nieuw hier en een vraag over voedingsschema bij bijna 5 mnd

Hallo

Ik ben Gonnie mama van Bram en Kim en nieuw hier op dit forum.

Ik heb een vraag over het eetgedrag van mijn dochter.

Tot voor kort kreeg ze 5 keer op een dag een fles aan geboden van 180 cc met 6 scheppen nutrilon 1 standaard.

Omdat ze daar bijna elke keer wel wat van liet staan (20-100 cc) zijn we op advies van het cb overgegaan op 4 flessen van 180.

Maar ook dit lijkt te veel voor ons meisje (4.5 mnd). Gemiddeld drinkt ze 2 flessen helemaal op de andere 2 wisselen heel sterk.

Ook hebben we niet echt een ritme kunnen ontdekken.

's ochtends om een uur of 7 een fles (die ligt aardig vast) en 'savonds tussen 9 en 12 ergens. De andere 2 kan geen pijl op getrokken worden. soms slaap ze zelfs zoveel dat we maar aan 3 flessen en een fruithapje toekomen (dat vindt ze heerlijk).

Probleem is nl dat ze niet aangeeft dat ze honger heeft, ja als ze echt honger heeft hoor je haar wel maar dat kan rustig 6 uur duren.

Als we haar zo als vandaag steeds elke 5 uur wakker maken drinkt ze 2 flessen en de derde 60 cc ?!

Iemand die een idee heeft voor een schema of die dit herkent?

Ze is overigens wel vrolijk, gezellig, actief en zit goed in haar vet en lengte. Plas en poep luiers ook zoals het hoort.

Sorry voor dit enorme bericht.

Groetjes Gonnie

Hallo Gonny!

Allereerst welkom hier en gefeliciteerd met je kleine meid!

Ik zou het eens proberen met het volgende schema:

07:00 180cc

12:00 180cc

+/-14:30 fruithapje

17:00 180cc

22:00 180cc

En dan als ze slaapt haar wakker maken en de fles aanbieden. Zolang ze goed poept,plast en goed op gewicht zit zoals jij zeg, lijkt het me geen kwaad kunnen als ze eens wat laat staan.

Bij mij hielp het als ik heel consequent was met de tijden, dus wakker maken voor een fles als ze sliep, en even proberen te rekken als ze iets eerder kwam. Als je een tijdje een “vast” schema aanhoud gaat je kindje daar ook aan wennen. Overigens is mij dochter net 3 maanden en die heeft hetzelfde schema, aleen drinkt ze flessen van 210 en krijgt ze geen fruithap.

Hmm… Weet eigenlijk niet of je hiermee iets kunt :think:

Al gebrobeerd om na een fles van 60cc een half uurtje later nog eens 60cc aan te bieden??

Hoi,

De eerste 6 maanden is het niet nodig om bijvoeding te geven, het is wel handig om met een paar hapjes te oefenen. De eerste 6 maanden moet je kindje groeien op borst- of kunstvoeding, dus dat zou ik wel voldoende aanbieden.

Overdag zou ik niet meer dan 4 a 5 uur tussen haar voedingen laten. Dus bijvoorbeeld om 07.00-12.00-17.00-22.00 uur.

Hoe lang doet ze over een flesje? Misschien dat ze teveel moeite moet doen om wat uit de speen te krijgen en dat dit vermoeiend is? Ze zou minimaal 10 en maximaal 30 minuten over een fles moeten doen. Het beste is 15 a 20 minuten. Misschien een groter speentje proberen?

Groetjes Saskia

Wat ik grappig vind als ik lees over tyden voor voeden is dat het lijkt of Veron de enige is die zo voreg komt of snachts …

Hier is het echt onmogelijk om schema tyden te volgen aangezien hij de ene dag om half 7 komt andere keer om 4 uur …

ik voed op verzoek aangezien ik schema niet handig vind nu !

maar slapen alle baby´s van jullie netjes door ?

groetjes

@dyfaine wrote:

Wat ik grappig vind als ik lees over tyden voor voeden is dat het lijkt of Veron de enige is die zo voreg komt of snachts …

Hier is het echt onmogelijk om schema tyden te volgen aangezien hij de ene dag om half 7 komt andere keer om 4 uur …

ik voed op verzoek aangezien ik schema niet handig vind nu !

maar slapen alle baby´s van jullie netjes door ?

groetjes

Al vanaf dat ze ong 2weken oud was :dance: De keren dat ik er daarna 's nachts uit moest zijn op 1 hand te tellen.

Heb jij dan geluk of ik pech ? :think:

Heb jij dan geluk of ik pech ? :think

Veron sliep ook redelijk door tot 2,5 maand maar helaas …

moet zeggen dat ie nu wel weer 2 dagen heeft doorgeslapen dus wie weet een nieuw begin

Mijn meisjes krijgen 5 flessen van 180cc. De ene dag drinken ze deze allemaal leeg, de andere dag laten ze wat staan. Het is erg verschillend. Nu moet ik ook zeggen dat ze de laatse tijd wat verkouden zijn, dus kan me voorstellen dat ze zich niet altijd even lekker voelen en daardoor minder drinken. Ik blijf het gewoon aanbieden. Zolang ze goed aankomen, goed plassen en poepen, maak ik me niet zo druk. Het schema is nu:

7.00 uur 180cc Flesvoeding

10.30 uur 180cc Borstvoeding

14.00 uur 180cc Flesvoeding

17.30 uur 180cc Borstvoeding

21.00 uur 180cc Flesvoeding + pap

(Ik kolf mijn borstvoeding, maar heb niet genoeg voor twee)

Liefje : ik begrijp dus dat je kids echt van 21 uur tot 7 slapen ? en dat altyd of rek je dan gewoon tot 7 ?

ik vind het knap al die schema’s van iedereen …

Het is het voordeel van flessevoeding, dat je dus vrij makkelijk een ritme kunt inpassen. Flessekindjes slapen gemiddeld wat sneller door omdat flesvoeding zwaarder op de maag ligt dan de lichtverteerbare borstvoeding.

Het schema van Crazymom lijkt mij een goed uitgangspunt om eens te proberen!

@dyfaine wrote:

Liefje : ik begrijp dus dat je kids echt van 21 uur tot 7 slapen ? en dat altyd of rek je dan gewoon tot 7 ?

ik vind het knap al die schema’s van iedereen …

Ze slapen inderdaad al die tijd door. Soms piepen ze om 5.00 uur omdat ze de speen kwijt zijn. Maar verder niets. Ze slapen al door vanaf dat ze twee maanden zijn. Toen vanaf 23.00. Inmiddels krijgen ze de laatste fles om 19.00 uur.

Ik weet dat ik mezelf gelukkig mag prijzen met doorslapers. Er zijn er een legio die tot een jaar niet doorslapen.

Succes meid

Veron slaapt nu een paar dagen door vanaf 7 uur maar ik rek hem smorgens dan niet tot bv 7 … want ja hij heeft dan om 6 uur gewoon honger dus daarom vroeg ik dat dan is een schema denk ik ontzettend moeilijk om te houden …

zal wel steeds beter gaan denk ik .

groetjes