Haha, Ja naar de basisschool is zo’n enorme stap! Ik wilde daar ook echt nog niet aan denken toen de oudste nog maar net 3 was. Gelukkig is het zo dat wanneer je kind bijna 4 is het zichzelf nog maar moeilijk de hele dag kan vermaken en dat het dan echt toe is aan school. Vooral in het begin miste ik haar heel erg, maar als je dan ziet dat ze het fijn vind om naar school te gaan, wordt het gemakkelijker.
We zijn op die school geweest en zoveel doorgepraat en gezien! Echt een totaal andere stijl enz. We zijn helemaal enthousiast en wisten na het gesprek al 100% zeker dat we daar de kinderen gaan plaatsen!
Inverband met vakantie (we vertrekken morgen) ga ik het vanmiddag in een gesprkek aan de juf en directrice hier vertellen. Onze dochter vertellen we het, om het voor haar zo fijn en zo soepel mogelijk te laten verlopen pas in de zomervakantie.
Wat betreft de omgeving, ik maak me nu ik de school gezien heb, ineens helemaal niet zo’n zorgen meer. Ik wéét nu ook echt 100% zeker dat ze op die andere school gewoon op alle fronten veel beter af zijn.
Goh, Marda, woon je toevallig bij mij het dorp 8)
het klinkt zooo bekend wat je allemaal schrijft!
Onze Teun start komende woensdag op zijn nieuwe peuterspeelzaal, NIET hier in het dorp. Daar heeft hij a.s. maandag zijn afscheid.
Eerlijk gezegd heb ik nu al een knoop in mijn maag als ik daar aan denk. Gewoon, al die andere ouders die vragen waarom Teun weggaat hier.
We hebben hem opgegeven bij een andere basisschool (vrije school) in de stad, en daar gaat hij nu ook alvast naar de psz.
maar ik herken je gevoel helemaal! toch vind ik kwaliteit boven alles gaan, ook al betekend dit dat je naar een school elders moet gaan.
Wow Marda, wat fijn dat het gevoel meteen goed zat :thumbup: en de zorgen meteen weg haha.
Ik moet er ook maar eens aan he…
@ mama van Teun, stoot jij wel eens tegen onbegrip aan en hoe ga je daar mee om?
Vanmorgen hebben we het bij de PSZ vertelt dat onze jongste vanaf volgend schooljaar ook naar een ander psz gaat omdat ik het practisch niet kan combineren om rond 8.30 op 2 plekken tegelijk te zijn. Dat viel zacht gezegd niet echt in goede aarde… leidsters vonden dat we onze kinderen sociaal te kort doen door hen in een ander dorp naar school te sturen.
Niet leuk om te horen natuurlijk, maar ik was er al op voorbereid, ik kan ook niet verwachten dat iedereen er begrip voor heeft. Sommigen vinden het sociale aspect van eigen dorp nu eenmaal belangrijker dan goed onderwijs, maar dat is hun mening, ik ga daar dan ook niet over in discussie. We zullen straks als het bekent wordt in het dorp vast wel vaker tegen onbegrip aan lopen, lastig en vervelend, maar het is niet anders, de toekomst moet het natuurlijk nog uitwijzen, maar ik denk echt dat we de juiste beslissing gemaakt hebben.
Marda, ja wij lopen best wel tegen onbegrip aan. Zowat de hele familie woont hier in het dorp, voornamelijk ooms en tantes van mij die ook weer kinderen en kleinkinderen hebben. Die snappen onze keuze gewoon echt niet, vinden het sociaal dorpsgevoel heel belangrijk
maar ik kan gelukkig goed uitleggen dat dit sociale gevoel voor ons vanaf het begin al niet aanwezig was en dat voor ons de kwaliteit van onderwijs voorop staat.
Teun is nu twee keer naar zijn nieuwe psz geweest en het voelt gewoon heel goed. Juffie zei het vanochtend nog, het is alsof Teun er altijd al is geweest :inlove:
ik vind trouwens de reactie van die leidsters wel erg onprofessioneel hoor :think: :doh: in plaats van dat ze vragen waarom jullie deze psz/school niet capabel vinden…
de leidsters hier in 't dorp vatten het gelukkig wat minder zwaar op. Ze vroeg vooral of het lag aan de kwaliteit van hun manier van werken enzo. Dus ze betrok het meer op zichzelf. En omdat de leidsters hier allemaal echt hun best doen en van goede wil zijn, maar gewoon niet professioneel (ongeschoold) ben ik daar niet te ver op ingegaan. Heb wel een enquete ingevuld laatst, die ging naar de organisatie van deze psz.
Wat fijn dat Teun het zo naar zijn zin heeft op de andere psz!
Dat moet voor jou ook de bevestiging zijn dat je de juiste keuze hebt gemaakt! :thumbup:
Mag ik vragen in welke provincie jij woont?
Het sociale dorpsgevoel wat jij omschrijft is heel herkenbaar, dat hangt hier ook hoog in het vaandel. Wij wonen hier nog niet zo lang, komen uit een andere provincie uit een groot dorp waar dat helemaal niet zo heerst, hier draait alles op school en verenigingsleven, dat gaat heel ver, in dit kleine dorp zijn bijvoorbeeld al 7 buurtverenigingen! Ik vind het verder prima hoor, maar vraag mij niet om mee te doen (heb een hekel aan bingo avonden en dat soort dingen :mrgreen:
Ik ben van huis uit helemaal geen verenigingstype, dus aansluiting vinden is lastig. Ik blijf het raar vinden dat het daar van af hangt, ben dat vanuit mijn verleden helemaal niet gewend.
Ik snap daarom heel goed wat jij bedoelt. Ik heb hier alleen geen familie/vrienden wonen, dat maakt het lastig maar als je dat wel hebt is het inderdaad misschien nog wel moeilijker. Als mijn kinderen straks hier niet meer naar school gaan, zie ik hier ook niemand meer, en maakt het me ook niet uit wat anderen zeggen/denken.
Wordt je er openlijk op aangesproken dat je die keuze maakt?
Hoe ga jij dat straks doen met hobby’s en clubjes waar je kinderen bij willen?
Ben jij later in het dorp waar je nu woont gaan wonen, en paste je er nooit echt tussen, of heb je er altijd al gewoond? Heb je wel vriendinnen bij je in de buurt? Veel vragen, maar ben erg benieuwd!
Ik kan het opzich wel waarderen dat de psz-leidsters hun eerlijke mening geven, liever dan achterbaks zijn en hun mening alleen naar anderen uiten, want daar heb ik echt een hekel aan, maar goed iets genuanceerder had ook best gemogen inderdaad.
je hebt PB!