Ik begin maandag met een nieuwe baan en ik mag tijdens mijn lunchpauze 's middags kolven :dance: . Maar nu komt het “probleem”, ik geef nu nog 4 x daags borstvoeding. Schema:
7.30 uur bv
10.30 uur beetje fruit (ze eet nauwelijks bijvoeding, weigert!)
12.30 uur bv
16.00 uur beetje groenten
16.30 uur bv
19.30 uur bv
Ik heb genoeg voorraad in de diepvries om de 3e voeding op te vangen en dan drinkt ze bij de oppas of opa/oma prima de fles leeg, maar thuis weigert ze van mij een fles aan te nemen en ik denk niet dat ik 3 dagen in de week maar 3 x een voeding geef en andere 4 dagen 4 x, mijn lichaam zal dat zeer waarschijnlijk niet accepteren.
Iemand een tip hoe ik dit het beste kan gaan opvangen?? Ik ben trouwens pas rond 17.45 uur thuis van mijn werk, dus dan nog kolven is geen optie.
Helaas wil Lara dus ook erg slecht groenten en fruit eten als ze het van mij krijgt. Bij de oppas en opa/oma gaat dit veel beter.
Wat leuk joh, van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan
Het komt regelmatig voor dat voedende moeders het moeilijk vinden om kolven op het werk bespreekbaar te maken, zeker als het gaat om een nieuwe werkgever. Misschien heb je het gevoel dat je als nieuwe werknemer niet ‘teveel zou moeten eisen’ om de prille werkrelatie niet te verstoren. Toch is het denk ik goed om je te realiseren, dat dat dit niet een gunst is die je werkgever je verleent. Het is gewoon een wettelijke regeling waarvan je mag verwachten dat je werkgever daarvan op de hoogte is (het staat immers in de Arbowet en in de Arbeidstijdenwet) en wat hoort bij het ondernemersrisico van een bedrijf. Het enige wat de werknemer hoeft te doen is aangeven dat zij graag gebruik wil maken van dit recht.
Je ticker geeft aan dat je kindje zeven maanden oud is. Dat houdt in, dat je in ieder geval nog twee maanden het recht hebt om onder werktijd (dus doorbetaald) te voeden of te kolven, daar hoef jij echt je lunchpauze niet voor op te offeren. Je mag hiervoor maximaal een kwart van je werktijd gebruiken. Je werkgever moet een geschikte en afsluitbare ruimte beschikbaar stellen. Meer informatie over het voedrecht kun je hier vinden:
Je hebt dus eigenlijk nog de tijd om rustig te kunnen bekijken hoe je het na afloop van je voedrecht verder aan wilt pakken en om eventueel rustig een kolfsessie te laten vervallen.
Overigens is het prima mogelijk om de werkdagen (en dus kolfdagen) af te wisselen met live voeden. Sterker nog: ik denk dat je melkproductie door zoveel mogelijk live te blijven voeden beter op peil zal blijven :thumbup: Verder begrijp ik uit ervaringen van andere moeders, dat de melkproductie zo rond negen maanden na de bevalling vaak aardig stabiel is geworden en dat, mits het verloop van de bv-periode goed is geweest, een schommeling zo nu en dan goed op te vangen is.
Thanks voor je antwoord en de nuttige linken. Helaas is het kolven bij mijn nieuwe baas buiten pauze erg moeilijk, omdat er heel vaak onverwachtse dingen gebeuren. Ik ben eerlijk gezegd allang blij dat ik mag kolven tijdens mijn pauze en daarvoor ook een aparte ruimte aangeboden krijg, want voor deze baan heb ik al heel wat jaren op gewacht en met heel veel geluk nu gekregen. Bij mijn vorige baas zat ik op kantoor en kon ik tot 9 maanden zeker kolven wanneer ik maar wilde.
Ik denk dat ik gewoon ga proberen live te voeden op de dagen dat ik niet werk en op de dagen dat ik werk dus maar 1 x kolf en dan eens kijken wat er gebeurt.
Als er iets onverwachts gebeurd kan je toch alsnog de kolf wegleggen en vrijwel direct aan het werk…?
Dat zou idd een mogelijkheid kunnen zijn. Dat hoeft echter niet, de wettekst luidt namelijk als volgt:
(Arbeidstijdenwet, voedingsrecht, art 4:8).
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de
werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen
levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel het borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
En ook:
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
Bron: FNV Zwangerschapsbrochure
Het is dus aan de werkgever om voor eventuele vervanging te zorgen als dat nodig is.
Welkom, ten eerste van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Fijn dat je in iedergeval kan kolven daar. Helaas dus wel in je eigen tijd. Wat Yvonne al zegt heb je inderdaad dat recht. Maar ik snap wel dat het heel lastig is om ‘eisen’ te stellen als je een nieuwe baan hebt. Zeker omdat je zelf aangeeft dat je met veel geluk deze baan hebt gekregen.
Je laatste voeding is om half 8 s’avonds toch? Of krijgt je kindje ook nog een avond/nacht voeding?
Je zou namelijk ook om half 11 nog een keer extra kunnen kolven op de dagen dat je werkt. Dan raakt je voorraad in ieder geval nog niet leeg, en de productie blijft dan ook gestimuleerd.
Nou weet ik natuurlijk niet of je borsten daardoor van slag raken ofzo. Omdat het dan per dag elke keer andere tijden zijn. Bij mij maakte dat nooit zo heel erg uit, productie voldoende. Ook wel handig voor als je kindje straks 9 maanden is, en je kolfrecht helemaal vervalt!
Als er iets onverwachts gebeurd kan je toch alsnog de kolf wegleggen en vrijwel direct aan het werk…?
Dat zou idd een mogelijkheid kunnen zijn. Dat hoeft echter niet, de wettekst luidt namelijk als volgt:
(Arbeidstijdenwet, voedingsrecht, art 4:8).
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de
werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen
levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel het borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
En ook:
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
Bron: FNV Zwangerschapsbrochure
Het is dus aan de werkgever om voor eventuele vervanging te zorgen als dat nodig is.
Dat is zo, maar uit ervaring weet ik dat het soms wel heel lastig is.
Ik heb in de psychiatrie gewerkt en als daar iets mis ging, dan kunnen ze gwoon niet zonder je. En het wordt natuurlijk wel een erg prijzig grapje voor je baas als hij door jouw kolfrecht een extra kracht op de afdeling moet inzetten ;)
Wij hadden het dus zo geregeld, ik kolfde een keer in zijn tijd zeg maar, in mijn pauzes kolfde ik ook (ging bij mij niet zo makkelijk dus dat was echt nodig) en als het nodig was gooide ik de boel opzo, bh dicht en rennen :lol:
Ik sluit me aan bij de rest,maar wil nog iets toevoegen…als je eenmaal aan het werkt bent en maar 1x per dag kolft,dan heb je best kans dat je boobs zodanig op klappen staan,dan er meer uitkomt,dan je verwacht…
Ik kolfde over het algemeen bewust maar 1x per dag,omdat ik bijna nooit 2 dagen achter elkaar werkte liep mijn productie er ook niet echt op terug.
Ik kolfde bewust na de pauze…na het eten stonden ze helemaal op klappen…gevolg, de bakjes waren niet aan te slepen…
Kolfde zo 3x 180 per kolfbeurt (handkolf). Vooral Eli dronk nooit zoveel uit de fles. Eerder kleine beetjes tegelijk. Icm vaste voeding na de 6 maanden (o.a. brood later) was dat ruim voldoende en als ik thuis nog ergens een moment vond (bijv avond,weekeind) dan kon daar nog wel een voeding bij…
Misschien merk je dat het bij jou ook zo werkt…veel succes iig!
Per saldo, als je ipv 1x 30 minuten , 2x een kwartier vraagt (en dan ben je nog toeschietelijk),dan is dat misschien een oplossing voor jullie beide!
Na het verlof van Jo begon ik aan mijn huidige baan. Kwam binnen met wallen onder mijn ogen (maar die had ik tijdens de solli ook,dat was 5 weken na mijn bevalling), mijn eerste vraag was “waar mag ik straks kolven?”
Nu had ik telefonisch deze vraag ook al gesteld nadat ik hoorde dat ik aangenomen was,dus ze wisten dat het eraan zat te komen.
Er is nooit een probleem van gemaakt…kolven bij jonge moeders is daar heel normaal. Ook bij nieuwe medewerkers dus!
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels 4 werkdagen in 10 dagen tijd erop zitten en ik mag niet klagen. 1x kolven op het werk is echt de max, want ik heb geprobeerd om ook nog een ker om 16.00 uur extra te kolven (mocht als er tijd voor was), maar alle dagen kwam het niet uit, de ene keer een hond die gebeten was en gehecht moest worden en de andere keren ook patienten waarbij ik aanwezig moest zijn.
Maar ik moet zeggen dat het goed gaat met 1 x kolven op werkdagen (3 voedingen dus) en dan op de dagen dat ik niet werk wel dus 4 voedingen live. Mijn productie is hoger geworden, maar heb niet echt last van stuwingen, al ben ik wel blij als ze de 1e voeding van de dag heeft gehad. Mijn lichaam pikt het gelukkig :dance: en ik hoop dat het zo goed blijft gaan.
Wat fijn voor je dat het zo loopt! Mocht je merken dat je productie wel even in een dip zit,dan kan je het altijd bespreekbaar maken natuurlijk,maar zo lang het werkt, werkt het!
Inmiddels ben ik gestopt met de 3e voeding van de dag om dat live te geven. Het gaf toch weer vervelende stuwingen in de ochtend en dus besloten om te stoppen om live te voeden de 3e voeding. Wel krijgt ze dan een fles met borstvoeding, genoeg voorraad in de diepvries.
Dit weekend mee begonnen en dat gaat goed. Gisteren was ze wel heel verbaasd dat ze geen bv van mij kreeg maar een fles, maar na wat gemopper dronk ze de fles toch leeg.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: