Ik heb per ongeluk een handdoek die in de terpentine heeft gelegen meegedaan in de wasmachine. Nou stinkt alles naar de terpentine. Ik heb de wasmachine inmiddels voor de tweede keer aanstaan op 80 graden met een wasbol wasmiddel en een wasbol azijn. Er zaten ook mooie kleertjes van Noa bij en die was ik niet op 80 graden. Die stonden net in een emmer met water en azijn en nu in de biotex, maar de lucht is er nog niet uit. Heeft iemand nog andere tips?
He wat balen zeg.
Ik heb geen tip maar ik zou de kleertjes niet meer gebruiken tot je zeker weet dat de terpentine eruit is want terpentine is brandbaar.
Succes ermee.
Volgens mij heeft deze vraag hier onlangs ook gestaan. En toen waren er niet echt oplossingen. Misschien even googlen op terpentine en wasmachine oid?
gevonden;
dit was de tip;
Ventileren, dus wasmachine open laten staan, en kleding te luchten hangen.
Dat is de veiligste manier.
Eventueel zou je, als de kleding blijft stinken, die chemisch kunnen laten reinigen.
En de wasmachine een keer leeg laten draaien met wat soda in de zeepbak (een klein kopje, niet overdrijven) op de allerheetste stand van de machine.
Wees blij dat er geen ergere dingen gebeurd zijn: je mag namelijk nooit kleding, waar een oplosmiddel in zit, in een wasmachine wassen. Dit in verband met het grote gevaar op brand.
NB Soda = huishoudsoda, beslist geen caustic soda!
dit was de reactie van degene die hetzelfde als jou had;
Nu paar dagen verder en van alles gedaan om de lucht eruit te krijgen is het ook gelukt.
Heb van alles toegepast.
Het laatste heeft gewerkt nl. Een aantal keren een was programma op de hoogste temperatuur met handdoeken erin die eventueel weg konden nadien.
Wasmiddel erbij en wasverzachter erbij.
Tussen door raam open van de badkamer, deurtje van de was machine open.
en dit;
De juiste methode is de was opnieuw in de wasmachine doen en een een programma wassen met Soda, zelfde temperatuur kiezen als de vorige keer. Hierdoor gaat ook de terpetinelucht uit de wastrommel weg. Dit is ook van toepassing op doeken met bijvoorbeeld autowas e.d.
Bij een sterke geur kan het voorkomen dat je dit nog een keer zal moeten doen.
Net was uit de wasmachine gehaald, stinkt nog!
Nu hangt het te drogen op het rekje en morgen maar een keertje met soda wassen. De kleren kunnen toch niet méér verpest worden. Ze zijn niet meer te dragen nu, ivm “lichtontvlambaarheid” en stank.
Ik heb nog even verder gezocht en de tip is eigenlijk om het gewoon uit te laten waaien…dan vervliegt het! Uit laten waaien is met dit weer geen probleem, maar helaas regent het erbij dus dat schiet niet op. Morgen wordt het mooier weer, dus morgen maar even buiten hangen.
St marc misschien?
Ik weet niet of ik het goed schrijf hoor.
Ik waste mijn man zijn overals en schildersbroeken er altijd in
Te koop bij bouwmarkten en boerenbont enzo
baad het niet dan schaad het niet.
He heel veel succes
Maria
haha ik had laatst ook een topic er over geopend…
Hier werkte goed om alles eerst te laten drogen en toen nog 1x te wassen. Als je het steeds nat wast blijft de geur…Maar wat stinkt he he :sick:
St Marc (ik weet ook niet of je het zo schrijft) is er vloeibaar en in poeder. Ik zou dan de poedervorm nemen als ik jou was. En inderdaad te koop bij bouwmarkten. Ik gebruik het voor zoveel dingen echt handig spul.
@Danielle_M wrote:
St Marc (ik weet ook niet of je het zo schrijft) is er vloeibaar en in poeder. Ik zou dan de poedervorm nemen als ik jou was. En inderdaad te koop bij bouwmarkten. Ik gebruik het voor zoveel dingen echt handig spul.
Ik wist niet eens dat het er ook vloeibaar was :oops:
Maar idd de waspoeder gebruiken,topspul :thumbup:
Ow, ik ken dat probleem.
Michael had laatst diesel over zijn broek heengekregen en die had hij ook in de wasmachine gedaan :wall: :wall:
Gevolg; alles stonk.
Je kunt je wasmachine laten draaien met soda, dan gaat de geur ook uit de kleren (niet helemaal, maar wanneer het droog is ruikt het al veel minder sterk)…
Tegen schimmel staat de wasmachine hier altijd open, maar dat moet je nu zeker doen, zodat de lucht kan vervliegen.
Verder blijft het nog wel even in je neus hangen, maar na verloop van tijd verdwijnt het allemaal vanzelf weer 8)