niet willen slapen op kdv

sinds kort gaan mijn mannetjes 2 dagen per week naar een kdv. na de eerste opstart probleembjes gaat alles eigenlijk heel goed.

Nu is het alleen zo dat de oudste (net 3) er niet meer wil slapen.

Eerst deed hij het wel, toen even niet meer. Toen hebben we een beloningssysteem ingevoerd wat goed werkte maar nu wil hij het weer niet meer.

Hij gaat gillen huilen en raakt helemaal overstuur… :cry:

Het is niet zo dat hij zijn slaapje niet meer nodig heeft. thuis slaapt hij zeker 2 uur en dan maak ik hem wakker omdat hij anders 's avonds niet goed inslaapt. Als hij nu van het kdv komt is hij ook heelmaal overstuur en over de rooie. Hij huilt en huilt en huilt alleen maar. Hij is te moe om nog te eten of te drinken (terwijl we ze altijd rond 17 uur ophalen) en wil naar bed.

Nu stelde ze op het kdv voor om hem niet meer te laten slapen maar ja, dat vind ik eigenlijk geen goed idee (gezien de situatie die we dan 2x per week thuis hebben…).

Wat vinden jullie? tips en ideeen zijn zeer welkom!!

bedankt alvast

Misschien kan je een knuffel meegeven naar het kdv zodat hij met iets vertrouwds kan slapen.

Mischa slaapt ook slecht op het kdv, is bang om iets te missen, en is bek af als hij thuis komt, maar gelukkig (meestal) niet vervelend.

Hoop dat je een oplossing kan vinden, succes!

Tycho heeft ook zijn eigen kdv knuffel. Want zonder knuffels slaapt hij dus ook niet, en gaat hij donderstenen daar.

Vorige keer waren ze even zijn knuffel kwijt (hadden ze in een ander laatje gelegd). Nou hij ging echt niet slapen. De Knuffel was gevonden en hij ging gelijk slapen. Want hij was echt wel moe.

Lastige vraag, ben zelf leidster op een kdv en als kinderen rond die leeftijd niet willen slapen doordat ze huilen of een feessie bouwen en daardoor de slaapkamer wakker houden leggen we ook voor om het kind bij ons niet meer te laten slapen, ondanks dat dat thuis wel gebeurd…

Aangezien jouw zoontje helemaal overstuur is aan het eind van de dag zou jekunnen voorstellen om hem toch naar bed te laten gaan en het een kwartier tot 1/2 aan te latenkijken door de leidsters en hem dan alsnog eruit halen.

Dan is het even een kwestie van doorbijten deze periode totdat hij het wel haalt tot het einde van de dag, hij zal er dan echt even doorheen gesleept moeten worden.

Verplicht laten slapen met huilsessie en dergelijke ben ik niet favoriet van, beide oplossingen zijn niet je van het maar zou dan toch ervoor kiezen om hem niet meer te laten slapen en dan thuis het uurrtje dat hij het moeilijk heeft hem erdoor te slepen.

Probeer jezelf wel voor te houden dit een fase is, het gaat weer over!

Heel veel succes!

zijn favo popje waar hij thuis ook mee slaapt heeft hij idd mee. maar geloof niet dat hij die daar wil :think:

Gister heeft hij dus niet geslapen en ook vannochtend was hij echt bekaf en niet aanspreekbaar :?

huilen om alles en zijn kleine broertje plagen…

Rond half 11 begon hij zelf al dat hij naar bed wilde, echt sneu om hem zo te zien want hij is anders zo’n vrolijk mannetje.

Ik begrijp heel goed dat het onmogelijk is voor de andere kinderen om te slapen als hij daar een feestje bouwt en de boel op stelte zet.

Maar nu wordt hij uit bed gehaald en mag hij lekker gaan spelen (verder vind hij het geweldig daar dus dat wil hij wel).

Dwingen te slapen kan ook niet, dat weet ik ook. maar dit vind ik ook niet echt leuk :cry:

Als ze hem bijv. voor straf in de hoek zetten zal hij misschien wel gaan slapen want dat vind hij niet leuk, in tegestelling tot lekekr spelen op de gang…

hebben ze bij jullie niet het systeem

van matrasjes op de groep???

als kindjes bij ons op de groep niet meer willen/gaan slapen

laten we ze op een matrasje in het lokaal liggen zodat ze wel kunnen rusten maar niet hoeven te slapen (al vallen ze soms wel in slaap)

meestal met wat boekjes erbij en een knuffel en dan kunnen ze gewoon even uitrusten!!!

misschien is dit een idee

kan hij wel rusten, en als hij dan niet hoeft te slapen

huilt hij zich ook niet overstuur zodat hij misschien minder moe is aan het einde van de dag

Toen ik het las van dat matrasje op de groep schoot ik eerst de lucht in… “slapen doe je in je bed”… dacht ik…

maar toen ik las dat je ventje net 3 is denk ik ook dat het net een grensgeval is van nodig/niet nodig.

Jammer is dat ze alleen maar voorstellen “niet meer slapen”…

Ik zou akkoord kunnen gaan, maar dan wel met een goed alternatief die ook zorgt voor een stuk rust…

en toen was opeens het matrasje op de groep niet zo gek!!! :lol: :lol:

“Je kan een paard naar het water leiden maar je kan het niet dwingen te drinken”.

Dat is het eerste dat bij mij opkomt.

Geen “mama-ervaring” met dit soort situaties (alleen "neefjes-ervaring), maar gevoelsmatig zou ik een kind niet “dwingen” of "straffen als hij of zij niet wil gaan slapen. Lijkt me volslagen nutteloos en averechts werken.

Het idee van het matrasje in het lokaal om toch een rustmoment in te lassen lijkt mij super. (Als mijn neefje hier logeerde en niet wilde slapen, lastten we altijd een groot rustmoment in. Op de bank in slaapzakje met knuffel en speen, rustig boekje lezen tegen mij aan. Vond hij heerlijk)

Als andere kindjes gaan slapen in hun bedje is het daar toch rustiger en hebben de groepsleidsters wat tijd om hem op die manier ook te begeleiden en uit te leggen wat hiervan de bedoeling is lijkt me.

Geen idee of dit in de praktijk ook zo werkt, maar in theorie lijkt me dat zeker het proberen waard. Kan hij ook aangeven waarom hij daar niet wil slapen? Is er iest gebeurd? Heeft hij misschien eens klem gelegen in 1 van de bedjes? Had hij daar een vast bedje en is daar verandering ingekomen? Slaapt hij thuis laag en op het KDV in 1 van de hoge bedjes?

Hahaha leuk om te lezen, het “bekende” matrasje hebben wij ook in de groep… :mrgreen:

Maaike slaapt ook moeilijk op de groep en al helemaal als er andere kindjes naar bed moeten worden gebracht of wakker worden.

Ze doen haar dus als het kan eerder of later op bed zodat ze alleen ligt.

Zo slaapt ze wel eens van 3-4 ofzo. Ik vind het prima; alles beter als niks :wink: .

Misschien dat dat bij jou zoontje ook werkt omdat hij dan ook moeier is en er geen afleiding is (en hij andere kindjes niet wakker kan houden)?

Maar hoe dan ook is ze hier ook bekaf als ze de hele dag is geweest.

Ze gaat dan vaak met een fles pap meteen door naar bed; kan ze tenminste extra lang slapen.

Heb je je zoontje al gevraagd waarom hij er niet wil slapen?

Met 3 jaar zou hij toch wel iets kunnen aangeven?

Ik heb zelf op een KDV gewerkt en ik zou als eerste willen weten van het kind zelf waarom hij niet meer slapen wil.

Wil hij misschien spelen met een ouder kind dat ook wakker blijft?

Ligt er een kind op de slaapkamer dat niet aardig tegen hem doet?

Heeft hij er een keer eng gedroomd? (en is er toen misschien neit snel genoeg gereageerd door de leidsters)

Er zijn genoeg redenen. Wellicht een reden die in izjn hoofd heel groot is (groot genoeg om niet te willen slapen), maar die relatief makkelijk te verhelpen is met een gesprekje of een andere maatregel.

Ik vind het namelijk erg opmerkelijk dat hij zijn favoriete thuisknuffel daar niet mee naar bed wil.

Misschien kun je de waarom vraag ook vanuit de knuffel stellen -een reden om zijn knuffel neit mee te willen nemen zou het beschermen van de knuffel tegen iets of iemand zijn.

Hij kan hem ook gewoon niet willen omdat hij niet wil slapen toch?

Tenminste zo werkt dat hier.

Als ze poes ziet en niet wil slapen mag ik hem houden :slight_smile: .

Maar misschien kan hij inderdaad wel een beetje vertellen waarom hij niet wil slapen :slight_smile: .