ok ik wilde hier een vraag neer zetten over niet eten maar ik denk toch dat het een fase ding is want ik zie al veel titels hierover maar als ik die dan open gaat het over jongere kindjes.
mijn grote vriend is bijna 2 1/2 en toch een dreumes?!
hij kan kwa gewicht wel wat hebben maar hij wil geen avond eten.
“tou ba tou niet!” roept hij tijdens het koken al. ( tou zo noemt hij zichzelf :inlove: )
ok negeren, geen aandacht aangeven denk ik dan maja nu een week verder, hij moet toch groenten eten?
fruit en brood eet hij gelukkig wel. maar hij is bv. ook al wekenlang verkouden. toch maar opvolgmelk met vitamientjes ofzo?
pffff lastig hoor
owja en moeten jullie kindjes aantafel blijven? en zo ja hoe doe je dit dan? met een tuigje? bedoel die van ons klimt zo van de trip trap af…
Pete is net zo oud (officieel zijn kids vanaf 1 jaar een peuter ;)) en heeft al een jaar lang deze fase!
Hij moet gewoon aan tafel komen zitten, hij zit in een stoelverhoger met tuigje, krijgt gewoon een bord met eten voor zijn neus.
Nu moet ik wel zeggen dat we maar 2 keer per week proberen met ons mee te laten eten en de overige dagen gewoon brood of poffertjes of brintapap geven, omdat het juist al erg lang aan de gang is en we al vanalles geprobeerd hebben zonder resultaat…
Ik zou geen opvolgmelk met vitamientjes geven, dat is op deze leeftijd niet meer nodig heb ik begrepen. Eventueel bij de lunch een plakje vleeswaren geven of wat rauwkorst (plakjes/reepjes tomaat, wortel, paprika) met een yoghurtdip ofzo.
Je mag hem wel aanmoedigen, maar niet teveel dwingen. Dus geen beloning aanbieden als hij wel eet of een straf als hij niet eet. Ook gewoon een toetje geven, want dit bevat ook belangrijke voedingstoffen.
Euhm welliswaar geen ‘eigen’ ervaring maar de kleine meid (ondertussen echt net een kleuter geworden) van mijn vriendin heeft dit nog steeds…ze zit zeg maar in een ‘witte fase’ en wil alleen maar bloemkool eten, kale pasta, bodem van een pizza of pannenkoeken. Ze eet dus echt niet gewoon groente en aardappelen en vlees in heeeel beperkte mate soms een knakworstje oid.
Broodbeleg is ze niet zo moeilijk mee, daar gaat wel kaas op of smeerworst oid. Net als Thijmen loopt ze al ong een jaar of 2 met een soort chronische verkoudheid rond. Ze heeft zelfs al 1 x een kuurtje gekregen van de HA om er vanaf te komen. Helaas dat baatte een weekje?
Ze is welliswaar wel licht maar niet echt klein oid. En er is helaas ook eigenlijk niet iets wat je eraan kunt doen. Dwingen is geen optie, belonen werkt niet, dus negeren is het geworden. Ze komt mee aan tafel, blijft wel zelf zitten maar verder.
Ik heb dus helaas ook geen gouden tip voor je, alleen een stuk herkenning.
die van mij eet ook niet heel geweldig, ik heb er dus wel voor gekozen om groeimelk te gaan geven ook omdat hij aan het kwakkelen wa smet zijn gezondheid en niet veel aankwam laatse maanden9nu 9,5 kg met 1 1/2 jaar.
ok nou bedankt.
@sassie een jaar al :shock: jeey ok nou, succes. gelukkig is T nog wel dol op brood dus hier geen hagelslag maar worst en kaas. rauwkost wil hij dan weer niet op brood…
heb van een vriendin opperdepop kookboek geleend daar staan ook wel wat dingen in die ik wil uitproberen.
@mama vb ik ga denk ik toch ook maar multivitaminen geven oa ook voor de darmflora want daar zit toch de oorsprong van alles…ms. dat het dan ook tegen die verkoudheid helpt…en zon zon zou ook zo erg helpen
ga de vraag toch ook maar bij peuter/kleuter zetten ms. krijg ik dan nog meer reacties
:-*
Hoi Kim,
Nou vanuit hier veel herkenning hoor. Onze kerel (2jaar en 4 maand) eet ook slecht zijn avond eten. En dan nauwelijks groenten. Vlees vind hij lekker, aardappels gaat nog wel. Maar dit alles is echt mondjes maat. We gaan hem niet dwingen te eten, hij komt wel aan tafel, er wordt wat opgeschept: van alles een eetlepel. Wanneer hij niet meer wil is het “klaar” (zegt ie zelf). En hij eet wel een toetje.
Punt is wel dat onze vent niet zoveel kan hebben, zit met zijn gewicht aan de onder grens (misschien al wel onder de grens). Hij eet nu wel fruit en brood, maar niet zoveel als ik hier wel eens lees. Maak me soms ook wel zorgen, maar het is een actief ventje. Soms geef ik hem wel een een knorr vie, het idee dat ie dan wat groenten binnen krijgt.
Heb verder geen tips.
Groetjes Moon.
@sassie1980 wrote:
(officieel zijn kids vanaf 1 jaar een peuter ;))
Enorm offtopic, maar toch: vanaf 1 jaar een dreumes, vanaf 2 jaar een peuter

Dat dacht ik ook altijd, tot ik een keer op Wikipedia terecht kwam :lol:
Als je daar gaat zoeken op 'dreumes’dan word je doorverwezen naar ‘peuter’…
“Een peuter is een kind tussen circa één jaar en de instap in de kleuterschool. In Nederland is dat omstreeks 4 jaar, in Vlaanderen vanaf 2 jaar en 6 maanden.”
“Een kleuter is een jong kind van ongeveer 3 tot 6 jaar. Over het algemeen kan men stellen dat de kleutertijd begint na de peutertijd, als het kind naar de kleuterschool gaat, en eindigt op een leeftijd van zo’n zes jaar, wanneer het kind zich meer bewust wordt, realistischer en abstracter denkt en overstapt naar de lagere school.”
Toch nog een klein tipje. Mijn zoontje heeft ook tijden van echt slecht eten en dan geef ik hem overdag ipv ‘gewoon’ vruchtensap een mix van groente en vruchtensap. :thumbup: Vind hij heerlijk net als die knijpfruitjes waar groente bij in zit. En voor hem lijkt het dan geen ‘vervanging’ (zeg maar dat je bv pap geeft als avondmaaltijd tegen de honger dat krijgt hij hier alleen als hij ziek is wat tot nu toe nog maar 2 x is voorgekomen gelukkig).
Kevin moet ook aan tafel blijven zitten.
(en gebeurt dat niet, dan is het 2 waarschuwingen en daarna op de mat en daar 2 minuten blijven zitten, heb je even wat herrie rond etenstijd, maar dat even volhouden (evt paar dagen) en het werkt wel). Daarna uitleggen waarom hij daar zat, kusje, knuffeltje, niet huilen, en hij blijft dan keurig zitten (en de maanden erna).
Hij zit op een grote-mensen-stoel met daarop een autozitje. Vind hij heel stoer. Misschien vind de jouwe een ‘volwassener’ stoel interessant? Bij oma zit hij gewoon op z’n knietjes op een grote-mensen-stoel.
En niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar hij mag een paar kleine speeltjes mee aan tafel nemen. Hij speelt geconcentreerd en dingen waar hij eerst NEE tegen zegt gaan er dan ongemerkt in en na de 1e paar happen eet hij automatisch verder. Al moet ik zeggen dat hij weinig ervan zelf eet, wij lepelen het erin. Het toetje wil hij vaak weer wel zelf doen :mrgreen:.
@sassie1980 wrote:
Dat dacht ik ook altijd, tot ik een keer op Wikipedia terecht kwam :lol:
Als je daar gaat zoeken op 'dreumes’dan word je doorverwezen naar ‘peuter’…
“Een peuter is een kind tussen circa één jaar en de instap in de kleuterschool. In Nederland is dat omstreeks 4 jaar, in Vlaanderen vanaf 2 jaar en 6 maanden.”
“Een kleuter is een jong kind van ongeveer 3 tot 6 jaar. Over het algemeen kan men stellen dat de kleutertijd begint na de peutertijd, als het kind naar de kleuterschool gaat, en eindigt op een leeftijd van zo’n zes jaar, wanneer het kind zich meer bewust wordt, realistischer en abstracter denkt en overstapt naar de lagere school.”
Ow joh, de kinderartsen en het cb hier spreken wel van dreumes en peuter… wie moeten we nu geloven? 8)
Hier ook een van 2,4 maand die al vanaf 1 geen warm eten meer eet. En ja dwingen helpt echt helemaal niets :eh:
Hier is het enige wat hij wil eten een tataartje en thats it!
In het begin gaf ik hem gewoon wat wij aten maar dan eet hij elke avond niets nu geef ik hem wat wij eten en een tataartje.
Verder krijgt hij elke dag vloeibare multivitamine van de Sterke beer omdat hij vit snoepjes ook niet eet de slimmerd :lol:
Ja en verder is het maar hopen dat het over gaat want het is vooral lastig als je ergens anders gaat eten :?
@dyfaine: als we bij andere eten eet hij juist wel… :think: ook wanneer we hier eters hebben, zoals laatst mijn zusje en zwager ja dan zit meneer wel gezellig mee te eten :wall:
de vit. snoepjes gaan nu wel goed gelukkig en @moon die van mij heeft gelukkig veel reserves…kan me voorstellen dat je wanneer dit niet zo is je nog meer zorgen maakt…en knorr vi kan ik indd misschien een keer proberen :thumbup: bedankt!
ik dacht ook altijd kleuter vanaf 4 jaar…en peuter van 2 tot 4 ach ja maakt ook niet uit.
iedereen bedankt en succes met de niet eters!