Niet willen en weinig interesse....

Mijn zoontje is nu 2 jaar en 9 maanden. Ik lees overal dat je kind vanzelf aangeeft wanneer het aan zindelijk worden toe is. Ik vraag me af hoe ik het moet aanpakken als je kind niet op de wc en niet op het potje WIL… Heel soms wil hij er wel eventjes op zitten maar dat is dan een paar tellen. Aangezien hij op alles nee of niet zegt (tsja twee he?!) kan ik het ook vaak genoeg vragen maar ik weet het antwoord al… Hem er gewoon opzetten resulteerst in uiteraard in een hele boze brulpartij, lijkt mij niet bevordelijk… Hij heeft dus nog nooit ‘iets’ gedaan.



Vanmiddag in zijn blote billen in de tuin en zwembadje: potje in de buurt, ik merkte op een gegeven moment dat hij moest poepen (windjes laten) ik aanmoedigen om op het potje te gaan, een minuut later een mooie drol in het zwembadje (die ik gelukkig op tijd zag anders had hij 'm gepakt :lol:).



We zijn nu dus al maanden bezig maar komen niet echt verder omdat hij misschien een keer per dag op de wc of potje wil zitten. Ideeen??? Aangezien hij erg weinig drinkt is de kans dat hij wel een plasje doet net op het moment dat hij even op de wc zit ook erg klein…

Hier eentje die wel regelmatig op het toilet wil zitten, maar sowieso al niet als ik het opper. En hij doet nooit iets, en zegt nog steeds ‘niet’ als ik zeg dat ik hem ruik en hij een vieze luier heeft.

Ik denk gewoon dat hij er dan nog niet aan toe is. Het komt vanzelf. Voor ze naar school gaan is het handig als ze zindelijk zijn, maar dat duurt voor jouw mannetje nog meer dan een jaar. En dan kan er vast veel gebeuren :smiley:

Ik denk ook dat hij er nog niet aan toe is.

Vooral niet gaan pushen of er mee bezig blijven, dan kan je het tegen gaan werken waardoor hij helemaal niet meer op het potje wil.

Ik zou het gewoon even laten voor nu. Hou het potje wel binnen zijn gezichtsveld, desnoods gebruikt hij het als opslagruimte voor zijn speelgoed.



Onze dochter is de week na haar derde verjaardag zindelijk geworden, daarvoor ging ze al wel geregeld op het potje.

Vergeet ook niet dat jongens vaak iets later zindelijk worden dan meisjes.



Succes!

Laurens wilde ook nooit op het potje, ik probeerde het af en toe maar geen resultaat. Tot hij 3,5 was toen begon hij het zelf aan te geven en was hij van de 1 op de andere dag zindelijk :thumbup: . Geen ongelukje meer gehad! Het ene kind is er eerder aan toe als de ander en ik vond het ook niet leuk als mensen bleven vragen is ie nou nog niet zindelijk? Maarja je kan ze niet zindelijk kijken he :wink: . En uiteindelijk is het dus toch goed gekomen!

onze oudste wou ook nooit op het potje of de wc, enige interessante was het wc papier en doorspoelen voor papa of mama…

Maand na zijn 3e verjaardag kwam hij met de mededeling ‘mama, ik hoef geen luier meer’ en zo geschiede.

Meneer was van het ene op het andere moment zindelijk.



De 2e was nog net iets ouder, wou weleens voor de lol op het potje zitten vanaf dat hij 2,5 was ongeveer, maar het boeide hem verder ook niks en vooral ook niks doen… dan niet. Kwam uiteindelijk ook vanzelf.



Nummer 3 is nu ruim 2,5 en heeft al wel 1 hele keer op de wc gezeten uit zichzelf en verder is hij ook een groot fan van doorspoelen en handjes wassen :lol: .

Ga er vanuit dat hij ergens in het komende jaar ook besluit dat luiers niet voor hem zijn, maar voor ‘babies’.

gewoon een tijd niets meer met potje/wc doen. hij is nog niet aan toe en dan lukt het echt niet om ze zindelijk te krijgen.



ik heb het drie keer geprobeerd bij Elize en de derde keer lukt het pas. Elize was ruim 3 toen ze zindelijk werd.

Hier ook eentje die niet op het potje/wc wil. Denk inderdaad ook dat ze er nog niet aan toe zijn. Hier inderdaad ook altijd vragen of hij wil, maar standaard is het antwoord nee.



In de blote billen lopen wil hij ook niet en op het potje is het brullen of hij zit een paar seconden. We proberen het later gewoon nog een keer.

uhm ik zou zeggen gewoon niet doen! wij hebben inderdaad gewacht tot hij het zelf aan gaf! bij milan was dat met 3 jaar en 8 maand … hij was binnen 1 dag zindelijk… dag en nacht!



Bij Matteo was dat toen hij 3 was… was binnen 1 week zindelijk…

Zoals iedereen al zegt, het komt vanzelf.



Wij hebben het potje gewoon bij het toilet neergezet en met mooi weer stond hij ook buiten… niets te doen :lol:



Met Siep hebben we voor alle slaapjes en na alle slaapjes even gevraagt of hij op het potje wilde. Zo niet, dan niet, zo wel, dan wel. Kwam er een plasje dan juichen, high five etc en weer verder met de gewone gang van zaken.



Bij Tejo hielpen de stickers absoluut niet of alleen tijdelijk. Bij Siep hebben we ze ook helemaal niet nodig gehad, al kreeg hij ze op de psz wel.

Siep is overigens nog een stuk jonger en snapt het sticker als beloning gewoonweg nog niet.



Tejo plaste veel liever in zijn luier of eigenlijk veel gemakkelijker. En nog, van het weekend had hij zijn luier 's nachts drooggehouden. Ik mocht nog even uitslapen en Rinse is zo met de kids naar beneden gegaan (met luier en al). Tejo (nu bijna 4) heeft toen niet de moeite genomen om naar het toilet te gaan en als nog in zijn luier geplast. Terwijl hij absoluut droog is overdag en 's nachts… als hij wil… ook droog.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik zou ook niets doen.

Pushen of forceren werkt echt averechts.



Lucas is even oud, en begon er 2 weken geleden zelf mee.

De ene dag gaat hij alleen maar op het toilet, een dag later weigert hij weer.

Ook op het KDV wil hij niet.



Ik laat hem maar.

De eerste keer dat hij het weer in zijn luier deed (die hou ik om, al heb ik nu wel broekjes voor de handigheid) nadat hij het al dagen op het toilet deed vond ik dat ook niet fijn. En door dat te laten merken werd het voor hem weer een issue geloof ik en werd hij helemaal opstandig.



Dus zelfs als hij binnen een kwartier 10 keer op de pot wil en niets doet dan tel ik tot 10 en blijf lachen…



Het komt wanneer het komt.



Robin begon pas met 3,5 en was uiteindelijk op de valreep nog zindelijk voor hij naar school ging.

Lucas heeft dus nog even de tijd, en ik heb al gezien dat hij weet hoe het moet.