nog een jongensfietsvraag (maat?)

Voor mijn zoon van bijna 5 wil ik graag een fiets geven voor z’n verjaardag.

Hij heeft broekmaat 104/110, 110 zit vaak goed maar is soms ook te lang. (van H&M zit 110 goed). Hij is niet al te lang en ook vrij licht gebouwd.

En nu twijfel ik me suf dus welke maat fiets: 16 inch of 18 inch… :think:

Zijn huidige fiets is volgens mij 12 inch (daar zaten zijwieltjes aan die je eraf kon halen) en deze wordt echt veels te klein voor hem, maar een jaar geleden fietste hij hier nog prima op.

Graag hoor ik jullie ervaringen en advies! :slight_smile:

Ik wil de fiets graag op internet bestellen vanwege de prijs. Ik heb al wel bij de maattabel gekeken, maar ik weet niet 100% zeker of mijn zoon al 1.10 lang is (is voor de 18 inch), ik denk nog net niet… :think: Dan zou ik voor de 16 moeten gaan denk ik…

Nou ja, het zal er wel op neerkomen dat ik toch moet wachten tot zoonlief weer terug is van z’n logeerpartij bij oma, of dat ik oma maar even ga bellen om te vragen of ze hem op kan meten. :mrgreen:

Ik zou het even na laten kijken in een fietsen winkel, zijn maat zegt niet alles, benen kunnen langer/korter zijn.

mijn zoontje had een 16 inch fiets geloof ik met die maat. als je zijn geode maat weet kan je gewoon via internet bestellen 8)

Wij zijn van 12 naar 16 naar 20 inch gegaan.

Het ligt er ook aan hoe goed hij al kan fietsen denk ik.

Mijn jongste is 4,5 en kan nog niet zonder zijwieltjes fietsen, er staat voor haar al een 16 inch fiets (nog van haar zus). Zijn heeft ook broekmaat 110 (soms iets te ruim nog).

De oudste is groter én kan vanaf dat ze 4 jaar was zelfstandig goed fietsen, ze is nu 5,5 jaar en fietst vanaf vorige zomer (nét 5 jaar) op een 20 inch fiets.

Ze heeft nu broekmaat 116/122.

Ook belangrijk dus lijkt me of hij al goed zelf kan fietsen, opstappen en afstappen enzo, kan hij dat nog niet dan zou ik zeker voor een 16 inch gaan.

Ik heb danwel meisjes, maar volgens mij maakt dat niet veel uit?? als er een stang op de fiets zit zou ik zeker niet voor een te grote fiets gaan :angel:

NIet alle fietsmaten vallen ook uit als die maat, dus passen is geen overbodige luxe.

Als ik op je verhaal afga zou ik zeggen een 16 inch en daarna 20. Zo hebben wij het ook gedaan. Anne is 117m en kan op haar 20 inch fietsen omdat ze het gewoon goed kan, als ze niet zo vlug fietste (los) had ze deze maat nog lang niet aangekund.

Wij hebben ook via internet besteld, maar zijn eerst in een winkel wezen passen. Voor jongens lijkt me dat helemaal makkelijk ivm instap hoogtes (dat is bij meidenfietsen al heel verschillend)

Marjon,

Veron krijgt ook een 16 inch fiets… Hij fietst nog met zijwieltjes en ons is geadviseerd om hem eerst op een kleine fiets te leren fietsen zonder zijwieltjes en daarna pas over te stappen op een 20 inch…

Hij krijgt zijn fiets met zijn verjaardag dus we hebben het nog niet uit kunnen proberen…

grts patricia

Mijn zoontje is nu net 3,5 jaar oud geworden en krijgt met zijn 4de verjaardag een 20 inch fiets.

Hij kreeg met zijn 3de verjaardag een 16 inch fiets maar is daar nu al helaas te groot voor :frowning:

Hij is al 1m17 en is 22 kilo.

Hij draagt kledinmaat 122/128.

Hij heeft ook hele lange benen,dus dat scheelt :slight_smile:

Jason heeft met zijn 4e verjaardag een 16inch fiets gekregen.

Hij was in oktober 1.09m en draagt van broeken mt110.

Hij heeft van ons een kawasaki fiets gekregen met een extra veer in het frame wat dus voor wat extra hoogte zorgt en hij er dus wat langer mee kan doen.

Hij heeft ook op een alpina fiets gezeten en dan hadden we ws voor een 18inch gekozen want die vond ik wat kleiner vallen.

Niek is 6, 1 meter 17/18 lang en om en nabij de 20 kilo. Zij fietst op een 16 inch in de hoogste stand en kan dat nog prima.

20 inch hebben we onlangs gepast, maar ze kan nog net niet met 1 voet op de grond komen en om eerst nog een 18 inch te kopen vind ik onzin.

We rekken het dus nog.

Ik zou dus voor 16 inch gaan.

Mijn buurmeisje van net 3 en kledingmaat 98/104 fietst op een 16 inch in de laagste stand en kan dat ook.

Dus ik denk dat 12, 16 en 20 inch daarna de meest voorkomende volgorde is…