Nu wist ik dat het eraan kwam. Maar per 1 juni veranderen de regels. Tot aan 15 maanden moet een kindje achterste voren in de auto.
Geen problemen mee, want wat veilig is, is belangrijk.
Echter… Wij hebben een Maxi-Cosi CabrioFix van K. over en de baby komt hier straks ook in is onze gedachte. Kan dit nog? K. kon met 9 maanden niet meer in de maxi-cosi, hoofdje kwam gewoon over de rand uit, ze is groot voor haar leeftijd. Ze kon toen ook zitten, dus ging ze in de Tobi (in ligstand) tot ze een jaar was geweest.
Iemand die precies er het fijne van weet en hoe het nu ‘verplicht’ is straks. Want vind het allemaal vrij onduidelijk.
Oke… dat heb ik gemist. maar ja hoe willen dat doen? iedereen nieuwe autostoelen kopen? want snap dat veel kindjes snel uit een maxi cosi zijn gegroeit.
Hier dan een klein ventje van 16,5 mnd die nog regelmatig in de MC cabrio zit.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen :think:
Dat vraag ik me dus ook af. Kijk veiligheid voor alles, dat is een feit. Maar die stoelen zijn niet goedkoop en tweedehands weiger ik ze te kopen. Vandaar dat ik het me afvraag.
Leuke regel :mrgreen:
Volgens mij kun je beter naar lengte en kilo’s kijken dan naar het aantal maanden.
Welke man heeft dit nu weer bedacht? :mrgreen:
Bij mij heeft S tot de 14 maanden in de maxi cosi cabrio gezeten.
Het is dat het krap werd vanwege de winterjas maar anders had hij de 15 maanden ook nog wel gered denk ik.
Maar het zijn enkel richtlijnen. Bij de groep 1 werd altijd gezegd tot 9maanden/9 kilo en groep 2 vanaf 9mnd/9kilo.
Maar uiteindelijk is het vaak zo dat de meeste kinderen pas later naar groep 2 stoeltjes gaan.
Ik denk dat het simpelweg bedoelt is om te voorkomen dat ouders te vroeg over gaan op het volgstoeltje groep 2 omdat sommige de richtlijnen iets te letterlijk nemen, niet goed naar hun kind kijken.
Het komt behoorlijk vaak dat men ook te vroeg over gaat omdat sommige het getil met de maxi cosi/groep 1 stoel zwaar vinden worden en dan te vroeg over gaan.
Dus ik zou me er niet zo druk over maken. Als je kindje strak in de stoel zit en niet te klein is voor het hoofdsteun en schoudergordels dan zit hij/zij mijn inziens gewoon veilig.
Dit staat op de site van de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/welk-autokinderzitje-moet-ik-gebruiken-voor-het-vervoer-van-een-kind.html
Maar ik lees dus dat het per 1 juni gaat veranderen. Al moet ik ook zeggen dat ik nu lees dat voorlopig de oude stoeltjes ook nog mogen.
Ok, maar dit houdt in dat er ook nieuwe stoelen gaan komen, niet alleen dat de richtlijnen wijzigen.
Maar je stoel van voor de richtlijnen blijft dan toch nog gewoon gelden. Je hoeft dan toch niet persé gelijk een nieuwe stoel aan te schaffen.
het zijn nu nog richtlijnen, nog geen wet.
Maar dat kan je verwachten dat dat ook binnen x aantal jaar zo gaat zijn.
Zeker zolang dat koppie in verhouding zo groot is is achteruit rijden het veiligste (procentueel gezien zijn de meeste aanrijdingen frontaal en dan krijgen ze een klap in de nek als dat zware hoofd naar voren en achteren zwiept… bij een klap van achteren zal dat natuurlijk weer gebeuren met een achterwaarts gericht stoeltje, maar die aanrijdingen schijnen veel minder vaak voor te komen).
In veel landen zijn rearface stoeltjes heel normaal… ipv over te stappen op de stoel die wij hier hebben stappen ze over op die stoeltjes.
Nou zijn auto’s daar vaak veel groter en dus geen probleem.
Bij veel stoeltjes zal het in NL’se standaard auto’s niet gaan passen zoals het nu wel past met meerdere stoeltjes (of in mijn geval… een 2 deurs auto met stoel van de jongste voorin… dat kan dan niet meer, want dan heb je geen zicht naar die kant… en achterin in zo’n stoel krijgen met 2 deuren… gaat dus nooit lukken).
Veel kindjes zullen zonder aanpassingen aan de maxi cosi’s niet tot 15 maand achterwaarts vervoerd kunnen worden.
Grote kans dat in de komende jaren 1: de maxi cosi aangepast gaat worden zodat kinderen er langer in kunnen en 2: de rear face stoeltjes een vlucht zullen nemen op de markt en die stoelen ook een normalere prijs zullen krijgen (er zijn nu maar een paar te krijgen en die zijn schreeuwend duur).
Hier zouden zoon 2 en 4 tot 15 maand in de maxi cosi hebben gepast (zolang hebben ze er ook zeker wel in gezeten) maar zoon 1 en 3 echt nooit een keer.
Ik heb ook een rearface stoeltje voor mijn ventje (en die was niet eens zo duur, nog onder de 100 euro).
Hij zit er gewoon met zijn gezicht naar voren in maar ik kan hem dus omdraaien en dan zit ie met zijn rug naar de rijrichting.
Maar kan me niet voorstellen dat ze iedereen maar gaan verplichten om van die stoeltjes te gaan aanschaffen…leuk voor de bedrijven maar niet voor de ouders.
Ze gaan het ook niet verplichten, je kunt gewoon met je huidige stoeltje door.
Staat letterlijk in de eerste link van Mandela:
U bent niet verplicht over te stappen op een i-Size stoel. De huidige autostoeltjes blijven gewoon toegestaan.
Alleen straks zijn de oude modellen niet meer te koop en alleen nog de nieuwe modellen waarbij kindjes naar achteren kijken. En dan gaat vanzelf iedereen over omdat de oude modellen langzam aan verdwijnen.[/i]
@Marlous79 wrote:
Ze gaan het ook niet verplichten, je kunt gewoon met je huidige stoeltje door.
Staat letterlijk in de eerste link van Mandela:
U bent niet verplicht over te stappen op een i-Size stoel. De huidige autostoeltjes blijven gewoon toegestaan.
Alleen straks zijn de oude modellen niet meer te koop en alleen nog de nieuwe modellen waarbij kindjes naar achteren kijken. En dan gaat vanzelf iedereen over omdat de oude modellen langzam aan verdwijnen.[/i]
En dat is ook logisch…zo heeft niemand er last van en uiteindelijk heeft iedereen de nieuwe stoel.
Ach bij de tijd dat het zover is ben ik hem niet meer nodig en kan ik die van mij nog mooi verkopen omdat die is toegestaan :mrgreen:
Ik schrok, maar zijn idd richtlijnen, waarbij een nieuw stoeltje niet verplicht wordt. Heb nog een Toby van Sean klaar staan voor Ailyn als ze uit haar kleine mc is gegroeid.
De baby gaat hier dus gewoon ook in de Cabrio Fix en als Keira te groot is voor de Tobi zal de baby daar mooi in kunnen (Keira dan 3,5 en de baby 1) en dan kopen we de verhogingen wel!
waar laten de wat grotere kindjes hun benen dan???
gelukkig richtlijn en niet verplicht (al zit ik niet meer in de babys)
@marijke79 wrote:
waar laten de wat grotere kindjes hun benen dan???
Dat vroeg ik me ook af inderdaad.
En als dit betekend dat de groep 1 stoeltjes nog verder naar voren komen, hoe moet de bijrijder dan nog zitten in de wat kleinere auto's.
Bij ons was dat met de Maxi Cosi Cabrio al enigzins lastig.
@marijke79 wrote:
waar laten de wat grotere kindjes hun benen dan???
gelukkig richtlijn en niet verplicht (al zit ik niet meer in de babys)
Meestal wat omhoog of opzij vallend (als je googled op afbeeldingen zie je heel veel).
Maar zoals gezegd: dat zijn vaak plaatjes in grote (Amerikaanse) auto’s.
In onze auto zou het ook niet kunnen (nou ja, als je de bijrijdersstoel helemaal naar voren zet en die plek dus leeg laat misschien wel).