Nieuw Zeeland terug naar NL: wachtlijst voor basisschool?

hoi!



Wij wonen al een aantal jaar in Nieuw Zeeland, maar denken erover volgend jaar weer terug naar Nederland te gaan.



Onze oudste is dan bijna 4 en kan dus naar school!



We gaan pas werk zoeken als we in Nederland zijn, en weten dus van te voren niet waar in 't land we terecht gaan komen.



Mijn vraag is dus:

zijn er wachtlijsten voor basisscholen? Zo ja, hoe lang zijn die dan gemiddeld? En verschillen ze in lengte bijvoorbeeld in het oosten van het westen?

Wij zijn vooral geinteresseerd in Montessori onderwijs, (maar wel open voor andere scholen waar we mee ‘klikken’), maakt dat nog uit qua wachtlijsten, of het een ‘openbare’ of ander soort schooltje is?



Wanneer hebben jullie je kindjes aangemeld, bij wat voor soort school, en hoe zat dat qua wachtlijst?



En zijn basisscholen eigenlijk groot tegenwoordig? (ben al lang niet meer geweest :wink: !) Hoeveel kindjes?



Groetjes vanuit Ver!

Mila

het ligt heel erg aan wáár je woont en het type onderwijs :shifty:

volgens mij zijn er in de randstad eerder wachtlijsten, maar ook hier zijn er absurde verschillen…



hier op de hoek zit een school daar kan je 6 maanden voor de 4e verjaardag nog terecht…de jenaplan school hier een straat verderop waar mijn zoontje naar toe gaat heb ik hem met 4 maanden oud :shock: opgegeven en zijn klasje was al bijna vol :shock:



wij willen nou net misschien naar NZ verhuizen…dus ben erg benieuwd waarom je terug wil :slight_smile:

ik pb je wel even :smiley:

openbare scholen werken niet met wachtlijsten, daar mag ieder kind komen.



wij wonen in het zuidoosten (limburg) en hier zijn geen wachtlijsten…ook niet voor montessori o.i.d.



succes!

bedankt voor jullie antwoorden!

er zijn dus best wel grote verschillen in verschillende regios.

Dat openbare scholen geen wachtlijsten hebben wist ik ook niet. Maar hoe werkt het dan, als een klasje met 4 jarigen vol is aan het begin van het jaar? Kan mijn oudste dan bv na de kerstvakantie als ie 4,5 is toch nog instromen?



groetjes!

mila

ja! op een openbare school (tenminste, dat is zo bij de stichting waar ik werk en volgens mij is dat gewoon de grondregel van openbaar onderwijs) kun je niet geweigerd worden.

wat is vol? Als je het goed hebt geregeld als school, dan zijn al je klassen nooit helemaal vol. Er moet ruimte zijn om nieuwe leerlingen toe te laten.



zowieso, de kleuterklassen in nederland werken vaak met het instroom-systeem. Dus op de dag dat je kindje 4 wordt, mag hij/zij naar school. Een kleuterklas start dan aan het begin met maar weinig kindjes en loopt gedurende het jaar vol. Soms zijn er aparte instroomgroepen (groep 0) maar dat is niet zo gebruikelijk.

@mama van Teun wrote:

openbare scholen werken niet met wachtlijsten, daar mag ieder kind komen.


haha, dan kom jij maar eens hier -het gooi- kijken.... :snooty: hier werken ook openbare basisscholen met wachtlijsten, en geef je je kind op nadat ze 1 zijn geworden, dan is de kans groot dat je kind er niet op mag, openbare basisschool of niet. Als een school niet de plaats/middelen heeft om meer leerlingen op te vangen dan ze doen, dan kunnen ze niet anders dan weigeren. en dat gebeurt hier dus ook op grote schaal.

dat mag volgens de wet niet hoor :naughty:

wij hebben hier weleens met een groep ooit een paar maanden in de speelzaal gezeten omdat we geen plek meer hadden :shifty: no way dat er dan kinderen geweigerd worden



in het gooi moet je dus niet zijn wat scholen betreft :think:

maar wat ik dan niet snap…ook in het gooi verhuizen er toch ook mensen in en uit?? Hoe doen die dat dan met hun kinderen…?? Als er geen plek is, op geen enkele school, hoe moet dat dan?

't Zal van de wet vast niet mogen, maar van bijvoorbeeld de brandweer zullen ze weer niet onbeperkt kindjes mogen toelaten.

@mama van Teun wrote:

dat mag volgens de wet niet hoor :naughty:

wij hebben hier weleens met een groep ooit een paar maanden in de speelzaal gezeten omdat we geen plek meer hadden :shifty: no way dat er dan kinderen geweigerd worden



in het gooi moet je dus niet zijn wat scholen betreft :think:


ja het kan volgens de wet niet mogen, maar zoals gerry ook al zegt; als een school de veiligheid (of de kwaliteit van onderwijs) niet meer kunnen waarborgen dan houdt het op.

ik snap er ook geen snars van hoor. het is hier al jaren een hekel punt, scholen wijzen naar de gemeente, en de gemeente wijst terug naar de scholen.

ik snap ook echt niet dat scholen hier niet zeggen: je mag je kind inschrijven met drie jaar en geen dag ervoor. Want idd; als je dus hier naartoe komt verhuizen, moet je je kind dus maar naar een school doen in een dorp 10km verderop…



ik heb nano op montessori ingeschreven toen ie 13 maanden was; hij staat op nummer twee op de wachtlijst :shock: een half jaar later bedacht ik (tja mijn kind was 1 dus echt een heel duidelijk beeld van wat ik voor school belangrijk vind voor mijn zoon had ik nog niet) dat ik een andere school hier in de buurt, een ‘gewone’ openbare basisschool, misschien prettiger zou vinden. ik heb um ingeschreven (toen ie dus 1,5 was). Deze school laat pas als ie 3,5 is horen of ie geplaatst is. Maar een vriendje van nano had zich met 9 maanden ingeschreven op die school en die kon er dus gewoon niet terecht…

Raar hoor, toen ik op zoek ging naar een geschikte school voor Anne heb ik ook op publieke site s gelezen dat een gemeentelijke school nooit een kind mag weigeren, als een school vol is, moet betreffende school een alternatief aanbieden waar wel plaats is. Zowiezo is elk kind vanaf 5 jaar leerplichtig in nederland, dus hoe dan ook moeten ze kinderen toelaten. Ik vind het heel erg wat er gebeurt in t gooi :shock:



Hier is ook overal plaats…de school waar Anne naartoe gaat is de grootste hier, maar dat vinden we geen probleem. De kleinste (dalton onderwijs) zit tegenover ons huis, maar daar voelen we ons niet prettig bij.

Hier in Friesland zijn er geen wachtlijsten.

Ik ga Rhodé nu pas inschrijven voor een school hier in de buurt (christelijk) en m’n schoonzusje heeft een zoontje die in Maart 4 wordt, en die is nu pas aan het rondkijken en inschrijven…en ook dat is geen probleem hier.

De klasjes waar Rhodé in komt hebben ongeveer 25 kinderen, dus best groot voor mijn gevoel, maar ik weet dat het nog veeeeeel erger kan…



Dus wat betreft de wachtlijsten is het maar net waar je komt te wonen.



Maare…mag ik vragen waarom je weer naar Nederland terug komt? Nieuw-Zeeland is toch hardstikke mooi? Of is het met de scholen niet goed geregeld?

hier zit een school om de hoek, en toevallig ook degene waar ik als kind op heb gezeten, en waar lucas ook al naar toe gaat. Daan gaat dus ook naar die school. Hij is al ingeschreven daar op de peuterspeelzaal…

Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden! Lief!



Hoewel deze interessante discussie wel nog meer vragen oproept…! :lol:

Het lijkt er op, dat het in het westen van het land moeilijker is zomaar in te stromen, dan in het noord- en zuid oosten? Hoe dichtbevolkter, hoe voller de scholen/wachtlijsten?



Wij komen waarschijnlijk in 't westen terecht, dus dat wordt afwachten… ik laat 't jullie weten.



Rhode, ja, het is een prachtig land, maar ook heeeel ver weg van familie & de europese en nederlandse cultuur. En dat telt best wel zwaar met twee kleine kindjes!



groetjes!

Volgens mij, als je verhuist naar een plaats, hoef je niet op de wachtlijst als die er al is. Dan mag je kind vaak zo instromen.