Nu al wisselen van tanden?

Toen we in september bij de tandarts waren, zei ze dat onze meid waarschijnlijk vroeg met wisselen zou zijn, omdat bepaalde tanden al wat losser zaten.

Vanmiddag zei L. dat ze een losse tand heeft, kan dat nu al?



Welke tanden worden het eerste gewisseld? Het gaat om een tandje dat aan de linkerkant bovenin zit. Geen voortand of hoektand.

4 is heel normaal hoor… ik ken kinderen van 4 jaar en 2 maanden die al wisselen… en doorgaans beginnen ze wel bovenin met wisselen… maar mijn kinderen zijn beide met midden onder begonnen… soms zat er enorme tijd tussen, Peter echter 4 tanden in 1 maand… dus volgens mij kan je er weinig pijl op trekken… maar haar leeftijd is niet raar :wink:

volgens mij heeft lasse gewisseld in dezelfde volgorde als dat hij de tandjes kreeg. Dus onderste twee eerst. En hij was iets van vier jaar en 9 maanden ofzo toen ze eruit waren

Ik heb een plaatje opgezocht op internet over de volgorde van het wisselen. De eerste grote kiezen in het midden aan de boven en onderkant gaan als eerste. Als richtlijn staat daar 6-7 jaar bij. Het gaat precies om deze kies, linksboven. Dus ik denk dat ze dan inderdaad binnenkort begint met wisselen.



Voor mijn gevoel is het wel vroeg, en volgens de tandarts ook. Maar er zullen vast meer kindjes zijn die er nu al mee beginnen.

bij mij in groep 2 zijn er kinderen die nog niks los hebben en kinderen die alles al hebben gewisseld.

Zelf was ik erg laat, zat in groep 4 en nog geen wiebeltanden. Foto laten maken, blijken de nieuwe tanden eronder te zitten, en de tandarts verwachte dat ze binnenkort zouden wiebelen, half jaar later nog niet, dus toen alle melktanden eruit getrokken en toen kwamen ze na een poosje…



Het verschilt dus per kind. Maar zo ehbben sommige baby’s met 3 maand de eerste tanden en de oudste van mij was 11 maand en kreeg toen pas de eerste, en de tweede kreeg zijn laatste hoektand toen hij bijna twee ging worden!

Volgens mij heb ik zitten liegen maar dat komt omdat lasse heel lang gekleuterd heeft. Hij had in de zomervakantie naar groep twee toe de eerste tanden eruit. Hij was toen 5 en 9 maanden. Al snel ook de twee boventanden.



lasse was 4 mnd toen hij zijn eerste tandjes had. Voglens mij heeft hij nog geen kiezen gewisseld.

Het is je vergeven, hoor! :slight_smile:

Hoi Jippie,



Op het plaatje wat je gepost hebt, gaat het over het blijvende gebit. De kies waarbij 6-7 jaar staat krijg je dan pas volgens mij, die wordt niet gewisseld.

Dat is meteen een blijvende kies vertelde mijn tandarts (en moet heel erg goed gepoetst worden zei ze er meteen bij :smiley: ).



Groetjes, Sandra

Klopt doorgaans (volgens het boekje) komen eerst de vier blijvende kiezen achter de twee melkkiezen. Daarna gaan ze wisselen, snijtanden onder etc.



Hier had hij rond zijn 6e verjaardag zijn eerst snijtand onder eruit. Pas ruim een jaar later de volgende tand. Hij gaat rustig aan haha.



Mijn zusje was ook heel vroeg met wisselen, als kleuter al. Ene kind is gewoon eerder dan de ander.Maar 5 is niet extreem vroeg hoor volgens mij.

Maar er zal toch eerst iets uit moeten voordat er iets nieuws in kan? Je hebt er toch geen gaten tussen in, waar later de nieuwe kiezen groeien? :think:

De nieuwe kiezen komen achter de tweede melkkies, daar zit nog niks normaal. Misschien heeft jouw dochter al 3 kiezen overal, dat is dan ook een teken dat ze gaat wisselen.

O ja, dat kan natuurlijk wel. Ik zal eens even loeren!



Maar dan is het een tandje meer naar voren, dat ze voelt. Ik dacht aan die kies, omdat die ook in het midden zit en als eerste groeit. Maar ik denk dat het dan toch om een andere tand gaat. Al heb ik haar er de laatste dagen helemaal niet meer over gehoord.

@Smurf78 wrote:

De nieuwe kiezen komen achter de tweede melkkies, daar zit nog niks normaal. Misschien heeft jouw dochter al 3 kiezen overal, dat is dan ook een teken dat ze gaat wisselen.




Bij mijn zoon groeiden de onderste twee snijtanden eerst achter de melktanden. Die werden er vervolgens uitgedrukt en toen verschoven zijn nieuwe tanden op de plek waar de melktanden stonden.



De leeftijd van je dochter is niet extreem vroeg hoor.

Hier zijn er al 8 tanden uitgegaan bij mijn oudste en nu staat het al een tijdje stil.

@Jippie wrote:

Maar er zal toch eerst iets uit moeten voordat er iets nieuws in kan? Je hebt er toch geen gaten tussen in, waar later de nieuwe kiezen groeien? :think:




Achterin krijgen ze onder en boven, links en rechts er gewoon nog een kies bij, daar is dan ruimte voor. En als die goed door zijn, zijn ze het startschot voor wisselen.



je verstandkiezen komen er op een dag toch ook bij, zonder dat je iets moet wisselen

Ja, dat is zo. Maar omdat het om een kies in het midden van een rij gaat, had ik er niet aan gedacht dat daar nu nog niks zit. :slight_smile:

Rappe meid.



Zal je vertellen, ik ben 24, en mijn verstandkies komt door… daar was mijn verstand dus al die jaren!