Notenallergie

Vraagje voor wie ervaring heeft met een notenallergie… Is de reactie op het eten van enkele noten altijd even heftig? Of varieert dat (en dan bedoel ik niet omdat je meer of minder eet, maar min of meer toevallig)?

Ht kan wel liggen aan de mefate waarin je kind het heeft. Onze zoon heeft koemelallergie/intolerantie. Als zijn weerstand slecht is krijgt hij uitslag, anders gaat een beetje melk verder prima.

Zou zelf voorkomen dat ze er teveel mee in aanraking komen. Een volgende keer kan ernstiger zijn, zelfs dodelijk.

t Gaat om mijzelf :wink:

Maar de reactie kan dus variëren, als ik jouw verhaal zo lees… hmm…

Mijn man heeft ook verschillende allergieën (fruit, groente, pollen, katten). Hij reageert ook iets op noten, maar dan alleen noten die niet goed zijn doorgebrand.

Dus hij kan bijv. wel cashewnoten eten, maar geen pelpinda’s.

Dus hoe “rauwer” de noot, hoe meer last hij heeft.

cashews kan ik wel eten, dit waren ‘vers’ gepelde noten (walnoot, amandel, pecan en hazelnoot). Het was een handje gemengde noten dus, en eigenlijk zou ik willen weten op welke ik reageerde, maar ja, ik voel er nog niet heel veel voor om het weer te proberen…

anders contacten met de huisarts en proberen onder begeleiding, dus in het ziekenhuis, mocht het mis gaan, dan is de epi pen binnen hand bereik.

wist niet dat het voor jou was kon het niet uit je openingspost halen :oops:

Dat had ik er ook niet in gezet hoor ;).

Hmm, ik ga nog nadenken of ik het weer ga proberen. Zoals ik er nu over denk laat ik het maar lekker zo en ga ik niet uitproberen. Ik houd het wel bij cashewnoten :slight_smile:

Mijn vriend reageert ook op hazelnoten en walnoten.

Hij heeft dit nu al een paar jaar en de reactie lijkt steeds erger te worden.

Eerst had hij wat jeuk in zijn mond en hij at het daarna wel gewoon omdat dat nog wel meeviel.

Maar nu krijgt hij ook pijn op zijn borst en veel jeuk in zijn keel en mond.

Zelfs nu al bij het kleinste stukje. Dus hij is wel voorzichtiger nu, omdat hij niet weet hoe erg het nog kan worden. (angst voor evt stikken of zo).

Ligt inderdaad ook een beetje aan je weerstand.

Amandel is een soort waar bijna niemand allergisch voor is, en de hazelnoot is veel voorkomend.

Bij mij had de hoeveelheid invloed, maar de reactie was het ergst als ook de pollen in de lucht zaten. Ik was allergisch voor pinda´s en hazelnoten als de hazelaar dan in bloei stond en ik kreeg wat binnen, dan zat ik daarna aan de prednison. Ik kreeg er geen jeuk van maar heftige uitslag rond de ogen en pas altijd na geslapen te hebben :think:

Van veel fruitsoorten krijg ik jeuk in mijn mond en dat vind ik enger dan de uitslag die ik kreeg van de noten.

Maar voor de pinda en hazelnoot ben ik geholpen en heb ik geen last meer van.

Ik heb met fruit ook problemen inderdaad… Appel, peer (en misschien nog meer?). Ik heb inmiddels een ras appel gevonden die geen problemen geeft. Het schijnt te maken te hebben met een zuur wat in de pitten zit. Dat geeft bij mij dus jeuk in de mond en oren, gelukkig niet echt veel, maar wel irritant.

Maar nu met de noten was het erger, vond het echt een beetje eng. :shifty:

Naar wat voor arts/natuurgenezer ben je geweest daarvoor?