Haj haj
Ik heb een vraagje want ik ben beetje dom geweest. Ik ben poepie verkouden en heb nu 5 of 6 dgn neusspray gebruikt. Nu werd mij verteld dat ik die helemaal niet mag hebben, alleen de zoutoplossing. Die ik gebruik staat xylometazoline op. Weet iemand hoeveel kwaad dit zou kunnen? Gebruik het uiteraard niet meer.
Liefs Angel
Oei. Balen als het niet zou mogen. Wat staat er in de bijsluiter? In ieder geval vanaf nu niet meer gebruiken. Niet te lang bij stilstaan, je kunt er toch niets meer aan veranderen :-*
oei… ik wist het ook niet hoor
maar als je echt informatie zou willen zou ik even contakt opnemen met je huisarts of anders even bij de apotheek vragen
Ik mocht die zeker niet meer gebruiken van mijn huisarts, maar weet niet of en hoeveel kwaad het kan als je het wel 5 dagen gebruikt hebt… Zou de huisarts maar even bellen.
Hopelijk valt het mee voor je!
Ik gebruikte het bij de zwangerschap van mijn zoontje ook, en het mocht gewoon van de vk. Nu ik weer snotverkouden ben gebruik ik het ook, anders vind ik het niet te doen. Nooit geweten dat dat dus niet mag :oops:
@cees77 wrote:
Oei. Balen als het niet zou mogen. Wat staat er in de bijsluiter? In ieder geval vanaf nu niet meer gebruiken. Niet te lang bij stilstaan, je kunt er toch niets meer aan veranderen :-*
Nou ik had dus geen bijsluiter meer, hij zit los in de tas omdat ik paar weekjes geleden ook al zo verkouden was. We waren nu een week op vakantie en had ook geen internet bij de hand, niet zo makkelijk iig.
Maar had er niet zo bij stil gestaan dat het dus niet kon :oops:
Op weg naar huis belde ik mijn moeder of ze toevallig in het dorp was omdat mijn spray bijna op was. Dat was ze en is voor me naar de kruidvat gegaan. En die zeiden dus dat het niet mocht (ze was zelf toevallig ook zwanger). Ze had het ook nog nagevraagt aan iemand die daar voor opgeleid is. Ik mocht ook geen strepsels oid voor mijn keel. Alleen maar snoepjes. En dus neusspray puur die met zoutoplossing :shifty:
Ik moet morgen gelukkig naar de gyn, dan ga ik het maar eens even navragen
Heb het zelf ook gebruikt tijdens de zwangerschap, omdat die zoutoplossing niet werkte en ik ben echt een neusademhaler, dus werd helemaal gek!!! Overlegd met de VK, kon geen kwaad bij normaal gebruik. Is alleen niet aangetoond of het bij langer gebruik of veelvuldig gebruik tijdens de zwangerschap kwaad kan, vandaar dat er wat terughoudend mee omgegaan wordt.
Even na vragen morgen. Dan weet je het in ieder geval voor de volgende keer. Strepsils mag idd niet.
Die neusspray is sowieso niet goed voor je als je het meer gebruikt dan aangegeven (heeft zelfs een semi-verslavingsgevoeligheid, lang verhaal, maar ben uiteindelijk geopereerd aan mijn neus).
En mijn HA zei ook “niet gebruiken” maar dat is met bijna alles als je zwanger bent.
Tigru, ben jij geopereerd omdat je uiteindelijk teveel neusspray hebt gebruikt??
Ik heb dat ook een periode gedaan, en juist daardoor werd het erger en erger. En nu ruik ik dus minder goed, alsof ik steeds verkouden ben, dan heb je dat ook. Ik ben bang dat dat dus ook door die spray komt. Weet jij meer over zulke dingen? Ben wel benieuwd namelijk.
Dank jullie wel :thumbup:
Ik ben ook echt een neusademhaler en met eten moet ie echt open zijn anders raak ik in paniek met eten :oops:
Ik gebruikte 'm voor het ontbijt, voor het avondeten en voor het slapen. Niet altijd in 2 neusgaten.
Ga morgen iig navragen. :thumbup:
Liefs Angèl
Uhm, ik ben verslaafd :oops: Krijg het ook echt benauwd zonder dus ik gebruik hem al de hele zwangerschap meerdere keren per dag, ook bij Jasmijn gebruikt…mijn vk zei destijds het is het ene kwade of het andere…
dit haal ik uit de bijsluiten (apotheek.nl)
Zwangerschap
In de normale dosering en gedurende maximaal vijf dagen achtereen kunt u dit middel veilig gebruiken. Op die manier wordt het al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen, zonder nadelige gevolgen voor het kind.
@hanneke wrote:
Tigru, ben jij geopereerd omdat je uiteindelijk teveel neusspray hebt gebruikt??
Ik heb dat ook een periode gedaan, en juist daardoor werd het erger en erger. En nu ruik ik dus minder goed, alsof ik steeds verkouden ben, dan heb je dat ook. Ik ben bang dat dat dus ook door die spray komt. Weet jij meer over zulke dingen? Ben wel benieuwd namelijk.
Combinatie… Ik had een enorm scheef neustussenschot en was altijd verkouden. Dus aan de neusspray en dan ook echt tijden achter elkaar. Die combi heeft er voor gezorgd dat ze uiteindelijk mijn tussenschot hebben rechtgezet en poliepen hebben verwijdert. Kan nu zalig door mijn neus adem halen, het is bijna 3 jaar geleden en ik geniet daar nog iedere dag van.
Wel fijn dat je het normaal tijdens je zwangerschap kan gebruiken.
En ja, van die xylometalazoline gaat je neus alleen maar meer dicht zitten als je het te lang gebruikt.
Gebruik normaal wel nasonex (nu budesonide, vanwege zwangerschap) om poliepvorming te voorkomen.
Dat van de strepsils staat ook in de bijsluiter en neusspray mag idd mist ‘normaal’ gebruikt.
Ik haaaat neusspray :shifty: , maar nu zijn mijn slijmvliezen zo dik en opgezwollen dat ik 's nachts niet meer door mijn neus kan ademen-> van het mondademen krijg ik een droge mond-> dus drink ik af en toe een slokje water-> daarvan moet ik weer plassen. Met als gevolg dat ik bijna de halve nacht wakker lig ipv. te slapen :roll: Dus ook ik zit nu aan de neusspray… 1x voor het slapengaan en soms nog een keer ertussendoor.
TIP: ik lees wel vaker dat mensen de bijsluiter van een medicijn niet meer hebben. 90% van alle bijsluiters staat tegenwoordig ook op internet - altijd bij de hand dus :mrgreen:
die neusspray hebben we voor Jesse laatst ook op recept gekregen omdat hij last van z’n oortjes en neus had… alleen NIET langer dan week vertelde ze me voor Jesse. Ik denk idd dat paar daagjes de neusspray weinig kwaad kan, het is veelal uit voorzorg he? Zo heb ik een antibioticazalf gehad voor brandwond die ook afgeraden word omdat er te weinig bekend is over werking met zwangerschap. Arts echter gaf aan dat het wel kon als het kortdurig op kleine plek was.
Maar als je echt twijfelt; vk of huisarts bellen en nu niet meer nemen. Je kan er nu ntoch niets meer aan doen.
groetjes,
Louise
@Tigru wrote:
Die neusspray is sowieso niet goed voor je als je het meer gebruikt dan aangegeven (heeft zelfs een semi-verslavingsgevoeligheid, lang verhaal, maar ben uiteindelijk geopereerd aan mijn neus).
Hier idem dito…
Ik heb 3 jaar lang menthol neusspray gebruikt, tot ik geopereerd werd…
Daarna toch weer overstag gegaan bij een verkoudheid… Nu heb ik neusspray van de KNO arts om mn reuk terug te krijgen, helpt het niet wederom een operatie.
Wat ik wil zeggen aan TS…
die paar dagen maakt in principe niet veel uit als je het al gebruikt hebt, maar probeer zo min mogelijk een neusspray te gebruiken, ze adviseren als je zwanger bent om te stomen met of zonder kamille erin.
@eisblume wrote:
TIP: ik lees wel vaker dat mensen de bijsluiter van een medicijn niet meer hebben. 90% van alle bijsluiters staat tegenwoordig ook op internet - altijd bij de hand dus :mrgreen:
Ja klopt,maar we waren op vakantie en ik had geen internet. Ik vond 10 euro voor 100 min. te veel geld :oops:
De gyn zei dat er niks aan de hand was. De eerste 3 maanden zou kwaad kunnen en ik zat nog niet in de periode wanneer het weer eventueel kwaad zou kunnen.
Gelukkig maar. Hoef je je daar geen zorgen over te maken. Was verder alles goed?
Ja alles was prima :inlove: Dank je wel
Liefs Angèl