Hallo allemaal. Onze dochter is nu 8 maanden en ze kan nog steeds niet zelf in slaap komen. Ze slaapt altijd bij ons in bed, heeft nog nooit een hele nacht in haar eigen bedje geslapen… Ik vind het heerlijk dat ze bij ons slaapt en geen enkel probleem (zou haar juist missen in haar eigen bed), maar het is wel een probleem voor ons dat ze zo moeilijk in slaap valt. In slaap vallen is altijd een strijd en altijd krijsen. We wiegen haar ook altijd in slaap want als ik haar gewoon in bed leg speelt ze alleen maar of raakt ze helemaal in paniek…
Hoe leren we haar om rustig te gaan slapen of moeten we gewoon accepteren dat ze in slaap gewiegd moet worden?
(P.S, ik ben geen voorstander van gewoon neerleggen en laten huilen totdat ze in slaap valt. Een paar minuutjes huilen kan wel, maar bij mijn dochter wordt het uren en dat vind ik gewoon een soort marteling voor een baby van 8 maanden)
Ken je het boek: ‘Lekker slapen zonder huilen’ van Elizabeth Pantley al? Daar heb ik toen bij de eerste heel veel aan gehad. Die heeft ook vaak genoeg bij ons in bed geslapen- nu soms nog als ie niet lekker is oid- ennummer twee ook :shifty:
En als je haar bedje/ledikant bij jullie op de kamer zet? Dan kan ze aan het bedje wennen, maar toch in jullie nabijheid. Zo kan ze jullie toch horen of zien. Als het goed gaat, dan het bedje verplaatsen naar haar eigen kamertje. Misschien een idee? Ik hoop voor je dat je snel een oplossing vindt.
Ik herken het niet. Lars en Elin zijn allebei makkelijke slapers.
@Eisblume, nee, ken ik niet, ik heb eigenlijk helemaal geen boeken over babys. Maar ik woon in zweden, dus is moeilijk om aan te schaffen of te lenen. Ik zal even op internet kijken.
@Topper, haar bedje staat al vanaf dag 1 op onze kamer, tegen ons bed aan zelfs. Nu fungeert ie als buffer zodat ze niet uit ons bed kan rollen, haha… :mrgreen: Lola heeft geeneens een eigen kamer.
Dat maakt het idd wat lastiger :think:
Ten eerste even wat uitleg: mijn oudste sliep niet. Niet overdag, niet 's nachts. Ik was blij als hij overdag 2-3 dutjes van 20-45min deed. 'S nachts werd ie in het gunstigste geval om de 2-3 uur wakker, in een slechte nacht om het uur :rol: En dat al vanaf een week of 6 tot … :think: ik dat boek van Pantley had gelezen.
Ik heb toen alles gelezen op internet, in tijdschriften, in boeken wat ik kon vinden. Iedereen in mijn omgeving riep ook: “laat hem maar janken”. Maar dat kon ik niet, nu nog niet overigens :shifty: Pantley is zelf moeder van (ik dacht) 4 kinderen waarvan de 3e pas een slechte slaper was. Dus ook tegen haar riep iedereen, dat ze hem maar moest laten huilen- of met de slechte nachten moest leren leven. Daar was zij het niet mee eens. Ze is op zoek gegaan naar een andere manier.
De reden waarom ik haar boek aanraad is omdat zij niet zegt: je moet zus en zo. Nee, zij verteld je een aantal basisdingen over slapen bij kleine kinderen, geeft heeeeeel veel tips, en zegt dat: kies zelf een aanpak volgens deze stappen en je zult zien dat het beter gaat. Bij ons heeft het inderdaad geholpen. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat de oudste tot ie 2,5 was nog regelmatig wakker werd 's nachts. Maar dat was een kwestie van aai over z’n bol, slokje water en hij sliep weer. Het is dus geen ‘toverboek’ maar ik ben er nog steeds heel blij mee. Helaas voor jou heb ik hem toen niet gekocht, maar via de bieb geleend. Anders had ik hem gewoon naar je op gestuurd.
Dat kan ik natuurlijk alsnog doen :think: Bij =http://www.amazon.co.uk/No-Cry-Sleep-Solution-Through-Foreword/dp/0071381392/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1316842342&sr=8-1amazon GB kun je het boek ook kopen overigens en ik zag dat de verzendkosten boven de GBP 25 ook naar Zweden gratis zijn. Dus misschien heb je nog meer om te bestellen :think: en is dat een idee.
Anders wil ik wel eens een aantal van haar tips opschrijven, maar ik weet niet hoe dat zit kwa copyright en zo :think:
@Eisblume, ok, het klinkt wel goed. Ik had ook al een beetje gekeken op bol.com, daar kun je de eerste bladzijden lezen.
Ik kreeg ineens een geniaal idee: misschien is het boek wel vertaald naar het zweeds, en ja hoor! En hier in zweden doen ze blijkbaar minder moeilijk met copywriting, want ik zie al in een krantenartikel allemaal tips staan, haha.
Fijn dat jullie niet gewoon tegen me zeggen dat ik haar moet laten schreeuwen, want ik kan daar inderdaad ook gewoon niet tegen. Vind het onmenselijk en gemeen. Vannacht sliep ze vrij makkelijk (na ongeveer 20 minuutjes aaien en wiegen), maar ze is wel ongeveer 5 keer wakker geweest. Maar ik heb wel een idee dat dat wakker worden ´s nachtrs een periode is, want normaal wordt ze wel wakker, maar valt ze gelijk weer aan de borst in slaap…
Ik verwacht ook geen wondermiddel hoor, vind het helemaal niet erg als ze ´s nachts wakker wordt totdat ze 2 jaar is, maar dan liever niet 4 a 5 keer en een uur per keer. Want dat breekt echt op. Maar 1 of 2 keer 10 minuutjes vind ik geen probleem, ze zijn niet voor niks baby natuurlijk…
Fijn dat ik hier in ieder geval mn hart kan luchten, dat scheelt eerlijk gezegd al een heleboel… :-*
Hier hetzelfde probleem, dus ik lees mee voor tips.
Al heeft Dion het wel ff nodig om te huilen voordat hij in slaap valt, maar ik blijf dan meestal bij hem met mijn hand op zijn hoofd. Maar dat doe ik alleen overdag, hij wil dan alleen maar bij mij slapen en niet in zijn eigen bed zo kom ik natuurlijk nergens aan toe. S"nachts slaapt hij wel redelijk goed in zijn eigen bed (naast mijn bed) maar na een bepaalde tijd niet niet meer en dan ligt hij bij mij.
@Veertjeg wrote:
Ik kreeg ineens een geniaal idee: misschien is het boek wel vertaald naar het zweeds, en ja hoor! En hier in zweden doen ze blijkbaar minder moeilijk met copywriting, want ik zie al in een krantenartikel allemaal tips staan, haha.
Wezen we eerlijk: Pantley heeft het wiel ook niet uitgevonden dus er zijn heel veel tips die gewoon (bij bijna iedereen) bekend zijn. Wat ik iig aan haar boek zo fijn vind is de herkenning en de volledige aanpak. Zo geeft ze bijvoorbeeld als tip om éérst eens goed in kaart te brengen WAT het probleem is, en hoe slecht het slaapgedrag daadwerkelijk is. In het begin dacht ik: waaat? Eerst nog zo aanmodderen en dan pas actie? Maar ze heeft wel degelijk gelijk: pas wanneer je weet waar je nu PRECIES staat, kun je zien of je ook daadwerkelijk vooruit gaat
Ik ben iig blij dat je al wat tips hebt kunnen vinden en kunnen krijgen. Misschien, als het boek toch al vertaald is, kun je het ook in de bieb lenen? En anders idd internet afstruinen, wie weet vind je ook nog het een of andere in het Engels
Hoe dan ook zijn hier op het forum genoeg mensen te vinden die net als jij vinden dat je een baby niet ‘zo maar’ moet laten huilen, dus als je soms even wat steun nodig hebt, kun je dat hier zeker vinden :-*