Nog een vraagje

N.a.v. mijn vorige bericht kopen of huren, nog een ander vraagje over kolven en bv.



Blijkbaar komt de bv goed op gang.



Volgens de kraamvrouw bied je beide borsten om de 4 uur aan. 10 minuten en dan nog 5 aan de andere. Nou is een schema niet echt iets wat strookt met bv al is een beetje regelmaat wel prettig.



Na 10 min aan een kant heeft J. eigenlijk al voldoende en wil hij niks meer, met als gevolg dat hij na een half uur weer komt? Wat kan ik het beste doen?



Mijn borsten staan ook erg strak op het moment, doordat hij blijkbaar snel genoeg heeft is een kant niet aan de beurt geweest, moet ik deze borst dan gaan kolven? Om borstontsteking te voorkomen?



Als hij huilt heeft hij vaak ook trek en dan is het een slokje van een paar min. Moet ik hier aan toegeven? Een slokje om in slaap te komen. Vk zei met veel zuigbehoefte een speen aan te bieden, of pink. Speen zou schoner zijn.





Verder hapt hij vaak niet goed aan en gebruik ik een tepelhoedje, eerst altijd eerst de tepel tot hij overstuur raakt dan pak ik het hoedje.

@juudje wrote:





Volgens de kraamvrouw bied je beide borsten om de 4 uur aan. 10 minuten en dan nog 5 aan de andere. .




Dit vind ik eigenlijk best raar, waarom maar 10 en 5 min? Ik had de eerste weken beide borsten bij de voeding wel een half uur. Maar ja, als hij dus inderdaad uit zichzelf eerder loslaat is het gewoon zo. Maar als ie dus langer gaat drinken zou ik hem niet afkoppelen!



Verder weet ik niet zo goed wat verstandig is, maar mijn gevoel zegt op verzoek, dus ook als er maar een half uur tussen zit. Zeker als hij nog zo klein is.



Wat betreft de zuigbehoefte. Wij hebben ook een speen gegeven na 6 dagen, maar onze Ralf pakte de borst heel goed. Als dat niet het geval is (dat maak ik op uit jou verhaal) zou ik het nog niet doen, maar je pink geven.



Succes.

Wat een leuke banner heb jij :inlove:



De tijd was een indicatie, langer mocht natuurlijk ook. Maar ze had het wel over afkoppelen na 10 min zodat de andere borst ook aan de beurt kwam en niet teveel op spanning kwam. Meestal heeft hij dus genoeg aan een borst 10 min.

Je meot gewoon voeden op verzoek, je baby is nog maar 7 dagen oud, je borstvoeding is nog maar net op gang!!!



Echt, zulke adviezen van de kraamverzorgster brengt de borstvoeding om zeep! :evil:



Het is heel normaal dat je baby om het half uur, anderhalf, 2 of 3 uur komt, gewoon aan toegeven, ritme komt vanzelf wel een keer of daar kun je wat mee beginnen als de borstvoeding al een tijdje goed op gang is. (na ong 6 weken begint het zich een beetje te stabiliseren)



Je kunt het beste 1 borst helemaal leeg laten drinken, kindje aanleggen, wachten op toeschietreflex en wachten totdat je kindje ophoudt met klokken en meer gaat sabbelen. Daarna de andere borst nog aanbieden als ‘toetje’. volgende keer met de ‘toetjesborst’ beginnen en deze helemaal leeg laten drinken. Dit leegdrinken van de borst kan de eerste keer wel 20 minuten of langer duren, je kindje moet het ook nog leren! Op deze manier worden je borsten gedwongen om allebei voldoende melk aan te maken.



Succes!

Ooohja, stuwing is heel normaal, gewoon voeden verzoek, op deze manier is de vraag en aanbod het snelst op elkaar afgestemd en gaat de stuwing ook snel weer over.

Dus gewoon tot hij genoeg heeft ook al zijn het 10 min. en de volgende keer de andere borst.



Die stuwing dus niet wegkolven, zodat ik de harde plekken kan wegmasseren.



Wat een onzekere miep ben ik, had ik niet gedacht van te voren :doh:

Ik heb dus maar 4 dagen borstvoeding gegeven.

Ik voede L + R en de andere keer R + L

En naar de klok kijken deed ik niet!!

Dat is een fout die me in het zkh was geleerd waardoor mn borstvoeding dus helemaal niet goed op gang is gekomen ( plus mn bloedverlies)

@juudje wrote:

Dus gewoon tot hij genoeg heeft ook al zijn het 10 min. en de volgende keer de andere borst.



Die stuwing dus niet wegkolven, zodat ik de harde plekken kan wegmasseren.



Wat een onzekere miep ben ik, had ik niet gedacht van te voren :doh:




Idd, gewoon de ene borst helemaal leeg laten drinken, eventueel kun je nog borstcompressie (google) toepassen zodat hij nog even door moet drinken (zodat hij wat voller raakt en niet na een half uur alweer komt alhoewel dat ook heel normaal is hoor) en als de borst écht ‘leeg’ is (dus ook leeg voelt) kun je de ander eventueel nog even als toetje aanbieden.



Ik zou nu idd nog niet gaan kolven, zo raakt je vraag/aanbod in de war en krijg je alleen maar meer stuwing. Je zou de harde plekken onder de warme douche weg kunnen masseren of terwijl je kindje bij je drinkt de harde plekken richting de tepel kunnen wrijven.



Ach, onzekerheid maakt niks uit joh, het is allang goed dat je het vraagt en niet gewoon maar wat doet!! :smiley: Succes!

Ik heb nog geen borstvoeding gegeven maar ik heb als voorbereiding het handboek borstvoeding gelezen van Stefan Kleintjes. Daar staat echt hele goede informatie in over voeden. Ik voel me daardoor nu al heel goed voorbereid.

Misschien goed voor je om te lezen daar staan al dat soort dingen in over, hoe lang, schema’s of op verzoek enz. De info die je kraamhulp je heeft gegeven is volgens mij al hartstikke achterhaald en geen goed advies voor het slagen van borstvoeding.

Op de website borstvoeding.com staat ook erg veel informatie.

Succes! :thumbup:

Op de klok kijken doe ik nu nog steeds niet… :oops:

In de kraamtijd nog wel af en toe als ik dacht dat het al wat langer geleden was zeg maar. Maar Casper gaf zelf heel netjes aan dat het weer tijd was voor wat eten.

het L-R principe heb ik nooit gevolgt want hij dronk keurig 1 borst helemaal leeg, heel soms wilde hij nog wel een slokje aan de andere kant. Maar ook nu is hij meer van de 1 kant en de rest komt later wel. In de avond wil hij nog wel eens meer drinken en aan 1 kant niet genoeg hebben.

Ondertussen (poeh hey 2 hele maanden bijna :o ) kan ik aan mijn borsten zelf voelen waar hij het laatste heeft gedronken.



Bij de weg mss nog een tip; kijk of je aan het boek van de LLL kunt komen " Handboek Borstvoeding" heb ik echt al regelmatig info uit kunnen halen! :thumbup: Samen met de dames hier en borstvoeding.com natuurlijk :mrgreen:

@Rhiannon wrote:

Op de klok kijken doe ik nu nog steeds niet… :oops:

In de kraamtijd nog wel af en toe als ik dacht dat het al wat langer geleden was zeg maar. Maar Casper gaf zelf heel netjes aan dat het weer tijd was voor wat eten.

het L-R principe heb ik nooit gevolgt want hij dronk keurig 1 borst helemaal leeg, heel soms wilde hij nog wel een slokje aan de andere kant. Maar ook nu is hij meer van de 1 kant en de rest komt later wel. In de avond wil hij nog wel eens meer drinken en aan 1 kant niet genoeg hebben.

Ondertussen (poeh hey 2 hele maanden bijna :o ) kan ik aan mijn borsten zelf voelen waar hij het laatste heeft gedronken.



Bij de weg mss nog een tip; kijk of je aan het boek van de LLL kunt komen " Handboek Borstvoeding" heb ik echt al regelmatig info uit kunnen halen! :thumbup: Samen met de dames hier en borstvoeding.com natuurlijk :mrgreen:




Ik heb ook echt nog nooit op de klok gekeken! En dat is mi ook nog steeds de beste manier om je borstvoeding goed op gang te houden!

Idd, vaak hebben die kleintjes genoeg aan 1 borst hoor, later als ze wat groter zijn willen ze wel vaak 2 maar dat merk je dan gauw genoeg :wink:

Meiske lag vaak een half uur lekker te drinken en viel dan weer in slaap en hapte dan weer. Dan kon heel lang zo doorgaan. Aleen de begintijd dan hè. Héérlijk, lekker zo tutten met z’n tweetjes. Ik weet zeker dat ik op die manier de BV wel goed op gang heb gekregen. Ik keek niet op de klok en wachtte tot ze zelf de borst losliet. Niks 10 minuten hier en 5 daar! :naughty: Slechte adviezen!!

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga eens kijken naar die boeken inderdaad en zal proberen niet op de klok te kijken. Hoe weet ik nou of een borst goed leeg is, volgens mij heeft hij vaak al eerder genoeg? Hij komt dan ook weer vrij snel voor weer een voeding.Ik wissel de borsten dan nu vaak maar af, of kijk welke het meest gespannen is.

Ik had nooit gedacht dat bv me zo onzeker zou maken.

:hug:



Believe me: over 1 maand ben JIJ de expert!! Het is nu even doorbijten maar achteraf is het een eitje.

Een borst voelt echt veel leger en slapper aan als je kindje goed gedronken heeft. Er wordt wel gezegd dat een borst nooit helemaal leeg is, dus dat moet je maar niet te letterlijk nemen denk ik. Je zegt zelf al dat je de borst neemt waar spanning op staat. Voel dan daarna maar eens; dat is echt wel een verschil. Wel goed afwisselen, links en rechts, zodat er aan allebei de kanten genoeg stimulatie is voor de produktie.



Inderdaad, over een maand ben je al zoveel zekerder. Een eitje wil ik het niet noemen; bij mij ging het echt niet vanzelf. Je doet gaandeweg natuurlijk steeds meer ervaringen op dus je herkent op een gegeven moment dingen en dat maakt het wel steeds makkelijker. En lekker hier blijven vragen. Heb ik ook altijd gedaan. Zo fijn! :thumbup:

dat voel ik inderdaad wel, het slapper aanvoelen van de borst.

Nu had hij gisteravond veel behoefte aan drinken. Het liefst wilde hij de hele avond alleen maar bij mij drinken. Nu is het met bv toch naar behoefte, maar op een gegeven moment moet er toch een ook een pauze zijn om weer nieuwe melk te hebben?

Er wordt nieuwe melk gemaakt terwijl je voedt. De eerste tijd (ik weet niet hoe lang) bouwt zich tussen de voedingen ook melkvoorraad op inderdaad, maar ook dan geldt nog steeds dat de meeste melk gemaakt wordt, terwijl er gedronken wordt.



Rond de 10 dagen is er ook sprake van regeldagen. Gewoon je kindje zo veel mogelijk aanleggen, als ie dat wil. Ik ging geregeld van Links, naar Rechts, terug naar Links, enz enz





Wat een vreselijk advies van je kraamhulp zeg… om de 4 uur :shock: Ja logisch dat ze dan wel perse wil dat je links en rechts geeft, want als je dan maar 1 borst zou geven, zou het steeds 8 uren duren voor een borst geleegd wordt en dan komt het zeker allemaal niet goed op gang.

En enorme stuwing zal je er ook wel van hebben. Pff.





Die onzekerheid die herken ik ook hoor. Maar inmiddels gaat het allemaal zo automatisch… Ik vond de 1e 6 weken, of iets langer geloof ik het zwaarst. Daarna was het zo makkelijk. Nog wel een dip gehad rond de 4/5 maanden, maar dat was niets vergeleken met die eerste 6 weken!