Niet slapen/korte slaapjes

Ons mannetje van inmiddels 5 maanden heeft de eerste 3,5 a 5 maanden goed geslapen. Maar sinds een week of 5 a 6 is het drama.



In eerste instantie dacht ik, sprongetje. Maar dan zit hij daar wel heel lang in inmiddels. Toen dacht ik tandjes. Maar ook dit lijkt me nog niet. Niks te zien, niks te voelen. En dan zou hij ook huilen als ik hem op m’n arm had.



Wat het wel is. Geen idee?!



Ik dacht ook nog even dat het mogelijk toch een dip van de borstvoeding was. Hij komt vaker. Maar sinds hij vaker komt spuugt hij vaker. Dus een dip lijkt me uitgesloten.



Overdag leg ik hem op bed als hij moe is. Maar 9 van de 10 keer is het huilen. Soms valt hij na flink te hebben gehuild wel even in slaap maar dan is het soms maar net een half uur. Als we een goede dag hebben (1a 2x in de week) dan slaapt hij gemiddeld 1,5 uur achter elkaar en dat 2x (bij veel geluk)



Zou hij op slechte dagen nou de hele dag gezellig zijn dan had ik er niet zo’n moeite mee. Maar het mannetje zit zichzelf ontzettend in de weg. Hij is oververmoeid en vooral 's avonds is het huilen. Soms zijn we 1,5 uur bezig eer hij slaapt.



Het lijkt erop dat hij liggen niet prettig vind. Zat daardoor aan zijn oortjes te denken. Echter als hij 's avonds slaapt, is slapen geen probleem meer. Valt na een nachtvoeding ook zonder problemen in slaap. Dus als het zijn oortjes zouden zijn dan had hij dan ook niet makkelijk gaan slapen.

Koorts en/of verhoging heeft hij ook niet.



(verborgen) Reflux zat ik ook nog aan te denken. Vaker drinken om het zuur weg te krijgen hoor je vaker. En daardoor weer vaker spugen (mondjes)



We zitten in een cirkel en ik kom er niet uit. Nu helemaal in de vakantieperiode met nog 2 kinderen thuis breekt het me op. Ik ben niet meer de mama die ik wil zijn. Maar ook niet meer de partner die ik was.

Mogelijk icm hormonen.



Wie heeft er tips, ideeen en mogelijke oplossingen.

Misschien eens een draagdoek proberen? Wie weet valt hij dan bij je in slaap, dan slaapt hij tenminste en heb jij je handen nog vrij voor andere dingen.



Kaya was ook een erg lastige slaper in het begin, maar bij ons begon het juist vanaf 5 maanden beter te gaan, dus daar heb ik zo geen tips voor.

Denk je trouwens nu pas aan reflux? Dat zou toch juist in het begin het heftigst moeten zijn en steeds wat minder worden, in plaats van dat je er nu pas aan denkt?

Draagdoek heb ik al :wink: Heb ik hem ook regelmatig in. Maar ik heb nog 2 kindjes. Even lekker met ze in de tuin spelen is er dan dus niet bij.



Reflux is idd normaal in het begin. Dus ergens verwacht ik niet dat dat het is. Maar gezien zijn niet willen liggen probleem en het ineens wat meer drinken/spugen denk ik daar wel aan nu. Of het kan weet ik niet hoor!

Mss meer structuur/duidelijkheid in de slaapjes overdag? Dus dat ie dan echt weet wanneer hij moet gaan slapen? Dus niet in bed leggen als ie moe is maar bv gewoon om 10 uur en om 15.00 uur en dan volgens zelfde ritueel.

Slaapt hij wel in de wandelwagen? Het kan ook zijn dat hij wat minder behoefte heeft aan slaap maar meer aan vermaak? Lekker rondkijken in de wandelwagen, ondertussen kun je met de andere 2 een speeltuin opzoeken. En dan zoals MSJ ook al voorsteld iig 1/2 ‘vaste’ slaapmomenten op de dag vasthouden in het eigen bedje, als je er wat makkelijke regelmaat in wilt hebben even zo uitkienen dat het ook uitkomt als er straks schooltijden zijn. Die 10 en 15-nog-wat zijn dan wel heel handig.

Zoonlief hier is nog maar net 3 maanden en ik merk bij hem al dat hij soms niet eens miept ivm slaap maar weer omdat hij vermaak zoekt. Dan leg ik hem lekker op het speelkleed met wat speeltjes in de buurt en hij vermaakt zich dan ook.

hier een dame die 20/30 min slaapt 2/3 keer per dag



ik lees mee :wink:

Mijn mannetje sliep ook maar heel weinig. Nu pas slaapt hij twee keer per dag. Variërend van 30 min. tot 2/3 uur.

Ook al hebben we hier een ritme.

Toen onze dochter 4 maanden was ging ze naar het kdv voor het eerst. Ik zei op de eerste dag: ze slaapt meerdere keren, exact drie kwartier.

Na een paar dagen zei de leidster verbaasd dat het op de minuut af klopte.

Voor die 4 maanden sliep ze heel onregelmatig, waardoor we heel strak in zijn gaan zetten op haar ritme, dat bleek ze echt nodig te hebben. Zodra ze maar een beetje moe leek meteen in bed, de eerste dagen continu aan haar bedje zitten, omdat ze anders helemaal overstuur werd, maar na een paar dagen ging ze gelukkig toch zelf slapen.

En na die tijd waren al haar slaapjes precies 3 kwartier.



Ging vanzelf over :slight_smile: Al heeft ze nooit heel regelmatig geslapen. Nu slaapt ze nog de ene dag 1 slaapje en de andere 2, maar wel wat langer, varierend van een uur tot 3 uur.

@MSJ wrote:

Mss meer structuur/duidelijkheid in de slaapjes overdag? Dus dat ie dan echt weet wanneer hij moet gaan slapen? Dus niet in bed leggen als ie moe is maar bv gewoon om 10 uur en om 15.00 uur en dan volgens zelfde ritueel.




Je kan een kind toch niet ‘dwingen’ te slapen om 10:00 als het niet moe is ? :eh: Ik bedoel, ik slaap ook niet op commando hoor…

@MSJ wrote:

Mss meer structuur/duidelijkheid in de slaapjes overdag? Dus dat ie dan echt weet wanneer hij moet gaan slapen? Dus niet in bed leggen als ie moe is maar bv gewoon om 10 uur en om 15.00 uur en dan volgens zelfde ritueel.




Je kan een kind toch niet ‘dwingen’ te slapen om 10:00 als het niet moe is ? :eh: Ik bedoel, ik slaap ook niet op commando hoor…

Juist wel, elke dag herzelfde ritme werkt heel goed.

@Sennapen wrote:

Juist wel, elke dag herzelfde ritme werkt heel goed.




ik kan haar wel op bed gaan leggen, maar dan jankt ze de ogen uit haar hoofd en gaat absoluut niet slapen



ik leg haar ook op bed zodra ze tekenen van moeheid vertoont en dan gaat ze ook gelijk slapen, maar dat is dan maar voor 15 min, een speedtukkie noem ik dat maar en dat doet ze 3 maal op een dag, meestal ook wel rond de zelfde tijd

met de oudste is het net zo gegaan, dat is uiteindelijk ook goedgekomen :slight_smile:

@Sennapen wrote:

Juist wel, elke dag herzelfde ritme werkt heel goed.




ja… omdat kinderen baat hebben bij voorspelbaarheid. Een baby kijkt alleen niet op de klok en denkt 9.30 bijna tijd om te slapen :wink:

Met een ritme wordt dus iets anders bedoelt, tijden aanhouden heeft niemand wat aan, maar een volgorde wel. Zo is het hier: borst drinken, aankleden, naar beneden aan tafel, naar school fietsen, weer thuis even spelen inn de box, daarna met mam samen spelen/boekje kijken, borst en slapen… Dat slapen gebeurd dan ergens tusen 9.30 en 11.30… als hij moe is.

45min slapen is heel normaal; zolang duurt de slaapcyclus :slight_smile:

Stuart heeft zo rond de 4 maanden heel erg lang last gehad van jengelen, niet goed slapen, geen ritme hebben.

Ik heb toen menig maal te horen gekregen dat het waarschijnlijk tandjes zijn die al in de kaak aan het vervelen zijn maar nog niet doorkomen, dat ze daar behoorlijk wat last van kunnen hebben. Ik zag en voelde ook niets.

En enkele weken later kwamen de eerste voortandjes door en toen was het jengelen en het onrustige over.

Een maand later ofzo begon het weer, en waarempel, enkele weken later kwamen er weer 2 voortandjes door en daarna was het weer over.



Nu sinds een 1,5/2 maanden ongeveer heeft hij een echt duidelijk ritme te pakken en reageert hij minder op doorkomende tandjes. Hij slaapt nu van 09.30-12.00 uur en meestal nog een keer van 13.30-15.00 uur en met wat geluk soms nog even een hazeslaapje ergens tussen 17.00-18.30 uur.



Verder sluit ik mij wel bij Lune aan, een duidelijk patroon in de dag helpt je kindje wel maar wil natuurlijk niet zeggen dat het ook de oplossing is in dit geval.

Was m’n topic helemaal vergeten :oops:



Maar goed. Er zijn dagen dat hij 2x kort slaapt. Soms 1x slaapt en er zijn sinds een week gelukkig ook weer dagen dat hij langer dan een uur slaapt en dan 2x.



Volgens mij heeft de vakantie van de oudste een grote rol gespeeld. We hebben nu weer een ritme. En hij ligt nu dagelijks weer tussen 9 en 10 op bed en vandaag sliep hij zelfs 2,5 uur achter elkaar. 's middags is iets lastiger vanwege ophalen van school van de oudste maar ik probeer hem zo rond 15u weer op bed te hebben en dan slaapt hij soms nog een uurtje.