan beloof ik hem een kadootje, en gaat hij alleen daarom zitten duwen. Komt er net 1 klein frummel poepie uit, en hij helemaal trots dat hij wat krijgt…
Nu hoorde ik van een klant bij ons (kwam 2 pakken luierbroekjes terugbrengen), dat haar kindje in 2 dagen zindelijk was.
Ze had een grabbelton gemaakt.
Gewoon allemaal kleine kadootjes in gedaan, stickers, autootjes, enz…
En als hij wat had gedaan mocht hij dus een kadootje grabbelen.
Ze zei, dan mocht hij vaak wel 6 keer per dag wat grabbelen, maarja, hij was iig zindelijk.
Na de vakantie ga ik dat ook proberen denk ik.
En tijdens de vakantie, weer de onderbroeken aan.