noem je dit nu zindelijk???????

Ik zit eigenlijk een b eetje met mijn handen in mijn haar…



Ons zoontje wordt in jan. 4 en is sinds ongeveer zijn 3e verjaardag overdag zindelijk. Poepen gaat altijd goed, hij poept vaak, wel 2 tot 3 x per dag maar dat is voor mij normaal want dat doe ik ook. Al die keren plast hij natuurlijk ook gelijk dus hij is redelijk droog.



Daarnaast zegt hij bijna nooit dat hij moet plassen of er zit al wat in zijn broek. Hij is redelijk droog door de week heen omdat hij vaste plasmomenten heeft:

voor het eten, voor het weggaan en zelf wil ik het nog wel eens in zijn oor fluisteren als ik denk dat hij moet (als hij heen en weer staat te wippen of druk door de kamer gaat rennen)



Is dit nu normaal, zo slecht aangeven? Voelt hij het nu echt niet, is het gemakzucht?

Ik wil niet als een overbezorgde moeder richting de HA rennen.

Maar mijn man gaf aan dat hij heel lang ongelukken heeft gehad maar dat lag volgens mij aan de gezinssituatie en ikzelf heb meerdere malen als kind in het zkh gelegen voor allerlei blaasonderzoeken wegens veelvuldig broekplassen bij lachen.



Wat is jullie ervaring, zeggen jullie kids het altijd goed zelf en als ze dat doen zijn ze dan soms ook 's nachts goed zindelijk want ik heb me wijs laten maken dat dat samen hangt.



natas

Ik heb eigenlijk geen idee wat het is, kan alleen vertellen hoe het bij kim gaat (over anderhalve maand 4).

Overdag gaat het prima. Ze heeft geen vaste plasmomenten, gaat gewoon uit zichzelf als ze moet. Dit nu sinds een klein jaartje.

Misschien moet je eens proberen die vaste momenten eruit te laten, kijken wat hij dan doet? Ik roep maar wat hoor.



's Nachts is Kim pas sinds een paar maanden zindelijk. Nou ja, ik laat haar wel voor ik ga slapen plassen, en er gebeuren nog wel af en toe ongelukjes. Helemaal goed is het dus nog niet :wink:



Mijn oudste was 's nachts ook een jaar later zindelijk, dus dat hoeft volgens mij niet altijd samen te gaan: overdag en 's nachts.

Hier nog heel lang gehad zoals jij omschrijft.

Pas het laaste half jaar eigenlijk geen ongelukjes meer.

Maar ik zet haar nog steeds op de wc voor we weg gaan en zeg het ook als ik haar zenuwwachtig zie staan doen.



Dus ik denk niet dat er wat met N is.

Het gaat gewoon steeds beter denk ik :slight_smile: .

Ik werk op de buitenschoolseopvang en zie regelmatig kinderen van net 4 die niet uit zich zelf naar de wc gaan. Ze gaan zo op in het spelen en vergeten dat ze eigenlijk moeten gaan plassen. Ik denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken…

Natas, wout is ongeveer precies zo…hij zegt het ook bijna nooit als hij moet. Het is echt mijn oplettende oog en de vaste plasmomenten dat hij op de wc gaat. Zelfs poepen moet ik aan hem zien de laatste tijd :roll: En dan ook nog zeggen datie niet hoeft :wall: Ik zet altijd met lichte druk door en help hem naar de wc zonder boos worden ofzo. En dan blijft hij nog steeds niet droog, altijd natte plekjes in zijn broekje en soms dus ook zoveel dat een schone lange broek nodig is :thumbdown: Maar omdat onze jongens evenoud zijn…zal het vast zo horen. Ik hoop ook heel hard dat het straks goed gaat op school :pray:

En wout is 's nachts dus ook nog niet zindelijk…

het is een voorzindelijkheidsfase geweest…of hoe ik het ook wil noemen.



Echt hierna hebben we een week lang pet gehad… minstens 3 natte broeken per dag, alleen poepen gaat gelukkig altijd goed.



Ik ben bij hem gaan zitten en we hebben gepraat over dat hij al zoveel zelf kan en dat ik hem niet meer ga zeggen, ga maar even naar de wc, ik zie dat je moet. Dat ik hem er alleen aan ga herinneren dat hij moet gaan als we weg gaan en voor het eten. Dat vond hij een prima afspraak, het is nog een halve week mis gegaan en nu gaat het echt heel goed, 1 x in de week een ongeluk ofzo.



Ik ben trots op mijn mannetje en ook wel op mezelf dat ik ineens bedacht dat hij vergeten was er zelf goed over te moeten denken omdat ik hem zo goed ken en precies weet wat hij drinkt en wanneer hij dan ongeveer moet plassen.

Loslaten was dus een advies aan mezelf wat gelukkig heeft gewerkt!



Natas