Hallo,
Met Britt bij de dokter geweest omdat ze wat verkouden is en dit al een dag of 8 aanhoudt. We hebben met de dokter gepraat over haar slechte drinkgedrag. Ze heeft een ziekte waardoor ze chronisch pijn heeft. Hierdoor drinkt ze slechter. Als we haar volproppen met pijnstillers drinkt ze beter, maar dat is natuurlijk geen optie om altijd te doen. We geven haar nu 6 flessen KV. Meestal om de 3 uur per dag en ook nog in de nacht.
Overdag drinkt ze met moeite 100 CC per keer en in de nacht (23.00 uur en 4.30 uur) drinkt ze in ene wel een fles van 180CC zonder problemen op.
Van de arts moeten we beginnen met bijvoeden omdat 750 CC per dag te weinig is om te groeien. We doen door elke voeding al rijstebloem en waren al begonnen om de rijstebloem met een lepetje te geven. Britt vond dit erg leuk, en ze hapte na 1 dag al prima van het lepeltje af.
Ik had een klein potje banaan staan van Olvarit en dat heb hebben we vanmiddag voor het eerst gegeven. Jammie, dat vond ze erg lekker. Ze at een eierschaaltje zonder problemen leeg en daarn dronk ze nog zo een 100CC uit de fles.
Vanavond begonnen met het potje, hier was ze werkelijk dol op! Ze at de rest van het potje leeg en als we niet snel genoeg waren met de volgende hap, werd mevrouw ongeduldig. We zijn dus blij dat ze wel goed eet, maar nu het volgende probleem: nu weigert ze de melk… Zucht!
Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken? Wachten? Vandaag dronk ze na ruim een uur nogsteeds geen melk.
Denken jullie even mee? Ze moet immers wel wat melk binnen krijgen (o.a. ivm vocht) en ze kan natuurlijk niet leven op fruit/groente hapjes.
Marga, ik zou maar 1x per dag wat fruit geven zodat ze er goed aan kan wennen.
En waarom is 750 te weinig, je moet toch zoiezo onder de liter blijven per dag, want dat is toch te veel?
Ik heb het nog niet aan de hand met Lucas, maar hoop dat je er wat mee kunt.
groetjes Vanessa
Als Britt groeit, ontwikkeld zich normaal en is voor haar doen vrolijk, dan krijgt ze genoeg binnen. 750 ml is prima hoor qua vocht hoeveelheid.
Elk kind heeft een andere behoefte en de een heeft dus meer nodig dan de andere. Bas is een maand jonger, maar heeft eigenlijk voor zijn eigen gevoel niet genoeg aan 1 liter voeding. Dus vanaf 4 maanden leeftijd in overleg met het cb al een fruithap erbij.
Op welke momenten bied je fruit en groente aan? En wanneer geef je dan de flessen? Zit ze misschien gewoon vol? Of kost het haar te veel energie misschien?
Zou je anders de flesvoeding niet extra kunnen verrijken? (fantomalt oid? altijd wel in overleg met arts of dietist overigens…)
750 cc… daar komt Lana bij lange na niet aan. Het is elke dag een gevecht met haar om haar te laten drinken. Ik mag blij zijn als ze op een dag 500cc drinkt. Meestal zit het daar onder.
Lana is er vrolijk en druk, dus ik denk dat ze gewoon niet veel nodig heeft. Maar ze moet van ons wel tegen de 400 a 500 cc binnen krijgen. Meestal is het dus huilen met drinken. Ze drinkt niet uit de fles en wil ook niet zoveel drinken uit een kopje.
In de 500cc van Lana zit ook al haar pap. Daar gaat 210cc vocht in.
Maar zoals de anderen al zeiden 750cc is prima hoor! Ze mochen maximaal 1 liter kv per dag.
Hoi,
Die 750 cc is volgens de arts te weinig!
Dus niet zelf bedacht hoor.
Het is net te weinig voor Britt om echt goed te groeien
Ze krijft nu gewoon haar flessen en tussen door 2 keer 3 hapjes voeding. Ze wil haar flesen dan iets later dan normaal maar ondertussen drinkt ze gelukkig wel ook weer haar fles!
Het was misschien gewoon de nieuwigheid?
bedankt voor het meedenken!
Fijn dat ze nu wel weer goed drinkt, maar mocht het weer een keer gebeuren, dan kan je de melk misschien verwerken in een hapje… Dat je een pap maakt van melk, rijstebloem en een appeltje ofzo? Misschien eet ze liever van een lepeltje dan uit de fles, en door een appel er doorheen komt het qua smaak in de buurt van een fruithap… Sterre drinkt lang niet altijd haar fles leeg, dus geef ik haar vaak zo’n fruitpap, en dat lust ze dan meestal wel… en krijgt ze dus toch haar melk binnen…