Obstipatie bij peuter

Mijn dochter heeft sinds een paar dagen last van obstipatie. Ze heeft voor het eerst een paar dagen zonder luier gelopen, maar ik merkte al dat ze het poepen aan het inhouden was. Dus zodra ik merkte dat ze moest poepen, dan deed ik even snel een luier om (dat durfde ze nog niet op de wc of op het potje te doen, vandaar). Nu denk ik dat ze toch last van verstopping heeft gekregen door het ophouden.



Ik geef haar nu veel Roosvicee laxo, bruin brood met vooral appelstroop, fruit (appels, kiwi’s) en we hebben de afgelopen dagen wat meer aardappelen gegeten. Veel vezelrijk voedsel geprobeerd dus…



Maar het heeft nog niet echt zijn vruchten afgeworpen. Ze poept wel, maar niet dagelijks en kleine en keiharde keuteltjes. Heel zielig.



Vandaag zijn we nog wel naar de apotheek geweest voor Lactulose, maar dat werd toch afgeraden voor een peuter van ruim 2 1/2 jaar.



Iemand nog tips?

echt tips heb ik niet, je bent al heel preventief bezig. Jesper heeft het ook lang gehad , totdat ie zelf op de wc ging poepen. Sindsdien gaat het veel beter.Ik gaf dus wel lactulose, om de paar dagen een lepeltje. Kan geen kwaad. Het zorgt ervoor dat het vocht in de ontlasting trekt zodat het soepel wordt.



ps; teveel vezels schijnt ook niet goed te zijn

Daan heeft hier ook altijd erg veel last van gehad.

Ik gaf hem vaak Activia als hij er weer eens last van had dit hielp hem altijd heel erg goed.



En veel drinken aanbieden werd mij vaak als tip gegeven.

S’morgens een beetje lauw water op de lege maag wilde ook wel eens helpen trouwens.



Succes er mee ik vond het altijd heel erg zielig :frowning: .

Wat sneu voor d´r :hug:



Maar ik zou haar geen appelstroop meer geven hoor. Dat werkt juist weer verstoppend.

Appelsap kan je wel geven, en volgens mij werkt diksap ook laxerend. (bij mij tenminste wel)



Waarom werd de lactulose afgeraden voor haar?

Mijn neefje van nog geen 1 jaar krijgt het ook voor verstopping.

Wij hadden laatst hetzelfde met onze dochter van net 3. Onze huisarts, die net nascholing hierover van een kinderarts had gehad, was heel resoluut. De negatieve spiraal (ophouden, hard worden, pijn doen, nog meer ophouden etc) moest zo snel mogelijk doorbroken worden. We begonnen met 5 ml per dag lactulose, maar toen er na een week nog geen verbetering was moest ik het ophogen naar 2* 10 ml per dag. En toen ik op controle moest terug komen gaf hij aan dat ondanks dat het inmiddels weer goed ging ik nog 2 maanden moest doorgaan met de lactulose. Dat heb ik trouwens niet gedaan, ik ben na 1 maand gestopt.

Stoppen trouwens bij zo’n hoge dosering niet in 1 keer, maar over periode van 1-2 weken langzaam afbouwen.

De huisarts van een vriendin schreef trouwens ook lidocaine creme voor, om rond de anus te smeren. Dat verdooft de huid, zodat de pijn bij de ontlastig minder wordt. Haar zoon leek daar goed op te reageren.

Succes ermee!

We zijn woensdagochtend bij de huisarts geweest. Er kwam geen verbetering in… Nou hebben wij helaas een vervangend huisarts waar wij helemaal niet tevreden over zijn, maar ja, we moesten het ermee doen. Ze heeft niet eens naar Nikkie gekeken, niet aan haar buik gevoeld en niet naar haar darmen geluisterd…Maar we kregen Microlax mee en Lactulose (10 ml. per dag). Die klysma was echt heeeeel erg zielig :cry:. En volgens de huisarts moest die binnen een uurtje werken. Maar niks dus. En Nikkie kreeg steeds meer last. Ze durfde ook gewoon echt niet meer. 's Avonds was ik toch echt wel heel bezorgt. Die vervangend huisarts is ook heel bot en heeft ons daardoor ook helemaal niet gerustgesteld en niks verteld. Dus 's avonds naar de huisartsenpost. Daar werden we gelukkig heel lief opgevangen en hebben ze Nikkie echt bekeken. Ze hebben niks meegegeven, maar ons wel gerustgesteld. Het kon geen kwaad en die klysma hoefde helemaal niet zo snel te werken. Waarschijnlijk zou er 's nachts wel wat uitkomen.

En dat was ook zo. Nog steeds erg hard, maar er kwam gelukkig wel de volgende ochtend wat uit. 's Morgens heb ik haar toen nog een paracetamol gegeven. Weer o0n zielig, maar het voordeel was dat de daardoor wel een harde keutel eruit perste.



Nu heeft ze nog steeds last van veel buikkrampen, maar er komt wel weer iets uit. Nog steeds hard, maar naar mijn idee wordt het wel iets zachter. We moeten doorgaan met de Lactulose, maar verder wil ik er nu niet teveel aan doen.



Helaas heeft ze nu wel veel angst bij het verschonen van de luier en wil ze de Lactulose niet. De Lactuslose heb ik vanmorgen maar een beetje vermengt met sap, dat werkte wel. En bij de luier verschonen moet ik echt haar vertrouwen gekregen.

hiert exact hetzelfde verhaal, wij zijn het gaan negeren waardoor het allemaal al wat beter ging en uiteindelijk bleek een warm bad de remedie…



Dat betekend dus wel dat ze regelmatig `s nachts in een warm bad gaat als ze weer aan het gillen is van pijn en onmacht.





Anna leek vooral “bang” voor het gevoel van poepen

Ook hier hetzelfde probleem, vorige week s’nachts bij de dokterpost gezeten omdat hij het uitgilde vd pijn.

Klisma duurde ook bij hem lang, pas s’avonds ontlasting, vanochtend weer harde poep met bloed dus het is nu wel heel erg zielig.



Ook ik heb lactose gekegen maar mag het pas gebruiken als hij 1 dag geen ontlasting heeft gehad.



Ik weet het ook niet goed helaas …

Damién had dit ook .

Dit gebeurde toen hij overdag zindelijk was maar steeds in de luier wilde poepen.

Op WC of Potje dat durfde hij niet .

Als hij moest poepen pakte hij snel een luier broekje .



Vanalles probeer je van lief tot boos zijn en de luiers zijn op.

Nou toen ging hij gewoon niet en hield het op.

Hij ging helemaal hyperventileren omdat hij vanalles probeerde om de druk van zijn poepjes tegen te houden .

Het was heel erg zielig dus dan toch maar die luier weer aan .



Toen hij vier wer en naar de kleuterschool werd het probleem nog erger .

Elke keer als ik net op school aan kwam moest meneertje poepen.

Weer terug naar huis en de luier om .

Van de stres kon hij dan de heledag niet en was hij de hele dag thuis met hele erge pijn in de buik.



Het moest echt gaan gebeuren zijn luier moest weg want zo kon het niet langer .

Ik moest er iets op vinden om hem op de WC te krijgen .

Eerdere pogingen met het beloven van een cadeautje deerde hem niks .

Maar toen we in kruitvat liepen en hij daar een garage zag staan en heel graag wilde hebben zei ik meteen ,nou als je op de WC gepoept heb krijg je meteen deze mooie grote garage van mij.

Afgesproken .



Thuis vond hij het niet zo’n goed idee meer natuurlijk bij de gedachte dat hij eerst op de WC moest eer hij het cadeau kreeg.



Na een paar dagen na de belofte en er nog niets was gebeurd vertelde ik dat nu echt de luiers op waren in de winkel en hij echt op de wc zijn poepje moest doen .

nou ramp hé.

In houden .

Pijnlijke buik .

Zielig gewoon .



Toen heb ik bij de aphotheek lactose gekocht en hem dat gegeven in zijn roosvise tegen verstopping .

Dan dronk hij het zo op.



En ja toen opeens ja moest hij wel .

Wat was hij blij en ik natuurlijk ook dat het hem lukte .

Maar het heeft nog wel twee weekjes geduurd eer hij echt zijn bezorgtheid onder controle had.



De Garage had ik van te voren gekocht om tegenvallers te voorkomen en mijn afspraak na te kunnen komen .

Die had ik verstopt op de zolder.

Meteen riep hij vanaf de WC oooooo nu gaan we de garage halen hé mam .



De Siroop heb ik een paar dagen gegeven in combinatie met de heledag alleen de roosvise tegen verstopping.





Groetjes Mama van Damién

Romay had er ook atlijd last van…nog wel eens…

Ik gaf haar dan gedroogde pruimen,de pit haalde ik eruit voor haar…die kreeg ze een paar per dag,het zijn net hele grote rozijnen…