ons joni is vroeger ook eens 2x gebeten door een kind. En toen ik zei dat ze mocht terugbijten heeft ze dat ook onmiddellijk gedaan. Dat andere kindje was toen zo verschrokken dat ze het niet meer gedaan heeft. Tuurlijk heb ik mijn dochter ook wel verteld dat ze nooit als 1e mag bijten!!!
Dat is de enige manier hoe je kinderen zoiets af kan leren.
:shock: nou dat vind ik dus echt onzin…maar goed dit is niet het discussiehoekje :shifty:
ik zou deze onvrede uitspreken en misschien zelfs overwegen om een andere kdv te zoeken…
ik vind het idd dat er goed ingerepen moet worden door de kdv want tot 3x toe gebeten worden vind ik ook te ver gaan en ik had denk ik mijn kind thuis gehouden…
Het stomme is, op het KDV zijn ze verder echt top! Heel flexibel! Ook als Sam een extra dagdeel (halve dag) erheen moet, en ik heb mijn dagdelen op, dan mag hij nog komen, dat soort dingetjes. Doen ze nooit moeilijk over.
Leidsters zijn ook top hoor :thumbup:
Maarja… dat bijten :evil:
En er zitten echt ‘stomme’ kindjes op :mrgreen: die dus gewoon gemeen doen tegen andere kindjes. Kan daar niet zo goed tegen…
als je kindje tot drie keer toe hetzelfde kindje bijt
dan is er toch echt iets mis, het is niet meer toevallig.
annaatje: ik denk gerust dat je het plan van aanpak in mag zien hoor.
ik zou ze tijdens het gesprek echt duidelijk maken dat je echt je kind niet met een veilig gevoel daar achter laat zolang er nog geen duidelijkheid is over hoe ze ‘ermee bezig zijn’.
Daar moet ik je gelijk in geven Ziet , 3x het zelfde kindje te grazen nemen is wel overmatig.
En als mijn kind in zijn gezichtje gebeten zou zijn, dan zou ik ook boos zijn hoor Annaatje. Ik vraag ook geen begrip voor wat zo’n kind doet, ik wilde alleen ook even "mijn"kant van zo’n verhaal vertellen.
En hoe moeilijk het misschien is : geef het ook een kans, je kunt je kind niet afschermen van al het "boze/slechte"in de wereld, maar je mag wel eisen van het kdv dat ze alles in het werk stellen om te zorgen dat je kind zo veilig mogelijk is.
Erlijk gezegt (ja ik werk al 11 jaar op een kdv) is het mij nog nooit overkomen dat een kind 3x!!! hetzelfde kindje bijt en dan ook nog in het GEZICHT!!?
Wij gaan dan gelijk al observeren en dat betrefende kindje in de gaten houden om te kijken wat hem ‘‘triggert’’ om te gaan bijten.
Ook houden we gebeten kindje in de gaten dat hij niet het ‘‘bijtertje’’ opzoekt.
Kindjes zijn niet zo jong al ‘‘stom’’ of ‘‘slecht’’ en ook ouders kunnen er ‘‘niets’’ aan doen als hun kindje dit gedrag niet thuis vertoont.
Gesprekken met de ouders van beide partijen zijn aan te raden.
Het is voor de ouders van de ‘‘bijter’’ ook belangrijk te weten hoe of wat en idd dat ze zoals Jubbes zei samen een plan kunnen maken,consequent…gaan kijken wat het gedrag veroorzaakt…
Anne gooi nu niet al je woede erin mop,ik las idd dat je al niet lekker in je vel zit…ga het gesprek aan,blijf eerlijk tegen die meiden over je gevoel…en terecht hoor dat je baalt en het ‘‘niet pikt’’ begrijp me niet verkeerd…
Jeetje Anne, wat ontzettend kl#te dat Sam nu weer gebeten is en weer door hetzelfde kindje ! Ik kan me je boosheid en verdriet heel goed voorstellen (vooral nu). Ik zou een gesprek aanvragen en je vragen en frustraties op tafel leggen…
Ik herken het verhaal precies, alleen onze oudste is 1 keer gebeten en ook niet zo een klein beetje!!! Hij had gewoon echt een open wond en kreeg zelfs een ontsteking eraan en nu jaren later heeft hij nog steeds een litteken Dit alles gebeurde ook op het kdv en ik snap best dat zulke dingen kunnen gebeuren, maar zoooooo hard dan heeft dat kind die dit bij die van mij heeft gedaan echt wel even flink door moeten bijten om zo een wond achter te laten ben er nog steeds niet van genezen zoals je wel kunt lezen! O ja en het mooie komt nog het kdv had het niet eens gemeld van die beet totdat ik hem in de avond op bed wilde leggen en hij maar bleef huilen en ik dus bloed zag op zijn truitje, gelijk verhaal gaan halen en zij wisten gewoon van niets grrrrrr onze puk moet zeker wel gekrijst hebben toen hem dat overkwam ahhh dat was zo zielig! was ook zo boos!
Dus ik zou als ik jou was gewoon heel erg duidelijk zijn naar het kdv en eisen stellen en het is hun plicht OOK AL lopen er nog meer kinderen daar rond om goed op te letten een kind kan ook in een minuut tijd stikken dus nee ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat maakt niet dat is maar een mening
Hier even een reactie van “de andere kant” een moeder van een knijpertje/bijtertje
We hebben met Joost behoorlijk problemen gehad met bijten, knijpen en duwen op de creche en ik kan je vertellen: daar word je als moeder knáp ongelukkig van! Reacties die ik hier lees als “dan zou ik dat kind ook niet meer in mijn groep willen hebben” en “manieren leren” zijn dan ook erg vervelend om te lezen. :evil:
Denk je dat je als moeder zit te wachten op verhalen hoe goed of slecht het die dag gegaan is is en dat ie "maar 1x"of "toch wel erg vaak “incidenten had op die dag? Dat je kind de enige is die zo extreem reageert. En dat er van de grotere kindjes op je af komen lopen om te klikken.
WAT DENK JE ZELF?!! :think: :x
Maar goed, even richting jou Anaaatje
Je moet het absoluut aangeven dat het erg is en dat je verwacht dat er aandacht aan besteed word. De leidsters zitten natuurlijk niet op het puntje van hun stoel te popelen om te vertellen dat er weer een incident heeft plaatsgevonden , het is echt in het belang van groep dat er iets aan gebeurt
Bij Joost hebben ze gerichte observaties gedaan wanneer gebeurt het, bij wie gebeurt het, ligt het hier aan , daar aan, het heeft best lang geduurd voordat de juiste aanpak duidelijk was. Wij hebben gesprekjes gehad over wat zij of wij deden of wat er thuis goed werkte en hoe we konden zorgen dat we qua straffen en belonen op 1 lijn zouden zitten.
EN godzijdank gaat het hier nu sinds een week of 3 eigenlijk heel goed.
Ik snap dat dat hardstikke moeilijk is, en dat je er ook boos van wordt want jouw kind wordt pijn gedaan, maar begin het inderdaad met bespreekbaar maken. Win info in over wat ze eraan denken te doen en oordeel dan of je inderdaad je kindje van het kdv af wil halen.
Ik hoop dat het heeeel gauw beter gaat! :thumbup:
Hier hetzelfde verhaal. Om deze reden heb ik zeker tot 2,5 jaar gewacht voordat die vampiertje naar de PSZ ging. Hij kneep niet, sloeg niet, maar beet wel. Er is tot nu toe nog geen echte aanleiding gevonden. Het komt uit het niets. Niet bij afpakken, niet bij te dichtbij komen, geen touw aan vast te knopen dus… Nu gaat het alweer tijden prima, soms bijt hij maanden niet en dan opeens weer een paar keer. Zomaar, zonder aanwijsbare reden. Hij is verbaal heel sterk, dus niet kunnen uiten verbaal geloof ik niets van, MAAR hij weet wel degelijk dat hij “wint” als hij dat doet. Het is zeker een soort van emotie wleke hij niet kan uiten op dat moment, dat zie je aan zin gezichtsuitdrukking, maar welke is te willekeurig om een verband te zien… Het is wel steeds minder geworden, gelukkig heeft hij in dat half jaar dat hij nu op de PSZ zit “maar” 2 maal iemand in zijn hand gebeten :oops: maar ik geef het toe… leuk is anders… voor alle betrokkenen dan…
Ik wil wel even zeggen dat de leidsters maar moeilijk kwalijk genomen kan worden als er eens een keertje gebeten wordt. Die kids zijn zo snel en de leidsters hebben inderdaad geen ogen in hun rug. Het heeft toen hij erg klein was voor mij al een tijd geduurd eer ik het zag " aankomen” laat staan een leidster met 15 kinderen… Zeker zou ik observatie e.d. willen hebben, wie weet zien andere mensen iets wat je als ouder over het hoofd ziet. Bijten, net zoals knijpen, schoppen, slaan mag allemaal niet, maar het gebeurd zo vreselijk veel.
Ik weet nog toen ik voor de 1e keer op de PSZ kwam toen hij iemand gebeten had. Ik schaamde me mijn ogen uit mijn hoofd en toen zei de leidster. Kom op, heel vervelend, maar er gebeuren hier zoveel van die dingen, dat wil je niet weten. Maar, het blijft een moeilijke en vervelende kwestie. Ook ik zou het niet leuk vinden als mijn kind gebeten werd, al heb ik er waarschijnlijk meer begrip voor, omdat ik zelf een kleine piranha heb
ik werk op een kdv…en helaas hebben wij ook de zogenoemde bijtertjes…
en idd die houden we extra in de gaten.
zodra die kindjes iets te dicht op andere kindjes afgaan dan springen we er tussen…
ook proberen we ze uit de buurt van de aller kleinsten te houden.
alle leidsters WETEN welke kindjes die neiging hebben.
dit om alle kindjes te beschermen. (dus ook de bijtende kindjes…tegen zichzelf)
op mijn vorige werk was er een kindje die had een ander Babytje gekrabt ECHT gekrabt tot bloedens toe (iedereen die het zag kreeg tranen in de ogen…dan weet je wel hoeerg het was)
nou ik kan je zeggen dat dit echt goed is aangepakt.
de leidstes van die groep hebben een heel ernstig gesrpek gehad. (en een aantekening in hun dossier) het kindje die gekrabt was ging naar een andere groep…de ouders hebben een gesprek nmet de leidinggevende en een gesprek met de leidsters gehad.
de ouders van het kindje dat krabte moesten op gesprek komen en er is een plan van aanpak gemaakt…
het babytje lag op het moment in een box nu zit er om die box en soort gelijke boxen plexiglas…zodat er geen handjes meer naar binnen (en buiten) kunnen…
helaas heeft het babytje wel 1 of 2 kleine lidtekentjes overgehouden aan dit verhaal, net als mama…
hier wordt trouwens ALTIJD gebeld als een kindje gebeten/gevallen/gekrabt is…is protocol.
Ik hoop Anna dat er bij het kdv waar Sam opzit, dat ze netjes reageren op jou en op Sam…
je hebt idd HET recht om verhaal te halen/ te doen…om te eisen dat ze veel beter opletten…je kan zelfs vragen of ze Sam op een andere groep plaatsen…waar zowel hij als jij het weer veilig genoeg vinden om te kunnen (laten) spelen…
(doe ze een voorstel dat ze de groep een dagje filmen ((dan moeten beide kindjes wel aanwezig zijn)) zodat de leidsters die dag terug kunnen kijken om te zien hoe die twee nou met elkaar omgaan…zodat ze daaruit verder kunnen handelen…)
Een kind, dat op een kdv andere kinderen krabt, slaat, bijt, whatever (en dit thuis niet doet zoals ik hier ergens las) hoort in mijn ogen niet thuis op een kdv. Dit gedrag is voor mij een duidelijk teken, dat er iets niet prettig of dat het kind zich in die situatie niet fijn voelt.
Verder ging mijn kind niet meer naar het kdv als het al een paar keer zou zijn gebeten. Ik vind het dan duidelijk geen veilige situatie. Dan zou ik een andere oplossing zoeken.
Een kind, dat op een kdv andere kinderen krabt, slaat, bijt, whatever (en dit thuis niet doet zoals ik hier ergens las) hoort in mijn ogen niet thuis op een kdv. Dit gedrag is voor mij een duidelijk teken, dat er iets niet prettig of dat het kind zich in die situatie niet fijn voelt.
Gelukkig dan maar dat mijn gemeen rotkind het ook thuis deed dan…dan mag mijn kind namelijk ook naar school… :eh: waar verder nooooooooooooit iets gebeurd (waar je niets van hoort). :roll:
Pientje, volgens mij begrijp jij niet goed wat ik bedoelde te zeggen. Jij betitelt je kind nu als een rotkind (denk je, dat ik dat zo bedoelde? Dat ik de bijters per definitie rotkinderen vind?)
Ik zie die bijters juist als kinderen waar extra aandacht aan besteed moet worden. Dat bijten is een negatieve uiting en die is er in mijn ogen niet zomaar. Een kind, dat bijvoorbeeld alleen bijt op de dagopvang zit daar in mijn ogen dus niet op zijn/haar plek. En ik zou het kind daar dus niet afhalen als straf oid, maar juist omdat het volgens mij geen goede omgeving voor het kind is.
In het belang van het kind dus. Ik bedoel er dus juist niks negatiefs mee en zo vat jij het duidelijk wel op helaas.
Ach dat klopt ook wel, dat komt niet enkel door jou hoor. Maar je moet eens weten hoe ziek je er als ouder van wordt dat als je kind bijt (wat blijbaar niet mag en slaan, krabben, schoppen en knijpen wel, want daar wordt niet zoveel ophef over gemaakt) dat je wordt overladen met mensen die het:
A) beter weten
B) hier zou hij dat niet doen
C) er is iets mis in de opvoeding
D) komt door de ouders
E) hij zal thuis ook wel gebeten/geslagen/geknepen worden
F) ff terug bijten, dan is het zo over , want dat was bij Truusje, Miepje of hier ook…
Denk je nu echt dat ouders van kinderen die bijten niet ALLES hebben geprobeerd? Het bijten is namelijk voor de ouder van het kindje welke bijt vele malen erger dan men denkt… Er zit nog steeds een erg groot gevoel van schaamte bij ouders merk ik. Ik heb het persoonlijk altijd aangegeven bij mensen, ook op de PZS bijvoorbeeld. Ik heb altijd iedereen gewaarschuwd ervoor. Hij is sowiezo een heel erg aanhankelijk en knuffelig kind, dus het is extra uitkijken ook nog :roll:
Onze zoon beet gewoon iedereen als hij er zin in had :mrgreen: OOK ons, ook de mensen waar hij veel mee omging, soms weken.maanden niet en dan hupsakee weer 3 maal op een dag. Geen touw aan vast te knopen, geen pijl op te trekken. Hij is sowiezo altijd erg oraal aangelegd, hij stopt nog steeds alles in zijn mond, hij “voelt” nog steeds met zijn mond lijkt het wel…De enige manier is voor somige kinderen die bijten (bijtertjes vind ik nogal wat om te zeggen … je noemt een kind van 2 ook geen vechtersbaas als hij slaat, of knijpertje of krabbertje neem ik aan) is om “gewoon” mee te doen en enkel dan leren ze het af. Als het kind het doet om sociale omgangsvormen te leren, heeft hij er m.i. niets aan om hem thuis te houden en hem juist uit het sociale leven te houden. Wij hebben dan nog wel een kind welke al vanaf dat hij 2 was keurig dank u wel, natuurlijk mama, uiteraard mama zei en voorbeeldige sociale vaardigheden heeft… Rijm dat maar eens met elkaar :think:
NATUURLIJK dient erop gelet te worden, ik zou het ook niet leuk vinden als mijn kind in elkaar gemept wordt op school iedere week. Al heb ik er misschien wel meer “begrip” voor omdat kinderen nu eenmaal geen “aan- en uitknop” hebben voor “ongewenst” gedrag.
Ik ben het ermee eens dat als een kind NOOIT bijt en ENKEL op het KDV ofzo dat je dan zeker moet kijken wat een kind daar triggert. Maar ook in dat geval moet hij/zij misschien gewoon sociale vaardigheden leren… In de meeste gevallen blijkt het een kwestie van tijd te zijn… gelukkig is deze banjer alweer 3, onze tijd lijkt er bijna op te zitten Fijn voor onze kleine man, fijn voor andere mensen en nu maar hopen dat nummertje 2 niet zo oraal is aangelegd :mrgreen:
Probleem is, dat op dit KDV maar 2 groepen zijn, de babygroep (waar Sam in zit, totdat hij goed kan lopen/rennen) en de peuter/kleuter groep (waar de kindjes in komen als ze goed kunnen lopen/rennen etc…)
Dus andere groep is geen optie.
Vandaag gesprek gehad, ze hadden ook geen bijtprotocol daar… maar zouden nu beter opletten, bla bla bla… opzich goed gesprek gehad.
Heb aantal aangegeven, dat als dat kindje op de grond is, Sam maar in de box moet, en als Sam op de grond is dat kindje maar in de box moet, want wil ze niet samen meer op de grond, tenzij er een leidster bij zit! (en dan er echt bij, en niet een paar meter verderop)
En heb aangegeven dat als Sam nog een keer wordt gebeten, ik niet weet of ik hem nog wel weer breng…