slaat Luna een beetje door?
enige wat we hier horen is
ik wil
jij moet
ik doe het toch
JA IS JA!!!
voorbeeldje
Luna loopt naar de tv om hem aan te zetten en ik zeg nee je mag nu geen tv kijken
Luna kijkt mij aan
IK WIL TOCH!!
nee Luna
JA IS JA!!!
ik doe het toch
en dan die blik die ze erbij geeft
of…
Luna wil een liga pakken
nee Luna we gaan zo eten
ik wil liga!!!
nee Luna
JA IS JA!!!
IK WIL LIGA!!
IK DOE HET LEKKER TOCH!!!
ze mag best veel maar af en toe is het nee en dan krijgen we zo’n boze peuter tegenover ons waar bijna het vuur uit de ogen komt omdat wij nee zeggen…
ook hier dat gedrag hoor, bij de oudste, en die is al een kleuter!
Hier doet mariano dus net zo :?
Hoort er denk ik gewoon bij,leuk is het echt niet :?
zeer herkenbaar…
maar ik moet toegegeven dat ik ook erg getwijfeld heb aan of we wellicht helemaal verkeerd met haar omgingen en teveel goedkeurden…
(bedankt voor de bevestiging dat ons kind normaal gedrag vertoont )
Heel normaal hoor, maar vooral voet bij stuk houden en niet toegeven, anders wordt het alleen maar erger :twisted: Goed uitleggen dat Nee ook echt Nee is en dat het af en toe weleens Ja kan zijn
@Fietje wrote:
(bedankt voor de bevestiging dat ons kind normaal gedrag vertoont )
:lol: :lol:
ik ben ook altijd erg “blij” als ik andere kinderen stront vervelend zie doen in een winkelcentrum ofzo :oops: dan denk ik gelukkig niet alleen ik heb zo’n vervelend kind :shifty:
maar nu word ik echt helemaal gestoord van Luna die heel de tijd ons probeerd te commanderen en gewoon probeerd om niet te luisteren (het ging even goed… maar gisteren :thumbdown: leek wel of ze een paar dagen lief zijn moest inhalen :? )
ja is ja heeft ze vast van mama geleerd die zegt nee is nee :mrgreen:
heel herkenbaar.
concuquent blijven he
Hier ook met onze jongste,die wordt volgende week 4…altijd ff laatste woordje…doe ik lekker toch…
Prima joh,kun je even op de trap gaan zitten nadenken wat je gedaan hebt…is het hier gelijk over,vind ie vreselijk…haha…
Maar het is wel es vermoeiend he…
@monique wrote:
ja is ja heeft ze vast van mama geleerd die zegt nee is nee :mrgreen:
heel herkenbaar.
concuquent blijven he
nee hoor zeg ik nooit :liar: :liar:
nu zeg ik als zij ja is ja zegt en wat zei mama
bereid je maar voor het blijft nog even
mijn dochter doet dit nog alleen leert ze nu ook andere dingen op school.
Er gaat echt een nieuwe wereld open en of ik dat nu altijd zo leuk vind :think:
Oooh zeer herkenbaar. Daarbij zit ze ook nog in de waaromfase en kan ik nog eens mijn regels gaan uitleggen tot daar aan toe. Wat ik meestal niet doe, als het antwoord wel logisch is. Dit maakt haar overigens behoorlijk pissig.
Op de psz heeft ze daarnaast ook woorden geleerd als ‘poepchinees’ en ‘stommerd’ dus is het hier regelmatig:
‘mama ik WIL een snoepje’
ik: ‘ten eerste hoor je dingen netjes te vragen en ten tweede gaan we zo eten, dus geen snoepje’
‘maar mama ik heb trek en WIL nog steeds een snoepje’
ik:‘dan bewaar je je trek maar voor straks als we gaan eten’
‘WAAROM??’
ik:‘omdat ik het zeg’
‘dan ga ik lekker zelf een snoepje pakken’ staat op en rent naar de kast
ik: ‘dacht het niet’ is sneller en haalt de sleutel uit de kast
‘STOMME POEPCHINEES’ ‘nu ben ik hartstikke boos’ vuurspugende ogen
ik ‘dat is dan heel jammer, je weet dat er voor het eten niet gesnoept wordt’
‘WAAROM??’
argh…
ja precies Luna alleen die doet nog niet aan waarom
stommerd kent Luna ook :?
Hm, als ik hier ‘waarom’ hoor, dan leg ik het of uit, of ik vraag waarom denk je? En dan wel op zo’n toon dat ze merkt dat ik geinteresseerd ben in haar antwoord. Daar kunnen nog steeds hele conversaties uit voortkomen, want als ze echt iets wil geeft ze zich niet zonder slag of stoot gewonnen, maar ach, dat heeft ze niet van een vreemde.
Jij moet of iets dergelijks tolereer ik dus absoluut niet. Dan krijgt ze echt terug. ‘Wil jij dat …?’ antwoord ‘Ja.’
‘En hoe vraag je dat?’
En dan vaak heel overdreven ‘Natuuuuurlijk lieverd,’ als het iets is waar ik wel mee accoord ben.
Yep, herkenbaar.
Boze blik en armen over elkaar kan ik ook nog aan het lijstje toevoegen.
Of;
- Dan ga ik wel ergens anders wonen!
- Ik ga! (en gaat dan bij de voordeur staan, 1 keer durfde hij het tot de voortuin)
- Ik haat jullie! (gelukkig erg zeldzaam…)
- Ik mag ook nooit nÃks!
Hier blijf ik gewoon consequent.
Hoor vaker dat het gedrag echt bij de leeftijd hoort, dus probeer me er daarom niet te veel van aan te trekken, want als je kind roept dat het je haat omdat het geen snoep krijgt dan is dat wel vervelend.
Maar ik besef me ook dat hij niet goed weet dat het betekent en dat hij het ergens opgepikt heeft. Ik leg ook altijd uit dat ik erg verdrietig word als hij dat zegt.
Het ‘Ik ga ergens anders wonen’ kan ik hem niet kwalijk nemen, papa heeft ooit in een boze bui van Robin gezegd ‘Als het je niet bevalt, dan ga je maar ergens anders wonen…’ Ai…
mijn dochter zegt ook in de winkel ineens.
“ik krijg nooit wat ik mag helemaal niks”
dan wil ze iets maar weet ze dat ze niet hoort te vragen of zeuren haha
Luna gebruikt gelukkig nog niet “ik haat je”
wel 1x toen ik zwanger was van Odin heeft ze gezegd ik wou dat je dood was :shock: :o :silenced: (wisten ook wel gelijk waar dat vandaan kwam want bij de buren zijn zulke dingen om te zeggen heel normaal :roll: en dat zeggen ze altijd zo dat heel de buurt mee kan genieten…)
weglopen doet ze ook nog niet weleens dat ze zegt ik ga naar opa en oma!! en dan zeg ik ok doei :lol:
en dan is het: ja maar… ik weet de weg niet
dus het weglopen zou dus zijn dat ik haar moet wegbrengen :lol: :lol: :lol:
Luna zegt in de winkel altijd dit wil ik hebben 2 stappen verder dat wil ik hebben niet veel later ziet ze weer wat
mijn antwoord is dan vraag of ze werk voor je hebben kan je het kopen :shifty:
Heb niet alle details van de reacties gelezen, maar hier werkt het goed om op iedere zin die begint met ‘ik wil’ of ‘jij moet’ te reageren met ‘HOE vraag je dat?’. En dan volgt er een "lieve mama, mag ik…?’. En dan hangt het ervan af wat hij vraagt of het gebeurt of niet. Maar de manier van vragen probeer ik er echt in te drillen, want het is dus wel heel herkenbaar kleutergedrag, dat ‘ik wil’. Soms hoor ik de hele dag niks anders (oké, ik ben dus ook niet helemaal consequent erin, soms reageer ik automatisch al op de inhoud, en besef daarna pas dat het er weer zo één was).
Inerdaad erg herkenbaar. Ik geef niet toe hoor, vooral rustig blijven en als een kapotte lp blijven herhalen wat jij wil.
Zodra ze toch haar zin doet, ondanks mijn waarschuwingen dan heeft dat consequenties, die ze nu goed kent. Mij helpt het, als ik mij bedenk dat dit normaal gedrag is voor haar leeftijd. Ik zou me eerder zorgen maken als ze dit niet deed…
Ik kan er af en toe (stiekem) wel van genieen en om lachen…dat er zo’n temperamentvol karaktertje in zo’n klein meisje zit.
Pappa heeft er meer moeite mee…die ligt nogal eens overhoop met zijn puberpeutertje Dan moet mamma weer scheidsrechter spelen.
klinkt errug bekend!
Zie dat ze ook tegen school aan hangt qua leeftijd… en toen was het hier met de oudste ook het ergst en de middelste is over 2,5 maan 4 en die doet er nog een schepje bovenop.
Vanmiddag was hij boos om ??? ik zou het niet eens meer weten, maar hij deed toen wel erg dwars, dus straf gegeven na 2 waarschuwingen. Hij loopt van me weg en roept: en ik doe nooit meer iets voor jou K U T!
Echt waar m’n mond viel open en ooooooooh wat was ik boos en wat moest ik mij inhouden. Heb toen echt een fysieke barriere in de vorm van een deur tussen ons op moeten werpen… want er mag en kan hier veel, maar dat soort taal en gedrag accepteer ik echt niet.
De oudste kwam met dat woord thuis na een paar weken school, helaas heeft hij het dus nu al ergens opgepikt.
Hij is dwars, hondsbrutaal, gaat compleet zijn eigen gang en als je hem iets verbiedt dan krijg je een grote mond of een schopbeweging. Vraag me ook weleens af of we het wel helemaal goed doen met hem… maar bij anderen… is het zo’n net ventje… hij bewaart het echt apart voor ons… lief he :roll: (en ik weet dat het goedkomt, de oudste was net zo en die is aardig bijgetrokken op een boze bui op zijn tijd na dan)
oh ja dat jij moet en ik wil…
Heel vaak wordt er hier dus ook ‘jij moet zus of zo’ gezegd… ik moet niks… en flapte er laatst zelfs uit … poepen moet, verder niks :oops:
Maar ik wil of jij moet krijg je hier niks mee gedaan helaas.