Ons kleine meisje Tess is inmiddels 16 dagen oud en heeft vanaf dat ze ongeveer een week oud is problemen met haar ontlasting.
Zelf poept ze niet of nauwelijks. Als het al lukt dan is het heel weinig, echt niet de moeite.
Ik heb wat tips van de kraamhulp en van een eerdere babymassagecursus uitgeprobeerd en als ik dat doe dan lukt het haar tijdens het masseren om met pijn en moeite en veel gekreun te poepen.
We geven al 10cc water meer per fles en doen er ook al een paar druppeltjes olijfolie bij (dit beide na overleg met consultatiebureau en huisarts).
Ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over dat het haar niet zelf lukt.
Haar ontlasting is ook echt totaal niet hard maar op één of andere manier lukt het haar gewoon niet.
Misschien is er hier iemand die dit ook heeft meegemaakt en zijn er nog meer dingen die ik kan doen om het makkelijker te maken??
Alvast bedankt.
Wat voor voeding krijgt Tess?
Als ze flesvoeding krijgt, zou je ook kunnen overstappen op comfort voeding.
Bij Thijmen kwam daarmee de ontlasting goed los.
Als ze echt moet poepen, maar er zit een hard keuteltje kun je eventueel een keer proberen met een thermometer.
Niet te vaak natuurlijk, maar een keuteltje wat er niet uitwil zal alleen maar harder worden.
En als je je echt zorgen maakt toch weer naar de huisarts gaan lijkt me :hug:
Casper krijgt dan welliswaar alleen maar BV en heeft altijd dunne ontlasting maar hij heeft ook regelmatig een niet-poependagje. En als hij er geen last van zou hebben prima, helaas is dat niet zo want dan krijst hij de halve buurt bij elkaar van de buikpijn. Hier heb ik het tot nu toe altijd nog op kunnen lossen door te masseren met zijn beentjes naar zijn buik toe (ws iets vergelijkbaars wat je geleerd hebt bij de massage?) en dan poept hij min of meer toch ‘zelf’.
Bij FV kan een andere soort handig zijn wat joseetje al aangeeft. Je hebt al extra water erbij gedaan maar dat lijkt niet genoeg te zijn. De comfort varianten voeding hebben geloof ik extra johannisbroodpitmeel erin wat ervoor zorgt dat er meer vocht in de ontlasting blijft zitten en het stimuleert door de vezels de darmbewegingen.
Thermometeren wel heel voorzichtig mee zijn want je kunt de ‘voering/het behangetje’ van de darmpjes beschadigen. Casper heeft een abcesje gehad bij zijn anusje (ws iets aangeborens oid geweest) maar zoiets kan ook ontstaan dus wanneer er dus wondjes binnen in de darmen ontstaan. Bij ietsje oudere kids (aan de vaste voeding al) zou ik zeggen een klein stukje zeep om te ‘laxeren’ (als een zetpil inbrengen) maar je meisje is nog zo klein voor je het weet heb je haar zorgvuldig opgebouwde darmflora aan gort. :shifty:
Wellicht zou je je VK of het kraambureau die je kraamzorg heeft verzorgt tips kunnen vragen bij de voedingsdeskundige. Soms hebben ze nog wel iets in de trant van prebiotische vezels suplementen.
Ik vergat idd nog te melden dat we ook al een week geleden zijn overgestapt op andere voeding, helaas geeft dat ook geen verbetering.
Rhiannon, met de beentjes masseren is precies wat ik ook doe maar dan nog lukt het niet altijd helaas.
Heb je al eens geprobeerd om Tess over je arm te ‘hangen’ ? Zodat ze met haar buikje druk krijgt van je onderarm. Werkt vaak ook goed tegen krampjes en bij Casper hielp dat ook wel eens. Tegenwoordig zet ik hem op schoot en laat hem voorover hangen over mijn arm en dan begint het geknetter wel.
klopt af vandaag een goeie dag hier! Net al 2 luiers vol… :shifty: en nu ligt ie iig weer vrolijk te kletsen gelukkig. Al merkte ik sowieso bij hem verbetering na de 3 maanden, maar grote griebels wat is dat ver weg he voor Tess. *bij de weg, Casper zijn darmflora was ook aan gort geholpen door een AB-kuurtje en ben daarna zelf begonnen aan Yakult daar merkte ik wel resultaat van vreemd genoeg maar ja bij fles is dat wat lastiger want dan boeit het niet wat jij eet. Al kun je veel prebiotica toevoegen aan de fles, maar wel even in overleg met CB oid hoor!)
Succes!
Onze zoon die poepte in het begin ook heel slecht. En nu (met vaste voeding) weer. Wij zijn met hem bij een osteopaat geweest en toen ging het een stuk beter.
Onze zoon bleef aan het drukken en proberen te poepen, maar er kwam gewoon niets. De vp van het cb zei wel dat het een paar weken kon duren voordat ze ‘snappen’ hoe het werkt. Als tip gaf ze om de anus te masseren met billencreme.
Jade had het ook ben toen na 2 wk uiteindelijk maar naar de dokter gegaan… kreeg toen lactulose… met een week was het over…en geen last meer van gehad :thumbup:
( wel had ik net als jij alles geprobeert…dus ik zou morgen gewoon de dokter bellen…)
Vanochtend belde het CB om te vragen hoe het nu gaat.
Zij adviseerde om bij een drogist hier in het centrum langs te gaan voor een bepaald homeopatisch middel.
Ik ga vanmiddag dus daar maar even naartoe en hopen dat dat helpt.
Als het van de week niet beter gaat dan bel ik idd de huisarts weer!
VSM heeft Kindicol misschien is dat wat? Succes meis! Sem heeft het momenteel ook…
Kindicol gebruik ik ook bij Jayden, werkt goed, zorgt ervoor dat de darmpjes weer vocht opnemen zodat de ontlasting zachter wordt en het prikkelt de darmen iets. Jayden kreeg er last van toen ie een paar maanden oud was, eerst alleen flessen verdund en Kindicol druppels gebruikt, later toen hij bijvoeding kreeg ben ik roosvicee Laxo gaan geven,werkt hartstikke goed, maar ja daar heb je nu even niks aan met zo’n jong kindje natuurlijk…
Nutrilon Omneo is mss ook een idee?? Bij Jayden werkte dit niet, hij begon er vreselijk van te spugen, maar goed er zijn ook vast gevallen waar het prima bij helpt.
Over je onderarm hangen deed het hier ook goed, met het hoofdje richting jouw elleboog zeg maar en het kontje richting je hand.
Succes
Ik zou een osteopaat proberen!!
En nooit met de thermometer proberen op te wekken hoor, hiermee kan je de anus beschadigen!! En maseren met billencreme zou ik ook niet doen, als deze producten in de anus gaan verstoren ze de darmflora en kan je kindje veel kramp krijgen en veel gaan spugen.
Kindicol is volgens mij om ontlasting zachter te maken. Probleem is dat haar ontlasting helemaal niet hard is.
Vanmiddag bij de drogist geweest maar was gesloten dus morgen er nog maar even naartoe.
Osteopaat had ik ook aan gedacht, dat hou ik nog even in gedachten.
Bedankt voor jullie reacties!!