obstipatie door koemelk?

Hallo, ik heb een vraag.

Lienke heeft vanaf haar geboorte eigenlijk al steeds moeite om van haar ontlasting af te komen. We hebben al vanalles voor haar geprobeerd.

Ze eet voldoende groente, drinkt goed (veel zelfs), krijgt voldoende vezels.

Roosvicee laxo een hele tijd gegeven zonder resultaat.

Via huisarts tijd lactulose gehad met weinig resultaat.

Nu sinds een tijd movicolon via huisarts gekregen en nu gaat het iets beter maar nog steeds stopt de ontlasting op zodat ze het er bijna niet uit kan krijgen en waarvoor ze dagen moeite moet doen.



Vanmorgen dus weer naar de huisarts geweest en heb nu het advies gekregen om haar vit C te geven, chlorella (??? ken het niet maar moet bij drogist te verkrijgen zijn) en doorgaan met de movicolon.

Verder zei hij dus dat koemelk ook de oorzaak zou kunnen zijn voor haar klachten, dus nu moeten we deze maand eens proberen of het beter gaat als ze geen koemelk krijgt.



Zijn er hier mensen die dit herkennen, dus obstipatie door koemelk?

En wat kun je geven ter vervanging van koemelk?



Groetjes Renate

Niemand???

Geen ervaring ermee, maar je kunt sojamelk of geitenmelk geven volgens mij.



Verder weet ik dat een groot deel van de wereldbevolking helemaal niet tegen koemelk kan, qua spijsvertering enzo. Het is echt een westerse drinkgewoonte, blanke mensen kunnen er over het algemeen tegen, maar ook niet iedereen!

bij kma is er meestal sprake van krampjes en dunne ontlasting meestal in de nachtelijke uren… dan huilen ze vaak…

Lienke heeft verder geen last van krampjes ze kan alleen heel moeilijk van de ontlasting afkomen. 's Nachts slaapt ze gelukkig goed :slight_smile: .



Groetjes Renate

Lienke krijgt nu een week geen koemelk en ze heeft tot nu toe elke dag nog ontlasting gehad. Zou het dan toch daardoor komen … :think:

Maar ik en Lienke zijn er in elk geval erg blij mee :mrgreen:



Groetjes Renate

Wat ben je uiteindelijk als vervanging gaan gebruiken?

Ter vervanging soya-produkten ben ik gaan gebruiken. De melk ervan vindt ze niet lekker, maar de yogho wel gelukkig. De toetjes vind ze niet zo heel geweldig dus heb al een paar yogo-ijsjes gemaakt en die gaan er wel in.



Groetjes Renate

Meis,



Lees het nu pas.

Maar hier een zelfde gevalletje hoor.

Ook movicolon een poos gekregen.

Maar bij Aniek ligt het dus ook aan melk en sinds ze dit niet meer krijgt en verder wel natuurlijke probiotica krijgt (orthiflor junior van Orthica) gaat het heel goed en is ze keurig stabiel in haar ontlasting.



Maar eh… je hoeft melk helemaal niet te vervangen hoor :shifty:



De slogan “melk is goed voor elk” is pure onzin.

Vanaf dat ze 1 jaar zijn hoeven ze in wezen geen “melk” meer.

De voedingsstoffen die ze echt opnemen uit melk zijn zeer minimaal en zitten ook in andere dingen zoals brood, groente en fruit enzo.



Wij geven hier niets ter vervanging. Zure producten als kwark en yoki gaan wel goed trouwens, maar die krijgt ze gewoon omdat ze deze lekker vind.



Maar fijn dat het zo goed gaat nu :-*

Cell, hoe zit dat dan met die geadviseerde 300 ml melk per dag? Moet je die niet vervangen dan?

(Mirthe namelijk ook eigenlijk altijd al moeite met ontlasting, al werkt lactulose hier wel, maar zit me nu af te vragen of het bij haar ook aan de koemelk ligt…)

En begrijp ik goed dat je dus eigenlijk alleen de koemelk-melk laat staan, maar niet zoals bij een lactose-intolerantie echt alles met koemelk erin hoeft te laten staan? Dus je hoeft niet op te letten met koekjes enzo, en yoghurt enzo kunnen wel? (zure produkten zoals je zegt)

Die geadviseerde 300 ml is niet ergens op gebaseerd. Ik heb het tenminste nog niet kunnen vinden.



Ze hebben het enkel over eiwitten, calcium en bepaalde vitaminen die ook (en zelfs in ruimere hoeveelheden) in andere normale voedingsproducten zitten.

Je kan je kind, mits het daar niet allergisch voor is natuurlijk, nog beter noten en zaden geven al dan niet verwerkt in gerechten, dan melk. Zit veel meer in dan menigeen weet.



Overigens is een intolerantie niet hetzelfde als een allergie.

Peter heeft een duidelijk geconstateerde lactoseintolerantie en dat betekent zoveel als dat hij er wel tegen kan, maar niet meer dan max 200 cc per dag. T liefst zurige varianten van koemelkproducten omdat de lactose daarin door fermentatie al veel minder is.

Hij heeft zelf gelukkig ook afkeer van roomboter, slagroom, ijs, vanille vla en zulks meer en is alleen maar gek op yoghurt, kwark, echte yoki op basis van karnemelk en zulks meer.



Bij Aniek is het meer een overgevoeligheid die specifiek op haar darmen lijkt te slaan. Naast dat heeft ze geen overige reacties (eczeem, extreme darmkrampen enz) die Peter wel heeft.

Als hij een allergie zou hebben, dan zou hij extreem reageren op al een heel klein beetje.



Intolerantie komt heel veel voor, vaak ook zonder dat ouders er erg in hebben.

Maar melk van de koe is helemaal zo goed niet en ook niet erg nodig.

Ik heb dat inderdaad vaker gehoord, dat koemelk helemaal niet zo goed is. Ik hou het in m’n achterhoofd om misschien toch eens te proberen het te laten staan voor mirthe (ga dan waarschijnlijk toch wel iets vervangends doen om d’r 's ochtends pap te geven, want een goeie broodeter is ze ook niet, en ik wil toch die vezels naar binnen, en pap drinkt ze super!)



Overings heeft Peter dus een afkeer van alles wat ik héérlijk vindt! :mrgreen: :oops:

Elise had hetzelfde, maar dan vooral met de overgang van opvolgmelk naar koemelk. nu gaat het een stuk beter ( gooi wel flink wat water bij de koemelk )



de 300 ml. kan hoe dan ook in allerlei varianten,dus in toetjes, in boter, in kaas… en ach, wij drinken het toch ook niet altijd? en de kids mogen nu met de pot mee-eten en drinken…



Als het kindje vrolijk is, ach, waarom moeilijk doen dan?

Cell: ik denk ook dat Lienke dan idd een intolerantie heeft hoor. Tot nu toe gaat het heel goed met de ontlasting (elke dag :dance: ). Ze krijgt nu bij het avondeten wel een gewoon toetje, net als ons, maar ipv een beker melk bij de boterham krijgt ze alpro-soya yogho. Dat vind ze erg lekker. Daarnaast krijgt ze nog wel steeds de movicolon.

Krijgt Aniek trouwens nog movicolon of niet meer? En waar is die probiotica te koop? Zag pas wel wat bij kruidvat, maar daar was Lienke nog te jong voor.



Groetjes Renate

Mirthe krijgt (n.a.v. dit topic) nu een week of twee sojamelk en na ruim een week kreeg het echt effect. Nog ff aankijken of het aanhoudt, maar op dit moment is het lekker smeuiïg :sick: zonder lactulose!

Wat super niki!!! Fijn he, als je kindje gewoon normaal van de ontlasting af kan komen.

Met Lienke gaat het ook nog steeds heel goed. Poept elke dag minimaal 1x :dance: . Gaat nu meestal ergens in een hoekje zitten en als ik haar dan vraag “wat doe je?” zegt ze met een big smile “poepen” :mrgreen: :lol: .

Ga binnenkort eens proberen haar toch weer wat melk te geven en als ze daar dan weer last van krijgt weet ik zeker dat het van de melk komt.



Groetjes Renate