Is mijn eigen dochter dan niet een echt knuffelkind, ze is sinds 4 weken enorm gehecht aan een knuffel die al vanaf haar babytijd in haar bedje ligt. Ze noemt hem sinds die 4 weken ook ko-nijn en eigenlijk, nu ik erover nadenk, is ze met het ding vergroeit sinds ie een naam heeft. Maar goed, nu de clou; ik kreeg vandaag van de leidsters te horen dat ze wel heel vaak om hem vraagt. De afgelopen weken vond ik het af en toe ook bij het irritante af, d’r wordt geen stap meer verzet zonder die grijze langoor. Bij het vingerverven heeft ze hem over haar tekening gehaald waardoor ie een grote groene vlek op zijn snuit heeft en zij die driftig aan het wegpoetsen is. Bij het eten krijgt ie ook een lepel. Gelukkig hebben we er 2, zodat er steeds 1 in de was kan, maar op de creche zeiden ze ook dat ze het wel gaan proberen af te leren. Aan de ene kant vind ik het zielig, ze is zo gehecht aan het beest, maar aan de andere kant is het ook zwaar irritant want a) je moet er altijd aan denken dat je het beest bij je hebt, b) ze heeft nooit haar handen vrij, c) d’r komt altijd wel viezigheid op en d) hij is niet bepaald klein.
Hebben jullie kinderen dat ook en hoe ga je ermee om?
hier de knuffels alleen in bedje en:
in de auto als het slaaptijd is (als we ergens na 19:00 vertrekken, dus dan neem ik ze mee)
als ze ziek zijn op de bank.
we zijn hierin gewoon duidelijk en consequent geweest en dat levert geen problemen op. soms verslapt het even, maar als we dan weer even ons best doen is het zo opgelost
Hier idem als bij Fietje
Tutje (of zoals Kai 'm noemt: tietie) moet in z’n bedje blijven als Kai aangekleed is en naar beneden gaat. Hij gooit 'm meestal zelf terug in bed. Tutje mag alleen beneden bij Kai zijn bij 't tv kijken (maar dat doet ie alleen zo rond half 6 en moe en hangerig is). Tutje gaat alleen dan in de kast, daar legt ie 'm ook zelf in.
Vaak hangen er nog 3 aan de waslijn :oops: , hang ik ze te laag, gegarandeerd dat ze er allemaal afgehaald worden. Het is hier ook geen probleem als ik zeg dat ie geen tutje mag. Is wel ooit zo geweest, maar ik leg dan uit dat 't geen bedtijd is en dat tutje alleen is om te slapen. Meestal zeg ik ‘wil je al naar bed dan?’, dat is vaak al genoeg!!!
Als we 'n dagje weg gaan of laat thuis komen, gaat tutje in de tas!
Even uitleg waarom we er 4 hebben (is wel grappig al zeg ik 't zelf).
De 1e tut kregen we toen we nog zwanger waren, deze lag in de wieg bij Kai en bleef daar lekker. Toen Kai wat ouder werd, ging ie 'm ineens gebruiken. Ik heb er toen 1 bijgekocht omdat ik 'm regelmatig wilde wassen. Nummer 3 kwam toen we 'n kraamkado gingen halen voor vrienden. Tutje-in-spé hing in de winkel en voor we 't in de gaten hadden griste meneer 'm zo van de stellage en stak 'm in z’n mond! Dan kun je 'm eigenlijk -met goed fatsoen en zonder hysterische gevolgen- niet meer terughangen.
Nummer 4 werd gekocht toen we 'n keer in de stad waren rond Kai’s middagdutje. Hij huilde maar en we hadden geen tut bij :naughty: Wij de winkel in, tut gekocht, 10 minuten rondgewandeld en meneer sliep als 'n roosje :roll:
Groetjes,
Kaat
Hmmm, streng maar rechtvaardig dus. Ik heb het vanavond al gedaan. Afgeleid met een dvd-tje en konijn weggemoffeld. Tot vlak voor het slapengaan ging het goed. Ze heeft erom gevraagd maar we konden haar afleiden. Ok, doorzetten op deze koers dus.
Denk dat 't nu erg streng lijkt, maar als je dit concequent volhoudt, 't straks gewoon 'n kwestie van 'n regeltje is. Ze zal zich heus wel gaan verzetten, maar net wat je aangeeft: het is niet echt handig om elke dag 'n vieze knuffel in de was te moeten doen.
Kai stopt 'm ook nog es in z’n mond, wat ik dus echt vies vind als dat ding overal geweest is :oops:
Jasper heeft geen knuffeltje maar wel een knuffeldoek. Zo’n oranje bandan. Hij heeft dat doekje eigenlijk al sinds hij naar de creche gaat. Nooit verwacht dat hij zich zo aan dat ding zou hechten, anders had ik wel een mooiere kleur gekozen :oops: Wij hebben er intussen ook drie: 1 ligt standaard op het kdv(hoeven wij hem niet steeds heen en weer te sleuren en ook geen kans om’m een keer te vergeten )
Eentje gebruikt hij om te slapen en als troostlapje. Eentje ligt gewassen in de kast, die rouleren we dan om de zo veel tijd met de andere 2 doekjes.
Jasper slaapt niet zonder doekje. En ’s ochtends mag z’n doekje nog wel mee naar beneden, maar meestal vergeet ie binnen een paar minuten dat ie daar ligt en dan leg ik’m gewoon terug in bed als ik weer omhoog ga. Jasper heeft nooit een speen gehad en duimt ook niet, dus ik vind dat doekje prima. Vooral omdat het ook gewoon in de 60 graden was kan en dus ‘meestal’ redelijk schoon is :shifty: Op het kdv ligt ie overdag overigens meestal gewoon in z’n mandje, tenzij hij een off day heeft
In het begin had hij ook nog een nijntje trekpop om te slapen, maar daar kijkt ie al een paar maanden niet meer naar om. Die is nu voor de baby zegt ie dan heel lief :inlove:
Ik kan me voorstellen dat het niet altijd handig is om zo’n groot konijn mee te zeulen, maar voor ons betekend het ‘doekje’ wel dat Jasper ook in een nieuwe omgeving zonder al te veel moeite gaat slapen. Zonder zou ik’m echt nergens anders neer kunnen leggen en zo is ie vaak binnen een paar seconden vertrokken. Dus ik doe daar niet zo moeilijk om, maar ieder zijn ding natuurlijk
@Carenza wrote:
Is mijn eigen dochter dan niet een echt knuffelkind, ze is sinds 4 weken enorm gehecht aan een knuffel die al vanaf haar babytijd in haar bedje ligt. Ze noemt hem sinds die 4 weken ook ko-nijn en eigenlijk, nu ik erover nadenk, is ze met het ding vergroeit sinds ie een naam heeft. Maar goed, nu de clou; ik kreeg vandaag van de leidsters te horen dat ze wel heel vaak om hem vraagt. De afgelopen weken vond ik het af en toe ook bij het irritante af, d’r wordt geen stap meer verzet zonder die grijze langoor. Bij het vingerverven heeft ze hem over haar tekening gehaald waardoor ie een grote groene vlek op zijn snuit heeft en zij die driftig aan het wegpoetsen is. Bij het eten krijgt ie ook een lepel. Gelukkig hebben we er 2, zodat er steeds 1 in de was kan, maar op de creche zeiden ze ook dat ze het wel gaan proberen af te leren. Aan de ene kant vind ik het zielig, ze is zo gehecht aan het beest, maar aan de andere kant is het ook zwaar irritant want a) je moet er altijd aan denken dat je het beest bij je hebt, b) ze heeft nooit haar handen vrij, c) d’r komt altijd wel viezigheid op en d) hij is niet bepaald klein.
Hebben jullie kinderen dat ook en hoe ga je ermee om?
Ons dochtertje heeft ook een lievelings knuffeltje :inlove: ik heb er extra bijgekocht, van mij mag ze hem echt overal hebben :thumbup:
als ze verdriet heeft wil ze hem ook, als ze moe is dan zoekt ze hem ook echt

wij rouleren met de poppie,s die worden gewassen en hup wel voor een aantal keer een nieuwe schone :thumbup:
Kwam de creche er zelf mee dat ze het wel gingen proberen af te leren :think:
gr melanie.
@melanie wrote:
Kwam de creche er zelf mee dat ze het wel gingen proberen af te leren :think:
Leuk zo’n creche die mee denkt :eh: maar ik snap het wel: het ene kind heeft wel een knuffel een ander niet. Soms zijn de ouders degene die zeggen dat het overdag bijv. niet mag, en tja dat is toch wat lastig uitleggen aan de andere kindjes: als een kind wel mag en de rest niet :think: Bovendien is het ook best lastig als een kindje geen stap wil zetten zonder(niet dat ik zeg dat dit bij jouw kindje het geval is hoor :-* )…
Maar ja 't is niet wat jij had bedacht :hug:
@eisblume wrote:
@melanie wrote:Kwam de creche er zelf mee dat ze het wel gingen proberen af te leren :think:
Leuk zo’n creche die mee denkt :eh: maar ik snap het wel: het ene kind heeft wel een knuffel een ander niet. Soms zijn de ouders degene die zeggen dat het overdag bijv. niet mag, en tja dat is toch wat lastig uitleggen aan de andere kindjes: als een kind wel mag en de rest niet :think: Bovendien is het ook best lastig als een kindje geen stap wil zetten zonder(niet dat ik zeg dat dit bij jouw kindje het geval is hoor :-* )…
Maar ja 't is niet wat jij had bedacht :hug:
Dan nog, vind ik het persoonlijk niet netjes !
met spelen hoeven ze hem niet continu te hebben, dan letten ze er meestal niet op maar als ze moe zijn of verdrietig zijn mag ze van mij een knuffel!
het kind put stroost uit de knuffel, omdat af te nemen… nee zou ik niet goed vinden.
Mijn kindje gooit hem soms ook wel eens weg hoor, moet je goed opletten in de winkels als ze in het wagentje zit

ik snap jou beredenering wel hoor, maar als iemand iets voor mij en mijn kind gaat beslissen , dan gaan mijn haren recht overeind staan

gr melanie.
Ik heb ze advies gevraagd. Ik twijfelde zelf al omdat ik best vind dat ze er troost bij mag zoeken, maar niet 24 uur per dag, waar het nu op begint te lijken. En mijn idee kwam aardig overeen met hoe de leidster erover dacht. Dus dat beslissen zij niet hoor!
Vanochtend heeft ze zelf konijn naar bed gedaan. Bij het ontbijt was het nog even klagelijk “ko-nijn” roepen maar daarna was het ok. Naar de creche ook nog even een paar keer gevraagd maar duidelijk gezegd dat hij in de tas zat en voor het bed was. Daarna zei ze zelf: “ko-nijn naar bed” en leek ze zich erbij neer te leggen. Pfew, ik hoop dat we er met een sisser vanaf komen.
Hier ook een knuffelkind, eerst kon ik ze nog gewoon in bed laten … maar sinds een maandje moet muis en bolle en speentje overal mee…
heb nu afgesproken dat er een speelmuis, bolle en speen is, en een slaap muis, bolle en speen.
En gelukkig accepteerd ze dit…hoe het nu gaat lopen als ze naar de psz gaat… dan zien we wel weer… (heb ook reserve van alles 3 (dit ook voor de jongste… die heeft weer een tutolifant en een muis)
Beide slapen niet zonder…
Maar misschien gewoon een spannende periode dat ze de knuf erbij willen hebben en moet zeggen vooral als ze moe zijn of iets spannend hebben dan moet die extra mee.
Ryan slaapt met zn ‘fantje’ (olifant die we bij de rabobank kregen) Zonder het beest slaapt die niet. We hebben er maar 1, dus het is hier wassen; is de wasmachine klaar gaan we bij oma op visite en daar gaat die de droger in. Tegen de tijd dat we weg gaan is fantje droog :lol:
Moet nog even langs de rabo vragen of ze er nog 1 hebben voor hem.
We zeggen elke ochtend weltrusten fantje, en dan gaan we de kamer uit en ligt het beest nog in bed. Gaan we ergens heen waar die moet slapen nemen we hem mee.
Jeremy heeft een hoop lievelingsknuffels al versleten
in het begin was het een ior doekje, die werd ingeruild voor een kleine teddybeer van ikea en die werd weer ingeruild voor een zachte giraf.
maar sinds zijn broertje er is is hij verzot op de knuffel die hij van zijn broertje heeft gehad (net na de bevalling) het is een hele zachte pluto uit Disneyland. wel een groot ding.
zonder dit ding gaat hij thuis of uit logeren ook echt niet slapen. (in het kdv wel :think: ) hij mag hem van mij ook niet zo snel meenemen ergens heen.
naar het kdv gaat er een giraf mee (heb ik er 2 van) en dat vind hij helemaal goed. en is voor ons geen ramp als we hem vergeten.
Pluto wordt resoluut door hem op de bank gelegd omdat pluto van mama altijd moet slapen daar. en dat accepteerd hij ook gelukkig.
alleen als we ergens heen gaan wat nieuw is (op visite of zo) dan mag hij hem meenemen. maar anders niet. ben veel te bang dat we hem kwijtraken. word duur geintje ff op en neer naar parijs :lol:
Hier de klnuffels ook alleen in bed en in de auto als het laat is.
Bij het uit bed halen blijven we naast het bedje staan en zeggen konijn weg en dan gooit ie hem zelf terug in bed, zelfde voor de speen.
Mijn dochter is bijna 13 maanden en heeft een tutteldoekje waar het speentje aan zit altijd in bed.
Als we weg gaan nemen we hem voor de zekerheid ook altijd mee.
Overdag heeft ze eigenlijk nooit een speen alleen als ze slaapt.
Maar nu heeft ze de leeftijd niet om dat ding overal mee heen te willen slepen.
Maar mocht ze dat willen zal ik me daar niet druk over maken hoor.
Het gaat vanzelf wel weer een x over.
Hier heeft Noortje drie fantjes! :oops:
Het is een beertje dat sinds de geboorte bij haar in bed ligt en omdat ze het slurfje nogal vaak in haar mond steekt heb ik er twee gaan bijkopen zodat ze het niet merkt als er één in de was is.
Ben wel consequent. Alleen in bedje of in de auto (wanneer we ergens naartoe gaan als ze normaal slaapt).
Ok, niet altijd even consequent, soms verstopt ze eentje in haar speelgoeddoos en heb ik het niet gezien.
Ik vind er eigenlijk niets ergs aan.
Ik slaap ook nog met een knuffel. :roll: :oops: :oops:
Thymen en ‘tutta’ zijn ook onafscheidelijk in bed, hij heeft nooit een speentje gehad, maar Tutta draait haar diensten ‘adequaat’.
Ik wil ook dat hij hem in bed laat, en als hij hem er zelf in laat liggen of er zelf inlegt, gaat het wel goed. Ik ben als de dood dat ding kwijt te raken, want ik heb er maar 1. Kan er nergens nog een vinden.
Dus als ie echt te vies om aan te pakken is, dan na een miniwas de droger in en 's middags weer mee naar bed.
In de auto neem ik hem niet mee, alleen toen we op vakantie gingen. Hebben 2 dagen gereisd, kon het wel gelijk merken. Constant met tutta onder de arm. Dus overdag in de caravan moest ik hem echt wegstoppen.
Succes ermee