normaal?

Is het normaal dat een peuter van drie al een gezicht tekent??

Yara was vanmiddag aan het tekenen en tekent gewoon een rondje en dan de twee ogen met pupillen :shock: :shock: een neus en een mond en de oortjes.

Gewoon ook op de plekken waar ze moeten zitten :shock:

Ik was er verbaasd over,maar misschien doen kinderen dat gewoon op deze leeftijd :lol: :lol: :lol:

Zal straks eens een foto maken en toevoegen.

denk het wel, anders is de mijne ook abnormaal.

Die tekende met 2 jaar en 11 maanden haar eerste koppoter, incluis gezicht en neus en al.

Pupillen doet ze de ene keer wel en de andere keer niet.



Peter is nu 2 jaar en bijna 10 maanden en die tekent ook al gezichtjes.

Dus ja, denk dat ze dat prima kunnen, al zal de 1 wat sneller zijn als de ander. :thumbup:

foto

haha stoer zeg! de mijne tekent uberhaupt bijna nooit gezichten, maar die kan wel weer minutieus zijn potlood op bepaalde punten in een tekening zetten om daar verder te gaan. Weet het niet goed uit te leggen, maar daar sta ik telkens weer van te kijken.



Hij maakt voornamelijk slakken en slangen. (kan ie lekker lang in 1 beweging met zijn potlood op het papier?)

Hier een link van wat kinderen ongeveer kunnen op deze leeftijd. Nee, het is niet normaal. Het is snel.



http://www.lerendoorspelen.com/ontwikkelingen.htm



Die van mij kan nog niet eens een rondje tekenen. Ze is wel weer heel snel met andere dingen.

wat goed van haar zeg!!!

geweldig, als ze zo goed gaan tekenen!



hier wordt nog steeds vuurwerk getekend :mrgreen:

Gerry,



Volgens het CB is het wel normaal als je kind ook idd druk is met dat soort fijn motorische dingen.



Zo kunnen die van mij al heerlijk tekenen, maar een koprol maken kost ze nog de grootste moeite.



Die schema’s zeggen mij dus niets want die zeggen dat alle kindjes op alle motorische vlakken “gemiddeld” dit of dat zouden moeten doen.



Maar het cb hier zegt, net als dat de 1 vlot loopt waar de ander vlot praat en de vlotte praters vaak laat lopen en andersom…

Is er ook in de overige motorische ontwikkeling een verschil tussen kinderen die beweeglijk zijn en al vlot in hun grof motorische ontwikkeling en kinderen die daar niet druk mee zijn maar bijvoorbeeld al kleedjes kunnen knippen (dat kan Aniek ook al vanaf 3) en de pen meteen goed vasthouden.



Maar zoals gezegd, zij kan nog steeds niet goed koprollen, springen doet ze nog steeds alsof het de moeilijkste opgave ter wereld is en rennen doet ze ook niet soepel. Ze kan het wel, maar is er niet druk mee.

Cell



Het CB is gespecialiseerd in achterstanden, niet in voorlopen. Als een kind op deze leeftijd zo’n goede fijne motoriek heeft loopt het wat dat betreft voor op het overgrote deel van de andere kinderen van diezelfde leeftijd. Dat kan iets eenmalligs zijn, wat weer wegtrekt, maar kan bijvoorbeeld ook een indicatie zijn van talent.

Anne tekent zelfs een heel lijf eraan, dus buik, benen, armen, handen, voeten, knoopjes, liefst ook nog een broek over de benen :mrgreen: , krulharen :think: :inlove: … ze kan ook erg goed een koprol maken (zit niet voor niks op turnen, zo leuk vind ze dat) Anne’s grove en fijne motoriek zijn goed ontwikkeld. Ze schrijft ook letters…of ze voor ligt…ach geen idee, tis gewoon een lekkere meid :smiley: (al stonden opa en oma en de juffen van de psz raar te kijken toen ze oom en opa schreef :shock: :mrgreen: )

Ik heb op een kleuterschool gewerkt en daar waren kinderen van 5 die nog amper een herkenbaar gezicht tekenden. Daar moesten wij echt aangeven van: voel eens aan je hoofd, wat zit daar? ( oren, haren) voordat ze dat pas gingen tekenen. En met de rest van het gezicht precies hetzelfde, dus ik vind het toch al knap als jouw 3-jarige dat allemaal zelf tekent! :thumbup:

nano kleurt alleen maar het hele blaadje 1 kleur, en als ie meerere stiften of potloden heeft, kleurt ie net zo lang tot het 1 kleur wordt :mrgreen:



ik vind het dus knap! Zie dat nano de komende maanden echt nog niet voor elkaar krijgen.

Rhodé tekent ook gezichten (inderdaad ook met pupillen :shock: ik stond echt verbaasd te kijken!) en meteen aan het hoofd tekent ze de armen en benen :lol: :inlove:



Laatst heeft ze een beertje getekend, en die oortjes zitten dus ook echt hoger :o Maar haar vader is kunstschilder, dus misschien heeft ze die genen geerfd? (van mij heeft ze het in ieder geval niet :wink: )

knap hoor! :clap:

Yuri tekent wel rondjes en veel slangen :mrgreen:

Laatst riep hij dat hij een vierkant had getekend en waarempel het was echt waar. Leuk om te zien hoe het zich allemaal ontwikkelt.

Het zijn natuurlijk allemaal gemiddelden, maar het blijft knap.



Olivia tekent ook gezichten. De eerste tekende ze vorige maand,

toen nog geen 2 1/2.

Dit zei ze terwijl ze tekende:



“zooow papa tekenen.

ogen mond. Haren erbij maken” :inlove:



Ik was wel even verbaasd, vond het wel knap. Ik wist niet zeker of het ‘voor’ was, maar nu lees ik van wel.

Ach ze was laat met lopen en nu is ze weer wat eerder met wat anders :mrgreen:



:shock: echt superknap hoor!!!

@Gerry wrote:

Hier een link van wat kinderen ongeveer kunnen op deze leeftijd. Nee, het is niet normaal. Het is snel.



http://www.lerendoorspelen.com/ontwikkelingen.htm



Die van mij kan nog niet eens een rondje tekenen. Ze is wel weer heel snel met andere dingen.




ik vind dat trouwens zulke vervelende lijstjes…



hoezo moet een kind van drie het leuk vinden om voorgelezen te worden? Er zijn toch ook gewoon kinderen die daar niks mee hebben, 3 jaar of niet?

verder vind ik het wel grappig dat er bij het eerste lijstje (3/4 jarige) allerlei dingen staan die ik me wel kan voorstellen (en die nano uiteraard al lang kan :angel: :mrgreen: :wink: ) maar dan hebben ze het opeens over dat kinderen het begrip ’ arm’ moeten snappen :think: in deze wereld? een kind van drie? en dan ook gewoon in het rijtje koud, moe, honger, arm (vraag me nu af of ze niet de w zijn vergeten, want anders vind ik het echt een ontzettend vreemde eend in de bijt… :think: :shock: )



sorry voor de ot.

denk het ook Fiep, zou anders wel heel arrogant westers gedacht zijn dat kindjes het begrip arm snappen maar rijk niet.



ik vind gemiddelden goed om duidelijke achterstanden te meten, en aan de hand daarvan een kind gespecialiseerde hulp of stimulatie aan te bieden, maar voorsprong zal men op een consultatiebureau ook niet voor niks niet meten.



In mijn opinie behoor je elk kind dat aan te bieden wat die nodig heeft om gestimuleerd te worden.

En voor de ene kleuter van 4 is dat een potlood voor de andere een fiets zonder wieltjes en voor weer een ander een schaar en een knutselboek…

Dan nog kan je als ouder soms versteld staan natuurlijk :wink: En ook al is het voor het ene kind in de ontwikkeling een logische stap, omdat het bijvoorbeeld idd grof motorisch laat was en duidelijk druk bezig is de fijne motoriek te ontwikkelen. Je mag toch best trots zijn als je kindje iets kan wat andere leeftijdsgenoten nog niet kunnen.



Ook al word er gevonden dat alle kinderen zouden moeten krijgen wat het nodig heeft, dat is helaas nog altijd niet het geval.



Aniek is onzeker en wil niet opvallen, zodra je erbij gaat staan kijken klapt ze dicht en vervalt ze in simpe kraswerk en doet ze net of ze ineens niets meer kan, terwijl ze super leuk kan tekenen.

Zo tekende ze laatst een huis met raam en gordijnen een regenboog erbij en een poppetje met alles erop en eraan.

De juf van de psz stond versteld, die vond het echt haar leeftijd vooruit. Toen ze door had dat juf keek, draaide ze snel haar blaadje om en ging simpel rondjes lopen tekenen…



Dan moet je als juf wel de mogelijkheid zien zo een kind te stimuleren. Dat lukt niet als er nog steeds een bepaalde “smet” hangt op uitblinken… iets wat vaak niet lijkt te mogen in ons “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg land”



Of men gaat dan voorbij aan het feit dat ze goed kan tekenen en al heel grote puzzels kan leggen en al veel begrippen idd goed snapt of er meer van wil weten, maar vallen dan over het feit dat ze niet lenig is en nog geen koprol kan maken…

Ik krijg als moeder wel eens het gevoel… “ja tuurlijk, men moet wat te zeuren hebben, stel je voor dat mijn kind eens een keer wat meer kan dan een ander”



Wees er maar lekker trots op hoor Babbel, het is knap, ik blijf het niet heel abnormaal vinden omdat ik het wel vaker zie, maar dan dus idd in combi met achterblijven op andere vlakken.

Ieder kind zijn eigen talent zeg maar :wink:

@fiep klophout wrote:

[ maar dan hebben ze het opeens over dat kinderen het begrip ’ arm’ moeten snappen :think: in deze wereld? een kind van drie? en dan ook gewoon in het rijtje koud, moe, honger, arm (vraag me nu af of ze niet de w zijn vergeten, want anders vind ik het echt een ontzettend vreemde eend in de bijt… :think: :shock: )



sorry voor de ot.




Eh, bedoelen ze niet zielig? Arm kindje in de zin gevallen, iets kapot en zo? Arme Dikkie Dik, typisch peutervoorleesspul.

Enne Cell, je hebt helemaal gelijk. :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Iedereen is verschillend, dus kinders ook.