Obstipatie bij vaste voeding

Wout is nu anderhalve maand aan het eten, fruit, groente, groente met aardappel, hij is er erg enthousiast over. Brood en rijstwafel lukt ook sinds kort.

Wat we merken is dat als Wout aardappel of rijstwafel heeft gegeten hij de dag daarna niet kan poepen. Hij is dan de hele dag aan het steunen en persen, huilt veel en drinkt minder. Als ik dan een dag of 2 dagen alleen borstvoeding en fruit geeft stroomt alles weer door en hebben we een veel blijer kind.

Ik vind dit wel erg lastig, hij moet toch meer binnen gaan krijgen dan groente en fruit :think: Maar een verdrietig kind met buikpijn dat is toch niet de bedoeling?

Iemand met dezelfde ervaring en tips?

Hier hebben we dat probleem ook gehad. En toen heb ik contact op genomen met het CB. Daar adviseerden ze Roosvicee Laxo. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Maar dat was voor ons niet de oplossing en daarom moest Lara aan de Lactulose. Daarna ging het goed en hebben we eigenlijk geen problemen meer gehad.

Maar het is wel heel vervelend, dus ik hoop dat het snel opgelost is. Succes iig.

Hebben we ook gehad bij onze oudste. De meningen zijn er nogal over verdeeld maar in principe heeft een kind tot een jaar oud ook genoeg aan alleen borstvoeding wat betreft voedingsstoffen. Ik zou als ik jou was zeker nog even wachten met aardappel en rijstwafel als hij daar zo op reageert. Z’n lijf geeft het niet voor niks zelf aan moet je maar denken. De eerste tijd is voornamelijk wennen aan vast voedsel, dan zijn groente en fruit al meer dan voldoende. Gewoon over een tijdje nog eens proberen. Of om de paar dagen een klein stukje proberen. Als hij na een jaar nog zo reageert op ander voedsel dan groente of fruit is het tijd om er eens grondig over na te gaan denken. Tot die tijd is borstvoeding het beste laxeermiddel :wink:



Succes ermee!

wat voor een brood een fruit geef je hem dan?

Dank voor het meedenken!

Na een paar dagen alleen bv en fruit gaat het weer prima met poepen, gisteren weer met groentehapje (broccoli en klein beetje aardappel) begonnen

En daarbij fruit: peer, (gekookte/potje) appel, banaan, pruim, perzik, abrikoos, meloen

Nog geen roosvicee laxo gegeven, ben bang dat als Wout minder dorst heeft de bv terugloopt. Bedacht wel dat hij maar kort drinkt, 5 minuten per voeding ongeveer (5-6 per dag), misschien toch net te weinig vocht dat hij binnenkrijgt :think:

Nu ja, ik heb nu weer goede moed, die boterham laten we nog maar even achterwege en de rijstwafel al helemaal

Fijn dat het weer beter gaat. Het is nogal lastig in te schatten hoeveel ze binnenkrijgen met bv. De 1 slobbert zich in 5 minuten helemaal vol, de ander doet er een half uur over. Zolang je geen tekenen ziet dat hij inderdaad dorst heeft zou ik me er niet druk om maken. M’n oudste dronk ook altijd erg kort en vaker, de jongste juist langer en minder vaak. Ze geven vanzelf aan wanneer ze weer willen drinken. En in fruit en groente zit ook vocht he, scheelt ook weer.

Hier ook problemen met poepen na bepaald eten

Banaan stopt hier heel erg. Verder kan ik adviseren om op nuchtere maag n beetje lauw

water te geven en bij t fruit peer of kiwi watn peer laxceerd en kiwi helpt bij buikpijn.

Je zou ook pruimen door zn fruit kunnen doen.

Heel veel succes !

@Sija wrote:

Bedacht wel dat hij maar kort drinkt, 5 minuten per voeding ongeveer (5-6 per dag), misschien toch net te weinig vocht dat hij binnenkrijgt :think:


Naarmate een baby wat ouder wordt, zal hij effectiever gaan drinken en ook grotere hoeveelheden melk aankunnen. Kort drinken hoeft dus niet te betekenen dat je zoontje niet voldoende binnenkrijgt. Je kunt de plas- en poepluiers gebruiken als richtlijn om te bepalen of je kindje voldoende binnenkrijgt. Hij moet voldoende zware plasluiers maken; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken. De ontlasting moet zacht en lichtgekleurd zijn.

Verder is het goed om te bedenken, dat moedermelk voor 90% uit vocht bestaat; extra vocht naast moedermelk is in principe niet nodig (tenzij het aantal voedingen dermate wordt teruggebracht, dat aanvulling gewenst is).

Dank weer voor de adviezen! Heb een paar dagen pruim gegeven nu en groente met wat meer water. Ontlasting blijft erg stevig terwijl hij goed plast. Merk wel dat ik er een beetje op gefixeerd raak: oh is hij nu aan het persen? ruik ik wat? Dat is ook weer niet de bedoeling. Maar beetje los proberen te laten…

Hier hetzelfde probleem toen we gingen bijvoeden, maar ik ben ook rond die zelfde tijd gaan overstappen van borst- naar flesvoeding, dus da’s wel anders. Omdat speciale flesvoeding niet hielp, zijn we lactulose gaan geven. Een siroop waar je zo’n 2,5 ml per dag van geeft, dus geen effect op de dorst naar bv. Werkt super. Sinds kort zijn we er van af en gaat het helemaal goed met haar darmwerking.