nu al maanden geen hap warm eten...

Over eten zijn er al meer topics, maar ik wil graag mn verhaal toch even kwijt, vandaar een nieuw topic.

Onze dochter is nu (bijna) 16 maanden. Als baby was ze altijd hongerig, kreeg borstvoeding en dronk altijd heel gulzig. Toen ze eenmaal bijvoeding kreeg (eerst groente, later ook fruit) was ze ook nooit tevreden en huilde ze altijd als het potje of bordje leeg was. Als er tandjes kwamen at ze een weekje wat minder goed, maar daarna ging het weer goed. Tot ze een maand of 10 was, toen is de ellende begonnen. Ze kreeg weer een paar tandjes en ze was verkouden en heeft oorontsteking gehad. Nadat ze weer opgeknapt was, ging ze weer wat eten, maar vooral fruit en brood. Warm eten alleen als het uit een potje kwam. Ik warm dat altijd op in hetzelfde bordje als eigen gemaakt eten, maar op de een of andere manier at ze alleen potjesvoeding. Maar ook dat werd steeds minder. Rond een maand of 13 at ze nog maar een paar soorten potjes en dan krap een half potje per avond. Yoghurt ging wel altijd naar binnen. Toen ze 14 maanden was kon ik steeds vaker ook de potjes aangebroken weggooien omdat ze niet at. Toen hebben we de potjes afgeschaft en haar gewoon met de pot mee laten eten. Eerst at ze ongeveer 2 keer per week nog iets van haar bordje (bijvoorbeeld een lepeltje doperwtjes of 2 sperziebonen), nooit veel maar ze at af en toe. Vlees zocht ze er altijd tussen uit. Maar na een paar weken at ze niets meer. Ook als wij tussendoor iets in haar mondje wilden stoppen lukte dat niet (hoofd omdraaien/ uitspugen). Toen begonnen om te oefenen met een vorkje dingen op te prikken, ook dat was een weekje leuk, maar inmiddels eet ze alweer weken niets. Nu is het enige dat ze 's avonds eet een stukje gehakt, hamburger of vissticks. Maar dat krijgt ze alleen als wij dat ook eten. Op de andere dagen eet ze dus helemaal niets, alleen yoghurt, als wij ook yoghurt gaan eten. We zetten haar dus wel iedere avond een bordje voor met een vorkje, of lepeltje. Soms stopt ze wat in haar mond en spuugt het weer uit, maar meestal roert ze alleen een beetje met haar vork of ze gaat ermee op haar bord slaan. Zodra ze haar eten op de grond gaat gooien pakken we haar bordje weg. We willen geen strijd, dus proberen er zo min mogelijk aandacht aan te besteden.

Maar onderhand ben ik dit spuugzat! Ze groeit goed, ontwikkelt prima en eet overdag verder goed dus ik maak me niet echt zorgen dat ze niet genoeg binnen krijgt. Maar wel dat ze een slechte eter blijft. Zo leert ze nooit smaken kennen, want ze proeft nooit wat…

Het is een hele lap tekst, maar misschien is er iemand die nog een tip heeft, iets wat we nog niet geprobeerd hebben…

go with the flow. Hier ook een meisje wat heeeeeeel lang bijna niets at tijdens het avondeten. Heel belangrijk, maar wat je zelf ook al zegt: hou het gezellig en maak er geen strijd van!

Komt vanzelf weer!

Hoe en wat eet ze overdag?? Misschien dat ze smiddags teveel boterhammen eet en tussendoortjes?

Ik merk dat als ik Femke 's middags teveel tussendoortjes geef, ze 's avonds een stuk slechter eet.

Smaak heeft ze al voor een groot deel ontwikkeld hoor! BV helpt daarbij en het eerste jaar is daarbij behoorlijk belangrijk. De fase ik wordt bijna 2 en kan nee speelt mee maar ook dat het heeeeel harde groeien even stopt. Het gaat allemaal wat geleidelijker en daarbij komt ook wat minder eten. Sommige kids eten alleen nog maar voor het ‘lekker’ en hebben amper honger. Soms na een drukke dag bv kan Casper hier goed eten incl warm eten (dagje het bos in en veel wandelen en buitenlucht). Maar hij heeft echt veel meer dagen dat hij amper warm eet en om de haverklap aan komt zetten met ‘iets’ wat hij lekker vind zoals een peer of appel oid. Zolang het groeien nog doorgaat, je kindje lekker helder en alert is, goed drinkt ed is het meestal een fase. En tja wat ik veel lees op het forum is dat de fase behoorlijk lang kan duren…tot ze 4 worden of 5 zelfs… :shifty:

Bij ons is ook het motto; dat het iig maar gezellig is aan tafel en alles wat wel naar binnen gaat is meegenomen. :mrgreen:

Ik noem zijn fase overigens nu af en toe al de ‘graasfase’ want hij eet niet veel maar liefst wel 25 verschillende dingen op een dag (zeg 2 hapjes brood, een hapje van papa’s boterham, dan wat van die van mama…etc) :lol:

Heb je d’r al eens geprobeerd s’middags warm eten te geven, en s’avonds als jullie warm eten haar dan een bammetje geven.

Wie weet heeft ze rond het middaguur veel meer honger en eet ze dan wel lekker een warm prakje.

Succes en sterkte, je doet het heel goed hoor, ik weet hoe frustrerend een niet willen eten kindje is.

:hug:

Oja nog iets anders, hoeveel drinken krijgt ze?

Ik ging namelijk bij Yari het niet eten compenseren in melk geven, mijn gedachte krijgt ie toch nog iets binnen.

Totdat ik de tip kreeg om dat gewoon helemaal af te schaffen, en hij is daardoor toch wel iets beter gaan eten.

Hij zat namelijk gewoon altijd vol door de melk natuurlijk :oops: :shifty:

's middags warm eten deden we hier dan ook idd. en werkt erg goed!

Mijn kinderen zijn op dit moment door het uur verschil ook erg moe rond etenstijd en eten vrij weinig…

gewoon doorzetten en geen drama van maken, hoe moeilijk het ook is hoor!

sterkte!

Bedankt voor alle reacties!

Sonja, ze krijgt 's middags alleen een lange vinger, een biscuitje of wat rozijntjes en wat diksap. Ik heb het ook al een poosje overgeslagen, maar ook dat hielp niet.

Rhiannon, ik hoop toch echt dat deze fase niet zo lang duurt! Nog een paar jaar…

Mamma van sharon en denise, 's middags warm eten heb ik ook al eens geprobeerd, maar dan wil ze ook niet.

Vanavond heeft ze een halve slavink (zonder het ontbijtspek dan) een een paar stukjes van de stoofpeertjes op. Maar die waren koud, het lijkt soms wel of ze een aversie heeft tegen warm eten! Maar ik merk aan mezelf dat het me nu echt gaat irriteren, maar dat moet ik niet laten merken en dat is o zo moeilijk!

t is te hopen dat ze smiddags wat meer krijgt dan enkel een lange vinger :wink:

Nou hier dus ook, Tim eet liever zijn eten wat kouder…

Ik schep dus altijd zijn eten als eerste op, zodat het kan afkoelen,

en vlees snij ik in kleine stukjes…

Soms wat appelmoes erbij.

Ik heb ook weken lang lopen vechten,

ook geprobeerd om hem in de middag warm eten te geven…

En nu eet hij gewoon met ons mee ! :dance:

Geen gevecht meer dus!

Haha, ja hoor Sonja ze krijgt ook nog een lunch :wink: Maar na haar middagslaapje dus niet teveel meer. Brood eet ze juist erg graag! Ze krijgt nu anderhalve boterham, maar al zou ik er 2,5 voorzetten eet ze het ook op… Dan zit ze echt te genieten, zou ze dat 's avonds nu ook maar eens doen…

Gab, ik schep voor Noa ook al (een gedeelte) eerder op om te laten afkoelen, maar juist ook aan tafel zodat ze ziet dat papa en mama hetzelfde eten, uit dezelfde pan. Dat heeft ook nog een tijdje geholpen… Maar tegen de tijd dat zij al haar vlees er tussenuit heeft gevist is de rest ook koud.

dave is nu bijna 5 en begint nu weer wat meer te eten…ook dingen te proeven…

die van mijn collega is bijna 7…eet nog niet goed…

kan dus een hele lange fase zijn… maar zolang ze overdag wel eten is er weinig reden tot paniek…

en je er idd aan over te geven… wel aanbieden…eten ze dan heb je mazzel…eten ze niet…jammer dan…

het is moeilijk ik weet het… Jade begint nu ook al raar te eten… :shifty:

Hier heb ik er een die bijna 3 is en eigenlijk vanaf 1 jaar al niet meer warm eet :eh: Echt een drama maar ik heb het opgegeven hoor. Overdag eet hij verder goed en af en toe dan wil hij zoals hij zegt een potje voor kinderen. Niet ideaal maar in elk geval iets. OOk hier hoop ik op een fase maar een fase is dan wel erg lang :thumbdown:

Ik merk dat het hier wel echt veel te maken heeft met ‘macht’ uitoefenen. Zo klein en zo weinig te vertellen in huis natuurlijk. Als we een superrelaxt dagje hebbe gehad, hij lekker zijn gangetje kon gaan, weinig corrigeren nodig is geweest dan gaat het eten beter.

Hij kan ook echt nog niet alles verwoorden, daarvoor is zijn woordenschat te klein en te beperkt. Frustratie alom op sommige dagen dus! :silenced:

Waar ik wel de hele tijd echt heeeeeul erg blij mee ben; hij is niet van het soppen met eten, gooit er niet mee en meer van die dingen. Het is gewoon hoppa klaar met eten. Of nee, of nie lekker…(en dat nie lekker kan dus iets zijn wat hij op een andere dag wel met smaak eet! :wall: )en tja dan is het voor mij ook heel makkelijk om het maar te negeren. Klaar? Prima ga je maar van tafel. Hij ‘krijgt’ van mij niet de macht om het avondeten te verprutsen (voor ons dan :wink: ) enkel de macht om niet te eten. Die lol gaat er dan hopelijk ook een x af. Idem doet hij overigens met slapen gaan. HIJ wil bepalen wanneer hij gaat slapen. Joh prima ik kan hem niet dwingen natuurlijk. Dan gaat ie maar een boekje lezen en hij valt meestal toch echt binnen de 5 minuten alsnog in slaap. :lol: Maar ik ben dan iig NIET op zijn slaapkamer, zeg hem dat papa en mama een kopje koffie gaan drinken. En het licht gaat uit. 8)