onze dochter van bijna 10 maanden is al weken (zo niet maanden) aan het kwakkelen met haar eten. Met 6mnd zijn we begonnen met groente en fruit, dat ging op zich heel goed. Nu krijgt ze ook brood sinds anderhalve maand, en dat gaat er ook heel goed in. Maarrrr… ze wil dus liever geen melk meer. En dat is niet erg, dat mag ze zelf regelen vind ik, maar dan moet ze wel iets vervangends drinken.
En nu komt 't probleem: dat doet ze dus niet. We hebben van alles al geprobeerd: diksap in allerlei smaken, roosvicee limonade, vruchtensapjes, water, lauwe thee, niets wil ze…
Maar, nu krijgt ze haar eten & drinken volgens dit schema:
Ontbijt (halve boterham met boter en beleg, + 200ml melk áls ik het erin krijg)
Tussendoor fruit en een beetje sap (wat ze dus niet drinkt) (en vaak slaapt ze door haar fruitmomentje heen, ze is nogal een langslaper)
Lunch (halve boterham met boter en beleg, + 200ml melk)
Tussendoor een soepstengel o.i.d. met een beetje sap (wil ze ook niet, dat sap)
Diner met de pot mee of anders een half potje groente voor 6 of 8 maanden. (Vers eet ze redelijk goed, maar niet veel. En uit 'n potje vind ze het gewoon echt niet lekker denk ik, want daar gaan echt maar 2 happen van naar binnen en dan is 't jammeren geblazen…)
Dan krijgt ze rond 20.00 uur nog een fles melk van 200ml.
Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen. Voor de rest is ze een ontzettend lief meisje, lacht de hele dag en is altijd vrolijk. Maar met eten en drinken is ze een regelrechte ramp… behalve brood en verse prakkie dan, dat gaat er wel in…
Heeft iemand tips voor me? Moet volgende week donderdag weer naar het CB, maar zij laten me eigenlijk een beetje aanklooien… (heb nogal een makkelijke CB-arts).
Jinthe heeft ook een hele tijd slecht gedronken, wij deden extra vocht door de pap, het fruit en de groente. Nu drinkt ze wel beter, maar ze doet de fles ook nog steeds in 2 of 3 keer en soms het tweede/derde deel pas drie kwartier later…vind ik niet zo’n probleem.
Warm hebben we ook al geprobeerd inderdaad. In het begin (toen we net begonnen met diksap geven) wilde ze het niet, toen ik het warm maakte weer wel… dat wilde ze op een gegeven moment ook niet meer, toen weer koud geprobeerd en dronk ze het weer wel. Maar nu dus helemaal niets meer, behalve haar melk.
Dank voor jullie ervaringen, ik zit echt even een beetje met m’n handen in het haar. Juist omdat ze dit steeds doet, eerst alles weigeren, dan weer wel nemen en dan vanuit 't niets weer weigeren. Hoe bedoel je eigenwijs :roll: Pap wil ze al helemaal niet, dat heeft ze vanaf 't begin geweigerd en daar zijn we dus mee gestopt. Ik wil er geen strijd van maken, omdat ze anders misschien helemaal niets meer wil en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Zelfs het CB ging daarin mee.
Milkshake is wel een goeie… die ga ik ook eens proberen!
Ach Linda zo weinig drinkt ze op zich niet hoor. Fenna drinkt ook niet veel tussendoor.
Je kan haar proberen uit een beker of pakje te leren drinken. Misschien vindt ze dat wel veel interessanter en drinkt ze dan meer. Dat is de enige manier dat ik bij Fenna er water in krijg.
Linda, :think: volgens mij gaat het goed hoor. Ze geeft het zelf prima aan zo te lezen . En in groente zit ook vocht zoals Smurf zei.
Ik zla Beau zijn schema even opschrijven voor je:
7.00 fles 200 cc melk met drie lepels pap erdoor.
10.00 fruithapje
12.00 boterham met water (halve tuitbeker)
15.00 fles 180 cc (hij liet elke keer staan van 200 dus zitten we nu op 180)
16.00 liga of soepstengel met water (ook ongeveer een halve tuitbeker, soms ook maar een paar slokjes…)
17.30 met de pot mee met ook wel weer water, maar daar drinkt hij ook maar een halfje van… daarna baby-danoontje
19.00 een fles van 220 cc melk, maar die drinkt hij dan wel , dan niet dan weer voor de helft, hij geeft dit ook zelf aan. Hij duwt echt met zijn handje die fles weg.
Dus volgens mij drinkt Beau minder dan Jill… :eh: Toch? Maar als ze tevreden zijn, is het volgens mij prima hoor!
Lin, zou als ik jou was geen ander drinken in een fles geven, maar gewoon uit een beker, rietjesbeker, tuitbeker, een pakje.
Heeft ze eigenlijk een speen? (ivm zuigbehoefte) Zo ja, zou je kunnen kijken of je de fles sowieso af kunt bouwen en ook de melk uit een bekertje geven.
Verder valt 't geloof ik nog wel mee hoor, wat ze te weinig aan vocht binnenkrijgt. Vocht uit fruit & groente telt inderdaad ook gewoon mee, en krijgt ze nog iets van yoghurt?
Af en toe een stukje komkommer in d’r handjes geven, paar druifjes… zit ook zat vocht in!
Ik heb eigenlijk geen aanvullende tips… Wil je wel even een :hug: geven.
Moet wel zeggen dat het helemaal niet als zo weinig leest… R.ens krijgt 's ochtends 200ml, tussen de middag 100ml, na het avondeten 100ml en voor het naar bed gaan 200ml. Dat is volgens mij evenveel en dit is gewoon het cb schema.
Ik denk ook dat ze niet teweinig vocht binnenkrijgt. Al met al gaat er best wat in. Maar zo te lezen gaat dat jammergenoeg niet van harte.
Ik zou haar eerst de fles aanbieden vóórdat je haar eten aanbiedt. Maar misschien doe je dat al.
En die fles met 210 + 7 scheppen kan je, als je dat doet vanwege het tekort aan vocht, ook 210+6 scheppen doen, dus alleen meer water gebruiken zonder extra schep melk. Misschien is het voor haar dan minder zwaar om weg te krijgen.
Heb je al eens een ander merk melk geprobeerd?
En smoothies?
Heeft ze genoeg plas en poepluiers?
Ze ziet er overigens uit als een zeer gezonde meid die niets tekort komt. Ik denk dat dat het belangrijkste is .
Alle soorten flesjes hebben we al geprobeerd, tuitbekers, rietjesbeker, gewoon bekertje… ze wil 't niet
En als ik het even concreet optel, is het enige wat ze driinkt, 3 flessen melk. En das echt niet veel :? maarja. Ik ga er maar vanuit dat ze 't zelf wel regelt. Danoontje krijgt ze na het avondeten (zo’n tsjakkaaaa-toetje :mrgreen: ).
Roos, thanx voor de tips. Ik ga die 210+6 erin gooien. Had ik niet over nagedacht… Fles doen we inderdaad vóór het eten. Anders wil ze 'm helemaal niet meer Ander merk melk hebben we ook al geprobeerd, maar ze lijkt echt totaal gebrand te zijn op nutrilon. Is niet erg, zolang ze maar drinkt…
Ze poept goed (laatste tijd geen drollen meer maar plakpoep, doordat ze zo weinig groente eet ) en ze ziet er inderdaad wel gezond uit (behalve haar paarse wallen onder haar ogen dan :think: ), ze is ook gewoon vrolijk dat scheelt. Ik vind 't gewoon jammer dat eten met zoveel strijd samengaat, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Ben nog maar een leek op dit gebied, daarom ben ik zo blij met dit forum :mrgreen:
als ik het even concreet optel, is het enige wat ze driinkt, 3 flessen melk. En das echt niet veel
Volgens mij is dat genoeg hoor!
Met het vocht wat verder nog uit de vastere voeding komt heeft ze denk ik echt voldoende.
Nogmaals, het blijft jammer dat het er niet van harte ingaat en ik denk dat het daarom op jou overkomt alsof ze niet genoeg binnenkrijgt.
(behalve haar paarse wallen onder haar ogen dan ),
Als ze gewoon genoeg slaapt heeft dat er waarschijnlijk alleen mee te maken dat haar huid onder de ogen nog erg dun is daardoor zie je het paars beter.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: