Nog steeds jaloers?

Ik schrijf dit verhaal omdat ik op het moment met mijn handen in het haar zit wat betreft Thom. Thom wordt eind van de maand 4 jaar en is al een hele tijd best moeilijk. En dan druk ik me nog zacht uit. Eigenlijk is het vanaf het moment dat Thies werd geboren…logisch denk ik…maar Thies is bijna 1,5! En het loopt zo langzamerhand een beetje de spuigaten uit. Thom pakt echt alles af waar Thies mee speelt…Thies weet inmiddels niet beter. Verder schreeuwt Thom de hele dag tegen Thies en doet alleen maar boos…boos…boos! Ook tegen mij. Wanneer Thom met andere kindjes is, is hij ontzettend sociaal…iedereen valt het op. Hij gaat bij kleinere kindjes op zijn hurkjes zitten en komt met allerlei speelgoed aanlopen. Maar tegen Thies is hij eigenlijk bijna nooit lief. Zo langzamerhand ben ik er best heel verdrietig van en weet ik het even niet meer. Zou hij nog steeds zo jaloers zijn? We proberen hem overal bij te betrekken en veel dingen met hem alleen te doen. Maar Thies krijgt op het moment in mijn ogen veel te weinig aandacht omdat Thom zo nadrukkelijk aanwezig is. Hij is wel een hypersensitieve jongen en vindt het vreselijk wanneer hij een ander pijn doet …dat maakt het zo dubbel.

Herkennen jullie dit en hebben jullie misschien tips? Ik hoor het graag.

Morgen moet Thom naar het CB…om te kijken of hij ivm met zijn hypersensitiviteit eventueel naar een pedagoog moet…ik ben benieuwd.

Groetjes,Monique.

wel herkenbaar. luuk is nog niet zo jaloers op tom. maar hij word wel kwaad als tom aan zn spullen zit. ik denk ook logisch. het zijn zijn spullen…



mischien moet je net zoals bij mij. de speelgoed verdelen. en goed zeggen wat van hem is en van je andere zoontje.

Geef je hem ook wel eens complimenten als ie wel lief doet tegen Thies? Ik heb toendertijd bij mijn tweede en nu ook weer ook heel veel dingen gezegd als ‘oh wat ben jij lief voor je broertje/zusje, je bent echt een goede grote broer’, of ‘hij/zij wil met hetzelfde als jij spelen omdat hij/zij je zo’n leuke broer vindt’, etc.

Hier wordt ook evengoed nog regelmatig speelgoed afgepakt (vooral door de 2e van de 3e) en geschreeuwd (ook weer nummer 2 naar nummer 3) maar al met al kunnen ze het alledrie wel goed met elkaar vinden en knuffelen de jongens wel vaak met hun zusje (met elkaar weer niet, maar het zijn nou eenmaal 2 hele verschillende jongens, vrienden zullen het waarschijnlijk niet worden).



Je schrijft ook dat ie hypersensitiviteit heeft, dus misschien is daar weer anders mee om te gaan.



Succes. Omdat mijn oudste twee ook niet altijd even lief tegen elkaar doen en dan ook dingen zeggen als dat ze elkaar niet leuk vinden, weet ik dat dat erg zeer doet aan een moedershart.

hier is het ook regelmatig strijd… ze hebben ook ieder eigen dingen en willen ze met elkaars dingen spelen dan moeten ze dat aan elkaaar vragen… dat doen we al een anderhalf jaar zo ofzo…



Ik let er ook erg op dat ik ze ieder ook 1 op 1 aandacht geef… en dat willemijn niet altijd mee hoeft met emma haar dingen en andersom.

En monique hoe was het bij het CB??



Ik heb hier verder geen ervaring mee zoals je weet maar ik wil je er wel sterkte mee wensen



:-* :-* :-* Jannigje

Mijn dochters hadden een leeftijdsverschil van ruim 4 jaar en ook ik was bang voor jaloezie



Op advies van het consultatie buro heb ik toen Francis overal bij betrokken,ook zij mocht Rachel wassen met mama,eten geven en zoals ik hierboven al las was er tijd voor de oudste alleen zonder haar zusje en daar genoot ze zichtbaar van



Het is ook niet niks,je hebt mama en papa al die tijd voor jezelf alleen en dan opeens komt er een baby en die krijgt de hele dag aandacht als ie huilt,poept,lacht etc etc



wat is klein zijn toch moeilijk he



Hoop dat je snel een oplossing vind voor het probleem ,succes

Hier geen jaloezie, maar Samila heeft wel de neiging om steeds dingen van Isana af te pakken. Zij laat t op haar buurt niet over dr heen gaan.

Samila heeft ook de neiging om Isana te kopieren in gedrag en dat kan wel eens irritant zijn, want ze is tenslotte wel een meid van 3,5 en niet eentje van 1,5.

jee meid…vervelend hoor.



Nou moet ik zeggen dat ik de periode tussen 3 en 4 bij merlin een loodzware leeftijd vond. Ze was zo moeilijk en tegendraads.

Nu heb ik daar (onbewust) helaas ook mijn steentje aan bijgedragen. Nu zie ik wat ik “verkeerd” deed en heb mijn gedrag naar haar toe ook veranderd. Dit heeft mijzelf rustiger en makkelijk gemaakt naar merlin toe.

Maar tis moeilijk en zwaar…ik spreek je daarin eg niet tegen.



Succes