Notuleren??

Nu is mij al 3 keer gevraagd door een uitzendbureau of ik kan notuleren.



Mij lijkt het niet zo moeilijk. Je zit achter in een kamer en luisterd goed wat de mensen zeggen. Daar haal je kernwoorden uit en die noteer je.

Uitwerken met je eigen notities en standaard zinnen Etc.



Of ben ik nu heeeel erg naief?

Nee hoor dat versta ik ook onder notuleren. Alleen sommige mensen willen dat je ook steno beheerst

@marielle wrote:

Nee hoor dat versta ik ook onder notuleren. Alleen sommige mensen willen dat je ook steno beheerst




Nee dat heeft ze niet gezegd. Ze had het alleen over notuleren.

@Madre wrote:

@marielle wrote:
Nee hoor dat versta ik ook onder notuleren. Alleen sommige mensen willen dat je ook steno beheerst




Nee dat heeft ze niet gezegd. Ze had het alleen over notuleren.




Nou dan lijkt mij dat zo klaar als een klontje, zolang je maar niet je eigen mening erin geeft en overneemt wat hun zeggen de kernpunten dan niet het gewauwel erom heen dan kan jij notuleren. En is het niet goed dan zullen ze zelf heus wel aangeven hoe en wat. Lijkt mij

yep,

en als er teveel gewauwel is, kun je gewoon even tussendoor een samenvatting geven van wat je tot nu toe hebt opgevangen en vragen of dit inderdaad het belangrijkste is.

Zo moeilijk is het niet, ik deed het ook wel eens toen ik nog in de verslavingszorg werkte.



Je moet goed kunnen luisteren.

Belangrijke punten noteren.

Daarna een verslagje uitwerken.



Dat kan je wel :wink:

Ik notuleer voor 2 verschillende instanties en zo is inderdaad hoe ik het doe.

Laptop (en mini recorder voor de zekerheid) mee en typen maar. :mrgreen:

Ik heb een half jaar als management assistente gewerkt, lekker regelmatig werken…

Maarre ik ben ermee gestopt vanwege het notuleren… Mijn baas was vaak niet tevreden en dan moest het helemaal opnieuw… Soms 3 vergaderingen op 1 dag waarvan ik niet wist waar het overging, allerlei moeilijke termen…



Mijn ding was het niet, heb er wel een cursus voor gevolgd maar ook dat mocht niet baten…



Ik ben niet zo sterk met het maken van goede zinnen en dan ook nog eens op directieniveau…



Ik notuleer nu voor de oudercommisie van de psz en dat gaat een stuk beter :mrgreen:



gr patricia

Als je het niet weet, vragen. De vaktermen vliegen je meestal om de oren in een vergadering van een bedrijf en als je het niet kan vastleggen, is dat erg lastig teruglezen als het geschreven wordt door iemand die niet van de hoed en de rand weet. Dus schroom niet om te vragen in een vergadering, dat geduld moeten ze maar opbrengen.



Verder kan ik je aanraden een actiepuntenlijst én een besluitenlijst te maken. Als er dan iets is besproken waar of een actiepunt (A) uitkomt of een besluit (B) dan schrijf je dat in je notulen en kun je dat handig en overzichtelijk in de lijsten verwerken. Ik kan je vertellen, de meeste mensen zijn gekker op die lijsten dan op de notulen.



En als je met 10 vingers kan tikken, laptop mee, oude notulen helemaal leeghalen zodat je alvast een lay out hebt en tikken maar. Scheelt je erg veel tijd. En indien de voorzitter hier prijs opstelt, een agenda van tevoren maken, agendapunten invullen en hierachter de tijd schrijven die het punt in de vergadering mag innemen en jezelf aanstellen als tijdbewaker. Elke vergadering loopt bijna standaard uit, tenzij je het zo doet.



Sterkte met het notuleren!

ja hoor gewoon goed luisteren en snel schrijven/typen



tegenwoordig leer je op deze mannier notuleren op de pleiding voor secretaresse. Heb nu denk 10 jaar mijn diploma maar nooit steno geleerd

@Carenza wrote:

Als je het niet weet, vragen. De vaktermen vliegen je meestal om de oren in een vergadering van een bedrijf en als je het niet kan vastleggen, is dat erg lastig teruglezen als het geschreven wordt door iemand die niet van de hoed en de rand weet. Dus schroom niet om te vragen in een vergadering, dat geduld moeten ze maar opbrengen.



Verder kan ik je aanraden een actiepuntenlijst én een besluitenlijst te maken. Als er dan iets is besproken waar of een actiepunt (A) uitkomt of een besluit (B) dan schrijf je dat in je notulen en kun je dat handig en overzichtelijk in de lijsten verwerken. Ik kan je vertellen, de meeste mensen zijn gekker op die lijsten dan op de notulen.



En als je met 10 vingers kan tikken, laptop mee, oude notulen helemaal leeghalen zodat je alvast een lay out hebt en tikken maar. Scheelt je erg veel tijd. En indien de voorzitter hier prijs opstelt, een agenda van tevoren maken, agendapunten invullen en hierachter de tijd schrijven die het punt in de vergadering mag innemen en jezelf aanstellen als tijdbewaker. Elke vergadering loopt bijna standaard uit, tenzij je het zo doet.



Sterkte met het notuleren!




Dank voor je tips…Heb ik echt wat aan.



En de rest ook bedankt natuurlijk…

Mijn teamleider heeft een systeem ergens op gedoken en dan moet je dingen onderbrengen in bespreken, akties en besluiten enzo en er punten aan geven ikv vordering.



Het uiteindelijke resultaat is overzichtelijk zeker met de vergaderingen erbij die erna komen (het volgt elkaar dan goed op) maar moet zelf nog wel even goed kijken hoe ik wat erin ga verwerken.

Ik notuleer ook, elke vrijdag, jippie… Maar er is niets moeilijks aan, tips zijn hiervoor al gegeven, hele bruikbare tips. Ik zou zeggen, zet em op, kick ass en het komt goed :thumbup:

ik notuleer ook bij mijn huidige baan. het ligt er een beetje aan wíé er vergadert en waarover of het lastig is of niet.

ik snap wel dat ze vragen of je het kan, omdat het zonder ervaring én over een onderwerp waar je niks mee hebt, het best heel pittig kan zijn.



ik heb een leidinggevende die behoorlijk langdradig en uitwijdend is en never nooit geen punt maakt. dat is bijzonder lastig met notuleren,maar voor mij was het juist een reden om de notulen op me te nemen omdat ik haar nu gewoon kan dwingen om wél een punt te maken (en omdat ik anders altijd bijna in slaap viel tijdens vergaderingen :mrgreen: en nu ben ik dus gedwongen om goed wakker te blijven.)



je kan het wel, maar ik vind het dus niet gek dat ze het vragen want ik denk niet dat iedereen geschikt is om te notuleren.

Ik heb natuurlijk op mijn baan bij de Jellinek ook genotuleerd he. En tijdens mijn studie…

Maar dat is dus al heeeeeeeeeel lang geleden.



Die vrouw van het uitzendbureau hamerde er zo op dat ik ging twijfelen of ik het wel kon. Maar ik denk van wel hoor :slight_smile:

is dit iets wat je kunt oefenen? Ik kan het zelf totaal niet. Ik heb helemaal geen concentratie vermogen ervoor. Val al in slaap als ik aan vergaderingen denk :oops: .

zorgen dat je een een-tweetje hebt met de voorzitter. Van tevoren de agenda vragen en evt. 5 min. van tevoren even vragen per agendapunt wat belangrijk is.

Presentielijst rond laten gaan (met naam, bedrijf en email en tel.nr). bij grote vergaderingen, zodat je spelling niet fout kan gaan in namen.



Vragen aan de voorzitter of hij bij de afsluiting van ieder agendapunt de kern wil weergeven en de besluiten hardop wil noemen.



Tijdbewaking zou ik als notulist niet op me nemen. Je bent bezig met verslaglegging, als je dan ook nog moet druk maken om de tijd… laat dat de voorzitter doen!

Dat is idd notuleren. Ben blij dat ik maar eens in de 2 weken hoef te notuleren en ik hoef ook alleen een besluitenlijst te maken. Dat scheelt enorm. Ben meestal in een kwartiertje klaar. Alles notuleren lukt ook niet want ze gebruiken veel vaktermen (medische).

@preggie wrote:

zorgen dat je een een-tweetje hebt met de voorzitter. Van tevoren de agenda vragen en evt. 5 min. van tevoren even vragen per agendapunt wat belangrijk is.

Presentielijst rond laten gaan (met naam, bedrijf en email en tel.nr). bij grote vergaderingen, zodat je spelling niet fout kan gaan in namen.



Vragen aan de voorzitter of hij bij de afsluiting van ieder agendapunt de kern wil weergeven en de besluiten hardop wil noemen.



Tijdbewaking zou ik als notulist niet op me nemen. Je bent bezig met verslaglegging, als je dan ook nog moet druk maken om de tijd… laat dat de voorzitter doen!




:clap:



Dit vind ik herkenbaar. Ikzelf werk al ruim 10 jaar als secretaresse, waarbij ik dus ook veel notuleer. Ik vraag ook vantevoren de agenda, zodat ik de punten alvast in mijn laptop kan zetten. Het verslag-format zet ik er ook alvast in, zodat het later gewoon een “invul-oefening” wordt.

Inderdaad na ieder agendapunt een kort resume vragen en dat goed overnemen. Besluiten en actiepunten extra alert op zijn.

Appeltje eitje!