niet zelf meer eten??

Joost is nu ruim 2.5 jaar en weigert steeds vaker zelf te eten.



Als ik hem "voer"gaat het redelijk , maar zodra ik hem een bordje met eten voor zijn neus zet maakt hij geen aanstalte meer om zelf te gaan eten. Vind het zo irritant want mijn eten staat koud te worden als ik hem aan het voeren ben.

Heb al een paar dagen geprobeerd om het te negeren maar dan kan ik een onaangeroerd bordje de vuilnisbak in mieteren… :roll:



Gouden (of zilveren, neem ik ook genoegen mee) tips???

welkom bij de peuterpubermama’s :shifty:



Joost heeft gewoon door dat hij jou iets kan laten doen door zelf iets na te laten.

Misschien werkt een beloningssysteem? hem vertellen hoe trots je bent dat hij zo een grote jongen is en dat je het reuze knap vind als hij zelf eet. Dat als hij zelf eet hij een sticker mag plakken en bv bij een volle stickerkaart gaan jullie naar de snackbar of naar de speelgoed winkel of naar een leuke speeltuin ofzo?



Hier heb ik het niet met eten, maar met de trap aflopen.

Peter kan het heeeeel goed zelf en ook gewoon vooruit met handen aan de leuning. Maar hij kan hele scenes schoppen omdat hij persee getild wil worden en roept dan dramatisch “Petuh kan niet zelf neden”

Nou heb ik engelengeduld :angel: :liar: Dus ik word wel eens verschrikkelijk boos en dan plemp ik hem op zijn kamer met de mededeling dat hij normaal naar beneden moet komen omdat ik hem gewoon niet KAN tillen (bekkeninstabilliteit, buik zit in de weg, Peter weegt best wat enz) Maar soms houd hij zijn dramatische bui zo 3 kwartier vol hoor, hij geeft niks toe. Dan moet ik hem echt over gaan halen en op hem in praten en vertellen dat hij toch zo groot is en dat alleen babies nog getild worden en nouja… vooruit dan wil hij wel.



Dit is gewoon de leeftijd dat ze hun eigen wil, willen laten gelden en de ene doet dat met eten, de ander met zelf willen lopen, de ander met slapen en die van mij doet het met optillen en dragen… :roll:

Avondeten geeft ik standaard aan Guus. Anders zit ik gewoon veeeel te lang aan tafel en is het een grote bende. Hij heeft iets in zijn handen om te spelen en ik voer. Pedagogisch??? Misschien niet, maar werkt voor ons en dat is belangrijker. Brood eet hij wel zelf en frietjes met frikandel ook :mrgreen:



Heb dus al 7 jaar koud eten, och … er komt een tijd dat het anders wordt.



Misschien dus gewoon nog even volhouden om hem zijn eten te geven, heus het gaat vanzelf over. Wij eten tenslotte ook allemaal zelfstandig.



Petri

Petri,

ja dat helpt hier ook prima. Joost een speeltje geven en ondertussen schuif ik zijn eten met gemak ongemerkt naar binnen, maar dat staat me nu juist zo tegen. Ik heb het idee dat ik hiermee juist veroorzaakt heb dat hij geen zin heeft om zelf te eten… :think:



Cell,

Belonen hebben we ook al een paar keer geprobeerd. Hij eet dan 2 happen en vraagt om zijn beloning. Hij heeft ook gewoon het geduld (nog) niet om langer dan 10 minuten aan tafel bij ons te blijven zitten …