niet/slecht slapen kdv dreumesje

Ik weet dat er al een topic over is maar dat gaat over een kindje van 3 en dat vind ik net even een ander zaak.



Timo slaapt vreselijk slecht op het kdv of soms helemaal niet :shock: Hij is nu bijna 17 maanden en gaat thuis net zo’n beetje over van 2 slaapjes naar 1 maar slaapt toch echt nog minimaal 2-3 uur per dag, en hij heeft het nodig.

Maar op het kdv lukt het ze met moeite om hem een uurtje te laten slapen en soms slaapt hij helemaal niet :?

Gisteren kreeg ik daardoor een oververmoeid kind thuis dat alleen maar kon huilen en huilen (Terwijl eindelijk net de andere een keer rustig was)die zonder eten en drinken uiteindelijk maar snel naar bed is gegaan.

Hij is vaak erg moe na het kdv maar dit soort situaties gebeuren nu steeds vaker en hij is dan echt onhandelbaar.

Ik weet niet zo goed wat er aan te kunnen veranderen. Hij krijgt zijn knuffel en zijn speen. Hij is daar definitief van 2 naar 1 slaapje om het slaapprobleem op te lossen maar het lijkt alleen maar erger te worden.

Lang, onsamenhangend verhaal maar het zit me erg dwars. Nu slaapt hij ook (hij was nog bekaf van gisteren) maar dat zal vanmiddag ook wel weer drama geven :?

Iemand tips, ideeen? Er moeten toch manieren zijn om dat kind te laten slapen???

Is hij niet te oververmoeid om in slaap te komen?

Ik heb er geen ervaring mee en ook geen tips voor je. Maar ik was vroeger ook zo’n slechte slaper. Mijn moeder kreeg veel tips, zoals lekker wandelen voor 't slapen (maar dat gaat op 't kdv niet zo makkelijk uiteraard). Ik kan me wel voorstellen dat ie moeite heeft met de slaap vatten, als hij te moe is. Misschien zijn 2 kortere slaapjes dan beter voor 'm?



Het is uiteraard 'n verschil tussen 'n dreumes van 17mnd of 'n baby van 2mnd. Maar als Kai te moe is, duurt het ook langer voor hij de slaap vat.



Sterkte meis :hug:

Als ik het zo lees denk ik dat hij in een overgang zit en er toch nog niet helemaal aan toe is. Dat is nu bij Anne zo gegaan toen ze van 1 naar 0 slaapjes overdag ging. Ik dacht een paar maanden geleden dat ze er klaar voor was en een paar dagen ging het ook goed, maar op een gegeven moment ging het helemaal nit meer en had ik echt een lastig kind (sorry). Toen bleek dat ze dat slaapje wel nog nodig had. Nu sinds 1.5 maand is ze helemaal van dr middagslaap af en gaat het altijd goed (behalve op hele drukke dagen, dan valt ze op de bank een half uurtje in slaap). Ik dnek dus dat je je kindje beter wel even 2 slaapjes kan laten doen, al is het maar een half uurtje even tot rust komen in bed. KDV lijkt me erg druk voor een kindje, dus op die dagen kan ik me voorstellen dat hij oververmoeid is als hij maar 1 slaapje zou krijgen (of geen dus). Ik denk dus echt dat hij op het kdv te moe is om te slapen.



Hopenlijk krijgt je kindje vlug weer een goed ritme, maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag en vol blijven houden aan 1 slaapje als hij meer nodig heeft maakt het alleen maar erger.



Veel sterkte

Hoi Bambi :D,



Wij hebben met Sem hetzelfde probleem gehad rond de leeftijd van jouw kindje.



Ik had er op een gegeven moment gewoon moeite mee om hem naar het kdv te brengen omdat ik wist dat als hij zou thuis komen helemaal over de rooie zou zijn. En idd vaak zonder eten en drinken direct naar bed omdat er niets meer mee te doen was.



Waar het aan gelegen heeft weet ik niet. Wel is onze Sem een jongetje dat niet tegen veel prikkels kan. Als hij teveel prikkels krijgt is hij helemaal van slag. Daarnaast slaapt Sem bij ons in het kdv in een slaapkamer waar meerder kindertjes slapen. Kindjes slapen daar niet zo vast als in hun eigen kamertje omdat er vaak leidsters naar binnen lopen en er andere kindjes huilen.



Sem zat destijds ook wel in een overgang van 2 naar 1 slaapje. Misschien dat dat ook heeft meegespeeld.



Momenteel gaat het goed met Sem. Hij is nu bijna 2 en slaapt op het kdv gemiddeld 1 a 1 1/2 uur smiddags. Soms minder, soms meer. Als hij weer thuis is na een dagje kdv dan ik hij goed te spreken. Wel moe maar voldaan.



Hopelijk gaat het snel over.



Sterkte dr mee.

Hoi Bambi,



Hier ook een kindje wat thuis nog behoorlijk veel slaapt (2 x 2 a 2,5 uur) en op het kdv vanaf het begin af aan heel weinig. Als we geluk hebben een uurtje, anderhalf… Nordin is nu 14 maanden en een paar maanden geleden hadden we ook wel eens dat hij dan helemaal over de rooie was na een dagje kdv. Gelukkig wordt dat nu wel minder. Alleen merk ik wel dat hij de nacht nadat hij is geweest slecht slaapt (waarschijnlijk van alle prikkels overdag) en dan overdag weer extreem veel slaapt…



Helaas heb ik hier ook nog geen oplossing voor gevonden en ik ben eerlijkgezegd ook bang dat je er niet heel veel aan kunt doen. Meer als vragen of ze goed op de signalen van je kind willen letten, kun je eigenlijk niet. Ik heb vaak het idee dat Nordin op het kdv te ‘laat’ op bed wordt gelegd en dan eigenlijk alweer over de slaap heen is (maar wel moe natuurlijk). Plus dat er idd meerdere kindjes in 1 kamer slapen, dus dat werkt ook niet echt mee…



Hopelijk komt er snel verbetering is, want ik kan me heel goed voorstellen dat je er steeds meer tegenop gaat zien om het naar het kdv te brengen op deze manier.



Angel

hoe laat leggen ze hem nu op bed dan???

bij ons begint het middagslaapje op half 1

en voor sommige is dat echt te laat

dus die gaan om half11/ 11 uur naar bed,

en dan tot half 1 dus bijna 2 uurtjes!

ze eten dan wel later maar dat is bij ons geen probleem!



ik hoop dat het snel opte lossen in

maar hebben de leidsters zelf geen ideeen wat zou kunnen helpen???

Hier even ik als kdv leidster 8)



Misschien helpt het als ze hem eerder (in de ochtend) laten slapen? bijvoorbeeld om half 11? Soms is dat “net op tijd” voor kindjes van zijn leeftijd. Als je dan langer wacht raken ze over hun slaap heen, waardoor ze dan weer aan het eind van de dag instorten. Het is misschien te proberen?

Ook hebben kinderen op het kdv soms moeite met het “samen” in slaap vallen met anderen, iets wat je ook oplost door hem wat eerder op bed te leggen.



Volgen ze wel hetzelfde ritueel als je thuis doet? Als jij bijvoorbeeld even bij hem blijft om te kroelen, maar ze op het kdv hem op bed leggen en meteen de kamer verlaten kan dit ook bijdragen aan zijn onrust en het feit dat hij niet slaapt.



Succes ermee.

Bij ons was er ook tijdelijk een drama toen mijn dochter met 18 maanden naar de peutergroep ging. Op zich sliep ze al een paar maanden 1x per dag, maar nu moest ze opeens op een strecher met 20 andere kindjes op een zaal, zodat ze vaak maar 1-1,5 uur sliep. Op mijn verzoek mocht ze toen weer in de babyslaapruimte slapen, waar ze vaak wel 2,5 uur sliep.

Dat werkte perfect, alle problemen waren in 1 keer over.

Na zo’n 5 maanden is ze eerst op de vrijdag (rustig) bij de peuters gaan slapen, en zo langzaam opgebouwd tot elke keer. Uiteindelijk was ze 2 toen ze altijd bij de peuters sliep.



Dus mocht bij jouw KDV ook een verschil in slaapplek zijn, kan je altijd vragen het slapen weer bij de baby’s te doen, fijn vertrouwd.

Ik vind het inderdaad moeilijk om hem te brengen. Dan denk ik dat ik hem tekort doe door hem ergens te brengen waar hij niet kan slapen en dat dat dan niet goed voor hem is :? Gelukkig vindt hij het verder harstikke leuk. En de andere kindjes zijn stapel op hem :inlove:





Jullie hebben goeie dingen geschreven trouwens, daar kan ik wel wat mee. Ik heb alles een beetje gecombineerd :wink:



Dus…

Ik denk inderdaad dat hij oververmoeid is als hij naar bed gaat. Na de lunch is dat rond half 1/1 uur. Ook gaan ze dan gelijk dus dat is keten in de slaapruimte :roll: Thuis redt hij het meestal maar tot 11 half 12.



Ook dat hij nog niet toe is aan een slaapje klinkt heel logisch. Hij sliep donderdag bijna de hele dag, om in te halen en is vooral 's ochtends al snel weer moe.



Ik ga toch maar voorstellen dat ze hem om 10-11 uur weer naar bed doen en dan niet wakker maken voor de lunch maar lekker laten liggen. Hij zit in een groep met allemaal peuters en is de kleinste en hij kan duidelijk wat slapen betreft nog niet mee met de oudere kindjes. Ook zal ik misschien de combisleeper meegeven, daar slaapt hij thuis altijd in en zijn 2(!) knuffels ipv 1 (Hij heeft 2 dezelfde, op 1 slaapt hij met zijn hoofd en de andere houdt hij vast :mrgreen: ).

Morgen eens kijken of het werkt (en of zij meewerken).

succes morgen ik hoop dat het timo en ook voor jou werkt

en dat je mannetje heerlijk kan slapen!!!

laat je nog even weten hoe het is gegaan???

Bambi, succes! Ik hoop dat ze je voorstellen goed vinden!



Overigens hoorde ik wel bij de intake van 't kdv van Kai, dat ze hem ook alleen laten slapen als hij niet met meerdere kindjes op 1 kamertje kan slapen. Ik vind dat wel 'n prettig idee, dat 't kdv zoiets doet.

weet niet of het probleem inmiddels opgelost is,maar merk hier als gastouder dat meeste kindjes hier vaker slaapje nodig hebben als thuis.

ze doen heel veel indrukken op en spelen vaak intersiever als thuis.

zou nog poos op kdv vast houden aan 2 slaapjes en dan hem met 2e slaapje pas op bed leggen als de rest al slaapt.



succes

marit