Niet op tijd in de koelkast,nog houdbaar?

Ik weet dat deze vraag al eerder voorbij gekomen is,maar kan hem niet 1-2-3 terugvinden en nieuwe meningen zijn ook welkom.



Ik ben vanmorgen mij koelelementen vergeten mee te nemen naar m’n werk,stom natuurlijk. Maar daarbij kreeg ik op m’n werk te horen dat we in de middag ergens heen moesten,dus kon het ook niet na het kolven in de koelkast achterlaten,ik heb het donderdag nodig en kom voor die tijd niet meer op m’n werk. Ik heb gekolfd rond 13.15 en het meteen daarna in de koeltas gedaan (niet koel dus) en de koeltas in m’n handtas gedaan (om het een beetje warm te houden). Pas rond 16.45 was ik thuis en heb het in de koelkast gezet bij de oppas en later (wel met koelelementen in de koeltas) mee naar huis genomen. Het staat nu nog steeds in de koelkast,maar mijn vraag is: kan dat wel? Normaal is bv op kamertempratuur wel 4 a 5 uurtjes houdbaar,maar mag je het na die tijd ook nog wel in de koelkast doen om 2 dagen later wel weer te gebruiken? Ik kon het ook niet meteen na m’n werk geven,want hij bleek net gedronken te hebben.

Mijn eerste gevoel was weggooien,maar als het echt geen kwaad kan liever niet natuurlijk. Het heeft die uurtjes in mijn handtas gezeten en is niet echt heel erg afgekoeld,maar of het nou echt op kamertempratuur is gebleven weet ik niet.



Hoor het graag of dit nog kan/mag!!!

Wil je niet teleurstellen, maar je kunt het echt niet meer bewaren…



Het enige wat je nog zou kunnen doen, is deze melk nu aan je kindje geven, en de voeding die je dus niet zelf geeft, afkolven, om die wel in de koeling te zetten voor donderdag…

Dankje Yolanda, maar het staat al sinds 16:45 in de koelkast,mag het dan NU nog wel,maar morgen niet meer bijvoorbeeld? Ik kan het nu niet meer gebruiken,want hij slaapt (eindelijk) en komt voorlopig de eerste paar uurtjes niet meer voor een voeding (en 's nachts ga ik niet met flesjes in de weer ben ik veels te lui voor :mrgreen: ). Ik ben wel nieuwsgierig naar het antwoord,mocht het nog een keer gebeuren.

Ik ga het nu maar weggooien dan,jammer maar helaas,heb morgen nog om wat extra voorraad op te bouwen en had direkt na m’n werk wel kunnen kolven aangezien hij toch niet wilde drinken.



Ach,teleurgesteld, ik had dit antwoord eigenlijk wel verwacht,maar blijft toch jammer! Dus het is wel houdbaar 4 uur na het kolven in je huiskamer,maar niet als je er al mee op stap bent geweest in je handtas?

Ik heb namelijk vanmorgen ook gekolfd en de fles van vanmorgen in de luiertas gedaan voor de oppas en deze fles heeft m’n schoonmoeder een half uurtje/45 min. daarna wel aan Joas gegeven. Het was maar 10 minuten rijden en de fles is verder niet in de kou geweest. Kon dit ook wel dan?

Dat vers gekolfde melk circa 6 uur houdbaar is op kamertemperatuur, houdt in dat het binnen die 6 uur gegeven moet worden… Daarna kan het niet meer gegeven worden, en niet meer bewaard worden… De verse melk van vanmorgen is binnen die tijd gegeven, dus geen probleem… Maar wat dus niet kan, is het eerst een aantal uur op kamertemperatuur bewaren, en vervolgens alsnog gaan koelen of invriezen… Dan gaat het wel fout…

Oke dankjewel!

Hoezo gaat het fout dan? Bederft het zo snel? En waarom mag je het wel geven, maar niet meer in de koelkast zetten voor de volgende dag? Of is dat alleen als je die 6 uur voorbij ben? (misschien een dom vraagje, maar ik weet het echt niet :oops: )

Dat heeft met bacteriegroei te maken Rhode, net zoals je flesjes maar 1 keer mag verwarmen en dan binnen een uur moet geven, bv heeft van zichzelf beschermende eigenschappen, maar die zijn na een uurtje of 6 uitgewerkt.





Voor mama’s die dit eens overkomt en erg krap in de melk zitten, en dus eigenlijk zich niet kunnen veroorloven de melk weg te gooien.

Je kunt de melk altijd nog even laten doorkoken, (min of 5) en dan alsnog 24 uur in de koeling bewaren. Het maakt de antistoffen wel kapot, maar de voedingsstoffen niet, en let wel in kv zitten om te beginnen al geen antistoffen.

Wat kan een kindje krijgen van moedermelk dat eigenlijk niet meer ‘houdbaar’ was?

Hetzelfde wat jij zou krijgen van bedorven voedsel… Vreeeeeeeselijke darmklachten dus… :sick:

Effe samenvatten om te kijken of ik het helemaal snap;

Je mag bv 6 uur buiten de koelkast bewaren mits je het dan geef. Tot die 6 uur mag het nog gekoeld/bevroren worden zodat het de volgende dag (of later natuurlijk) gegeven kan worden. Klopt dit?

Als je de melk wilt bewaren voor later, moet je 'm direct koelen… Dus niet eerst net geen 6 uur laten staan, en dan alsnog koelen…

Dus op het werk in de koelkast, in een koeltas mee naar huis en invriezen. :wink:

Oke…heb ik het toch al ruim 2 maanden verkeerd gedaan :shock: Ik dacht dat het 5 uurtjes goed was buiten de koelkast, en dat je het daarna nog kon invriezen…balen! Maar gelukkig heeft Rhode er geen last van gehad. Ik ga het voortaan goed doen! Ik heb namelijk wel een koelkast op m’n werk, maar heel stiekem schaamde ik me voor de flesjes melk die dan in de koelkast zouden staan…ik weet het…daar hoef je je niet voor te schamen…

Dus vanaf nu geen gezeur meer van mijn kant!!! :wink: Gewoon in de koelkast die dingen!!!

Bedankt.

En anders gewoon een leuk tasje om de flesjes… Zo is je melkopbrengst niet te zien.



Het schijnt zo te zijn dat mm veel minder bacteriegevoelig is dan altijd wordt aangenomen, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Met invriezen voor een langere periode is het ook nog eens zo dat extra hygiëne vereist is, vandaar dat je het direct moet koelen en binnen 24 uur moet invriezen.



Hier staat trouwens nog een leuk bewaarschema… Ik heb hem op de koelkast gehangen :mrgreen:



http://www.borstvoeding.com/bv_bewaarschema.pdf

Heee dat is een mooi lijstje. Die komt bij mij ook op de koelkast!!!

Bedankt maar weer! (als ik KOK tocg niet had… :roll: )

thanks xanna!!! heb je schema geprint!!

Even een brutaal vraagje hoor,maar komt Rhode toevallig uit de omgeving van Emmen?Ik werk daar op het gemeente huis en een collega van mij heeft ook een dochter rond die leeftijd die zo heet…zou wel heel toevallig zijn…

Nee. Ik woon in Friesland…is een stukje verder weg haha. Sjonge…nog een meisje die Rhodé heet…balen eigenlijk :wink:

Hihi,goede smaak toch…onze dochter heet Romay…maar ze zijn wel beide ongeveer even oud de Rhode’s…