‘Ochtendmisselijkheid is teken van intelligente baby’
Uitgegeven: 8 mei 2009 08:18
AMSTERDAM - Als vrouwen veel last hebben van ochtendmisselijkheid, krijgen ze vaker een kind met een relatief hoog IQ. Dat blijkt uit een Canadese studie.
De onderzoekers van het Hospital for Sick Children in Toronto ondervroegen 120 vrouwen over klachten tijdens een zwangerschap van enkele jaren geleden.
Vervolgens lieten ze de kinderen van de vrouwen (inmiddels tussen de 3 en 7 jaar) een intelligentietest maken.
Duizelig
Uit het onderzoek bleek dat kinderen gemiddeld beter presteerden als hun moeder tijdens de zwangerschap last had gehad van ochtendmisselijkheid en duizeligheid. Hoe heftiger de klachten van de moeder, hoe hoger haar kind scoorden tijdens de intelligentietest.
De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het Britse tijdschrift New Scientist.
Breinbescherming
De onderzoekers vermoeden dat de hormonen die ochtendmisselijkheid veroorzaken ook verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het brein van de foetus.
“Onze bevindingen suggereren een link tussen ochtendmisselijkheid en een verbeterde ontwikkeling van de hersenen bij het nageslacht�, aldus hoofdonderzoekster Irena Nulman in de Britse krant The Daily Telegraph.
“Maar ochtendmisselijkheid is een wijd verbreid en fascinerend fenomeen dat nog verder onderzocht moet worden.�
Nou das fijn om te weten.
iig nog iets positiefs aan dat wekenlang boven de plee hangen :mrgreen:
- gaat even een belletje naar Mensa plegen*
Ja vond ik ook! Is het tenminste niet helemaal voor niks moeten we maar denken. :mrgreen:
Nou inderdaad. :lol:
Lucas zijn IQ is inderdaad behoorlijk hoog (heeft IQ test gehad) en ik ben echt weken kotsmisselijk geweest. Maar in de zwangerschap van Pepijn ben ik helemaal niet misselijk geweest en hij wordt intelligenter geschat dan zijn broer en hij krijgt hiervoor binnenkort ook een IQ test dan weet ik of dit onderzoek kan kloppen
Onze Eva heeft ook een realtief hoog IQ maar ik ben nog nooit misselijk geweest in de zwangerschap van haar.
Het IQ van Hieke zou ik niet weten maar ik durf onbescheiden te zeggen dat ze niet dom is. Ik ben niet of nauwelijks misselijk geweest en als ik het al was niet in de ochtend. Ben benieuwd… 8)
Oooh dat verklaart alles!!c 8)
Helemaal mee eens :inlove: Jeetje wat was IK ZIEK, vindt mijn kids ook super intelligent :inlove:
@Sis wrote:
Het IQ van Hieke zou ik niet weten maar ik durf onbescheiden te zeggen dat ze niet dom is. Ik ben niet of nauwelijks misselijk geweest en als ik het al was niet in de ochtend. Ben benieuwd… 8)
Jij was niet misselijk omdat Hieke nog meer intelligentie niet had aangekund
:sick: ik was ZOooooo misselijk :sick:
wil graag een 2e maar als ik aan die misselijkheid denk :snooty:
met kerst boven wc gehangen en iedereen lekker eten maar weet nu idd geval waar ik het voor heb gedaan
Nou dat wordt dan helemaal niets met Lasse en Nena - ik was hooguit een beetje wee-ig.
Wat jammer nou weer.
hmmm
van Daan was ik absoluut niet misselijk (hij had een chromosoom afwijking en zou verstandelijk zeer beperkt zij geweest)
Bij Ivan verschrikkelijk misselijk (er dus nog hoop) :mrgreen:
arme mischa moet als dom blondje door het leven gaan… :mrgreen:
nooit misselijk geweest nl
hahahaha heerlijk zulke onderzoeken… weer een paar miljoen weg gegooit! :thumbdown:
hmm hier heeft mijn dochter ook het tegendeel bewezen.
Ze mag dan blond zijn, dom is ze niet.
Nog geen IQ test gehad maar als wij er voor kiezen (wat we niet gedaan hebben) had ze een groep over mogen slaan.
En ik was niet eens misselijk en ziek bij haar zwangerschap.
Vanaf welke leeftijd is een IQ test eigenlijk relevant en goed meetbaar? Als bijvoorbeeld een test om dyslexia aan te geven of uit te sluiten pas vanaf 6 jaar gegeven wordt, omdat de resultaten voor die leeftijd niet echt betrouwbaar zijn, hoe kan een IQ test voor een 4 jarig kind wel betrouwbaar zijn? :think:
Ik was met Noah nauwelijks misselijk, maar met Ava hondsberoerd. Noah was met alle ontwikkelings punten sneller dan Ava. Noah kon met 10 maanden lopen en verschillende woordjes zeggen. Ava begon met 12 maanden pas goed te lopen en kan nog steeds niks anders dan baby taal.
Mijn zoontje is toevallig pas geleden getest en dat was een echte IQ test en die is speciaal voor kinderen tot 6 jaar. En deze is betrouwbaar.
Als hij 6 is zal hij de andere IQ test krijgen, maar dat is meer voor de statistieken en niet omdat ze twijfelen aan de test van nu…
Hij heeft een erg hoog IQ maar in zijn zwangerschap ben ik helemaal niet misselijk geweest, dat zou wat geweest zijn als het wel zo was 8)
Sow hee, 9 mnd 20 uur per dag misselijk en duizelig bij Lucas! En hij wordt altijd min. 1 jaar ouder geschat omdat hij zo bijdehand is…hihi is het dan echt ergens goed voor geweest al dat gebraak waardoor ook mijn gebit naar de maan is?! …