Nieuw speelgoed, nu al stuk...

Mijn zoontje is maandag 5 geworden en dat is zondag gevierd. Tot mijn grote frustratie en wat hier al vaker is gebeurd, zijn er al weer twee dingen van zijn speelgoed stuk.

Van opa en oma een auto gekregen, meneer hangt er op terwijl hij er mee rijdt, keer op keer gewaarschuwd, nu ligt dus de acheras gebroken in de auto…

Van papa en mama een op afstand bestuurbare auto gekregen. Meneertje heeft er een paar keer binnen mee gereden, maar knalt overal tegenaan, dus gaan we steeds naar buiten op het plein om te leren sturen en remmen. Vanmiddag wilde hij er dus ook mee naar buiten en ik vraag hem even een half uurtje geduld te hebben. Toch rijdt hij hem (gelukkig zachtjes) door de kamer en tot mijn grote schrik zie ik het achterwiel zwenken. Kan niet anders dan dat hij hier dus ook weer op is gaan hangen met zijn gewicht.

Wordt hier zo gefrustreerd en verdrietig van. Hij doet het niet met opzet stuk maken, maar toch krijgt hij het steeds weer voor elkaar.

Zelf let ik er al op of iets niet van dat slappe breekplastick is gemaakt, maar hoeveel geld moet je wel niet uitgeven voor deugdelijk speelgoed, want ik vind de prijs/kwaliteit verhouding soms ook om te huilen.

Lang verhaal geworden, maar ik moest het gewoon even kwijt.

Ik vind 5 wel erg jong voor een afstandsbestuurbare auto. Daar zitten zoveel kleine en breekbare onderdelen aan, ik had er nog eventjes wat jaren mee gewacht.

Wat voor auto is het van opa en oma? Zo’n schaalmodel waar je mee kunt rijden oid? Dan hetzelfde als met de afstandsbestuurbare; nog niet geschikt voor de leeftijd.

Denk ook niet dat hij het expres doet hoor, hij is gewoon aan het spelen… Wel jammer, kan me voorstellen dat je baalt. Maar bij de volgende auto een robuuster model uitzoeken, misschien…

mijn bijde kinderen zijn speelgoed slopers.

niks blijft heel alleen het echte dure spul van fisherprice of hout speelgoed. alles van plastic gaat stuk binnen een dag of soms houd het een week uit.

die van mij doen het niet express maar snappen gewoon weg niet dat het stuk kan gaan en als het stuk is worden ze nog boos dat het niet meer zo gaat als dat het ding eerst ging. “mama maken” “mama helpen”.

najah ik heb me erbij neergelegd en gooi regelmatig weer wat weg.

maar wel jammer hoor van zo`n grote bestuurbare auto.

Ik snap je frustratie, maar er zijn een paar “vaardigheden” die een kind van 5 echt nog niet heeft en dat is lange termijn begrip van geboden… “doe dat maar niet, of dat mag niet” blijft hangen voor de tijd dat je in zicht bent, zodra je uit zicht bent begint het al te vervagen en een 10 minuten druk in zijn spel is hij jou “gebod” al weer vergeten.

Het andere wat ze niet hebben is het inzetten van een portie geduld.

Ik moet de eerste geduldige 5 (en 6) jarige nog meemaken hoor. Het kost ze echt de grootst mogelijke moeite, dat zijn dingen die ze echt nog moeten leren verfijnen.

Een op afstand bestuurbare auto van veel geldwaarde is dan gewoon nog niet nut.

Hier is Peter 3 en hij heeft met Sinterklaas een bruder kraan met lijnbesturing gekregen. Hij moet er achteraan lopen en leert zo heel snel inschatten wanneer hij moet stoppen. Ook gaat het gewoon niet zo hard.

Dit is gewoon nog een tempo wat hij bij kan benen en hij moet door mee te lopen gewoon echt kijken waar hij heen wil en zo dus ook sturen.

Dat lijkt me een soort voorbereiding om over een tijd dus wel met afstandbediening om te gaan.

Verder ben ik erg fan van speelgoed van little tikes…

Peter heeft daar een grote oplegger van en een grote jeep. Zo sterk dat ze er ook op MOGEN hangen.

Op den duur is daar de lol wel vanaf.

Speelgoed moet passen bij hun vaardigheden en ook bij hun karakter. Peter is een brokkenpiloot, hoe hij het voor elkaar krijgt, krijgt hij het voor elkaar, maar geef hem een tractor, hij valt 1 x en dan wel zo precies dat er natuurlijk een wiel van de tractor af is.

Ik koop dus nu vaker action en zeeman spul, hij doet er net zo lang mee als duurder speelgoed, maar als dat stuk gaat is er geen man over boord.

Misschien dus toch de verwachtingen wat bijstellen?

De afstand bestuurbare auto is een soort monster-truck, er zitten geen breekbare onderdelen aan, daar hebben we wel op gelet. Ook kan je er niet te ver vanaf staan, misschien tot 3 meter, dus hij moet er wel redelijk bij in de buurt blijven. Hij had vorig jaar al een met een snoertje, inderdaad zo’n auto waar hij achteraan moet lopen.

Tja, misschien is hij nog iets te jong ervoor, maar op zich kan hij er wel redelijk mee sturen als het buiten is en hij een beetje de ruimte heeft.

Gelukkig heeft hij een erg handige papa en de auto’s zijn weer gemaakt. De achteras was bij een wiel verbogen, was gelukkig nog te verhelpen.

Andere auto losgehaald en goed gelijmd, hopelijk houdt die het zo weer uit.

Als ik zelf speelgoed voor hem koop, let ik er wel of het stevig is en of ik het het geld wel waard vind, helaas is er een hoop troep te koop voor nog behoorlijk wat geld.

Opa en oma hebben het niet zo breed en komen met goedkoop speelgoed aan. Oma geeft een paar cadeautjes, omdat zoals zij zegt de hoeveelheid geld voor een kind. Ik heb liever dat ze het geld in een cadeau steekt wat iets duurder is, maar dan ook duurzamer.

Weet niet of ik het er over moet hebben met haar, wil niet ondankbaar overkomen en haar zeker niet voor haar hoofd stoten.

Wat zouden jullie doen?

Op dit moment let ik dus heel erg op hoe hij er mee speelt, weet het anders ook niet :frowning:

Ik zou eerlijk zeggen dat ik haar idee begrijp en respecteer, maar dat zij dan ook moet begrijpen dat ik de kinderen niet ga beperken in hun natuurlijke spel om zo het speelgoed te behouden.

Speelgoed moet om mee te spelen zijn en als het dan door het spelen kapot gaat omdat het van mindere kwaliteit is, dan is dat zo.

Het kan ook gewoon een keuze zijn he.

Wij kopen echt elke maand wel iets, maar dan bij action. Je weet dat het stuk zal gaan, maar voor die maand hebben ze er lol van. Tegen de tijd dat ze er op zijn uitgekeken is het ook zo ongeveer stuk en heb ik een leuke reden om weer wat anders te kopen.

Voor hun verjaardagen krijgen ze van ons in elk geval altijd kwalitatief speelgoed, little tikes spul, tonka (van ijzer, niet kapot te krijgen) of kijken we op de beschrijving hoeveel kilo het kan hebben. Je hebt bijvoorbeeld leuke kiepauto’s die wel 100 kilo kunnen hebben.

Als oma persee meer wil geven en zo dus goedkoop haalt, dan moet ze niet teleurgesteld zijn als het na 1 dag al stuk is.