Sinds mijn kindje 10 maanden is zijn we geleidelijk begonnen haar te wennen bij een kdv hier in de buurt. Ze gaat nu 5 dagen in de week aangezien wij beiden fulltime werken. Eerst ging het heel goed op het kdv, maar het schijnt dat ze heel moeilijk is bij het slapen. Wil niet slapen en huilt dan heel hard, zodat de andere kindjes niet kunnen slapen. De bedjes staan allemaal op een rij naast elkaar. Het begint echt problematisch te worden.
Ze is 1 jaar, dus eigenlijk zou ze toch echt wel een middag dutje moeten doen. En volgens mij moet ze ook wel moe zijn van al dat gespeel. Het maakt mij maar verdrietig, want ik wil graag dat ze het er naar haar zin heeft, maar dit lijkt me geen goed teken. En elke keer maar weer horen van de leidsters dat ze alle andere kindjes stoort, zodat ik het idee krijg dat het mijn fout is. Al is ze thuis ook wel moeilijk en onregelmatig met slapen overdag, meestal als ik wat met haar in mijn armen rondloop (en dat hoeft echt geen uren) dan valt ze toch wel in slaap.
Ik heb al geprobeerd een knuffel mee te sturen, maar ze heeft geen echt lievelingsknuffel (meer een aantal waar ze niet heel dik mee is). Het was ook niet echt een succes, want volgens de leidster werd ze boos en smeet ze hem weg.
Het zit me echt hoog…
Heeft iemand tips?
meestal kwestie van volhouden van kdv om haar iedere dag zelfde ritme en zelfde tijd naar bed met zelfde gewoontes.zodat het haar duidelijk wordt wat wanneer komt.
kunnen ze haar niet wat eerder als de andere kindjes in bed leggen,dan houd ze de andere ook niet wakker.zo doe ik het hier als gastouder zijnde,maar hier heeft ieder kindje eigen slaapkamertje.
andere reden kan zijn dat ze gewoon niet meer slaap nodig heeft,of vind dat ze het niet nodig heeft kijk eens of ze het evt hele dag volhoud
Het is vervelend voor ouders als kinderen niet willen slapen op het kdv. Het kan helpen door het kind een half uur eerder in bed te laten leggen dan de andere kinderen. Hierdoor kan ze rustig in slaap vallen zonder dat andere kinderen storen.
Ik zou het afraden om het kind thuis in slaap te wiegen. Hierdoor raakt het kind hier aan gewend, maar op het kdv hebben ze hier vaak geen tijd voor en zal daarom niet goed gaan slapen.
Wiegen is ook niet echt een goed idee als het in de creche zelf in slaap moet vallen…
Maar het zou toch moeten lukken om je kindje apart (tijd/ruimte) te slapen te leggen…
een heel herkenbaar probleem.
gewoon doorzetten en niet toegeven aan andere (leukere dingen) is denk ik het enige wat werkt.
Wij hebben inmiddels geaccepteerd dat ze daar wat minder slapen dan thuis.
een erg herkenbaar probleem!
sophie slaapt ook vrijwel niet op het kdv…
ik ga ook eens aankaarten of ze sophie niet als eerste op bed kunnen leggen, zodat het nog rustig is… misschien dat dat helpt.
maar voor de rest maak ik er eigenlijk geen probeem van. Ik ben van mening dat ze wel slaapt als ze moe is. Wanneer je niet moe bent, kanik me voorstellen dat het veeeel leuker is om te blijven spelen, en alle aandacht te krijgen van de leidsters (eigenlijk dus gewoon erg slimme kindjes :inlove: )
IK zou ook zeggen: stoppen met het wiegen thuis. Probeer haar thuis 1 of 2 vaste knuffels te geven en geen groter aantal. Wellicht wordt ze daar dan wel uitgesproken vriendjes mee en kun je die dus meegeven. Heb je thuis een vast ritueel wat zo klein is, dat ze het op het kdv ook kunnen doen?
Succes ermee!
Ben even nieuwschierig of het alweer wat beter gaat ( soms een fase ) en of je zelf aan het wiegen nog iets hebt gedaan thuis?
gr
.vbn
Hallo allemaal,
Sorry voor mijn radiostilte. Dank voor de tips - sommige wat handiger dan andere
@maantje wrote:
een heel herkenbaar probleem.
gewoon doorzetten en niet toegeven aan andere (leukere dingen) is denk ik het enige wat werkt.
Wij hebben inmiddels geaccepteerd dat ze daar wat minder slapen dan thuis.
Ten eerste: het maakt mij niet uit dat ze daar minder slaapt. Ik weet dat ze 's nachts goed slaapt en dat ze altijd al een mindere overdag slaper was. Maar het probleem is dus dat het KDV het op een gegeven moment niet langer kan hebben en je dus je kind op kan komen halen. Zover is het gelukkig niet gekomen.
Ten tweede: jullie goede bedoelingen wat betreft de tips van stoppen met wiegen en laten doorhuilen - Ik weet ook wel dat het het beste is als ze zonder wiegen in zou slapen, maar het feit is dat ze nu eenmaal niet graag overdag slaapt. Als ik haar in bed leg en ze wil echt niet dat kan ze wel een half uur doorhuilen (en volgens mij makkelijk meer, maar ik heb het nooit langer volgehouden dan dat) en het wordt er echt niet beter op. Ze staat dan rechtop in bed en huilt zichzelf steeds meer overstuur en kan op een gegeven moment echt neit meer ophouden. Terwijl als ik haar er weer even uit haal ze na een minuutje gekalmeerd is en wel in kan slapen.
Vraagje: hoe lang laten jullie je kind huilen als je het over ‘even doorzetten en niet toegeven’ hebt?
Maar gelukkig, het gaat al heel wat beter en al huilt ze volgens de leidsters nog wel even als ze moet slapen, het is nooit meer dan een minuutje en dus prima mee om te gaan. Ze leggen haar nu als eerste in bed, dan huilt ze wat en daarna komen de andere kindjes ook en kan iedereen lekker slapen. Uiteindelijk lag het volgens mij meer aan verschillende veranderingen en gebeurtenissen in haar leventje en zat ze gewoon tijdelijk even wat minder in haar velletje.
Wel een opluchting zeg.
Nogmaals dank voor de reacties en fijn te weten dat het een herkenbaar probleem is, want ik kreeg echt bijna (onterecht natuurlijk) het gevoel dat mijn kindje een soort monster was die als enige ooit huilde!