Ojee, zwangerschapsdiabetes? UPDATE 19-11

Hoi allemaal

Had ik 2 weken terug nog een ontbijtttest die goed uitpakte (al was het aan de hoge kant, geen suikerziekte) , maar vandaag bij mijn moeder prikten we een sterk verhoogde waarde (iets van 15,2 en dat 4 uur na het ontbijt)

VK gebeld, en moet nu morgen opnieuw een ontbijttest ondergaan :frowning:

Ik heb zwaar overgewicht en voel de bui al hangen (krijg je toch van die opmerkingen dat het daar wel aan zal liggen) Vreemd genoeg de 1e keer geen last van gehad!

VK zei: als je suiker hebt, krijg je eerst een dieet. Als dat niet aanslaat insuline.

Weten jullie wat zo’n dieet inhoudt?

En worden dit soort bevalling altijd vroeger ingeleid?

Misschien kan iemand met ervaring hier wat mee helpen.

Ik ben me rot geschrokken, het zou wel verklaren waarom ik zo’n dorst heb en steeds 6 tot 8 keer (!) per nacht moet plassen :cry:

Ik voel me er erg slecht bij en heb geen goed gevoel. Die uitslag kan morgen niet goed zijn, denk ik nav mijn verhoogde waardes van vandaag…

Groetjes

Carina

Hoi Carina,

15,7 is inderdaad erg hoog; bij zwangeren moet de bloedsuiker waarde liefst onder de 7,0 zijn.

Bij een dieet wordt je aangeraden de koolhydraten zoveel mogelijk over de dag te spreiden, dus bv. geen fruit meteen na het eten, maar liever tussendoor. En liever een plak ontbijtkoek als tussendoortje dan bv. een liga of sultana want daar zitten erg veel koolhydraten in. Het gaat dus niet alleen om “echte” suiker als ingrediënt, maar vooral om de koolhydraten (die worden in je lichaam in suiker omgezet).

Als je zwangerschapsdiabetes blijkt te hebben wordt je meestal eerst naar de diëtiste en/of diabetesverpleegkundige verwezen, die kan je daar alles over vertellen. Als je een aantal dagen het dieet hebt gehouden (is dus meer een aanpassing van je voedingspatroon dan een echt dieet waarbij je bepaalde dingen niet mag eten) worden nogmaals je bloedsuikers gecontroleerd. Als die dan nog te hoog zijn zul je toch insuline moeten gaan gebruiken. Hiervoor krijg je uitgebreid instructies van de diabetesverpleegkundige.

Bij zwangerschapsdiabeten die alleen een dieet houden is het niet nodig de bevalling eventueel eerder op te wekken. Je kunt dan ook bij de verloskundige onder controle blijven. Bij insulinegebruik (bij zwangerschapsdiabetes of vrouwen die al suikerziekte hebben en dan zwanger worden) wordt de bevalling rond 38 weken ingeleid. Je komt dan ook onder controle van de gynaecoloog. De bevalling wordt eerder opgewekt (als je uit jezelf rond die tijd nog niet gaat bevallen natuurlijk) omdat sterk schommelende bloedsuikers, zoals die bij insulinegebruik kunnen optreden, een risico kunnen zijn voor de baby. En die is met 38 weken in principe klaar voor de buitenwereld.

Nou, dat was een heel verhaal. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Veel succes verder en hopelijk valt het allemaal mee!

Groetjes Pauline

Hey pauline

Een duidelijk verhaal!

Ik zal me er dan maar op instellen dat ik inderdaad suiker heb, want die score van mij was erg hoog dus.

Nu maar hopen dat het aangepaste dieet helpt en dat ik niet hoef te spuiten (en geen gezeik krijg van de vk-gyn over mijn gewicht en zie-je-nou-wel)

Daar komt trouwens nog bij dat hij nu nog in een stuit ligt, dus het is een beetje koffie dik kijken hoe het allemaal gaat lopen :slight_smile:

Bedankt voor je uitleg!

hallo,

de zwangerschap werdt er bij mij niet voor eerder ingeleidt, het ligt eraan hoe je kindje het doet, alles houdt verband daar mee, het vruchtwater de groei van je kindje, ik zelf ben ook aan de forse kant, laat je door opmerkingen niet op je nek zitten hoor :naughty: en ik ben vrij snel al begonnen met insuline spuiten.

als ik niet uit mezelf begonnen was zouden ze met 41 weken inleiden, maar ik had nog meer klachen dan alleen diabetes.

als je wat weten wil mag je me ook, pb, en

succes :hug: ik weet het valt niet mee.

gr melanie

Graag gedaan hoor :-* !

En je gewicht… diabetes komt vaker voor bij mensen met overgewicht. Maar dat zegt lang niet alles: ik had in m’n laatste zwangerschap een milde vorm van diabetes en ik heb een BMI van 20…

En het is niet aan je VK of gyn om daar nu over te gaan zeuren, jij bent nu zwanger en zij moeten jou in deze situatie zo goed mogelijk begeleiden.

Bij 28 weken ligt overigens nog 30 % van de beebs in stuit, rond de uitgerekende datum is dit 3 tot 5 %; grote kans dus dat die kleine van jou nog goed gaat liggen!

He gat Carina wat vervelend meid!! Heel veel succes morgen. De meiden voor mij hebben alles heel goed uitgelegd al :thumbup: dus ik onthoud mij van verder commentaar! :wink: :hug:

hai meid wat vervelend zeg ik hoop voor je dat de uitslag goed is hoor :hug: :-* :pray: :pray: :pray:

hoi allemaal

ik weet het niet hoe de officiele uitslag was, maar ik heb het thuis gestest voor ik naar het ziekenhuis ging (nuchter) en toen ik thuis kwam (1,5 uur na maaltijd) en dat was 5,5 en 7,6

volgens mij niet te hoog. Hopelijk ontspring ik de dans

Maar waar zou die rare score van gisteren nou toch vandaan zij gekomen? (zeker aangezien ik al 3 uur niets gegeten had toen…)

Nouja, hopelijk waren de zh-uitslagen net zo goed en kan ik relaxen. Zowiezo kan het geen kwaad om een beetje op zoet etc te gaan letten, want ik kan NU dan weliswaar eten wat ik wil zonder aan te komen, maar ik weet dat het na de bevalling direct er weer aan komt :frowning:

nou die waardes lijken verder goed dan ben ik benuwd hoe die van het ziekenhuis zijn :think: en wanneer denk je dat je die hebt een weekje wachten voordat je dat hoort :think:

Over die waarde van 15 komma zoveel in relatie tot de betere waardes later; had je je handen goed gewassen voor de meting? Dit klinkt heel kinderachtig maar het kan een wereld van verschil maken!

Gelukkig nemen ze het wel serieus. Ik hoop voor je dat de verdere testen goed zullen zijn.

@Paultje wrote:

Bij insulinegebruik (bij zwangerschapsdiabetes of vrouwen die al suikerziekte hebben en dan zwanger worden) wordt de bevalling rond 38 weken ingeleid. Je komt dan ook onder controle van de gynaecoloog. De bevalling wordt eerder opgewekt (als je uit jezelf rond die tijd nog niet gaat bevallen natuurlijk) omdat sterk schommelende bloedsuikers, zoals die bij insulinegebruik kunnen optreden, een risico kunnen zijn voor de baby. En die is met 38 weken in principe klaar voor de buitenwereld.

Hier wil ik graag even verder op inhaken. Ik heb zelf nu bijna 29 jaar diabetes type 1 en ben vandaag 8 maanden geleden bevallen. De reden van inleiding bij gemiddeld 38 weken is vaak meer dan alleen de bloedsuikers. Het wil namelijk helemaal niet persé zo zijn dat je met 38 weken schommelende waardes hebt. Men kijkt (althans dat was bij mij zo en ook de verhalen die ik ken van andere vrouwen met diabetes zijn zo) vooral naar de conditie van het kind, de conditie van de placenta, het vruchtwater (hoeveelheid) en de grootte van het kind. Daarbij spelen natuurlijk de bloedsuikers wel een rol, maar zijn zeker niet de enige reden om in te leiden. Voor zover ik weet kom je met zwangerschapsdiabetes hoe dan ook bij de gyn, ook met een dieet.

Ik ben zelf met 36+5 bevallen (niet ingeleid) en Hieke woog 2740gr.

Ik zou het niet te lang aanzien allemaal. Ook als je waardes een beetje verhoogd zijn zou ik kiezen voor behandeling. Het maakt een wereld van verschil voor jou en de baby of je op 9 of 7 zit. Ook als de uitslagen nu goed zijn zou ik me in de komende weken nog een aantal keer laten testen. (bij de vk of ha, niet zelf gaan dokteren) Je bent er blijktbaar toch gevoelig voor, mede (niet alleen!!!) door je gewicht. Het is nou eenmaal zo en dat zeg ik niet om vervelend te willen zijn. Het is gewoon een feit en daar doe je niks aan.

Succes!

Hoi sisil

Je hebt gelijk. Ik zal me regelmatig checken. Maar ik had inderdaad niet mijn handen gewassen met die hoge score dus wellicht heeft dat de boel vestoord.

Overigens, ik neem aan dat die 7,6 van vanmorgen (na het ontbijt) niet ernstig te hoog is toch?

Ik weet dat het er toch aan zit te komen, binnen nu en tien jaar, als ik niks aan mijn overgewicht doe. Vandaar dat ik na de bevalling echt serieus aan de slag ga, want als ik diabetes kan vermijden (of uitstellen)…

Pegje de uitslag kan ik morgen voor bellen, maar zal wel niet belachelijk veel schelen met thuis denk ik (mijn ma heeft diabetes en weet wel hoe ze me moet prikken, alleen waren we idd vergeten om mijn handen te wassen gisteren)

Sterkte!

hier een mama met ZWdiabetes! en ik ben ingeleid bij 38 weken.

ik kom morgen wel ff terug om erover te babbelen ik ga nu eerst naar bed :zzz:

Hoi dames, daar ben ik weer

Ik ben bij de gyn terecht gekomen vanwege de stuitligging, en de baby is inmiddels gedraaid in de goede richting vorige week! De echo liet wel zien dat hij ERG groot wordt (was vorige week al 3200 gram) en hij liep al 2 weken voor op groei.

Daarom moest ik van de gyn nog een ontbijttest doen (de 3e deze zwangerschap) :roll:

Een maand geleden was er niks aan de hand. Ik heb vandaga de test gedaan en thuis had ik nuchter 6,3 en 2 uur na het eten 8,9 :shock:

Ik heb begrepen dat dat te hoog is (al moet ik de officiele uitslagen nog afwachten)

Maar…ik ben al bijna 36 weken zwanger! Iemand ervaring met diabetes krijgen zo laat in de zwangerschap? Wordt er dan nog iets aan gedaan? De baby IS inmiddels al groot, hebben we gezien op de echo.

Ik moet over 2 weken pas terug naar de gyn, dus vraag me wel af hoe het nu verder gaat lopen :think: En of ik misschien toch ingeleid zal worden als ik inderdaad suiker EN een grote baby heb.

Misschien zijn er nog dames die ervaring hebben met laat diabetes krijgen?

Groetjes

carina

Hoi Carina,

Wat vervelend. Hoe voel je je verder?

Ik hoop dat je de echte uitslagen snel krijgt en dat er dan actie ondernomen wordt in de vorm van leefregels (dieet) of medicatie (insuline) want je kindje laat zien dat het lekker kan snoepen van je verhoogde waardes.

Meestal is het beleid dat dames met (zw)diabetes ingeleid worden rond de 38 weken ivm oa de grootte van de baby. Zie ook eerdere posts van mij. Ik heb zoals je weet geen ervaring met het krijgen van diabetes laat in de zwangerschap (hoewel ik me afvraag of jij het al niet veel langer hebt gezien de signalen en de groei) maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ze hier niets aan doen, en anders zou ik me maar eens beraden op een 2nd opinion.

Sterkte!

Hoi sisil

Ja ik zal morgen maar even nabellen voor de uitslag, want over 2 weken controle lijkt me beetje laat… We gaan vrijdag nog een weekje weg dus dan weet ik waar ik evt rekening mee moet houden.

de eerste suikertest had ik in september, alles prima. En toen half oktober weer, zoals ik hier in mijn openingsbericht shcreef. Maar toen was weer alles goed! Dus dan moet het toch echt van de laatste maand zijn… :think:

Nouja, we zullen zien wat de gyn vind, maar ik denk met mijn waardes van 6,3 en 8,9 dat het zowiezo te hoog is (gemeten door mijn moeder die zelf diabetes 2 heeft)

Catje, ik wens je veel succes met de laatste loodjes!!

Hopelijk word je snel ingeleid en kan je kindje niet te groot worden.

Bij mij is er het vermoeden dat ik zw.suiker had bij mijn 1e zwangerschap.

Vanaf week 24 ging de beeb extreem hard groeien (en ik ook)

Veel vocht vasthouden, veel vruchtwater, dorst, veel plassen.

Ben wel getest met 26 weken maar dat was perfect. (daarna hebben ze me niet meer gecontroleerd, behalve een groeiecho met 30 weken, toen liep de beeb bijna 5 weken voor in de groei)

Nu zei de vk dat ze denken dat ik die laatste 10 weken toch zw.suiker heb ontwikkeld. Matthijs was 4850 gram bij de geboorte en zijn glucose waardes schommelde enorm en moest daarom een paar dagen in het ziekenhuis blijven.

Ik word nu goed in de gaten gehouden bij deze zwangerschap.

Mijn moeder had trouwens ook. zwsuiker toen ze zwanger was van mij.

Nogmaals veel sterkte met de laatste weekjes…(week hoop ik voor je!!)