Notenallergie, kan zoiets verergeren

Hallo,



Ons meisje heeft ongeveer een jaar geleden een eerste allergische reactie op cashewnoten gehad; ze at een cashew, en na wat gekauw spuugde ze het meteen uit, klaagde over een zere tong en na zo’n tien minuten kreeg ze zwellingen op en rond haar mond. Hierna is ze wel vaker in aanraking gekomen met sporen van noten in koekjes zoals een koekje met hazelnootcreme, een schuimkransje en dan klaagde ze over een ‘lastige tong’ en gaf ik haar wat slokjes te drinken en was het over.



Vanavond had ze opeens enorme bulten op haar armen en benen. Het leek wel alsof ze blauwe plekken had, ze waren echt verdikt, in het midden blauwig van kleur en daaromheen rood. Ik zat me suf te piekeren waar het aan kon liggen, ging na wat ze had gegeten en herinnerde me dat ze zelfgebakken koekjes van een vriendin had gegeten. Ik heb die vriendin gebeld en het bleek dat er amandelen in hadden gezeten.



Nu vraag ik me af; kan zo’n allergie verergeren? Moet ik eraan gaan denken medicijnen in huis te hebben voor als het te erg wordt? Ik vind het maar engig.



Groetjes, Carenza

denk dat het tijd is dat je aan de bel trekt en dat je een deskundig iemand er na laat kijken. Volgens mij is het met pinda;s en noten zo dat eht toch wel verergerd!



Dus… aan de bel bij de huisarts!

jazeker;een notenallergie kan verergeren en zelfs levensbedreigend zijn. Dus hier hetzelfde advies als van Konijn; z.s.m. een afspraak maken bij de huisarts.

We waren gisteravond al naar de huisartsenpost geweest en vanochtend bij onze eigen huisarts. Ze heeft nu anti histamine gekregen en we moeten binnenkort naar de kinderarts. Brrrr, ik heb vreselijk de kriebels, ik ga maar niet teveel op internet lezen, want daar lees je de naarste dingen. Vooralsnog heeft ze alleen een reactie op haar huid en niet haar luchtwegen gelukkig, maar wat als dat wel gebeurt? Ik moet er even niet aan denken, maar ja, we moeten wel voorbereid zijn. Ik zal blij zijn als we wat meer begeleiding hierin krijgen.



Zijn er nog meer mensen met een kind met notenallergie of is er al ergens een topic over?



Groetjes, Carenza

Op zich bestaat er geen notenallergie :wink:



Er zijn verschillende typen noten en waarschijnlijk is je meisje voor 1 of meerdere allergisch. Misschien dat hazelnoten wel goed gaat, maar cashewnoten en amandelen dan weer niet.



Pete heeft een pinda-allergie. Hij had als baby veel eczeem en er werd aan een koemelkallergie gedacht. Toen heeft hij een bloedonderzoek gehad met 5 maanden, maar daaruit bleek een pinda-allergie. Tijdens mijn zwangerschap heb ik veel pindakaas gegeten en vanwege zijn gevoelige huid gebruikten we speciale badolie, waar arachideolie (=pinda-olie) in zit, achteraf geen slimme keuze geweest.

We zijn toen naar de kinderarts gestuurd, deze stuurde ons weer door naar een allergiecentrum. Daar is een huidtest gedaan, dan kunnen ze ongeveer 6 a 8 soffen testen. Bij Pete o.a. pinda’s, sesamzaad, en hazelnoten die er allemaal positief uitkwamen. Vooral een pinda-allergie kan gevaarlijk zijn (anafylactische shock) en met een provocatietest werd gekeken hoe ernstig zijn reactie zou kunnen zijn. Hij bleek al huidklachten te krijgen bij een spoortje, maar de ademhalingsklachten begonnen pas bij een kruimeltje. Hij mag dus niks hebben waar pinda’s in verwerkt zitten, maar iets wat in een fabriek is gemaakt waar ook pinda’s verwerkt worden dat zou dan geen ramp zijn.



Luc en Stan hebben ook een pinda-allergie, dit bleek na een hapje van een boterham met pindakaas. Vanwege Pete mochten Luc en Stan al gelijk naar het allergiecentrum, waar met een huidtest bevestigd is dat ze inderdaad een pinda-allergie hebben. Ze waren echter jong voor een provocatietest, dat zal pas tussen 3 en 4 jaar gebeuren.



Ik zou even informeren of je niet gelijk naar een allergiecentrum mag. In de meeste ziekenhuizen durven ze geen provocatietest aan (onze kinderarts niet in ieder geval) en die is vaak wel nodig om te beoordelen wat de mate van allergie is.



Ik heb Aerius, een anti-histamine, dat geef ik gelijk als de jongens huidklachten krijgen na het eten van iets waar ze hoogstwaarschijnlijk niet tegen kunnen. Meestal stopt de reactie gelijk en zijn de huidklachten binnen een paar uur verdwenen.

Hoi Sassie,



Bedankt voor je verhaal. L.issa heeft ook Aerius gekregen maar de galbulten verdwenen er niet meteen van. Ademhalingsproblemen heeft ze gelukkig niet gehad, maar ze kunnen me ook niet vertellen of ze die in de toekomst wel kan krijgen. Ik weet dus niet wat ik moet verwachten. Kan het erger worden of niet? En ik heb in deze zwangerschap ook veel pindakaas gegeten, ik wist niet dat dat een probleem was!



Hoe werkt zo’n provocatietest? Is dat met prikjes onder de huid of pleisters? En krijgen ze dan de reactie die ze normaal ook bij het eten van noten zouden krijgen? Ik zou dat ook wel engig vinden, hoe heb jij dat ervaren?



Groetjes, Carenza

Mijn broertje heeft een hazelnoten allergie en toen hij de leeftijd van jouw meisje was, kreeg hij daar ook alleen een prikkelende tong van en een vervelend gevoel en nu 15 jaar later, wordt hij gelijk in een ambulance afgevoerd als hij ermee in aanraking komt.



Hij eet nu niks meer waar mogelijk hazelnoot of welke andere noot ook maar in zit. Dus gelukkig is het al heel wat jaren niet gebeurd, maar hij heeft ook heel lang met een epi-pen op zak gelopen, toen hij nog niet altijd even goed oplette.



Een noten allergie kan dus zeker verergeren. Let goed op je meisje!!



Veel allergien worden erger als je er vaker mee in aanraking komt. Sterkte!

En jij hebt geen allergie ontwikkeld? Wat erg voor je broertje, maar hij kan er gelukkig wel mee leven, dat is wel een fijn bericht.

Mijn moeder is ook allergisch voor hazelnoten, maar zij krijgt nog steeds alleen een prikkelend gevoel ervan.



Ik ben gek op hazelnoten, ik heb nergens last van, zo ook mijn vader en zusje. Nergens last van.



En hoe ouder ze worden, hoe voorzichtiger. Maar mijn broertje lustte vroeger ook al geen taart en chocolade, omdat daar vaak noten in zitten. Dat zit er toch gauw in, dat je daar ziek van wordt.

Een allergie bouw je op, dus het kan goed dat de klachten erger worden.



Ik heb ook allergisch voor veel noten, maar alleen als ze niet verhit zijn geweest. Zodra ze zijn verhit, reageer ik er wel normaal op. Zijn ze niet verhit geweest, dan krijg ik een dikke keel, prikkende tong en lippen en ook benauwd.