Nav het topic van Nathalie:
Sascha is bijna 5 (weet haar lengte echt niet) en weegt, na 2 weken ziek zijn, (maar wel weer na 3 dagen redelijk goed eten) nu 14,4 kilo.
Ze is geen dikkerdje en op zich is daar niets mis mee. Ze is niet vaak (zeg maar bijna nooit) ziek en heeft een prima weerstand. Maar dus wel heel weinig reserves. Ze is dus nu net twee weken ziek geweest (waterpokken) en is vel over been, ribbetjes tellen. Het duurt ook lang voordat ze echt opknapt. Sascha heeft een zeer kleine eetlust. Een bordje warm eten is 1 scheplepel (en dan dus 1 scheplepel aard, groenten vlees) en dan zit het kind echt vol. Brood eet ze best goed. Snoeperij ook :mrgreen:
Haar eetschema:
's morgens 1-2 bruine boterhammen en een beker thee
fruit en sap (roosvicee, maar dan de neppe)
's middags 1-2 bruine boterhammen met melk-yogi mengsel)
tussendoortje (koekje, snoepje) met sap
warme maaltijd, das nooit echt heel veel
voor het slapen een beker melk…
Ik pieker me suf hoe ik het kind eens wat meer volume kan geven. Wat zijn gezonde, maar calorierijke zaken (tussendoortjes) die ik haar extra kan geven? Het is geen ‘papkindje’ dus brinta oid hoef ik haar niet voor te schotelen. TIPS please???
Ik lees gezellig mee, maar ben bang dat er weinig andere tips zullen zijn, ik heb namelijk álles al geprobeert met ons sprietje! :oops:
roomboter op brood?
extra plakje ontbijtkoek?
banaan? Druiven?
Ik denk alleen dat t allemaal niet zoveel zal gaan helpen. Olijf is ook niet
echt een dikkertje en toch eet ze soms de oren van mn kop.
Nu eet ze weer wat minder en dan zie ik haar afvallen.
Mijn moeder vertelde laatst dat ik 14 kilo woog met 4-5 jaar en dat vond het
cb ook te weinig.
Ik kan je vertellen dat het ruimschoots goed is gekomen :mrgreen:
(iets te goed )
Mijn schoonzus kreeg het advies om roomboter, volle melk/yoghurt en de meest vette kaas te gebruiken voor haar te dunne zoontje.
@belle wrote:
Mijn schoonzus kreeg het advies om roomboter, volle melk/yoghurt en de meest vette kaas te gebruiken voor haar te dunne zoontje.
Idd melkvetten! Dat advies heb ik ook voor mijn dunne dochter en nu ook voor mijzelf gekregen.
Slagroom valt daar ook onder :mrgreen:
daar hebben we hier ook last van.
Y.ouri is bijna 4 en weegt net 15 kilo.
als hij ziek is dan blijft er niets van hem over. en hij is nog al vaak ziek.
op het CB zeggen ze er eigenlijk weinig van, ja dat hij onder aan de lijn zit.
maar ja wij zijn ook niet de dikste.
Hier een ventje van 3,5 die maar 13,5 kilo weegt.
Vel over been en intens bleek. Hij is 1 mtr lang, maar broeken mt 92 zakken nog af.
Hij is net ziek geweest (keelonteking) waardoor hij 1 week niet gegeten heeft en jups weer niks van hem over. Eetpatroon is hetzelfde als Sascha ongeveer. Warm eten weigert hij trouwens helemaal behalve als we een van de vier p’s eten :roll:
Ik smeer al extra dik boter en stop hem af en toe een marsje toe als zijn zusje niet kijkt met haar potbuikkie :mrgreen:
Het zet alleen geen zoden aan de dijk.
Ik lees mee voor tips.
Melkvetten is idd wat ze nodig heeft. Geen light produkten, geen optimel en andere 0% vet spul. Gewoon volle melk, volle yoghurt, vla, roomijs, volvette kaas enz.
Krijgt Sas geen toetjes overigens?
Mijn vriendin gaf bijv. vla met slagroom, boterhammen met (smeer) roomboter, volvette (smeer)kaas of volvette worst.
Kijk, mijn moeder en ik waren vroeger erg dun. Alles werd eraan gedaan om ons ‘op te vullen’, Nu kampen we echter met overgewicht. Ik zou dus een kindje dat niet meer nodig heeft en verder gezond is op een keer een kinderziekte of zo na, niet met volle melk of iets dergelijks gaan ‘volproppen’. Gewoon halfvolle melk geven en lekker doorgaan hoe je bezig bent, de bouw van je kindje komt vanzelf goed :thumbup:
Vergeten te noteren in haar lijstje; ze krijgt inderdaad een toetje en als we haar moeten 'omkopen’goed te eten krijgt ze papa’s befaamde verrassingstoetje: bibaboederijvla met slagroom en alle zoetihgeid die er in huis te vinden is (hagelslag, vruchtenhagel, cakeversiersels, chocosaus, noem maar op! :mrgreen:
MVAnne; je hebt gelijk hoor, en ik wil haar ook niet volproppen ineens, maar gewoon even iets meer spek op die spillebeentjes, een beetje kleur op dat bekkie. Ze hoeft ook niet direct naar de middellijn, maar Ãets meer richting die onderlijn vandaan zou ik wel fijn vinden.
Ik ga in ieder geval van de week roomboter, volle yoghurt/melk kopen. Veel meer zal ik er waarschijnlijk toch niet echt aan kunnen doen…
Dank voor de tips allemaal!
melissa is 3 en half en weegt krap aan 13 kilo…
ook wij hebben hier te maken met eetproblemen… savonds is het 3 hapjes en heeft z eop haar manier buikpijn, is moe enz,…
toetje wil ze wel :roll:
heb ook van alles geprobeerd, smiddags geen koek en drinken meer na 3 uur… maar niets lijkt te werken
@belle wrote:
en dan breek ik hier maar even in:
Wat als je dochter dit dus per sé niet wil, maar de magere variant wél eet??? :think:
@mamy wrote:
@belle wrote:Mijn schoonzus kreeg het advies om roomboter, volle melk/yoghurt en de meest vette kaas te gebruiken voor haar te dunne zoontje.
en dan breek ik hier maar even in:
Wat als je dochter dit dus per sé niet wil, maar de magere variant wél eet??? :think:
Het accepteren en genieten van je kind?
Ik blijf erbij, zolang een kind niet ziek ik kan je wel willen dat het meer spek krijgt, maar is het niet, dan is het niet. Anne is ook niet zwaar, maar wel lang. Ik kan haar niet tussen een bankschroef plaatsen en ga haar ook geen extra vette dingen geven…komt vanzelf goed als ze ouder is, of het is juist haar bouw.
@mama van anne wrote:
Kijk, mijn moeder en ik waren vroeger erg dun. Alles werd eraan gedaan om ons ‘op te vullen’, Nu kampen we echter met overgewicht. Ik zou dus een kindje dat niet meer nodig heeft en verder gezond is op een keer een kinderziekte of zo na, niet met volle melk of iets dergelijks gaan ‘volproppen’. Gewoon halfvolle melk geven en lekker doorgaan hoe je bezig bent, de bouw van je kindje komt vanzelf goed :thumbup:
:thumbup:
MVAnne, ik geniet ook echt wel van mijn kind hoor. Het is niet dat ik haar van alles naar binnen wil proppen, ze doet niet moeilijk met eten of wat dat ook. Eetproblemen hebben we dus niet, maar ik kan het allicht toch proberen om er even iets meer volume in te stoppen? Ik zie aan haar dat het haar óngelooflijk veel tijd kost om te herstellen van een ziek periode. Van een griepje moet ze zo lang bijkomen en voordat ze weer een beetje een normaal energiepeil heeft zijn we soms weken verder. Puur omdat een griepje ál haar reserves wegneemt. Dan vind ik het dus wel de moeite waard om te proberen, met normale en redelijk eenvoudige middelen én zonder dwang oid, haar wat meer volume te geven.
@~Marion~ wrote:
MVAnne, ik geniet ook echt wel van mijn kind hoor. Het is niet dat ik haar van alles naar binnen wil proppen, ze doet niet moeilijk met eten of wat dat ook. Eetproblemen hebben we dus niet, maar ik kan het allicht toch proberen om er even iets meer volume in te stoppen? Ik zie aan haar dat het haar óngelooflijk veel tijd kost om te herstellen van een ziek periode. Van een griepje moet ze zo lang bijkomen en voordat ze weer een beetje een normaal energiepeil heeft zijn we soms weken verder. Puur omdat een griepje ál haar reserves wegneemt. Dan vind ik het dus wel de moeite waard om te proberen, met normale en redelijk eenvoudige middelen én zonder dwang oid, haar wat meer volume te geven.
Die laatse reactie was ook niet tegen jou Marion…Kijk als je kin d die dingen niet lust zoals degene schreef waar ik ook op reageerde, dan kan je toch niet anders. Tuurlijk genieten jullie van jullie kinderen. Maar ik was vroeger heel erg ziek, dus ik kan me er wat bij voorstellen. Echter weet ik ook hoe snel en vooral hoe vervelend ovegewicht is (natuurlijk is het niet altijd tegen te gaan). Maar ik zou persoonlijk mijn kind geen volle melk of iets dergelijks gaan geven. Hoe vervelend een ziekte is en de oppknapperiode, uiteindelijk groeien ze er vast overheen. Maar goed, ik geef enkel aan wat ik denk, en wat ieder verder doet moeten ze natuurlijk zelf weten.
Je reactie is ook terecht natuurlijk, vanuit je eigen referentiekader. Echter denk ik niet dat ik overwicht in de hand zou kunnen werken door Sas een periode wat vollere producten als aanvulling op haar dieet te geven.
Ik vroeg, juist om ook het overgewichtprobleem niet te onderschatten, naar redelijk verantwoordde calorierijke producten bij te geven. Ik zie er beslist geen heil in om haar de hele dag door alleen maar slagroom, koek, snoep en rommel toe te stoppen. Het gaat dan puur om andere boter, volle melk en yoghurt en dat soort zaken en dan in combinatie met het de gezonde, gevarieerde en vitamine rijke dieet dat ze nu ook al heeft.
Wil het in ieder geval proberen om te zien of dat uberhoupt zoden aan de dijk zet…
ik wil hier wel even op doorvragen: mijn jongste zoontje van nu bijna twee is ook zo’n ongelooflijk sprietje. Hij heeft nog maat 80 in de broeken, die gewoon van z’n kontje zakken omdat hij zo smal is.
Hij is nu 90 cm en weegt 10 kilo :shifty:
Hij eet niet opvallend veel of weinig, maar het vervelende is dat hij een koemelkallergie heeft en dus sojaproducten gebruikt. Dus volvette melk, roomboter en dat soort dingen, daar kan hij niet tegen. Weet iemand wat ik dan zou kunnen doen?
sinds wij het “3 eetmomenten en 2 snacks” schema hebben losgelaten, en hij mag eten wanneer hij wil eet hij me de oren van ons hoofd :shifty:
ik zou gewoon makkelijk worden in het aantal eetmomenten en gezonde(re) dingen extra laten eten…tom leeft op volkoren sultana;s, volkoren peperkoek, volkoren crackers, kilo’s fruit enz.
volle melk cq andere vetten is wel belangrijk: de vetten maken vitamines opneembaar en kinderen zijn in de groei en bewegen heel veel, dus dik zullen ze er niet van worden.
dik worden doen kinderen volgens mij als het hele dagmenu gewoon te zoet/zout/vet en in hoeveelheden gewoon veel te veel is, eventueel met te weinig beweging :shifty:
misschien kun je ipv 2x daags brood ook andere dingen aanbieden?
lekkere ideeen opdoen die iets meer “aanzetten” en niet ongezond zijn?
bv met advocado en kip sandwiches maken?
en de avond-melk meer papachtig maken?
succes :-*
Thomas krijgt hier ook volle melk en yogurt, en meestal roomboter of vollepond op brood. Ik weet niet precies hoe zwaar hij nu is, denk een kilo of 13, en hij is net iets meer dan 1 meter, en in juni wordt hij 5!
Hij is ook echt geen dikke eter, en drinkt daarnaast ook niet veel (daar moet je echt achteraan zitten). Als hij zou willen zou hij natuurlijk wel veel willen snoepen maar dat mag hij niet, alleen fruit mag onbeperkt naar binnen worden gewerkt.
Mijn buren zeiden vroeger altijd dat ik hem vol moest stoppen met cake enzo want dan zou hij wel dikker worden, maar dat is nu juist de slechte manier van dik worden. Hij hoeft/moet ook helemaal niet dik worden maar iets meer reserve krijgen.
Hij heeft het nu bijvoorbeeld heel snel koud, doet zich veel sneller zeer (toen hij net ziek was geweest kon hij nauwlijks op de stoelen zitten op school omdat dat zeer deed).
Ik kwak ook vaak ongeslagen room door zijn pap, kun je ook door het toetje doen. Gewoon room uit een bekertje en dan geen suiker ofzo toevoegen.
Ik denk niet dat hij doordat ik hem nu, pure volle producten geef hij later overgewicht krijgt. Ik let er namelijk wel op dat hij niet teveel/geen suikers en andere vetten enzo krijgt. En hij beweegt de hele dag.