Oefenen met lezen

Hoeveel tijd besteden jullie per dag om het leren lezen onder de knie te krijgen. Vanuit school geven ze aan dat het vooral kilometers maken is en van voorlezen steken ze ook hoop op.

Dus ik was benieuwd naar hoeveel tijd jullie besteden aan het leren lezen?

Ik heb er met geen van de kinderen extra aandacht aan besteed… Komt vanzelf wel joh, hier leren ze anders lezen en wordt er dus niet verwacht dat je voor de kerstvakantie kunt lezen en dat is zo relaxed. En idd, ze konden allemaal lezen hoor aan het eind van groep drie :wink:

We lezen wel elke dag voor, zo’n half uur ongeveer 's avonds en vaak 'smiddags een kwartiertje.

hier ook niet bewust tijd aan besteed…

Wij lezen vrijwel elke dag voor en op bepaald moment nam de oudste dan weleens stukjes over… of als ik las ging hij mij verbeteren als ik een foutje maakte.



Bij de 2e ander verhaal, die had zichzelf al leren lezen als kleuter, toen hij instroomde in groep 3 las hij op Avi E5 niveau, dus daar hoefden we ook geen extra tijd in te stoppen.



Gewoon lekker blijven voorlezen/samen lezen.

Alleen als ik zou horen dat lezen een probleem gaat worden.

Wij lezen voor in de avond, nu i.h.k.v. oefenen met praten (logopedie) laat ik mijn jongste (net groep 3) een bladzijde lezen (dan is hij onbewust met bepaalde letters bezig zonder er de nadruk op te leggen), maar niet omdat het beter moet worden.

Hij kon al aardig woorden lezen voor hij aan groep 3 begon, dus echt sneller hoeft het niet. Hij vindt zijn taakjes nu al te simpel…zelf lezen mag hij elke avond, maar of hij leest of plaatjes kijkt, dat weet ik niet.



Oudste was begin groep 4 al zo ver vooruit, dat hij niet meer hoeft te groeien. Hij is een uitzonderlijk goede, snelle lezer (ook begrijpend). Die heeft die extra kilometers niet nodig, maar is wel behoorlijk leesverslaafd, Hij leest elke avond zelf, waar hij maar zin in heeft.



Op school ben ik nu voor het 2e jaar een van de leesouders. Elke ochtend van half 9 tot 9 uur leest elke klas IN de klas en leesouders lezen in groepjes met bepaalde kinderen buiten de klas. Dat zijn de kinderen die extra kilometers moeten maken. Krijg steeds andere kids en andere niveau’s door elkaar. Althans, in je groepje zitten kinderen die hetzelfde niveau lezen, maar uit verschillende klassen kunnen komen. Best leuk. Het ene moment lees je met grotere groepen en het andere moment heb je er weer 3 uit groep 3.



Als ik zou horen dat oefenen nodig is, dan denk ik misschien een half uurtje per dag? In de middag of voor het slapen, maar niet i.p.v. het voorlezen. Dat moet dan wel een momentje apart zijn.

Onze jongste heeft een duo-leesboek. De ene helft moet je als ouder lezen en op elke rechterpagina staat de tekst voor het kind om zelf te lezen. Misschien zou ik zoiets gebruiken tijdens het voorleesritueel.

o gelukkig, nou dan houden we gewoon ons vaste patroon aan. Hier houden ze ook als richtlijn de kerstvakantie aan.

En dat is echt idioot hoor… Dat is ongelooflijk snel. Geef ze lekker de tijd…



Wb voorlezen; ik zou dat zeker niet uit zo’n duoboek doen, juist kinderen die nog niet kunnen lezen is het belangrijk voor te lezen uit mooie, moeilijkere boeken die ze zelf echt nog niet kunnen lezen, om het plezier in lezen erin te houden.

Als ze alleen nog maar van die suffe aviboekjes zien gaan ze vanzelf wel denken dat lezen niet leuk is, bij wijze van…

Her was ik er mee begonnen gewoon omdat ik dacht dat hij het leuk zou vinden omdat met mij samen te doen.

Maar gaf alleen maar strijd hij was bang om fouten te maken en dus werd hij boos bij elk woordje wat niet in 1 keer lukte of ging gokken wat er moest staan.



Dus ik ben ermee opgehouden.



Voorlezen doen we elke avond zeker en vaak ook wel nog overdag

Verder kijkt hij veel boeken dus hij zal van zelf steeds meer gaan lezen inplaats van kijken.



Ik heb tegen woordig wel standaard 1 a2 boeken van de bieb voor hem die hij eventueel zelf zou kunnen lezen ( op zijn avi niveau)

@Lune wrote:

En dat is echt idioot hoor… Dat is ongelooflijk snel. Geef ze lekker de tijd…



Wb voorlezen; ik zou dat zeker niet uit zo’n duoboek doen, juist kinderen die nog niet kunnen lezen is het belangrijk voor te lezen uit mooie, moeilijkere boeken die ze zelf echt nog niet kunnen lezen, om het plezier in lezen erin te houden.

Als ze alleen nog maar van die suffe aviboekjes zien gaan ze vanzelf wel denken dat lezen niet leuk is, bij wijze van…




Zo’n duoboek is gewoon een Brandweerman Sam prentenboek (bijvoorbeeld), gewoon voor kleuters. Ik bedoel niet een Avi boek van school hoor. Hier hebben we er toevallig eentje. Er staan 2 verhalen in. 1 voorlezen voor ouders en op alle rechterbladzijden hetzelfde verhaal, maar dan verkort en grotere letters voor als het kind wel zelf wil lezen.

Zie niet in wat daar mis mee is als het kind het wel zelf wil. Dan kunnen ze de suffe lange teksten overslaan en hun eigen versie zelf lezen (en herkennen van het verhaal wat je voorleest).



Maar verder, oefenen als het niet nodig is, zeker niet doen. Lezen en voorlezen is belangrijk, maar zou het wel iets meer afstemmen op het tempo van school. Als het goed gaat, laten zo.

@Lune wrote:

En dat is echt idioot hoor… Dat is ongelooflijk snel. Geef ze lekker de tijd…




Ik weet niet of het idioot is, de leerkracht gaf aan dat kinderen die goed kunnen puzzelen ook rap leren lezen. Wanneer kinderen vlot en correct kunnen verklanken van letters is het daarna een kwestie van puzzelen, dus de letters achter elkaar zetten in de juiste volgorde.


Nou we zullen zien wat het allemaal brengt. Het hele leerproces is 1 grote ontdekking voor ouder en kind.

nee het is gewoon regulier, en ik sta daar gewoon niet achter :wink:

Hier doen ze eerst heel lang over alle letters leren, dat doen ze niet in de kleuterklas dus, maar het eerste halfjraar (of misschien tot de kerstvkantie). Elke letter krijgt veel aandacht, wordt getekend, op allerlei manieren, geschilderd, geknutseld, uitgebeeld. En daarna gaan ze leren lezen. Dat kunnen de meeste kinderen hier dus pas een beetje in het voorjaar/tgeen het einde van de eerste klas. Ik vind het een heel fijne manier van leren lezen en denk dat het voor iedereen beter haalbaar is, want er zijn altijd kinderen die het gewoon niet lukt om in de kerstvakantie te kunnen lezen (en dat wordt opgelegd door de overheid en wordt dus naar gepushed is wat ik van vriendinnen in het onderwijs hoor, en dat met name vind ik er zo slecht aan. prima als het wel werkt, maar geef een kind ook gewoon de tijd als het niet lukt)

Ik weet niet of dat wordt opgelegd door de overheid. Je hebt nu de wet; passend onderwijs en dat biedt meer mogelijkheden. Hier op school werken ze sinds 2 jaar met een nieuw systeem waardoor ieder kind op zijn eigen niveau kan leren.

Dus als richtlijn de kerstvakantie, maar dat wil niet zeggen dat ieder kind dan al zal lezen.

Grappig Lune, dat het overal zo anders werkt.

Hier in groep 3 (maar eigenlijk alle scholen waar ik van hoor), kunnen kids in start groep 3 van zichzelf al lezen. De ene goed, de ander is er nog niet mee bezig geweest en moet dan nog beginnen. Letters leren ze in de kleuterklas speels sowieso wel, maar vanaf groep 3 zijn ze er mer stempelen en opdrachten zeker wel mee bezig.

School geeft aan dat voor de kerst zo’n beetje iedereen wel kan lezen, als ze dat al niet konden.



Hoor zo af en toe verschillen in scholen. Best groot…

jeetje dat is idd wel een ander uiterste zeg!



Toch blijf ik dat kwalijk vinden hoor… Kleuters horen te spelen. Ik heb weleens gelezen dat een kleuter letterlijk 80x zo lang doet over het aanleren van een letter als een schoolkind… simpelweg omdat ze er cognitief nog niet aan toe zijn op die wijze te leren (en natuurlijk verschilt dat per kind- ik heb er ook 1 die ondanks dat het hier bijna wordt gedemotiveerd toch zichzelf leerde lezen in de kleuterklas, die was er blijkbaar wel erg aan toe, maar gemiddeld…)