In oktober zijn we met Pete naar het CB geweest en was zijn ogentest afwijkend. Met zijn rechteroog kon hij een aantal plaatjes van de onderste (7e) regel lezen en met zijn linkeroog lukte de 5e regel helemaal niet.
Vandaag zijn we weer geweest en nu zijn we met zijn linkeroog begonnen. Met zijn linkeroog lukt de 5e regel weer niet en nu ging hij ook zijn hoofd naar rechts draaien en kon toen soms wel iets benoemen. Met zijn rechteroog kon hij weer een aantal plaatjes van de onderste regel lezen.
We hebben dus een verwijsbrief voor de huisarts en daar kan ik morgenmiddag terecht. En dan? Ik neem aan dat we dan een keer naar de oogarts moeten?
Op zich merken we niks aan Pete, hij kijkt gewoon tv en is erg goed in kleuren.
Mijn man heeft als peuter wel een scheelkijkend lui oog gehad en heeft vanaf zijn 6e (volgens mij) een brilletje gedragen. We hebben begrepen dat een lui oog erfelijk kan zijn?
Groetjes Saskia
zou sowieso bij de ha vragen om een verwijzing naar poli oogheelkunde.
Beter een keertje teveel naar gekeken als te weinig.
Met onze middelste zijn we niet eens tot de ogentest gekomen, wij vonden hem zelf wel erg scheel kijken hoewel ze op het CB niks zagen… de ha schreef direct een verwijzing en hij bleek +6 aan beide ogen te hebben.
Wij hadden op scheelkijken na niks door (en dat deed hij niet de hele dag door ofzo) en dachten zelf eigenlijk ook aan een lui oog, maar niet dus. Hij zag ook alles. Pakte een bal feilloos van de grond als die op hem afrolde etc.
Mocht je idd doorverwezen worden zal je in eerste instantie bij de orthoptist terecht komen. Zij zal eerst wat testjes doen (oa ook de kaart, maar ook poppetje/figuurtje volgen, met lampje ombeurten in beide ogen schijnen etc.
Daarna zullen de ogen gedruppeld worden waardoor de pupillen verwijden en de ogen helemaal ontspannen. Die druppels moeten ongeveer een halfuurtje inwerken en dan weer naar binnen voor alsnog een serie van testjes.
Wij kregen direct het ‘oordeel’.
Gingen ook nog even langs de oogarts, omdat die wou kijken of er niks aan beschadiging op het oog zelf zat, maar dat leverde gelukkig niks op.
Vrijdag mogen we hier weer voor een rondje.