tijdens de stimulatie met gonal f wordt iedere FM ook de waarde van je hormoon, estradiol, gemeten. Nu probeer ik op internet iets te vinden over wat een ‘normaal’ of goed verloop zou moeten zijn maar vindt daar niet zoveel over. Bij mij gaat het nu als volgt: 86 (uitgangs echo voor stimulatie), 330, 630, 950, 4675 (gisteren) en donderdag waarschijnlijk laatste x voor punctie. Nu zegt de arts niet meer dan dat het ‘goed’ is en beter dan vorige x (helaas heb ik die data niet bewaard), en dat er pas sprake is van hyperstimulatie met waarden boven de 20.000 maar veel meer kan ik daar ook niet mee. Heeft 1 van de andere IVF dames hier misschien ooit iets van gehoord? wat waren bij jullie de waarden? zei jullie gyn daar iets meer over?
ben benieuwd.
Corine is ook lastig wat over te verklaren…verschillende labs hanteren verschillende ‘maten’ (als in microgrammen/milligrammen dat idee)
Wat jij tikt over 20.000 klinkt mij bv niet bekend de onze had het tijdens mijn hyperstimulatie over dat ik niet over de 25 (.000?) mocht zitten en dat ik op 32 (.000??) zou zitten.
Nu had ik dan ook 30-35 eitjes en die waren volgens de gyn dus ook allemaal ‘actief’ wat dus niet goed was en niet echt verwacht.
Denk dat het dan ook een redelijke maatstaf is wanneer je bv kijkt naar hoeveel eitjes/follikels je maakt en dan die waarde als een soort referentie bekijkt voor de activiteit? Vind het trouwens wel erg netjes dat je gyn bij iedere FM netjes bloedprikt! :thumbup: De mijne deed dat telkens pas de afspraak voor de punctie waardoor we dus de eerste keer ook geen punctie hadden…zij gaf zelf aan dat ze toch nog steeds meer uitging van het aantal follikels en pas dan keek naar oestradiolwaarde zucht (met heel veel geluk en wat hulp van ze is ons die eerste poging dan ook niet ‘aangerekent’ voor de verzekering :eh: )
Ow en niet dat je nu denkt dat je zelf een lage waarde hebt oid…zodra je Pregnyl oid spuit voor de rijping gaat die waarde nog eens giga over de kop vandaar dat dat dus ook echt niet mag bij OHSS. Heel erg veel succes alvast voor de punctie en hopelijk mooie bevruchtte emmies straks! :kaars: :thumbup:
Corine, ik dacht dat ik soms ingewikkelde vragen had, maar jij… :mrgreen: (grapje dus)
volgens mijn arts zeggen de afmetingen van de follikels niet zoveel over de kwaliteit en de ‘inhoud’ (of er wel of geen eitje in zit) zonder de estradiol waarden, na mijn vorige punctie met redelijk lage estradiol waarden bleek dat ook zo te zijn, want van de 12 follikels waren er slechts 3 eitjes!
Voor mij lijkt het er dus nu beter uit te zien, op basis van de estradiol waarde, maar dit moet uiteraard nog blijken na de punctie (waarschijnlijk zaterdag). Nu leek het me dat er toch ook een soort van benchmark zou moeten bestaan van het ideale verloop, maar blijkbaar niet.
Pebble, nu is het jouw beurt weer voor een intelligente vraag
Oef was het maar waar Corine! Het is inderdaad een soort ‘samenspel’ want de waarde geeft de activiteit in de follikels aan (mss te vergelijken met hoeveelheid HCG als je zwanger bent?). In sommige best grote follikels zit bv geen eitje of maar een heel kleintje die niet eens bevrucht zou kunnen worden. Super dat het er nu iig een stuk beter uitziet!
Beetje Triviant voor de afleiding is wel grappig dus kom maar op Pebble :mrgreen: Corine moet nog even tot de punctie en jij in je wachtweken…afleiding willen we hebben!! :dance:
:lol: :lol: ben benieuwd waar pebble mee gaat komen
jij bent ook wel van de weetjes en feitjes Rhiannon! toen ik deze topic plaatste had ik al zo’n donkerbruin vermoeden dat jij zou gaan antwoorden, als iemand er iets van af zou weten, was jij dat wel
triviant koningin!
hoe gaan de laatste loodjes?
Hahaha nou anders ik wel. :mrgreen:
Tja kan het ook niet helpen 8) OHSS komt maar erg weinig voor (ze zeggen altijd 1 op de 100 die IVF/ICSI) doet en daar waren wij er dus 1 van…Goddank achteraf ook iig bij de gelukkigen die een geslaagde poging mochten hebben :inlove:
Laatste loodjes gaan aardig, net vandaag de eerste streepjes op mijn tot dan toe streeploze buik gevonden en moest er een beetje om glimlachen…toen we ong 3 jaar geleden de molen instapten nooit gedacht dat ik bij de streepjescodes-dames zou gaan horen :mrgreen: En we poetsen ons vandaag een ongeluk, maar dat is even genoeg geweest nu alleen nog de was ophangen en douchen en dan doen we lekker even nietssss meer vandaag
Heb jij trouwens ook wel eens het gevoel dat je de follikels voelt groeien in je buik?? Ik had soms zelfs het gevoel dat ik af en toe voelde dat er weer 1 bijkwam :shifty:
de streepjescode, komt ie nu pas? dacht altijd dat je daar je hele zwagerschap mee rondliep (ik kijk pas in die boeken als het relevant is…)
wat betreft die 1 op 100, lijkt me dat toch wat aan de lage kant, ik ken persoonlijk los van dit forum al 3 dames die ernstige over/hyperstimulatie hebben gekregen na de punctie. ernstig als in met ziekenhuisopname en/of operatie om vocht te verwijderen…en op forum zijn er ook al best een paar. anyway, heeft niet zoveel zin om me daar zorgen over te maken (maar ik wil altijd graag weten wat er theoretisch allemaal mogelijk zou kunnen zijn :mrgreen: )
oops vergeten: dat groeien voel ik ook, giga buik die je er van krijgt (waar sommige na 3 maanden zwanger jaloers op zouden zijn) als ik erop druk voel ik het ook echt!
Hihi nopes pas als je huid zo ong letterlijk op knappen staat komen de streepjes… :shifty: Uitgescheurd dus ach kan me lekker niets boeien ben toch geen bikinimens :mrgreen:
Ja na de punctie komt het vaker voor omdat je hormoonwaardes nog verder de lucht in schieten maar voor de punctie is zeldzaam. Wij hadden dus 32 eitjes ong en het voelde echt alsof ze ‘weggegooid’ waren (die eitjes komen nooit meer terug) want na een punctie hadden ze evt nog emmies kunnen invriezen dan herstellen van de OHSS en dan terugplaatsen. Toen hadden we echt niets (ja buikpijn en ong 2 maanden Decapeptyl doorspuiten :shock: ) dat voelde zooo vreemd heb ook bijna mijn ogen uit mijn hoofd gehuild toen ik het telefoontje kreeg :oops:
Maar dat is dus gelukkig zeldzaam
En die groeiende buik is zooo herkenbaar! Had het iedere keer! Heel bijzonder! Gaf me wel een goed gevoel want dan wist ik dat er tenminste wat aan het werk was in mijn buik. :inlove:
Zelf heb ik daarna bij 2 pogingen waaruit ik zwanger werd zelfs de innestelling gevoeld…dat is ook zo bijzonder! De eerste keer wist ik dus niet echt wat het was maar de tweede keer…toen wist ik dus al ver voor de test dat we ws weer zwanger waren. We hebben ook iedere keer nadat we een TP hadden het ‘gevierd’ met een uitgebreide lunch op de terugweg. :mrgreen:
wat ongelovelijk K*t moet dat geweest zijn, want je hebt gelijk, de eitjes komen niet meer terug en je hebt er maar een beperkt aantal, helaas weet je alleen niet hoeveel… heb je nu nog ingevroren embryos voor een eventuele 2e of zou je dan weer opnieuw door het circus heen moeten? dat hoop ik nog het meest, dat los van het slagen deze x (wat too good 2 be true zou zijn) er ook genoeg embryos zijn om in te vriezen. maargoed, eerst maar eens die punctie door.
Intussen groei ik maar en groei ik maar (ben daar nooit zo heel blij mee, maar ‘mag’ er natuurlijk niet over klagen, want als ik eventueel zwanger ben, dan word je natuurlijk nog dikker…maargoed dan weet ik wel dat het ECHT ergens voor is…)
Ja dat groeien is een raar idee, maar bij mij werd telkens gezegt dat het vooral vocht was, klopte ook wel geloof ik want meestal was ik na de verplichte rustmaand weer op mijn oude gewicht terug. Behalve dan toen ik zwanger werd van deze kleine meid maar dan maakt het helemaal niets uit En het is ongelofelijk hoeveel veerkracht je lichamelijk en mentaal hebt na zulk nieuws…mijn (nu) man wilde al zo ongeveer stoppen omdat ik er zo doorheen zat, terwijl mijn gevoel juist was zo snel mogelijk weer door te gaan.
Wij hebben nog 1 emmie in de vriezer van de laatste poging (schijnt ook nieuw beleid te zijn want mij is altijd verteld dat ze niet maar 1 embryo invriezen! Ivm de lage kans op een goed ontdooiproces +/- 50% kans maar) dus die gaan we eerst ontdooien tzt. Al denk ik zelf dat ik me maar beter kan instellen op geen cryo behandeling juist vanwege die enorm kleine kans die er maar is dat die goed uit de vriezer komt.
Zou wel helemaal super zijn als er ook wat emmies zijn om in te vriezen!! Dat betekend tegelijk ook dat de kwaliteit heeeel goed is! :thumbup:
En die punctie kom je ook zeker weten goed door!! Hier hebben we er uiteindelijk 3 gehad voor we zwanger waren en ik kan alleen maar zeggen dat ze me meegevallen zijn. Jeps het doet pijn maar de steun van mijn man, de rust die mijn gyn uitstraalde en de goeie begeleiding van ook nog eens een verpleegkundige tijdens de punctie doen echt goed!
En niet te vergeten natuurlijk alle steun die er hier op het forum is en is geweest ervoor en erna helpen ook ontzettend.
ik krijg punctie onder narcose dus dat is wel prima vond ik, lekker weg! bedoel meer dat ik het heel spannend vind wat nu ‘de oogst’ gaat worden, hoop dat het wat langere wachten nu (spuit al 16 dagen gonal-f!) ook resulteert in beter opbrengst…
dat zo snel mogelijk doorgaan herken ik ook, dat voelt ‘lekker’ ben je weer bezig en hoef je ook niet zo met je verdriet en pijn geconfronteerd te worden.
OEf echt wel! Bezig zijn is tenminste ‘constructief’ een veel beter gevoel dan afwachten. Spannend iedere keer wat de opbrengst weer is. Hier had telkens mijn gyn het verkeerd hahaha. Iedere keer meer eitjes dan verwacht gelukkig. Hopelijk voor jullie ditmaal ook een betere opbrengst! :thumbup: En wel lekker dat je onder narcose mag, heel veel succes alvast morgen!!