Nog een zwemlesvraag

Als J. vijf is willen we hem op zwemles doen. Nu heb je hier in het zwembad twee mogelijkheden:



1- De ‘reguliere’ zwemles dwz: met 12 kinderen per klasje, eens per week voor 33,- of twee keer per week voor 66,-

2- Het ‘Pinguin’ zwemmen dwz: maximaal 5 kinderen per klas, dus meer individuele aandacht. dit is logischerwijs wel duurder: 66,- voor eens per week (geen optie om twee keer per week te gaan).



Nu is het zo dat J. motorisch geen ster is, zeg maar, dus ik neig naar die Pinguinlessen. Maar voor het geld van die Pinguinlessen kan hij twee keer per week de reguliere les volgen. Maar is een zo’n les met veel individuele aandacht wel meer waard dan een reguliere les? Of loont dat zich niet en kan hij dan net zo goed twee x per week gaan zwemmen?



Wat denken jullie, wat zouden jullie doen?

Hier 2 horkjes op zwemles, ze zijn geen van beide motorisch heel sterk. Maar ze volgen reguliere zwemlessen, 1x per week en begonnen met 10 in 1 groep, inmiddels zijn ze nog met 8 over. De individuele aandacht is wellicht wat minder, maar alsnog zie je ze wel vorderingen maken.

Voor mij zit er behalve toegevoegde stress (omdat er meeeer op ze gelet wordt) weinig meerwaarde in kleine groepjes. Juist mijn onzekere kinderen hebben baat bij de mogelijkheid zich wat op de achtergrond te houden en minder op te vallen tussen de anderen. Individuele aanwijzingen krijgen ze toch wel. Ik denk dat met name tussen maar 4 andere kindjes, ons Peter steeds zou zeggen dat de juf naar hem kijkt en hij daar zenuwachtig van word.



Maar goed, dat zijn MIJN afwegingen natuurlijk. T geeft wel aan dat er ook nadelen zouden kunnen zitten aan de meer gerichte aandacht.



Ik zou dus voor regulier gaan en dan 2x in de week zodat hij lekker snel een ritme heeft.

Rhodé is motorisch ook echt geen ster, en was ontzettend panisch voor water in haar gezicht…

Toch gewoon op de reguliere zwemles gedaan met 11 kindjes in haar groep, en dat gaat prima.

En net wat Cell zegt smokkelt Rhodé juist even als de meester niet kijkt, en dat vind ze natuurlijk super leuk…ook zij moet er niet aan denken als er continue op je wordt gelet!

Hier de oudste eerst op zwemles gehad met max 5 kindjes en 1 begeleider. Was water vrij toen hij er aan begon, maar wilde niet vlotten. Van de 5 kleurtjes heeft hij er daar maar 1 behaald met 1 jaar les.

Andere zwembad schrok dat hij pas zo ver was na een jaar.



Toen naar een ander zwembad gegaan het regulier zwemmen max 12 kindjes.

Ben twee keer per week gaan zwemmen en binnen jaar A en B nu druk bezig met C. Bij mijn zoon was veel oefenen en herhaling erg belangrijk.



Daarbij hoe verder ze komen hoe meer banen ze moeten maken.

Is het penguinzwemmen in hetzelfde bad? Wat zijn de verschillen?



Bij Jo had regulier geen zin. Ook niet met 2 x in de week zwemmen.

2x in de week (zou hier dus enorm duur zijn) is ook 2x in de week naar het zwembad,terwijl Jo zoveel afspraken per week niet trekt, naast spelen met vriendjes e.d.

Na een maand of 9 werden we voorzichtig gevraagd elders te gaan kijken.

Dit was regulier, pakweg 12 of meer kindjes (per bad/baan), zwemmen per badje van ondiep naar diep.



Nu zit hij particulier a 16 euro per 30 minuten (tussen de 60 en 75 euro per maand). Elke week,maar mogen bij tijdig afmelden lessen inhalen door bijv. een dubbele les of op een ander moment,wanneer ze plek vrij hebben. Lessen in een volledig diep,maar klein bad. maximaal 4 kindjes per les, allemaal op eigen niveau. Doordat het een diep bad is, is het echt 30 minuten intensief.

Ze lessen ook het gehele jaar door,dus geen stilstand tijdens de vakanties (behalve als je zelf weg bent).



In 1 jaar (na 9 maanden niets doen in regulier) is Jo bijna bij A. Motoriek is hier een issue,maar ze zitten er bovenop.



Wat het beste is…geen idee. Wij vinden klein en flexibel (afbellen en inhalen e.d.) nu heel prettig werken. 2x in de week zwemmen, pff. Moeten wij er dus ook 2x per week staan. Klinkt te doen,maar heel eerlijk slibt een agenda ook zo weer dicht. Voor onze J. zou er dus geen tijd overblijven voor andere leuke,spontane dingen.



Je kan altijd starten bij regulier en aankijken. Je merkt snel genoeg of hij het oppikt. Succes.

Mijn zoon zwemt 2x per week een half uur in reguliere les.

Dat gaat prima.

En hij heeft nu zelfs de mazzel dat hij op dit moment met 2 kindjes in zijn groep zit! Er zijn net weer wat kindjes doorgestroomd naar het volgende groepje. En andere tijd is populairder.

Dus reguliere prijs, voor bijna privéles :slight_smile:

ik zou gaan voor twee keer in de week. Zwemmen is toch veel doen en oefenen.

Hier zat zoon 8 maanden op zwemles met 10 kinderen een groep en een uur lang. Hij heeft heel weinig vorderingen maar gemaakt. Durfde nog steeds niet te springen en had nog alle bandjes om.

Wij hebben heel bewust gekozen voor intensievere begeiding. 2 kindjes per juf en een half uur per week. Maar hij gaat nu zienderogen vooruit. Hij is echt een kind wat 1 op 1 aandacht nodig heeft wilt hij iets leren.

Ik zou beginnen met de grotere groepjes en dan 2x per week. Mocht het niet lukken, dan kan je altijd nog naar de intensieve les overstappen.

Mijn zoon heeft eerst op regulier zwemles gezeten, maar dat was echt niets voor hem. Hij had meer aandacht nodig en minder afleiding. Dus na een 8 maanden toch naar "pinguin"les gedaan. Met als gevolg…3 lessen later zijn zwemdiploma!

Alleen is het hier zo dat ze bij de intensieve lessen maar met 2 kindjes bij 1 juf zijn.

Bij mij zijn ze van kleine zwemgroepen overgestapt naar de reguliere en wat een verademing. Alles valt en staat met de instructeur.

Onze oudste is hypermobiel, heeft weinig spierspanning en een laag energieniveau en onze jongste is ook hypermobiel en een prikkelverwerkingsstoornis.



Beide vinden het zwemmen zoveel leuker nu en worden veel beter begeleid.

Dus eigelijk kan je wel concluderen dat er veel factoren mee spelen…



Is je kind snel afgeleid of niet en in hoeverre dan.

Is je kind verlegen

Is je kind gevoelig voor in de belangstelling staan

heeft je kind veel herhaling nodig

Is je kind competitief of juist niet



en dan zijn er vast nog een paar.



Het valt of staat idd met de zwemleerkracht, ik weet nog van mijzelf vroeger dat ik fluitend door rood-groen-geel ging, maar ernstig lang bleef hangen in oranje… daarna kwam blauw en mocht je afzwemmen. Ik had een hekel aan juf Wil die oranje les gaf en wilde voor haar mijn best niet doen. Totdat mijn moeder dat door had en zei… doe nou maar je best, dan ga je door en dan ben je van juf wil af… ahhaaaaa…Binnen 2 lessen was ik door… :lol:



Peter is heel verlegen en haat het om in de belangstelling te staan. Maar hij heeft ook een autisme stoornis en is redelijk snel afgeleid. Toch doet hij het in een grotere groep beter dan in een te kleine groep omdat hij meer last heeft van zijn angst in de belangstelling te staan, dan van het snel afgeleid zijn.



Ik zou dus toch kiezen voor eerst regulier, je hebt zo door of dat werkt of niet. Werkt het niet, dan zal een leerkracht ook wel zien dat je kind maar moeizaam vorderingen maakt en vaak kan je in overleg dan best overstappen. Eigenlijk ben je nu aan het gokken hoe je kind gaat reageren, maar elke situatie is anders en je kind kan je soms echt verrassen. Ik dacht hier bijvoorbeeld dat het met Niek drama zou worden. Ze was zooooo bang voor water en zooooo niet watervrij en conditioneel en motorisch is ze niet sterk. Ze heeft erg veel last van een slecht evenwicht door hersenoedeem bij haar geboorte… maar toch… binnen 4 lessen stond ze samen met een ander meisje, bovenaan in de groep als het op vorderen aankwam… :o Ze is namelijk wel erg competitief en het is haar eer te na om onderaan te gaan hangen… :wink:

Bedankt voor de reacties allemaal, we nemen het mee in onze overwegingen. :slight_smile:

Mijn dochter zwemt vanaf haar 4de verjaardag in zo’n klein groepje (4 kindjes) maar we zijn nu ruim een jaar verder en hoewel ze best wel vorderingen maakt denk ik niet dat het sneller gaat nu als in een reguliere les. Ik zou kiezen voor 2 keer in de week in een reguliere les zwemmen. Ik denk dat ze het dan sneller leren als bij 1 keer in de week zwemmen.

Bij ons is het zo, in een reguliere les met meer kinderen. Dat kinderen langer en meer aan de kant “hangen” om hun beurt af te wachten.

Met minder kinderen is de wachttijd minder lang en zwemmen ze in zo`n les dus meer.



Mijn zoon heeft veel baad gehad in een klein groepje. Zo werd hij ook minder afgeleidt door andere kinderen.

Hier zwemmen ze in een reguliere les met 7 max 8 kindjes. En soms met 2 zwemjuffen.Mijn kids hebben nu de 2e les gehad en ze hebben al meer geleerd dan bij de vorige zwemles.Die was bij een andere zwemschool.