obstipatietips svp!

onze dochter heeft al 5 dagen niet meer gepoept, terwijl ze normaal dagelijks een lekkere stinkluier produceerde. Ze heeft buien waarin ze ongeveer 20 minuten-1 uur gilt. We hebben haar al twee keer een paracetamol gegeven, omdat ze daarna in slaap valt.

We zijn sinds 10 dagen begonnen met bijvoeden (peer, banaan, watermeloen en wortels geprobeerd) en ze krijgt sinds 3 weken ook een papfles met kunstvoeding ipv borstvoeding.

tips anyone?

Stukje zeep proberen ??

Of toch gewoon afwachten tot ze poept ??

Of even stoppen met het bijvoeden.

Hier doet een scheutje (olijf)olie door het avondeten wonderen :wink: . Maar het heeft nog nooit zo lang geduurd, 3 dagen ofzo en dan is het echt janken als die megadrol (sorry weet het niet anders te zeggen) er uitkomt :cry: . Sinds de olie geen problemen meer.

Ik zou geen zet pil geven om haar stil te krijgen… eerlijk gezegd :oops:

Geef haar anders klein beetje (olijf) olie door der melk heen.

Zodat ze wel weer gaat poepen, of infacol?

Ik zou misschien stoppen met bijvoeding, en alleen melk en evt pap geven maar nog geen fruit, misschien werkt het

Ik merk het bij mijn dochtertje ook. Ook 6 maanden en sinds de start met bijvoeding is het mis. Ik denk dat stoppen met bijvoeding niet de oplossing is… je moet toch een keer starten en ik denk dat ze dan ook weer last krijgen van verstopping, maar ik ben natuurlijk geen expert.

Mijn oudste heeft het ook enorm gehad en wij hebben toen op doktersreceptie lactulose gehad. Wel zo min mogelijk aan ml. gegeven het cb gaf aan 5 ml, maar onze eigen ha (nogal een eigenheimer) gaf aan dat het toch kunstmatig is is dat je moet proberen de dosering zo laag mogelijk te houden, wij hebben max 2 ml per keer gebruikt. Een stukje zeep of thermometer is slechts een tijdelijke oplossing en zeker niet de bedoeling. Kans bestaat dat ze later problemen gaan ontwikkelen met het poepen. Je moet ook niet te lang wachten met het zoeken naar een oplossing omdat ze dan ook weer problemen kunnen krijgen. Wij hebben bij de oudste de volgende tips gekregen:

• lactulose
  • meer water in de fles
  • bronwater gebruiken ipv leidingwater bij het aanmaken van een fles
  • warm badje bij erg huilen, dat ontspant. Kans is wel aanwezig dat ze

heerlijk in bad gaan poepen (maar kan zo opluchten bij die kleintjes)

Misschien roosvicee laxo ( weet alleen niet vanaf welke leeftijd).

Olijfolie hielp hier ook maar ook gewoon warm water kan worderen verrichten.

Elise heeft het met 9 maanden heel erg gehad tot krijsen aan toe. Toen hebben we ook lactulose gehad en dat werkte een beetje maar ook niet super en toen heeft hubbie haar zelfs 1x een klysma moeten geven, zo zielig… :cry: het luchte wel op trouwens en het was echt mega wat eruit kwam :shock: daarna weer lactulose en dat heeft ze toen nog wel een aantal weken gehad ( ook afbouwend ) Moet wel zeggen dat ze nog steeds last heeft met poepen soms, je hoort haar dan echt geluidjes maken en persen… en de luier tja… die zit daarna wel flink vol :?

sterkte ermee en ik zou als het echt aan blijft houden wel ff de huisarts bellen hoor!

groetjes,

Louise

die olijfolie kan ik wel eens gaan proberen ja. kan dat al met een kindje van 6 maanden?

water, of het nu warm, koud of lauw is wil ze niet drinken, en andere dingen ook niet, mevrouw is en melkmonstertje :inlove:

we hebben haar vandaag geen bijvoeding gegeven en ik heb haar papfles een beetje wateriger gemaakt. nu hopen dat het helpt…

sweet-love: de zetpil was ook tegen de pijn, ze gilt namelijk van de pijn en de zetpil maakt die wat minder… we geven niet zomaar een zetpil voor onze eigen rust ofzo.

sanmi: ok, lactulose dus, ik vraag morgen wel even aan de dokter. ik wil het niet zomaar gaan geven, maar goede tip!

bronwater krijgt ze al, we wonen in een gebied met erg slecht leidingwater. ( tja buitenlanders he?)

verder heb ik nu warm badje en massage geprobeerd, helaas geen effect…

bedankt en ik laat nog wel even weten wat er gebeurt

ik deed altijd als ik de fles gaf standaard meer water erbij, ook wel eens rooibos thee er doorheen ( dan niet die van pckwck, maar de echte) rooibos werkt ook verzachtend op de darmpjes, of tussendoor een flesje rooibos thee zonder suiker, en door de groentehap idd. ook wat olijfolie( een goeie theelepel) en dan de extra vierge die werkt het beste bij obstipatie problemen.

Hoi,

Ik doe bij Noah standaard 20 cc extra in de fles. Bij de eerst aanspanning tot poepen neem ik hem op schoot en fiets in de luch tmet zijn benen. Ook help ik metpersen door zijn benen naar zijn buikje te drukken.

Als dit niet helpt, temp ik hem even.

Tot nu toe elke 2 dagen poep met moeite.

Olijfolie in de fles op van een lepel, gaat hij van spugen.

Wel lactulose hier in huis, maar gebruik het niet, het lukt tot nu toe altijd wel.

Het is zo zielig om je kindje met zo;n pijn te zien :hug: Noah had op borstvoeding een keer in de 7 a 10 dagen ontlasting, maar al dagen ervoor begon het persen en pijn doen.

Suc6!

Liefs Suzanne

Hier werkt 1 tweelepeltje olijfolie in de eerste fles als een trein, plus 10 tot 20cc extra water erbij (bij elke fles) Kreeg deze tip van het CB Toen Noortje 7 maanden was en sindsdien dagelijks een theelepeltje en madammeke poept weer elke dag :mrgreen:

hoi hoi :dance: het is gelukt! na veel moeite heeft ze toch weer een luier volgemaakt.

ik zal in het vervolg wat extra water in de fles doen en een theelepeltje extra vierge olie toevoegen.

de lactulose probeer ik pas als het een vast probleem driegt te worden dan.

bedankt voor de tips!

Nien en Sofie

@Nien wrote:

hoi hoi :dance: het is gelukt! na veel moeite heeft ze toch weer een luier volgemaakt.

ik zal in het vervolg wat extra water in de fles doen en een theelepeltje extra vierge olie toevoegen.

de lactulose probeer ik pas als het een vast probleem driegt te worden dan.

bedankt voor de tips!

Nien en Sofie

wat kan je dan blij zijn met poep he :smiley: maar gelukkig is het gelukt, het is zo zielig die kleintjes als ze daar zo’n last van hebben, je staat dan zo machteloos want je kan zo weinig doen.

Hier ook al een paar dagen flinke krampen.

Marith (9 maanden) poept de laatste dagen ook moeilijk.

Dan gaat ze weer heel erg schreeuwen en overstrekken, wat ze in het begin van haar leventje ook veel deed door de krampjes.

Vanmorgen heb ik haar een poosje in de tummytub laten zitten.

Omdat ze dan opgevouwen zit (ze is er eigenlijk te groot voor) kan ze wat beter lucht kwijt dacht ik. Maar opeens dreven er onderin bruine brokjes… Dat heeft haar wel een beetje opgelucht!

Heb net ook wat olijfolie door de melk gedaan, hoop dat dit werkt en dat het de komende dagen wat beter zal gaan met haar.

@romata wrote:

Stukje zeep proberen ??

Er is mij vertelt dat zeep een echte no no is :naughty:

Je kan een beetje olijfolie door het eten doen of wat extra water in de fles doen en wat ik bij Eva nog wel eens deed als ze er last van had. Haar beentjes naar haar buik drukken tijdens het verschonen en een paar keer met een doekje langs haar poepgaatje gaan dat werkte eigenlijk altijd bij haar. Altijd weer een opluchting voor haar als ze alles weer kwijt was.

Jaja moeders, wat een onderwerp, Hoe blij kunnen we zijn met poep :stuck_out_tongue:

Hier ook vaak moeite gehad. Wij hebben ook lactulose en dat gebruiken we als het echt te gek word. Dan doen we 2 ml en dat werkt altijd. Maar ook soms temperaturen en idd over der poep wrijven met doekje werkt. Ook soms was vaseline over der poep smeren.

Hier soms ook “echte bevallingen” gehad hoor, dat er gewoon bloed bijkwam, zo zielig. Dus als ze nu 2 dagen niet gepoept heeft geef ik haar 2 ml lactulose. Gelukkig komt dit bijna niet meer voor.

roosvicee laxo

jayden bleef zelfs ondanks lactulose en andere laxeermiddelen verstopt. hij heeft een tijd onder behandeling van de kinderarts gestaan.

ja, en wij laten bij harde ontlasting nu de banaan en wortels staan, doen wat olijfolie bij de fles en iets meer water in de fles.

het is er zo af en toe nog, maar gelukkig niet meer hele dagen.

jammergenoeg kunnen we geen roosvicee kopen (wonen in noorwegen)

sterkte dames!

ik snap de hele bedoeling met zeep niet :think:

wij hebben een tijdje de banaan weg gehouden, nu gaat het erg goed

1x roosvicee laxo gebruikt en druppels van vsm :thumbup: