Nieuwe hobby ontdekt!

Sinds gisteren heb ik een nieuwe hobby, vind het helemaal leuk.



Vroeger maakte de oma van mijn vriendin altijd rode bessengelei en dat vond ik zooooooooo lekker…

Helaas is de lieve dame er niet meer en ben ik erachter gekomen dat het in winkels bijna niet te krijgen is.



Nou zag ik van de week dat de super de rode bessen in de aanbieding had en ineens dacht ik: waarom ga ik het niet zelf proberen???



En het bleek helemaal niet moeilijk en als gevolg staan er nu 5 potjes rode bessen gelei in de koelkast :dance: :dance: :drool: :drool:



En nu heb ik de smaak te pakken, want ik heb ook bananenjam gemaakt en zojuist pruimenjam…



Dat ga ik vaker doen…

Oh, ik vind dat ook zo leuk om te doen :dance: , maar helaas is hier niemand te vinden die het ook opeet… Ik zelf lust geen zoet broodbeleg en de jongens hebben liever vruchtenhagel etc. Zou’t wel weg kunnen geven, maar zou niet weten aan wie :shifty:



Dus ik zou zeggen: geniet van je nieuwe hobby :slight_smile:

Nou ben ik wel heel benieuwd hoe je het maakt.

Lijkt mij ook wel wat.

Het basisprincipe is het fruit laten koken met geleisuiker.

En dan in schone potjes gieten en laten opstijven…



Heel simpel, wist ik ook niet hoor… Zijn op internet zat recepten te vinden…

Moet even wat potjes zien te vinden, dan ga ik ook nog sinaasappel gelei maken, maar dat moet met gelantine, nog nooit mee gewerkt…

Gelatine is in principe niks engs, gewoon goed de instructies opvolgen :thumbup:



Wat ik van mijn moeder wél weet(die maakt elk jaar alle oogst uit haar groententuin in…) is dat je goed op moet letten dat je schoon werkt en de potten ook echt steriel zijn. Gewoon op een hoge temperatuur in de vaatwasser of in de oven op 120 graden en dan warm vullen :wink:



Dé lievelingsjam van mijn moeder is overigens aardbei/rabarber- best lekker al eet ik het dus max 1-2x per jaar :wink:

haha grappig! ik heb dus woensdag ook voor het eerst jam gemaakt.

ik had pruimen gekregen en daar met een banaan erdoor jam van gemaakt.

echt leuk om te doen en erg lekker!

mocht iemand het leuk vinden om te maken maar het komt niet op ik houd mij aanbevolen :mrgreen:

leuke hobby zeg. Is toch leuk om cadeau te geven op verjaardagen enzo? Of gewoon een lekkere klodder door de yoghurt als toetje.

@meisje1974 wrote:

leuke hobby zeg. Is toch leuk om cadeau te geven op verjaardagen enzo?




ja, leuk geruit stofje kopen en een stuk lint/touw… over de deksel heen maken (stof in een vierkant uitknippen en met een elastiekje vastzetten en dan een stuk lint er voor de mooi omheen), kaartje eraan (of bijv. een foto van de besjes die je gebruikt hebt) met een persoonlijke tekst en je hebt een hartstikke leuk cadeautje :thumbup: .

Bij de xenos hebben ze uberschattige potjes :slight_smile:



Ik heb laatst met vrijgezellenfeest aarbei-sinaasappel jam gemaakt en dat in kleine potjes gedaan… leek zoo enorm leuk!

@marjooo wrote:

Bij de xenos hebben ze uberschattige potjes :slight_smile:



Ik heb laatst met vrijgezellenfeest aarbei-sinaasappel jam gemaakt en dat in kleine potjes gedaan… leek zoo enorm leuk!






Moeten dat weckpotjes zijn of kan het ook in andere potjes?

dat waren wekpotjes.

Dan kun je de jam namelijk langere tijd bewaren!



ff googelen maar je moet ze goed voldoen en dan op de kop zetten geloof ik.

Dan kun je het best lang goedhouden wanneer je hem niet open hebt gedaan.

Lekker voor in je taarten :smiley: :thumbup: