nieuwe regels opvang

Mijn gastouder had vandaag een leuke mededeling voor me, Ik was zelf nog niet op de hoogte dat onlangs er meer bekend was geworden.

Maar omdat ze zelf al vier kinderen onder de 10 heeft is het voor haar gezien alle veranderingen ws niet meer de moeite waard aan alle eisen te gaan voldoen.

Ze mag nog maar twee kindjes opvangen. Wij hadden al die tijd nog de illusie dat zij wel een soort van mini creche kon worden ofzo.

Ws moeten wij dus op zoek gaan naar een andere gastouder.

Ik ben nu te moe, heb de belastingdienstsite zitten bestuderen maar zal morgen we eea hier plempen.

Ik baal ook omdat zij bereid was mijn oudste nog een jaar bso te bieden daar er nergens plek is en pas over een jaar zijn toekomstige school na een verbouwing in school zelf dat gaat bieden. Dat gaat dus nu ws ook niet door.

Wat een ellende.

Mijn vriend heeft spw 4 - die zij al ik ga de komende twee jaar wel zelf gastouder worden :shifty:

ik ben idd blij dat ik de dans met nano net onspring (ingang in januari, dan is het sowieso exit go voor hem). Balen dat jullie er wel door belast worden. Ik snap nog steeds niet precies waar ze nou heen willen met hun nieuwe regels en eisen. M.i. is het eerder gemierenneuk dan daadwerkelijk verbetering van de gastouders/voorkomen van fraude… :think:

vind de nieuwe regels ook dieptriest voegd niks toe,ehbo vind ik nodig en zinvol.

maar opleiding volgen na 17 jaar gastouder ervaring,daarbij de nodige curcussen.

geeft voor mijn gevoel geen meerwaarde,zullen alleen heel veel gastouders afhaken ben ik bang.

kinderen tot 10 jaar tellen voortaan mee,daarbij maximaal 5 kinderen onder de 5 jaar incl eigen kinderen.

wordt voor de mensen met zelf nog kleintje bijverdienste maar geen volwaardige baan meer.

voor mij wel omdat mijn eigenkinderen al zelfstandig zijn,daarom ga ik ook door en opleidingseissen voldoe ik waarschijnlijk al grotendeels aan.

maar vind het dieptriest voor alle kinderen en ouders die door deze regels in de problemen komen.

Vanochtend de kinderen weggebracht en het er nog over gehad maar ik moet dus op zoek naar een nieuwe GO.

Als ze meer kinderen onder de tien mocht hebben was ze wel doorblijven gaan. Maar nu is het voor haar geen doen. Dit voelt echt als onrecht aan een situatie waar echt helemaal niets mis mee was.

Lasse heeft het er gelukkig heel goed gehad vanaf dat hij anderhalf was en had anders naar bso gemoeten maar dat kan nog niet dus hopelijk kan hij ook bij een nieuwe gastouder terecht.

Nena is straks anderhalf en dan hopeiljk een fijn nieuw iemand.

Ik probeer altijd maar te denken dat er voor alles altijd wel een oplossing komt en soms is het nieuwe beter dan het oude al voelt dat nu nog niet zo. Nu vind ik het iig om te janken en onnodig heel veel stress en gedoe.

En het ergste is dat go die geen opleiding hebben in die richting een jaar de tijd krijgen maar als ze eind 2010 toch de certificaten niet hebben je als ouder het financiele risico loopt en over dat hele jaar geen vergoeding krijgt :shock: :shock: Dat gaat dus over duizenden euro’s. Is dat erg of niet??

En het ergste is dat go die geen opleiding hebben in die richting een jaar de tijd krijgen maar als ze eind 2010 toch de certificaten niet hebben je als ouder het financiele risico loopt en over dat hele jaar geen vergoeding krijgt Dat gaat dus over duizenden euro’s. Is dat erg of niet??

bovenstaande regel is weer teruggedraaid omdat het natuurlijk echt niet kan,hoop dat dat geruststelling voor je is.

op site tweedekamer kun je dit alles precies terugvinden,wat wel en niet doorgaat.

IS dat teruggedraaid ?? Nou dat wil ik dan weleens zien - vinden ze het leuk om je in een achtbaan te zetten ofzo :?

Nou ik kan het niet vinden - dus ik weet niet waar jij dat gelezen hebt. Het laatste wat ik las in tweede kamer over kinderopvang is van juni en de regelgeving zoals goedgekeurd door eerste kamer is van begin en eind juli.

Dus ik vraag me af of iets wat zo recent is goedgekeurd ineens wordt afgekeurd.

ben op vakantie geweest vandaar late reactie ik zal het terug zoeken.

maar elke gastouder krijgt tot dec 2011 de kans aan de eissen te voldoen.

GOB moet ouders op de hoogte houden van vorderingen van gastouder.

heb even zitten kijken staat op site 2de kamer bij zoekopdracht 31874 nr 39 ingeven en lijst berichtgeving over gastouderopvang rolt eruit.

wel veel saai leesvoer

Gastouderopvang

12-08-2009 | Directie Kinderopvang

Op 1 januari 2010 gaan de nieuwe regels voor gastouderopvang in. De belangrijkste veranderingen zijn:

hogere eisen voor gastouders en gastouderbureaus, die strenger worden gecontroleerd;

er komt een landelijk register met goedgekeurde opvang. Alleen de opvang die in dat register staat, wordt vergoed;

de uurprijs waarop de toeslag wordt gebaseerd is maximaal €5.

Dankzij deze wijzigingen blijft kleinschalige opvang in gezinsverband beschikbaar voor ouders die hieraan de voorkeur geven. Zij kunnen er op vertrouwen dat hun kinderen worden opgevangen door een deskundige gastouder, in een veilige omgeving. Ook kan op deze manier gecontroleerd worden of een kinderopvangtoeslag terecht wordt verstrekt.

Verandering voor ouders Verandering gastouders Verandering gastouderbureaus Overige veranderingen in de kinderopvang Verandering voor ouders

Vanaf 1 januari 2010 ontvangen ouders alleen nog een vergoeding als hun gastouder en gastouderbureau voor het einde van dat jaar zijn ingeschreven in het landelijke register. Zowel gastouders als gastouderbureaus moeten voldoen aan hogere eisen.

Wat moet u doen:

maakt u in 2009 gebruik van gastouderopvang en gaat uw gastouder in de loop van volgend jaar aan de nieuwe eisen voldoen? Dan moet u voor volgend jaar een wijziging indienen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst laat u weten wanneer en hoe u dat moet doen;

als uw gastouder aan het einde van 2010 niet is ingeschreven in het landelijke register, moet u de vergoeding terugbetalen aan de Belastingdienst. Het is daarom zeer belangrijk dat u, voor u de wijziging doorgeeft, aan uw gastouder vraagt of hij of zij denkt op tijd aan de nieuwe eisen te voldoen;

wij raden u aan om dat ook aan het gastouderbureau te vragen. Het gastouderbureau is verplicht om u hierover te informeren;

als u in 2010 voor het eerst gebruik gaat maken van gastouderopvang moet u een aanvraag indienen bij de Belastingdienst. Het tweede en derde punt geldt dan ook voor u.

dus voor eind 2010 niet 2011 en het financiele risico is in 2010 voor de ouder.

@Bella wrote:

klopt is fotut van mijn voor eind dec 2010 moet elke gastouder aan de nieuwe eissen voldoen,alleen is door de eerste kamer voorstel dat ouder de dupe worden als gastouder niet voldoet met terugwerkende kracht NIET DOOR DE EERSTE KAMER GOEDGEKEURT vergoeding stopt dan per jan 2011 mocht jou gastouder niet voldoen aan de nieuwe eissen

@maritkollau wrote:

@Bella wrote:

klopt is fotut van mijn voor eind dec 2010 moet elke gastouder aan de nieuwe eissen voldoen,alleen is door de eerste kamer voorstel dat ouder de dupe worden als gastouder niet voldoet met terugwerkende kracht NIET DOOR DE EERSTE KAMER GOEDGEKEURT vergoeding stopt dan per jan 2011 mocht jou gastouder niet voldoen aan de nieuwe eissen

Ok kan jij voor mij een link opzoeken - ik heb dit gerucht eerder gehoord maar kon het niet vinden en op site van min nog wat waar je door belastingdienst naar gelinkt wordt staat dus nog wel dat het fin risico voor de ouder is.

Dus graag een link zodat ik het met mijn eigen ogen kan zien. Niet dat het voor mij uitmaakt trouwens want mijn oppas wordt genekt door het nieuwe kinderaantal. max 6 onder de leeftijd van 10 en tja ze heeft er al vier van zichzelf :shifty:

voor diegene die geintressseert zijn in de nieuwe regels zie bravo-gastouders staan linken bij naar stukken tweede kamer.

wat ik daar uit opmaak is toch het risico voor de ouders,als gastouder niet op tijd aan de eissen voldoet :? diep triest

dus voor ouders zaak hun gastouder om papieren te vragen en zelf goed op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen

ook gastouderbureau moet op de hoogte zijn van papieren gastouder dus daar ook na te vragen.

hoop ontwikkelingen die niet erg positief zijn,voor ouders en gastouders.

Hierbij link naar verslag eerste kamer is nog veel niet 100% goedgekeurt,hele hap tekst maar moeite om er even doorheen te worstelen.

hierbij de link http://static.ikregeer.nl/pdf/KST134491.pdf

Tsja, met alle respect voor mensen in de reguliere GO opvang, maar zoals het nu ging wekt ook ergenissen op.

Het volgende: Mijn zusje woont vlakbij mijn moeder. Haar zoontje wordt opgevangen door mijn moeder, die krijgt vergoeding als GO. Nu moet mijn zusje een eigen bijdrage betalen. Deze krijgt ze weer terug van mijn moeder, zodat zij niks kwijt is aan de kinderopvang, en mijn moeder er beter van wordt.

Ikzelf kan mijn kinderen niet bij mijn moeder op laten vangen. Ik heb daardoor mijn kinderen op het KDV en betaal gewoon keurig mijn eigen bijdrage voor mijn kinderen.

Ik gun het mijn zusje zeker wel, maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Het scheelt nogal wat, mij in ieder geval 135,- aan eigen bijdrage wat ik anders niet kwijt zou zijn.(als ik de kids bij mijn moeder onder zou kunnen brengen)

bovenstaande is ook de reden dat de gastouderopvang de nek wordt omgedraait erg jammer :frowning: :frowning: