Obstipatie bij het begin van je zwangerschap

Ik ben erg benieuwd of er meer moeders (of aanstaande) die mijn probleem herkennen. Bij de eerste had ik ook gedurende een week last van obstipatie en wwonde in voornamelijk 's nachts op het toilet. Hierna geen last meer van gehad. Nu ben ik zwanger van de tweede en het is 2x zo erg dan de vorige keer en lig al een week thuis met veel pijn. Een clisma heeft het voor me gisteren wel wat dragelijker gemaakt en heb nu een aantal keer een beetje ontlasting gehad en de eetlust die ik ook niet meer had is weer toegenomen.

Ik ben benieuwd of iemand dit herkend en wat je eraan hebt gedaan en hoelang het duurde voor het over was. Ik lig nu een week thuis en ben het wel voort moe. Ik wil weer lekker gaan werken en voor mijn zoontje zelf zorgen op mijn vrije dagen.

Zitten is een grote ramp en erg pijnlijk.

gebruik je al lactulose stroop??

Oh meid ik had het bij de 2e ook zoooooooooooo erg!

Heb huilend op de wc gezeten…heb lactulose gebruikt een maand en toen veel vezels,ik gebruikte al yakult en die fruitontbijt van hero is goed,gebruik ik nu nog!

Curanolzalf is fijn voor evt. aambeien…

Het ging bij mij wel over…had het op het end alleeen door de ijzertabletten :?

Erg hé?

Bij Ryan had ik het vanaf week 20 ongeveer en nu dus al weer een week of twee…

Schijnt dus dat je darmen lui kunnen worden van de hormonen :wall:

Hier staat de lactulosestroop weer trouw in de kast…

Hier juist meer andersom. Ik heb altijd al moeite met de normale toiletgang. Een keer in de 2 a 3 dagen en ik mocht blij zijn. Moet ook echt opletten wat ik eet want het kost elke keer weer zoveel moeite om het eruit te krijgen :oops: .

Nu sinds ik met ivf aan de hormonen moest kan ik bijna elke dag. Het is wat aan de dunne kant, en wel van te voren vaak last van krampen. Ik moet zeggen liever zo dan anders :?

Hoi Niek,

Ik heb er gelukkig niet veel last van (gehad). Ik wil je alleen nog even beterschap wensen!!

Is lactulose zonder recept te krijgen bij de apotheek, want als dat zo is ga ik vanavond manlief dat nog laten halen.

Ik heb vanmorgen weer een clisma moeten gebruiken :roll: , het helpt uitstekend, maar niet zo goed voor je darmen.

lactulose kun je zo kopen

Ik had het bij Joost ook ben toen elke dag begonnen met een kommejte *ll bran flakes dus niet die stokkies zeg maar maar echt de flakes, daarna is eht wonderbaarlijk goed gegaan de hele zwangerschap, maar of dat nou toch toeval was of het echt geholpen heeft… geen idee, maar het valt te proberen niet? (als je het door je keel kan krijgen tenminste :lol: )

O ik had het ook de eerste 8weken van de zwangerschap. En Na de bevalling weer :? Ik nam soms ook een een of andere zetpil (gaf ma me haha) en dat hielp dan maar mag niet te vaak natuurlijk anders worden je darmen nog luier… niks hielp bij me t ging vanzelf weer over.

At goed bruin volkoren brood, fruit, veel water drinken. Volgens mij hoort t er soms gewoon bij helaas. Hoop dat t snel over gaat!

Thanks, an jullie reacties heb ik ontzettend veel. Zo weet ik dat het echt van de zwangerschap komt en het tijd nodig heeft. Maar ben het wel beu. Vanmorgen me dus leeg gepppppp en nadat niet meer gehoeven. Begin nu wel weer wat druk te krijgen, maar ben nu al bang om te gaan. Wat is wijsheid, veel bewegen of toch veel rusten?

door bewegen gaan je darmen mee bewegen en dat voorkomt dus verstopping. Vezelrijk eten en veel drinken.

Dit zijn de tips bij verstopping… heb je al lactulose gehaald?

Ga morgen lactulose halen, kiwi’s, sinaasappels, all bran flakes, etc. Ik zal dus moeten proberen meer te bewegen, lig het liefst veel op bed, heb ik weinig pijn, maar alle adviesen volg ik op want thuis zitten is niks voor mij. We gaan morgen dus maar eens proberen een rondje te wandelen :slight_smile:

pruimen willen ook wel eens helpen.

En idd. heel veel vezels eten, veel drinken en bewegen.

Veel sterkte!

Gr Yvonne

Pruimen idd of Roosvicee laxo.

Ik heb gehoord dat lijnzaad door de yoghurt ook moet helpen. :thumbup: (te koop van Zonnatura o.a. bij AH)

Maar die lactulosestroop ga ik ook onthouden, goeie tip.

Regelmatig bewegen (wandelen, fietsen) en veel water drinken

is het minste waar je al mee kunt beginnen.

Inderdaad, pruimen en roosvicee laxo, dat hielp hier heel goed, en abrikoosjes! Zo schattig, dat kreeg ik elke morgen van m’n kraamverzorgster (10 jaar geleden, ahum) voor ze naar huis ging zette ze van die gedroogde abrikozen in een bakje water om ze te wellen en smorgens kreeg ik ze bij mijn ontbijt op bed :inlove:

Na de 2e bevalling lactulose gebruikt :sick: oh, jakkie, maar het hielp!

Beterschap Moniek!

Nou vanmorgen boodschappen gedaan:

extra flessen laxo

lactulose siroop

pakken sinaasappelsap met vruchtvlees

all br. flakes

kiwi’s

ander fruit

probeer zeker de 2 liter vocht per dag te halen, is moeilijk maar doe enorm mijn best. Probeer ook meer te bewegen, nu heel even naar mijn werk maar dat gaat niet super dus dadelijk maar weer naar huis. Woensdag krijg ik mijn nieuwe fiets en dan kan ik lekker met bas gaan dietsen. Heb al bijna 1 1/2 jaar niet gefietst :shifty: Lopen deed ik wel veel, maar door de regen van de afgelopen weken was dat ok op een laag pitje komen te staan. Vanmorgen al wat kastjes uitgeruimd en opgeruimd, weer een vuilniszak weggedaan met dingen die tht waren of we toch niet gebruiken (allemaal uit kerstpakketten). De niet tht producten gaan in een aparte zak naar mensen die het weer aan hulpbehoevende geven.

Ohoh, alsje dat allemaal op eet /drinkt, dan staan we hier morgen bananen en norrit te adviseren :lol:

Maar ff serieus, ik hoop dat de gouden greep ertussen hebt zitten meid! Succes met dit mega-irritante probleem

Het helpt allemaal een beetje. Ik heb nu redelijk vaste ontlasting die zich meerdere keren per dag aandient, maar hoop zelf dat het niet veel vaster wordt, nadat ik na vandaag weer ga afbouwen met de lactulose siroop (wat is dat spul smerig :sick: ).

@Jubbes wrote:

Ohoh, alsje dat allemaal op eet /drinkt, dan staan we hier morgen bananen en norrit te adviseren :lol:

Hahahaha :lol: :mrgreen: